Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیریت مصرف بحث مهمی است اما پیچیده نیست و همه ما می توانیم در این زمینه نقش خود را ایفا کنیم و با خرید تجهیزات مناسب، زمان مصرف، نحوه مصرف، استفاده از نور طبیعی و ... می توانیم ۷۰ درصد در کاهش مصرف برق خانگی و اداری صرفه جویی کنیم.

خبرگزاری شبستان/اراک: آب و برق مانند سلامتی و امنيت است تا وقتی قطع نشده ارزشش را نمي دانيم، اما وقتی كه قطعی ها و خاموشی ها حادث شود متوجه اهميت آن مي شويم، همه باید از این نعمت خدادادی استفاده كنند و چنين داشته ای را قدر بدانند،یکی از نعمت هایی که خداوند در اختیار ما قرار داده این است که باران از آسمان به زمین نازل می شود و این امکان را داریم که آب ها را پشت سدها ذخیره کرده و از آن برق تهیه کنیم، امروز مصرف آب و برق ایرانیان بالاتر از متوسط جهانی است و اينگونه مصرف كردن زينبده كشور ما نيست و بايد از خيلي چيزها مثل آب، برق و انرژي های ديگر مراقبت كنيم و از اسراف آن جلوگيری كنيم؛ زيرا مصرف بهينه مردم كمك می كند كه پايداری بيشتری در مجموعه شبكه بوجود آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

منابع آب، یکی از سرمایه های ملی در هر کشوری به شمار می آید به طوری که بسیاری، شکوفایی اقتصادی و اجتماعی جامعه را در گرو استفاده بهینه از آن می دانند. حفظ منابع آب های زیرزمینی در حالی از اهمیت بسیاری برخوردار است که در سال های اخیر به دنبال بروز پدیده خشکسالی، شاهد افت شدید آب های سطحی و زیرزمینی در کشور به ویژه در مناطق گرمسیری همچون استان مرکزی هستیم و این عامل خود بر شدت استفاده از آب های زیرزمینی افزوده است.

 

در دشت های استان مرکزی سالیانه حدود 230 میلیون متر مکعب کسری مخزن داریم، یعنی هر سال ذخایر سفره های آب زیرزمینی 230 میلیون مترمکعب کم شده و دیگر جبران نمی شود؛ حداکثر افت سطح آب زیرزمینی در شهرهای ساوه و کمیجان حدود یک متر و در سایر شهرهای استان حدود نیم متر است و بروز این مشکل خود نشان‌دهنده یک بحران بزرگ است و جبران کسری مخازن یکی از اولویت‌های مهم به شمار می‌رود.

نظیرترین سازه های آبی تاریخی کشور در استان مرکزی

 

عزت اله آمره ای، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت: استان مرکزی از یک سو به دلیل کم بودن میزان تغذیه از طریق جریان های سطحی و نزولات جوی و بهره برداری زیاد از سوی دیگر، به شدت آسیب پذیر و با کمبود حجم ذخایر آبی مواجه شده است، استان مرکزی هر ساله با کسری مخازن آبی روبه رو بوده و بطور متوسط در این خصوص در جایگاه هشتم کشوری قرار دارد،  این امر علاوه بر اینکه باعث پایین رفتن سطح آب در سفره های زیرزمینی شده موجب تغییر کیفیت منابع آب زیرزمینی نیز شده است.

 

80درصد، ما از منابع تجدید پذیرمان استفاده می کنیم که این استفاده بی حد و اندازه از ذخایر منابع آب زیرزمینی و سطحی باعث شده ایران دو برابر استاندارد جهانی از منابع تجدید پذیر آب استفاده کند و به این دلیل سفره های آب زیرزمینی سال به سال کاهش پیدا می کند؛ کاهش سفره های زیرزمینی علاوه بر مسائل فنی و اقتصادی متاسفانه عوارض اجتماعی و سیاسی و امنیتی را در پی دارد و زنگ خطر خشک شدن آب های زیرزمینی در استان به صدا در آمده است و تمام 19 دشت استان مرکزی به دلیل برداشت های بی رویه ممنوعه است و دیگر امکان توسعه بهره برداری از این سفره های آبی وجود ندارد و تمام سرمایه گذاری های استان در معرض خطر است و اگر توجهی به تثبیت سفره های آب های زیرزمینی و منابع آبی نکنیم امکان بحران فرونشست دشت ها را هم خواهیم داشت.

