Web Analytics Made Easy - Statcounter

جشنواره فیلم کودک و نوجوان هر سال بهانه‌ای می‌شود برای پرداخت دوباره به این موضوع فراموش‌شده تا شاید دوباره شاهد رونق سینمای کودک در کشور باشیم. ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر نظرات

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، در هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان که از شانزدهم تا بیست و دوم مهر سال 1381 در اصفهان برگزار شد، 17  فیلم در بخش بین الملل، 19  فیلم در بخش فیلم های کوتاه و 13 فیلم در بخش مسابقه فیلم های بلند سینمای ایران در کنار بخش آثار ویدئویی به رقابت پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از بخش های جنبی جشنواره هم می توان به «یک روز با مرضیه برومند»، «یک روز با حمید جبلی»، «یک روز با ایرج تهماسب» و «تازه های انیمیشن صبا» یاد کرد. از میان فیلم های ایرانی هم می توان به «پرنده باز کوچک» ساخته رهبر قنبری، «روز کارنامه» اثر مسعود کرامتی، «علی و دنی» ساخته وحید نیکخواه آزاد و «سفر به شرق» به کارگردانی سید مهدی برقعی اشاره کرد که دو فیلم اول بیش از بقیه مورد توجه داوران قرار گرفته و دست پر از جشنواره خارج شدند.

رهبر قنبری از فیلمسازان سخت کوش و با پشتکار است که از جوانی به ساخت فیلم های کوتاه پرداخته و جوایز بین المللی زیادی هم برای آثارش به دست آورده است. «پرنده باز کوچک» یکی از معدود فیلم های بلند سینمایی قنبری است که در جشنواره هفدهم به نمایش درآمد و مورد توجه مخاطبان و منتقدان هم قرار گرفت. ابن فیلم از قصه جذابی برخوردار است که نمونه مشابهی نداشته و تنها در برخی بخش ها از کلیشه ها بهره گرفته است. پسربچه ای به نام بهروز که پدرش زندانی است و همراه مادر و خواهرش زندگی فقیرانه ای دارد، توسط یکی از دوستان پدرش سرکار می رود. کار او این است که زیر چرخ پرنده فروشی رفته و با تقلید صدای پرندگان مردم را تشویق به خرید کند تا اینکه یک روز دختری همسن و سال بهروز، متوجه کلک او شده و بهروز را می بیند. در رفت و آمدهای روزهای بعد، بهروز  و دختر به یکدیگر علاقه مند می شوند تا اینکه مادر بهروز که متوجه سختی کار فرزندش شده او را از کار با دوست شوهرش باز می دارد. دختر هم که از کشور آذربایجان به ایران آمده، به شهر خود بازمی گردد. بهروز سرانجام با تلاش بسیار آدرس دختر را پیدا کرده و از مرز عبور می کند. زمانی که به خانه دختر می رسد او را در بستر بیماری می بیند. دختر با شنیدن صدای پرنده ای که توسط بهروز تقلید می شود، حال بهتر و مساعدتری پیدا می کند. روایت سرراست داستان، یکی از خصوصیات مثبت فیلم «پرنده باز کوچک» است که تماشاگر را بسیار سریع وارد دنیای خود می کند. از طرف دیگر اطلاعات مربوط به بهروز و خانواده اش هم در همان پرده نخست فیلمنامه به مخاطب داده می شود. برخورد دختر با بهروز و سر درآوردن وی از کارش، نقطه عطف پرده نخست فیلمنامه است که به درستی در جای خود قرار گرفته است. با این حال یک سوم پایانی فیلم با مشکلاتی مواجه است که بخش مهمی از آن به فیلمنامه بازمی گردد. درست از جایی که بهروز به دنبال راهی برای گذر از مرز است تا جایی که دختر با شنیدن صدای پرنده یا به عبارت بهتر بهروز، حال بهتری پیدا می کند. با همه اینها «پرنده باز کوچک» فیلم جالبی برای مخاطبان کودک و نوجوان است که یک سروگردن بالاتر از بسیاری از آثار این گروه سنی قرار می گیرد.

