Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@22:10:57 GMT

کافه های سرراهی،‌ فرهنگ مردانه قهوه برای راننده ها

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۵۰۰۷۴

کافه های سرراهی،‌ فرهنگ مردانه قهوه برای راننده ها

می گویند فرهنگ کافه نشینی در ایران دارد جای خودش را باز می کند. دیگر هر شهری که دو تا دانشگاه کنار هم داشته باشد حتما یک جایی کافه ای هم دارد و دسترسی به اینترنت بدون سیمش را هم باز می گذارد برای مشتریها که مردم بروند بنشیند علاوه بر این که سرشان را به گفتگوهای مجازی و واقعی گرم می کنند،‌ قهوه و بستنی بخورند و وقت بگذرانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید اصلا برای همین است که اسم فرهنگش را می گذارند « کافه نشینی» که تاکیدش اول بر نشستن است و بعد بر خوردن!‌ با این حال مثل همه چیزهای دیگر،‌ هیچ اصل ثابتی وجود ندارد و یک شهری در ایران پیدا شده است که در آن قهوه خوردن کاری «سرپایی» است و هدف به جای نشستن و حرف زدن،‌ بیشتر بیدار ماندن و رفتن است.

یاسوج در کهکیلویه و بویر احمد،‌ سر راه اصفهان و شیراز و جاده های جنوبی کشور است؛ جایی که حالا چند وقتی است بازار کافه های کنارخیابان داغ است.

مد جدید یک سالی هست که همه گیر شده و حالا بیشتر از 10 دکه قهوه فروشی در یاسوج هست،‌ کیوسکهایی که مجوز اصلی شان برای روزنامه و مجله است،‌ اما بیشترشان یا روزنامه های تاریخ گذشته و جدول را زینت دکه کرده اند یا اصلا خودشان را راحت کرده اند و همه قفسه ها را با لیوانها و پاکتهای قهوه پر کرده اند و عطای روزنامه فروشی را به لقایش بخشیده اند.

بهروز یکی از این کافه دارهاست که اتفاقا خیلی هم مشهور است، مسافرهایی که به سر راهشان در یاسوج توقف می کنند معمولا اسم و آدرسش را قبلا شنیده اند و می آیند که قهوه شان را این جا بخورند. توی جوی جلوی دکه اش البته پر از لیوانهای کوچک اسپرسو است که به زمین ریخته شده است،‌اما این چیزی از محبوبیت این دکه قهوه کم نمی کند. یکی از مشتریهایش که از پژوی سیاهی آن طرف خیابان پیاده شده و آمده است که دو تا اسپرسو بگیرد و برود،‌ می گوید: «دکه قهوه در یاسوج زیاد شده، ‌اما همه شان قهوه ندارند، بیشترشان از همین قهوه های فوری را توی آب می ریزند و به دست مشتری می دهند،‌ بعضیهایشان البته می توانند اسپرسو هم بزنند،‌ اما کلا هنوز خیلی راه نیافتاده اند. برای همین است که بیشتر دکه ها اغلب مشتریهای ثابت دارند که می شناسندشان.»

دکه بهروز،‌ پاتوق هم هست، ‌با این که جایی برای نشستن ندارد و سر راه است،‌ اما خیلیها قرارهایشان را این جا می گذارند و همدیگر را این جا می بینند. در همان دو دقیقه ای که ایستاده با هم سلام و علیک می کنند حرف و خبرهایی هم رد و بدل می کنند و می روند.

بهروز در مورد کافه اش می گوید: «یک سال و نیم است که این جا را رسما قهوه فروشی کرده ام. خودم و پسر عمویم با هم شیفتی این جا را اداره می کنیم و بیشتر ساعتهای شبانه روز را هستیم برای این که مسافرها که می آیند دنبال یک چراغ روشنی می گردند که جلویش بایستند.»

« من روی قهوه ای که به مردم می دهم خیلی حساس هستم. چند سال قبلا در تهران در کافه کار می کردم بعد که برگشتم دوست داشتم این جا کافه بزنم؛ البته شهر ما هم از آن کافی‌شاپها که بروند تویش بنشینند دارد اما من این جوری اش را بیشتر دوست داشتم و چون قهوه خوبی استفاده می کنم مشتریهای خودم را هم دارم. البته قهوه هنوز این جا خیلی جا نیفتاده ولی خیلیها هم می شناسند و سراغش می آیند.»