 

آمره ای افزود:‌ متاسفانه روند بهره برداری غیراصولی از آب های زیرزمینی در چند سال اخیر مدیریت نشده و نیازمند برنامه مدون و اثرگذار برای گذر از شرایط فرونشست زمین است؛ وزرات نیرو اعلام کرده، متوسط افت سطح آب منابع زیرزمینی 15 تا 20 متر بوده است؛ در دشت ممنوعه منابع زیرسطحی اراک با کاهش منابع آبی به مرور زمان درحال خالی شدن است که این فرونشست به تخریب ساختمان ها می انجامد.

سد کمال صالح  را پروژه ای حیاتی و حساس برای شهر اراک و صنایع پالایشگاه و پتروشیمی دانست و افزود: سد کمال صالح اکنون حدود 65 میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد و امسال با گذر از پیک هیچ قطعی آب و نگرانی آبی در این مورد وجود نداشت.

 

آمره ای گفت:‌ همچنین شرایط سد الغدیر ساوه نسبت به سال های گذشته بهتر بود و در حال حاضر حدود 50 میلیون متر مکعب در پشت سد ساوه ذخیره داریم و شهر ساوه نیز امسال با مشکلات کمتری روبرو بود.

 

وی اصلاح الگوی کشت و عدم کشت محصولات پرآب بر مانند هندوانه و لوبیا و کشت محصولات کم آب خواه، اجرای سیستم های تحت فشار آبیاری و ممنوعیت گسترش سطح زیر کشت و کنترل ساعت کارکردهای چاه ها و تعیین تکلیف چاه های فرم 5،خاموش بودن چاه های دو منظوره پرورش ماهی در شش ماهه دوم سال، سرازیر شدن انهار نیز باید در نیمه دوم سال به رودخانه های استان و ممنوعیت کشت چمن را از جمله اقدامات کاهش آب مصرفی در بخش کشاورزی دانست.

 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای همچینن بی نظیرترین سازه های آبی تاریخی کشور در استان مرکزی همچون حمام چهار فصل با ویژگی های منحصر به فرد، قنات ابراهیم آباد، چشمه محلات، آسیاب ها، یخچال های قدیمی، آب انبارها، پل ها و دیگر سازه های تاریخی به عنوان مجموعه ای بی بدیل در این استان دانست و گفت: سازه های آبی نشان از تاریخ 7500 ساله و گذشته ای درخشان در این استان را نمایان می سازد که امید است مردم استان مرکزی با حضور در این پارک موزه آبی آموزش و آشنایی لازم را با تاریخ و فرهنگ آبی استان پیدا کنند.

 

829 روستا تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی استان

 

یوسف عرفانی نسب، رئیس آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی در این خصوص گفت: این شرکت در بحث آب شرب منازل خدمات ارائه می دهد استان مرکزی بیش از هزار و 100 روستا دارد که از تعداد829 روستا تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی هستند ومابقی روستاها به صورت خودگردان با هزینه های شورا و دهیاری و از طریق شبکه یا مخزن آب روستا را تامین می کنند ولی آب و فاضلاب روستایی در بحث گندزدایی و کلرزنی به آب روستاها کمک می کند.

 

وی در پاسخ به این سوال که چرا برای روستاهایی که از لوله کشی آب بهره مند نیستند اقدامی صورت نمی گیرد افزود: برخی روستاها به دلیل اینکه هزینه های تاسیسات از آنان ساقط شود درخواست راه اندازی تاسیسات آبرسانی را ارئه نمی دهد و شرکت به لحاظ قانونی موظف نیست به روستاهایی که خودشان درخواست ندهند آبرسانی داشته باشند؛ روستاها تازمانی که مشکلی در برنامه آب نداشته باشند به این شرکت مراجعه نمی کنند.

 

روستاهایی که آب شرب و مصرفی آنان به صورت خودگردان اداره می شود عمدتا روستاهای کوچک و تعداد خانوار و جمعیت کم هستند.

 

 

122پاسخگوی شبانه روزی سوالات مشترکان

 

مهندی عبدالرضا خلیلی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی هم در خصوص راهکارهای بهینه مصرف آب گفت: راهکارهای درست مصرف آب در بخش های صنعتی و خانگی به این شرکت مربوط می شود؛ این شرکت با توزیع برشور، تراکت، بنر، حضور در مدارس، مهدهای کودک، مراکز و ادارات و نهادهای دولتی راهکارهای مصرف بهینیه آب را به مشترکان آموزش می دهد.

 

وی با بیان اینکه در سال 97 در سطح استان هیچ قطعی آب به غیر از شکستگی لوله، شستشوی مخزن یا اصلاح شبکه که خبر قطعی آن از طریق رسانه ها به مردم منطقه اطلاع رسانی شد، نداشتیم افزود: مرکز 122به صورت شبانه روزی پاسخگوی مشترکان است و مردم می توانند هر گونه نارسایی یا هدررفت آب را اطلاع دهند.