«روز کارنامه» بدون شک یکی از مهمترین فیلمهای بلند سینمای ایران در جشنواره هفدهم است که توسط مسعود کرامتی ساخته شده و پروانه زرین بهترین فیلم بلند و بهترین کارگردانی را از آن خود کرده است. کرامتی در این فیلم دست روی موضوعی گذاشته که برای مخاطب کودک و نوجوان کاملا آشنا به نظر رسیده و حتی خاطره ای هرچند کمرنگ از مواجهه با آن دارند. موضوعی به نام گرفتن کارنامه توسط آراد پسری کم سن و سال از پدری پزشک و مادری باستان شناس که باز هم از دیکته تجدید آورده است! آراد پس از شماتت های ناظم مدرسه با حال و احوال پریشان به سمت خانه به راه می افتد. او در خانه نامه ای برای پدر و مادرش نوشته و از قصد خود برای پایین پریدن از برج سیاه پرده برمی دارد!. زمانی که آراد به پشت بام برج می رسد، امیر که برای انتقام از باجناقش به برج آمده برای فرار از دست پلیس به پشت بام می رود. او در آنجا با آراد مواجه شده و از او به عنوان گروگان برای فرار استفاده می کند. آراد که مشکل خود را فراموش کرده، همراه امیر به خانه باجناق او می رود و سرانجام باجناقش را پیدا کرده و با او روبرو می شود. کرامتی در این فیلم از قصه ای بهره گرفته که برای مخاطب کاملا آشنا و ملموس به نظر می رسد. از طرف دیگر، جنبه واقعگرایانه داستان را اندکی کمرنگ کرده و وجه فانتزی آن را پررنگ تر می کند. ایده خودکشی آراد به خاطر تجدید شدن در مدرسه، ایده مناسبی برای رساندن داستان به جایی است که امیر قرار دارد. شخصیتی چندلایه که برای انتقام گرفتن از باجناقش به هر دری می زند اما شخصیتی منفی و سیاه نیست؛ بلکه رگه هایی از خاکستری در آن به چشم می خورد. روز کارنامه در پایان بندی با مشکلاتی مواجه است که از اعتبار فیلم تا حدودی می کاهد اما با وجود آن هم می توان فیلم را اثری سرگرم کننده و تا حدودی موفق در سینمای کودک و نوجوان دانست. همچنین باید به بازی های خوب و روان متین عزیزپور و مهدی هاشمی هم در نقش های اصلی کار اشاره کرد که از نقاط قوت آن محسوب می شود.

انتهای پیام/

 

R1356/P1356/S4,34/CT4 واژه های کاربردی مرتبط جشنواره فیلم کودک

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جشنواره فیلم کودک جشنواره فیلم کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۵۰۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد مفقود شدند

یزدان افشاری‌پور اظهار کرد: از سوی اداره کل عشایری جنوب کرمان و فرمانداری به خانواده های عشایری اطلاع داده شده بود که محل را هنگام سیلاب ترک کنند اما این خانواده‌ها حاضر به جابه جایی نشده بودند.

وی با اشاره به تلاش امدادگران برای یافتن این افراد تاکید کرد که یکی از این افراد زنده پیدا شده و جست و جو برای سایرین ادامه دارد.

به گفته افشاری پور، این نوجوانان ۱۲، ۱۷ و ۲۰ ساله بودند.

وی همچنین اظهارداشت که ۴۰ راس دام هم در این منطقه مفقود شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر «رضوی» اعلام شد
  • معرفی نخستین مربی بین المللی اسکیت سرعت چهارمحال و بختیاری
  • اعلام اجرای عمومی آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی 
  • جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان اعلام شد
  • جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در قم برگزار شد
  • مفقودی ۳ دختر نوجوان در سیل عنبرآباد
  • سیل 3 دختر نوجوان را با خود برد
  • سه دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد مفقود شدند
  • عرض ارادت شاعران کودک و نوجوان به ساحت مقدس امام رضا (ع)
  • بهروز افخمی: اول مستند مهرجویی، بعد رمان و بعد هم فیلم سینمایی‌اش را می‌سازم