Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، امین مرادی، رییس حوزه هنری استان کردستان در جمع خبرنگاران و رسانه های گروهی استان اظهار کرد: نگاهی گذرا به تاریخچه این جشنواره حکایت از این موضوع دارد که در طول این سالیان همواره جشنواره در مسیر رشد و تکامل حرکت نموده است.

مرادی با اشاره به شعار هنر، همگرایی و مهربانی افزود: این جشنواره هرچند از سال 86 با وقفه‌ای هفت ساله روبرو شد اما خوشبختانه از سال 93 با راهنمایی‌های نماینده ولی فقیه در استان و حمایت‌های استاندار و حوزه هنری کشور چهارمین دوره به جد در دستور کار حوزه هنری استان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی گفت: بزرگترین کارناوال دف روز چهارشنبه همزمان با عید سعید قربان در میدان آزادی سنندج برپا می شود و اختتامیه آن در کانون امام خمینی واقع در سه راه ادب با حضور مردم برگزار خواهد شد.

مرادی افزود:این دوره از جشنواره «دف نوای رحمت» در دو رده سنی ۱۳ تا ۱۹ سال و ۲۰ سال به بالا در دو بخش آقایان و خانم‌ها به‌ صورت تک‌نوازی و گروه نوازی و بخش ویژه مولودی‌خوانی توسط حوزه هنری کردستان و با همکاری و مشارکت مؤسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر و هم‌زمان با عیدین سعید قربان و غدیر برگزار خواهد شد.

رئیس حوزه هنری کردستان با تأکید بر اینکه طرح‌ریزی و ایجاد زمینه جهت جذب هنرمندان و علاقه‌مندان به ساز‌های سنتی و عرفانی، ایجاد انگیزه در بین نسل جدید و فراگیری موسیقی الهام گرفته از فرهنگ ایرانی - اسلامی را از جمله اهداف برگزاری جشنواره است، خاطرنشان کرد: هشتمین جشنواره بین المللی دف نوازیِ «دف نوای رحمت» ۳۱ مرداد تا ۲ شهریور امسال و در فاصله بین اعیاد سعید قربان و غدیر در سنندج برگزار می‌شود.


وی یادآور شد: جشنواره در سه بخش «گروه نوازی» «تک‌نوازی» و «مولودی‌خوانی» برگزار می‌شود. جایگاه عرفان اسلامی بر کسی پوشیده نیست و یکی از نشانه‌های عرفان، مولودی‌خوانی رسول اکرم است ازینرو دف‌نوازی نوای رحمت برای تشویق به همدلی در دنیای اسلام و وحدت است و می‌تواند راهی برای کنار زدن افراطی‌گری باشد. از ۳۰ استان آثاری به دبیرخانه جشنواره رسیده است. هم بانوان و هم آقایان در دو رده سنی نوجوان و بزرگسال حضور دارند. ۲۵۰ هنرمند دف‌نواز از سراسر کشور در این جشنواره حضور دارند. هدف جشنواره کشف و جذب هنرمندان دف‌نواز است. این جشنواره قطعا تبعات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دارد.

مرادی در مورد بخش‌های جنبی این جشنواره افزود: در هر دوره از جشنواره بخشی به تقدیر از پیشکسوتان این عرصه اختصاص داشته که امسال قرار است از استاد «صدیق تعریف» تجلیل به عمل آید.

مرادی تصریح کرد: اگر امروز امنیت پایدار در مرزهای ما برقرار است به خاطر خون شهیدان و مجاهدت‌های رزمندگان و جانبازان است که الان ما جشنواره‌ای بین‌المللی را در نقطه صفر مرزی و در کمال امنیت برگزار می‌کنیم. جای افتخار دارد که بگویم برای اولین بار در دنیا همزمان هزار نوازنده دف با هم و در یک رویداد هم‌نوازی کردند که در نوع خود بی‌نظیر بود.

رئیس حوزه هنری استان کردستان در بخش ملی از حضور 30 استان کشور در این جشنواره و در بخش بین الملل از پخش فیلم استاد موسیقی ژاپنی به صورت ویدیو کنفرانس با عنوان «سازهای کوبه‌ای آئینی ژاپن» خبر داد و بیان کرد: بنا داریم در این جشنواره طی یک آیین نکوداشت از استاد «صدیق تعریف» نیز تقدیر به عمل آوریم.

انتهای پیام/7727

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۴۸۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برنامه‌ریزی برای تحقق رشد تولید در آموزش، تئاتر، موسیقی و هنر‌های تجسمی در کشور با حمایت از هنرمندان خبر داد و گفت: امسال نهضت پلاتوسازی در دستور کار قرار دارد تا در تمام شهر‌ها و استان‌ها بتوانیم پلاتو‌های قدیمی را احیا و پلاتو‌های جدیدی دایر کنیم.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص عدالت فرهنگی و نگاه به استان‌ها در اقدام‌های عملیاتی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چارچوب شعار امسال (جهش تولید با مشارکت مردم) اظهار داشت: در انتهای سال قبل، وزارت فرهنگ مبالغی را برای انجمن‌های هنری در استان‌ها تخصیص داد که ارسال شده و امید است به تولید آثار در استان‌ها منتهی شود.