 

خلیلی به توضیح آب مجازی که میزان آبی که برای تولید یک محصول در صنعت یا کشاورزی مصرف می‌شود، پرداخت و گفت: مشترکان میوه و سبزیجات را به اندازه نیازشان خریداری کنند زیرا هدر رفتن و فاسد شدن هر نوع میوه یا محصول دیگری در واقع هدر دادن منابع آبی است؛ برای تولید یک برگ کاغذ 10 لیتر آب مصرف می‌شود و اگر بدون دلیل دو برگ کاغذ سفید را دور بیندازیم، در واقع ٢٠ لیتر آب هدر داده ایم یا هندوانه که میوه ای است با بیشترین مصرف آب را دارد لذا مشترکان باید از هدررفت آن پرهیز کنند.

 

استان مرکزی در زمینه توسعه کشت آبیاری های نوین توانسته اقدامات بسیار خوب و ارزشمندی انجام دهد و به موفقیت های چشمگیری دست یابد به همین منظور این استان به عنوان دبیرخانه توسعه آبیاری های نوین انتخاب شده که سایر استان ها می توانند در این زمینه مشاوره های لازم را دریافت کنند.

 

 

«نخستین واژه» جشنواره ای برای مصرف بهینه «آب»

زهرا طراوتی، مدیر روابط عمومی آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر و افت سطح آب های زیرزمینی در حال حاضر تنها راهکار موجود، بهینه سازی مصرف آب است که می تواند تاثیر بسیار بالایی در صرفه جویی در مصرف آب داشته باشد با ایجاد تغییرات رفتاری در نحوه مصرف آب حدود  30 تا 50 درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود.

 

طراوتی اظهارکرد: مشترکین پر مصرف خانگی هم می توانند برای کاهش مصرف آب از سر شیرهای  کاهنده آب از جمله شیر آلات چشمی، پدالی، اهرمی و افشان استفاده کنند که این امر به ترتیب باعث کاهش 70، 40 و 35 درصدی مصرف آب می شود.

 

وی برگزاری جشنواره نخستین واژه، حمایت از حرکت سازمان های مردم نهاد فعال و اعزام تیم های ورزشی و مسابقات نقاشی میان دانش آموزان با شعار صرفه جویی در مصرف آب، برنامه «صدای پای آب درمحله ها» حضور کارشناسان سازمان آب در مجتمع های مسکونی و آموزش های چهره به چهره، معرفی لوازم کاهنده آب از جمله شیرهای چشمی با کاهش آب 70درصدی، شیرهای اهرمی با کاهش آب 35درصدی و شیرهای افشان و پدالی و فلش تانک های دو زمانه، توزیع برشورهای صرفه جویی در آب را از جمله برنامه هایی این سازمان در جلوگیری از مصرف بی رویه آب دانست.

 

مدیر روابط عمومی آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با بیان اینکه هر سال از مشترکین کم مصرف تقدیر به عمل می آید، افزود: در بخش آموزش های همگانی همزمان با روز جهانی آب از دوم فروردین برنامه هایی در راستای صرفه جویی در آب آغاز می شود که از جمله آن می توان به تبلیغات محیطی، برگزاری نشست هایی با بانوان خانه دار و کارمند، ادارات، مشترکین پرمصرف، مددجویان اشاره کرد.

 

اکنون میانگین مصرف آب شرب در کشور حدود دو برابر میانگین مصرف در جهان است و از این رو فرهنگ سازی در این زمینه ضرورتی دوچندان می طلبد؛ ایران با داشتن یک درصد مساحت کره زمین و ۱٫۱ درصد جمعیت جهان فقط ۰٫۳۶درصد از آب‌های تجدیدشونده جهان را دارد و متوسط بارندگی در ایران یک سوم متوسط بارندگی جهان است.

 

 

صرفه جویی 35مگاواتی مصرف برق با تغییر ساعت کاری ادارات

 

ادامه این گزارش با تقدیر مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی از همراهی مردم در مدیریت مصرف برق در ایام پیک دنبال می شود.

 

مهندس محمد اله داد، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی ضمن عذرخواهی از مشترکان صنعتی برق استان در خصوص قطعی های پیش آمده گفت:۷۰درصد مصرف برق استان مربوط به بخش صنایع و کشاورزی است که در این راستا استفاده از ظرفیت مولدهای خود تأمین برای مشترکین صنایع، سازمان‌ها، پمپ‌های کشاورزی و بیمارستان‌ها در راستای کاهش پیک انجام شد.

 

وی شبکه های توزیع و فوق توزیع استان را در حالت مطلوب و پایدار عنوان کرد و افزود:  میزان کمبود تولید نیرو و اعمال مدیریت اضطراری بار شبکه به درخواست مدیریت های کنترلی شبکه های برق بالا دست و حسب اضطرار پیش آمده، با توجه به گرمای کم سابقه، کاهش بارندگی ها و افزایش ۵درصدی مصرق برق در کشور، طی چند روز اخیر صورت پذیرفت.

 

اله دادخاطرنشان کرد: اطلاع رسانی به مشترکین گرامی از طریق ارائه برنامه زمان بندی خاموشی ها توسط جدول زمان بندی درسایت شرکت و شبکه های مجازی ،درج شماره رمز رایانه قبض برق در سایت شرکت توزیع برق استان مرکزی،مشاهده برنامه خاموشی انشعاب از طریق کد USSDو شماره گیری کد#۵*۸۶۱۲۱*۶۶۵۵* و درج شماره رمزرایانه قبض برق ، مشاهده نقشه و رنگ بندی آن با توجه به جدول راهنما،ثبت نام در سایت شرکت جهت اطلاع روزانه خاموشی های بابرنامه  از طریق پیامک وهمچنین دریافت خاموشی های با برنامه با ارسال رمز ۸رقمی* ۵ به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۲۱  در زمان قطعی های احتمالی برق صورت پذیرفت.

 

مهندس اله داد برگزاری نشست خبری ویژه مدیریت مصرف، ارائه گزارش در برنامه ویژه خبری هفتگی صدا و سیما، ارائه گزارش، زیر نویس تلویزیونی، حضور کارشناسان در برنامه های مختلف تولیدی صدا و سیما  و همایش ساعت همدلی ویژه روابط عمومی های دستگاه های اجرایی از جمله برنامه های اجرا شده جهت اطلاع رسانی برشمرد.

 

وی خاطرنشان کرد: تغییر ساعت کار ادارات استان مرکزی بنابر درخواست شرکت های توزیع برق و برق باختر در راستای مدیریت بهینه مصرف انرژی با همراهی وبه دستور استاندار صورت پذیرفت که این اقدام روزانه منجر به صرفه جویی 35مگاواتی مصرف برق شد.

 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی بابیان اینکه طرح ارزیابی و پایش مصرف انرژی از ۱۰تیرماه جاری توسط شرکت به اجرا شد، افزود: با توجه به مصوبه هیات وزیران مبنی بر تنظیم ساعات کار ادارات، بانک ها در راستای مدیریت مصرف برق، این شرکت با اعزام ۲۵ اکیپ به ادارات و بانک های  استان نسبت به نظارت بر اجرای بخشنامه مذکور، حصول اطمینان از قطع سیستم های سرمایشی در ساعت اعلام شده و به  مدار آمدن ژنراتور های اضطراری ادارات و قطع برق ادارات بد و پرمصرف اقدام کرد.

 

مهندس اله داد بیان داشت: مدیریت مصرف بحث مهمی است اما پیچیده نیست و همه ما می توانیم در این زمینه نقش خود را ایفا کنیم و با خرید تجهیزات مناسب، زمان مصرف، نحوه مصرف، استفاده از نور طبیعی، استفاده از لامپ های کم مصرف، به کارگیری نورهای موضعی در محیط خانه، تنظیم دمای کولر گازی روی ۲۳تا۲۵درجه، استفاده از دور کند کولرهای آبی و...می توانیم ۷۰ درصد در کاهش مصرف برق خانگی و اداری صرفه جویی کنیم.

 

وی با قدردانی از همکاری خوب مردم در زمینه مدیریت مصرف اضافه کرد: تداوم صرفه جویی به عنوان یک رسالت و مدیریت مصرف بهینه برق از قطعی برق بیشتردر استان جلوگیری می کند.

 

بیا تا قدر این نعمـت بدانیم                که در بحران بی آبی نمانیم

بیا از بهر حفظ آن بکوشیم               وجود آب را ارزش شماریم

از این سـرمایه خوب الهی                برای نسل خود باقی گذاریم

چنین فرموده بر ما حیّ دانا              که زنده هر چه را از آب داریم

بـیا تا در نگـاه تشـنه آب                  به سان ابـر بـارانی بـباریم

برای مصرف خوب و درستش              نهال صرفه جویی را بکاریم

نجات آب بر ما شد وظیفه               بر انجامش بـیـا همـت گذاریم

صدای آب یعنی زندگانی                  بیا دل را به این نجوا سپاریم

گزارش از لیلا آجرلی

پایان پیام/87

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس پاراگلایدینگ بازی های آسیایی ۲۰۱۸ شیراز روزنامه های ورزشی فوتبال ایران اردبیل عزت الله انتظامی روزنامه آیت الله مکارم شیرازی خاموشی برق صنعت آب و برق منابع آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۵۲۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پست برق ۱۶۰ مگاولتی قم آماده بهره‌برداری است

یوسف صادقی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و هم‌زمان با سفر رئیس جمهور به استان، طرح توسعه ظرفیت بخش ۲۳۰ کیلوولت پست نیروگاه قم به میزان ۱۶۰ مگاولت آمپر در نیروگاه سیکل ترکیبی قم به بهره‌برداری خواهد رسید.

 مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم تصریح کرد: این طرح با هدف تامین برق مستمر و پایدار برای صنایع استان و مردم شریف قم به بهره‌برداری می‌رسد.

نیروگاه سیکل ترکیبی قم با چهار واحد گازی و ۲ واحد بخاری هر یک با قدرت ۱۰۰ مگاوات و مجموع توان تولید ۷۱۴ مگاوات، با ۶ خط ۲۳۰ کیلو ولت، در کیلومتر ۱۵ جاده قم ـ اراک به شبکه سراسری برق متصل است. این نیروگاه در سال ۱۳۷۲ به بهره برداری رسیده‌است.

 مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم در بخش دیگری از سخنان خود همراهی خانواده و صنعتگران را شرط عبور از پیک مصرف بار در فصل گرم سال یاد کرد و گفت: با پیش‌بینی‌های انجام شده در سطح کلان، امید می‌رود در تابستان امسال شاهد خاموشی برق در بخش خانگی نباشیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم، نصب کنتور هوشمند و جلوگیری از برداشت بی‌رویه از چاه‌های آب و به‌تبع آن مصرف خارج از قاعده برق را از برنامه‌های جاری این شرکت در تابستان سال جاری یاد کرد.

گفتنی است طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده آیت‌الله رییسی، رییس جمهور روز بیستم اردیبهشت‌ماه جاری در قالب دومین سفر استانی خود به قم سفر خواهد کرد.

در سطح استان قم ۶۲۰ هزار مشترک برق وجود دارد که از این بین ۵۰۰ هزار مشترک در بخش خانگی است که ۸۰ درصد مجموع مشترکان را شامل می‌شود. هفت هزار مشترک بخش صنعت و کشاورزی نیز به ترتیب حدود ۳۰ و ۱۵ درصد از ظرفیت برق این استان را مصرف می‌کنند. ۱۵ درصد برق قم نیز در سایر مصارف مصرف می‌شود.

قم چهارهزار کیلومتر شبکه فشارضعیف و چهارهزار کیلومتر نیز شبکه فشار متوسط اجرا شده است، همچنین یک‌هزار ترانس زمینی به همراه ۹ هزار ترانس هوایی برق نیز در سطح استان قم با پیک‌بار حدود هزار و ۲۰۰ مگاوات نصب گردیده‌است.

۱۳ درصد برق قم در بخش کشاورزی، ۲۸.۴ درصد در بخش صنعت، ۳۶.۵۵ درصد در بخش خانگی، ۱۰.۴ درصد در بخش عمومی، ۹.۷۸ درصد سایر مصارف و ۱.۸۳ در بخش روشنایی معابر مصرف می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • پست برق ۱۶۰ مگاولتی قم آماده بهره‌برداری است
  • (تصاویر) گزارش رسانه خارجی از قنات‌های تاریخی یزد
  • پرداخت ۳۸ میلیارد تومان پاداش به مشترکین کم‌مصرف قزوین
  • تخصیص ارز برای واردات تاکسی‌های برقی از سوی بانک مرکزی
  • الکترونیک محور شدن مجوزها به معنی افزایش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی کشور است
  • تخصیص ارز تاکسی‌ های برقی تهران توسط بانک مرکزی
  • تخصیص ارز تاکسی‌های برقی تهران توسط بانک مرکزی
  • آمادگی شرکت نفت مناطق مرکزی برای به راه‌اندازی کارخانه ان‌جی‌ال ۳۱۰۰
  • آمادگی شرکت نفت مناطق مرکزی برای راه‌اندازی ان‌جی‌ال ۳۱۰۰
  • مجوز قبولی بیمه اتکایی دی به زودی صادر می شود