کوروش یکی دیگر از کسانی است که چند ماهی می شود دکه قهوه اش را راه انداخته‌. البته هنوز چند تایی روزنامه و مجله عنوان در دکه دارد، چیپس و پفک و بستنی هم هست برای مشتریها. در کنار همه اینها یک ماشین قهوه هست و مجموعه ای از قهوه های فوری برای آنهایی که اسپرسو نمی خواهند. می گوید: «قبلا شغلم چیز دیگری بود اما الان با همین دکه زندگی ام می چرخد.»

«مردم کمتر سراغ روزنامه و مجله می آیند اما همین که شب می شود و می خواهند رانندگی کنند همه قهوه لازم دارند که تا شهر بعدی برسند،‌ ما هم این جا همه چیز داریم که بهشان بدهیم. البته این هم تازگی دارد و هنوز چون تازه است خیلیها فکر می کنند که می توانند خودشان انجامش بدهند. الان توی شهر بالای بیست تا از این دکه ها هست ولی مثل هر چیز دیگری،‌ این هم دوباره بعد از چند وقت تکراری می شود و چند تایی بیشتر توی این کار نمی مانند.»

دکه های قهوه یاسوج  بیشتر مردانه است. جلوی دکه ها محل تجمع مردان جوان است و برای خانمها خیلی راحت نیست که از این دکه ها قهوه بگیرند. بعضی ها می گویند مردم بد نگاه شان می کنند،‌ یکی از مردان جوانی که رو به روی یکی از این دکه ها اسپرسویش را تمام می کند، می گوید: «من به خواهر خودم اجازه نمی دهم این جور جاها بایستد. ‌برای این که مردم پشت سرش هزار تا حرف می زنند، ‌بالاخره اینها بیشتر مال راننده ها و مسافرها و مردهاست. ‌الان کسی اگر یک دختر را جلو این دکه ها ببیند فردا پشت سر آن دکه و آن دختر و مردهایی که آنجا بوده اند هزار تا حرف می زند. من که خوشم نمی آید.»

هر شهری، رنگ خودش را به چیزها می زند و اسمش می شود خرده فرهنگ مصرف. قهوه آن طور که در تهران صرف می شود،‌ در اصفهان مصرف نمی شود و آن طور که در یاسوج به دست مردم داده می شود،‌ در مشهد شناخته شده و جا افتاده نیست،‌ همین تفاوتها در چیز های کوچک است که ما را هم از متفاوت می کند و ترکیب جالبی در همنشینی به وجود می آورد که سفر را جذاب می کند.

ایسنا- فاطمه کریمخان

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام دکه مطبوعات قهوه کافه گردی کافه نشینی كافه یاسوج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۵۰۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوری کاپیتان استقلال از فوتبال؛ کافه وریا افتتاح می‌شود! + عکس

ظاهرا وریا غفوری فعلا قصدی برای بازگشت به فوتبال ندارد.

طرفداری | کاپیتان سابق استقلال، به زودی کافه خود را افتتاح می‌کند.

این روزها بسیاری از فوتبالیست‌ها کنار شغل اصلی خود، به اداره کافه یا رستوران هم مشغول هستند. وریا غفوری پس از اعلام بازنشستگی، تصمیم گرفته کافه خود را افتتاح کند و ظاهرا فعلا قصدی برای بازگشت به فوتبال ندارد.

وریا غفوری با انتشار یک استوری اینستاگرامی از افتتاح "کافه وریا" خبر داد.

 

از دست ندهید ????????????????????????

سرمربی پرسپولیس: من کاشف آلیسون بودم جنگ در دربی میلان؛ 3 اخراجی در 3 دقیقه! آشنایی با مالکان لیگ برتر و میزان ثروت آن‌ها مورینیو: به من می‌گفتند اتوبوس، حالا با همین سبک شده‌اند جادوگر!

دیگر خبرها

  • سرو قلیان اکسیژن و جوانانی که موش آزمایشگاهی شده‌اند
  • شغل جدید وریا غفوری مشخص شد
  • عکسی که شغل جدید وریا غفوری را مشخص کرد
  • (عکس) شغل جدید وریا غفوری مشخص شد
  • دوری کاپیتان استقلال از فوتبال؛ کافه وریا افتتاح می‌شود! + عکس
  • لزوم همکاری بیشتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکل‌های دانشجویی
  • سرمایه‌گذاری تیم‌های آسیایی خطرناک است/ فوتسال بچه سرراهی نباشد
  • با خیال جمع به چای و قهوه‌تان شکر بزنید
  • بررسی بازار کار و درآمد و آینده شغل باریستایی در سال 1403
  • تاکسی نصف و نیمه در خیابان ؛ بی‌رنگ در میاد! | ببینید