وی افزود: استان‌ها و انجمن‌های مختلف اعداد و ارقام متفاوتی از این بودجه دارند؛ نسبت به این که در استانی تولیدات تئاتری که داشته بیشتر یا کمتر بوده مبالغ تا حدودی کم یا زیاد شده است.

محدودیت‌های منابع برطرف می‌شود

سالاری گفت: امسال امیدواریم منابعی که سال گذشته محدود بود مقداری افزایش پیدا کند و اتفاق بهتری بیفتد، اما همه منابع به استان‌ها تخصیص می‌یابد و انجمن‌های استانی از آن بهره‌مند می‌شوند.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: امسال، از آنجایی که از سوی رهبر معظم انقلاب، سال جهش تولید و مشارکت مردم در حوزه‌های مختلف نام‌گذاری شده، تلاش کردیم در تمام بخش‌های ادارات‌کل زیر مجموعه معاونت هنری از جمله آموزش که عمدتا آموزشگاه‌ها در ذیل مردم تعریف می‌شوند و مردم و هنرمندان هستند که آن‌ها را اداره می‌کنند، صدور مجوز‌ها و دریافت امکانات مالی از بانک‌ها را تسهیل کنیم، البته باید کمک کنیم فرآیند‌های جذب و تولید آثار هنری بهتر شود.

المپیاد آموزش هنر به صورت المپیکی و تیمی برگزار می‌شود

سالاری گفت: المپیاد آموزش هنر مهمترین اتفاق حوزه آموزش است، که به صورت المپیکی و تیمی امسال برگزار می‌شود، این رویداد در سراسر کشور برگزار می‌شود؛ تیم‌ها در سه بخش با هم رقابت می‌کنند و نهایتا تیم یا همان آموزشگاه قهرمان معرفی می‌شود.

وی تصریح کرد: این رویداد کمک می‌کند این آموزشگاه‌ها فعال‌تر شوند و تولیدات بهتر و تیم‌ها و گروه‌های هنری خوبی شکل بگیرد و تصورمان این است که المپیاد این کار را خواهد کرد.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: طرح المپیاد آموزش هنر آماده و کار‌های آن انجام شده و امسال عملیاتی می‌شود.

سالاری گفت: در حوزه تئاتر تلاش کردیم با جذب بودجه‌های تولیدی با حمایت وزیر و بخش‌های بودجه‌ای مجموعه، بتوانیم آثار خوبی را از هنرمندان برجسته تئاتر به تولید برسانیم، زیرا برخی از این هنرمندان اکنون به دلیل این‌که منابع مالی ندارند از میدان کنار رفته‌اند. اگر این منابع تامین شود به عرصه برگشته و کار‌های خوبی تولید می‌کنند.

وی افزود: حوزه موسیقی هم مانند تئاتر است، با هماهنگی خوبی که با بنیاد رودکی انجام شده، قرار است یک سری آثار فاخر را با هزینه و کمک بنیاد رودکی عملیاتی کنیم که بتوانیم تولید این آثار را بالا ببریم.

سفارش آثار تجسمی با تامین اعتبارات لازم

سالاری اظهار داشت: در حوزه تجسمی هم به دلیل این‌که تشکل‌ها و انجمن‌های تجسمی تکثر دارند، تلاش می‌کنیم هم تولید آثار و هم سفارش خرید برای آثار را با تامین اعتبارات انجام دهیم.

معاون وزیر فرهنگ: نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر

خرید آثار هنرمندان برای موزه

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر اتفاق خوبی در حوزه بودجه و تامین اعتبارات بیفتد، امسال می‌توانیم شاهد باشیم که یک سری آثار هنرمندان برای موزه‌ها خریداری و یک سری از این آثار نیز برای موضوعات خاص تولید شود و از جمله، حضور در جشنواره‌های خارج از کشور را بیشتر کنیم که هنرمندان دیده شوند.

وی تصریح کرد: یکی از معضلاتی که هنرمندان دارند این است که هزینه سفر بالاست و از این طرف، هنرمندان اگر کمک مجموعه‌های دولتی و نهاد‌های مختلف حکومتی نباشد، نمی‌توانند آثار خود را در خارج از کشور عرضه کنند، باید این اتفاق را تسهیل کنیم.

دیگر خبرها

  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • برگزاری یادبود نوازنده فقید در فرهنگسرای ارسباران
  • مهم‌ترین نکته جشنواره امام رضا(ع) امسال، حضور میدانی است/ جشنواره فیلم رضوان به برکت جشنواره امام رضا(ع) برگزار می‌شود
  • نمایشگاه عکس‌های قدیمی سنندج افتتاح شد
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود 
  • نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر
  • مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد
  • همایش روز «آزادسازی سنندج» برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت