Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@12:49:57 GMT

مانسون و بروز کشند قرمز در چابهار

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۴۹۸۰۶

مانسون و بروز کشند قرمز در چابهار

تهران- ایرنا- رییس مرکز اقیانوس شناسی دریای عمان و اقیانوس هند (چابهار) از بروز کِشَند قرمز در آب های چابهار در دریای عمان خبر داد و پدیده مانسون را عامل آن دانست.

امیر قاضی لو روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: بر اساس بررسی های میکروسکوپی صورت گرفته، گونه Ceratium Furca (از شاخه دوتاژکیان) به عنوان عامل اصلی وقوع کشند شناسایی و میانگین تراکم این فیتوپلانکتون ها در زمان کشند تقریبا 950سلول در لیتر تخمین زده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: این گونه احتمالا سمی نبوده و طول هر سلول آن به 150 تا 230 میکرومتر می رسد و بررسی ها نشان می دهد آسیبی به تاسیسات آبی مانند آب شیرین کن ها وارد نکرده است.
وی با بیان اینکه این پدیده حدود 48 ساعت طول کشید و در حال پایان یافتن است، افزود: آب در محل کشند به رنگ قرمز مایل به قهوه ای درآمده و دارای بوی نسبتا طبیعی است
به گفته قاضی لو، علت بروز کشند قرمز افزایش مواد مغذی فیتوپلانکتون ها در دریاها است که منبع آن تخلیه فاضلاب است اما در چابهار تخلیه فاضلاب نداریم و به واقع، کشند قرمز در این منطقه تحت تاثیر پدیده مانسون رخ می دهد.
قاضی لو اظهار داشت: پدیده مانسون یک توده هوا و جریان باد است که باعث متلاطم شدن دریا و بروز موج های بزرگ می شود که با فراچاهش همراه است یعنی مواد مغذی بستر را به سطح می آورد و از سوی دیگر آبهای آلوده اقیانوس هند را هم وارد دریای عمان می کند که در این شرایط زمینه برای بروز کشند قرمز فراهم می شود.
وی ادامه داد: زمانی که پدیده مانسون در جریان است چون دریا توفانی است امکان مشاهده کشند قرمز وجود ندارد اما با آرام شدن دریا و فروکش کردن امواج، جلبک ها در کنار هم قرار گرفته و کشند قابل رویت می شود.
رییس مرکز اقیانوس شناسی دریای عمان و اقیانوس هند با بیان اینکه این کشند در آب های دریا بزرگ رخ داده است گفت: 'دریا بزرگ' به محدوده خارج از خلیج چابهار به سمت دریای عمان گفته می شود.

*** کشند قرمز
کشند قرمز یا شکوفایی جلبکی یک پدیده دریایی است که در اثر تکثیر و ازدیاد جمعیت گروهی از جلبک ها رخ می دهد و می تواند اثرات مخربی بر اکوسیستم های دریایی به ویژه آبزیان داشته باشد. مقدار معمول این جلبک ها حدود ۲۰۰۰ عدد در لیتر است و به علت تغییر رنگ آب دریا به رنگ های سرخ، قهوه ای و کرم دیده می شود.
دو عامل اصلی در ازدیاد این جلبک‌ها که به فیتوپلانکتون‌ها معروف هستند، دما و مواد مغذی به خصوص مواد فسفردار و نیترات است.
تخلیه پساب ‌های صنعتی، خانگی و کودهای شیمیایی که مملو از موادی چون نیترات‌ ها و فسفات‌ ها هستند، در دریا، موجب فراهم شدن غذای زیاد برای فیتوپلانکتون‌ها و ازدیاد جمعیت آنها می ‌شود. تناوب تابش ابر، آفتاب و بارندگی کمک به سزایی در رشد این موجودات می ‌کند و وزش توفان و گرد و غبار از طرف بیابان‌ها نیز باعث فراهم شدن ذرات آهن ‌دار می ‌شود.
بعضی از این فیتوپلانکتون‌ها از خود سم ترشح می ‌کنند یا باعث فزونی اکسیژن با تک اتم می‌ شود که باعث تخریب آبشش ماهی‌ ها می ‌شود یا با مرگ این فیتوپلانکتون‌ها، باکتری‌ های تجزیه کننده بقایای مرده این فیتوپلانکتون ‌ها اکسیژن محلول آب را مصرف می ‌کنند و در نتیجه ماهی ‌ها و دیگر آبزیان منطقه دچار حالت خفگی و کمبود شدید اکسیژن شده و یا در آبشش آنها رسوب می کند که در نهایت منجر به مرگ آنها می‌ شود.
در سال های اخیر افزایش پدیده کشند سرخ در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان خسارات زیادی به ماهیگیران وارد کرده است.
علمی 9014**2017

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي محيط زيست كشند قرمز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۴۹۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ابر و وزش باد پدیده غالب جوی در کرمان

میترا یاوری با اعلام اینکه هم اکنون آسمان استان کرمان صاف تا کمی ابریست، گفت: امروز افزایش ابر و وزش باد پدیده غالب جوی در سطح استان است.
 
وی افزود: از اواخر روز چهارشنبه با ورود سامانه بارشی از سمت غرب کشور به استان، بیشتر مناطق را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این سامانه تا آخر هفته در سطح استان فعال است.

کارشناس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان گفت: همچنین بارش‌ها با رعدوبرق، تند باد‌های لحظه‌ای همراه هستند و با توجه به بارش‌های این فصل آبگرفتگی معابر، جاری شدن رودخانه‌های فصلی و سیلابی شدن مسیل‌ها دور از انتظار نیست و در مناطق مستعد شاهد بارش تگرگ هستیم.

یاوری تصریح کرد: بیشینه بارش‌ها روز پنج شنبه در نیمه غربی، ارتفاعات جنوبی و برخی از مناطق شمالی است.

وی گفت: منوجان در ۲۴ ساعت گذشته با دمای ۳۷ درجه سانتیگراد، گرم‌ترین و لاله زار با دمای ۲ درجه سانتیگراد خنک‌ترین مناطق استان کرمان به ثبت رسیده اند.
 
یاوری حداقل دمای امروز شهر کرمان را ۹ درجه سانتیگراد اعلام کرد و بیان داشت: امروز دمای کرمان در گرم‌ترین ساعات خود به ۲۵ درجه سانتیگراد می‌رسد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • اگر خونتان غلیظ شده این راهکار‌ها را به کار بندید
  • قصه فراق از تحصیل
  • هشدار نارنجی هواشناسی برای ۲۲ استان
  • البرز در وضعیت هشدار نارنجی هواشناسی
  • راه‌های کنترل قند خون صبحگاهی در افراد دیابتی
  • پدیده والیبال ایران سوژه پست جدید فدراسیون جهانی
  • سیگار چه تاثیری بر چهره و بدن افراد می گذارد؟
  • افزایش ابر و وزش باد پدیده غالب جوی در کرمان
  • بروز مشکلات تنفسی در خوزستان در پی گرد و غبار
  • استان خراسان رضوی گرم می‌شود