Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-06@16:32:42 GMT

شب‌های دهه اوّل ماه ذی الحجّه و سوره والفجر

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۵۱۸۵۶

شب‌های دهه اوّل ماه ذی الحجّه و سوره والفجر

علی اسماعیلی در گفت و گو با جام‌جم آنلاین، عرفه را به معنای شناخت دانست و با بیان اینکه روز عرفه مطابق با نهم ذی الحجه، از روزهای بافضیلت و از اعیاد بزرگ می باشد، گرچه به اسم عید نامیده نشده است، درباره این روز بیان داشت: این روز از مهمترین روزهای بندگی و از مهمترین روزهای توصیه شده برای عبادت و استجابت دعا نزد مسلمانان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نهم ماه ذی­حجّه که به آن روز عرفه گفته می‌شود، روز دعا و نیایش به خصوص برای کسانی است که به حج رفته و در صحرای عرفات حضور دارند. در این روز ، درهای رحمت و برکت الهی باز می شود.

این کارشناس مذهبی با اشاره به سوره «والفجر»، گفت: در بعضی از روایات آمده است، شب‌های دهگانه‌ای که قرآن در سوره «والفجر و لیال عشر» به آن سوگند یاد کرده است، شب‌های دهه اوّل ماه ذی الحجّه است و این سوگند به دلیل عظمت آن است.

وی با اشاره به نماز روز عرفه، تاکید کرد: یکی از مهمترین و توصیه شده ترین اعمال روز عرفه، خواندن نماز روز عرفه است.

اسماعیلی با اشاره به نامگذاری روز عرفه و منطقه عرفات، بیان داشت: در برخی نقل ها آمده است که آدم و حوا پس از هبوط از بهشت و آمدن به کره خاکی، در این سرزمین یکدیگر را پیدا کردند و به همین دلیل، این منطقه «عرفات» و این روز «عرفه» نام گرفته است.

وی تاکید کرد: در روایاتی از معصومین آمده است کسانی که از فضیلت شب‌های قدر محروم ماندند و نتوانستند بهره کافی را ببرند، منتظر روز عرفه در صحرای عرفات باشند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه این روز، روز نیایش و مناجات با خالق هستی است با اشاره به روایتی از معصومین ادامه داد: روایت شده که حضرت امام زین العابدین علیه السلام در روز عرفه صدای سائلی را شنید که از مردم تقاضای کمک می‎نمود. امام به او فرمود: «وای بر تو آیا در این روز از غیر خدا تقاضا می‎کنی؟ حال آن که در این روز امید می‎رود که بچه‎های در شکم هم از فضل خدا بی نصیب نمانند و سعید شوند».

اسماعیلی با اشاره به انجام برخی اعمال در شب و روز عرفه گفت: از دعاهایی که برای خواندن آن بسیار سفارش شده است، زیارت امام حسین علیه السلام است. روزه‌گرفتن نیز در این روز سفارش و توصیه شده و اگر کسی موفق شود 9 روز ابتدایی ماه ذی‌حجه و روز عرفه را روزه بگیرد، بسیار فضیلت دارد.

وی تاکید کرد: خداوند عنایت ویژه ای در روز عرفه به زائرین امام حسین (ع) دارد؛ در روایات آمده است که پیش از آن که خداوند متعال به مهمانان در عرفات و روز عرفه نگاه کند، ابتدا به زائرین امام حسین (ع) نظر دارد و چقدر خوب است که انسان بتواند از این فرصت استفاده کرده و در روز عرفه در کربلا و در محضر سید‌ و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) باشد و دعای عرفه را در بین‌الحرمین و در حرم سید‌الشهدا بخواند.

نسترن نعمتی/جام جم آنلاین

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: علی اسماعیلی کارشناس مذهبی روز عرفه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۵۱۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت برق مناطق اهواز به حالت عادی در آمده است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد خانچی عصر امروز جمعه ضمن حضور در اتاق پایداری وضعیت و کنترل توزیع برق اهواز در جریان آخرین وضعیت برق در مناطق مختلف اهواز قرار گرفت.

وی به سرعت رفع قطعی برق در اهواز اشاره کرد و افزود: تقریباً ۳۰ نقطه از شهرستان اهواز دچار برق رفتگی و اختلال در برق رسانی شده که این امر موجب بالا رفتن زمان ماند آب در این مناطق شده که در کمتر از ۲ ساعت به حالت عادی بازگشته است و دفع آب سطحی در حال انجام است.

معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: سقوط ترانس، شکستگی پایه‌ها و همچنین واژگونی درختان به دلیل سرعت و شدت بالای باد از عوامل قطعی برق بوده که با همت و تلاش کارکنان عملیات توزیع برق در کمترین زمان ممکن اشکالات برطرف و برق مناطق وصل شد.

کد خبر 6096006

دیگر خبرها

  • زندانی شدن یک معلم به‌خاطر تشابه اسمی با یک فرمانده
  • خداوند برای انسان‌ها رستگاری می‌خواهد
  • حسینی: این صحبت‌ها درباره لیموچی بس است!
  • خودنمایی سیاه قلمهای بانوان کردستانی در گالری سوره سنندج
  • خودنمایی ‌سیاه قلم‌های بانوان کردستانی در گالری سوره سنندج
  • خودنمایی «سیاه قلم‌های بانوان» کردستانی در گالری سوره سنندج
  • آمده‌ایم که بمانیم!
  • بررسی برنامه‌سازی قرآنی در صدا و سیما از منظر هنری و علوم انسانی
  • این مرد بخاطر شباهت اسمی با یک فرمانده سپاه، ۳ سال در زندان انفرادی بود
  • وضعیت برق مناطق اهواز به حالت عادی در آمده است