Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنکاراـ ایرناـ ایلنور چویک مشاور ارشد اردوغان با انتشار مقاله ای در روزنامه ینی بیرلیک نوشت: دولت آمریکا، کشورهای عربی را مجبور به حمایت مالی از نیروهای حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) در شمال سوریه می کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، چویک با انتشار مقاله ای تحت عنوان 'آمریکا اکنون عرب ها را به فربه کردن پ.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ک.ک سوق می دهد' در روزنامه ینی بیرلیک نوشت: دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا کمک 230 میلیون دلاری به نیروهای پ.ک.ک و پ.ی.د در شمال سوریه را متوقف کرد و کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی و امارات متحده عربی را مسئول حمایت مالی از آنها دانست.
وی بیان کرد: این اقدام آمریکا در ظاهر حامل پیامی در خروج نیروهای این کشور از سوریه است اما درست برعکس آن باید گفت که آمریکایی ها در منطقه می مانند و هزینه های آن را نیز کشورهای عربی پرداخت خواهند کرد.
وی افزود: ترامپ، کمک 230 میلیون دلاری آمریکا به بازسازی سوریه را مضحک خواند و آن را متوقف کرد اما باید از رییس جمهوری آمریکا سوال کرد که آیا ارسال بیش از پنج هزار کامیون سلاح به تروریست ها و ویران کردن سوریه اقدامی مضحک نبود؟ آیا ممانعت از استقرار یک دولت مردمی در سوریه، اقدامی مسخره و مضحک نبود؟
وی تاکید کرد: آمریکایی ها برای فربه کردن پ.ک.ک و پ.ی.د از کشورهای عربی کمک می گیرند که این نشان می دهد که دشمنی واشنگتن با آنکارا کافی نیست و عربها نیز به آن اضافه شده اند.
روز گذشته نیز روزنامه استار با انتشار گزارشی مدعی شد که آمریکا به بهانه بازسازی شهر رقه در سوریه، منابع مالی لازم برای حمایت از نیروهای به اصطلاح دموکراتیک سوریه را از عربستان سعودی و امارات متحده عربی تامین خواهد کرد.
روزنامه استار با انتشار گزارشی تحت عنوان ترامپ برای پ.ک.ک حامی مالی پیدا کرد در شماره دیروز خود نوشت: دولت آمریکا به بهانه مبارزه و نابودی گروه ترورستی داعش وارد خاورمیانه شد و با ایجاد ویرانی های فراوان، امروز کنترل بعضی از مناطق شمال سوریه را در اختیار نیروهای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) قرار داده و حامیان مالی نیز برای تامین هزینه های تروریست ها پیدا کرده است.
به نوشته این رسانه، نیروهای به اصطلاح دموکراتیک سوریه متشکل از نیروهای پ.ک.ک و یگان های مدافع خلق(ی.پ.گ) است و آمریکایی ها منابع مالی فراوانی را به بهانه بازسازی رقه به سمت آنها روانه خواهند کرد که این منابع از کشورهای ثروتمند خاورمیانه یعنی عربستان سعودی و امارات متحده عربی تامین خواهد شد.
استار افزود: هفته گذشته حکومت عربستان سعودی متعهد به پرداخت یکصد میلیون دلار برای بازسازی شهر رقه شده بود و به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ائتلاف بین المللی ضد داعش هم قرار است 300 میلیون دلار در همین ارتباط روانه این شهر سوریه کند که یکصد میلیون دلار از آن توسط سعودی ها و 50 میلیون دلار آن نیز توسط امارات متحده عربی تامین خواهد شد.
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا بامداد یکشنبه طی توئیتی از لغو بسته مالی آمریکا که به بهانه کمک به بازسازی سوریه در اختیار تروریست ها قرار می گرفت، خبر داد و نوشت: آمریکا به بسته حمایتی مضحک سالانه 230 میلیون دلار به سوریه برای بازسازی، پایان داد.
وی همچنین نوشت: عربستان سعودی و دیگر کشورهای ثروتمند خاورمیانه به جای آمریکا این پرداخت‌ها را انجام خواهند داد.
رئیس‌ جمهوری آمریکا چند ماه پیش نیز گفته بود که قصد دارد به‌زودی نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج کرده و اجازه دهد دیگران این مسئولیت را بر عهده بگیرند که این سخنان ترامپ موجی از وحشت را در کشورهای عربی به راه انداخت چرا که به باور آنها، خروج آمریکا از منطقه زمینه نفوذ بیشتر ترکیه و ایران را افزایش می دهد.
به باور کارشناسان ترک، این تهدید ترامپ به عنوان حربه ای از سوی آمریکا برای گرفتن منابع مالی و امتیازات بیشتر از کشورهای عربی به ویژه عربستان و امارات متحده عربی بود.
آمریکایی ها 2 سال و نیم پیش به بهانه مبارزه با داعش وارد سوریه شدند اما با متلاشی شدن حکومت خودخوانده گروه تروریستی داعش همچنان در کنار معارضان کُرد سوری مشغول به فعالیت هستند و ستیزه جویان پ.ک.ک و ی.پ.گ را به انواع سلاح های پیشرفته مجهز کرده اند.
روزنامه استار اواخر سال گذشته میلادی در گزارشی مدعی شد که آمریکایی ها شمال سوریه را به منطقه ای جهت پرورش تروریست تبدیل کرده اند.
روزنامه ینی شفق نیز اوایل سال جاری میلادی در گزارشی نوشت: بر اساس اخبار دریافتی از منابع محلی، برت مک گورک فرمانده آمریکایی در ائتلاف ضد داعش از 2 سال پیش در سوریه به هدایت معارضان کُرد سوری در اشغالگری پرداخته و امروز آرام آرام با ایجاد زمینه های لازم به منظور برقراری تشکیلات فدرالی پ.ک.ک در شمال سوریه به مراحل پایانی ماموریت خود می رسد.
به نوشته این رسانه، آمریکایی ها با حضور در شمال سوریه به بهانه مبارزه با داعش، شهر رقه را با خاک یکسان کردند و امروز با اعلام رقه به پایتختی تشکیلات فدرالی کُرد در شمال سوریه، شروع به بازسازی این شهر به منظور استقرار دولت پ.ک.ک در شمال سوریه و به رسمیت شناختن آن کرده اند.
اواخر سال گذشته میلادی، شماری از عناصر گروه تروریستی داعش با کمک نیروهای کُرد تحت نظارت آمریکا از شهر رقه خارج شدند و این شهر به طور کامل در اختیار نیروهای کُرد سوری تحت نظر آمریکا قرار گرفت.
به باور کارشناسان ترک، سران پ.ک.ک در شمال سوریه به طور کامل تحت فرماندهی برت مک گورک فرمانده آمریکایی فعالیت کرده و با سازماندهی این فرمانده آمریکایی به سلاح های مدرن مجهز شده اند.
وبسایت اینترنتی روزنامه ینی شفق اکتبر 2017 در گزارشی با عنوان پشت پرده ترور، این آدم است نوشت: تخلیه نیروهای داعش از رقه و استقرار نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) در آن جا و طراحی حملات تروریستی در ترکیه، عراق و سوریه از سوی برت مک گورک آمریکایی سازماندهی می شود و وی باید روزی در ترکیه به جرم کشتن هزاران پلیس، سرباز و حمایت از تروریست ها محاکمه شود.
به نوشته این رسانه، این فرمانده آمریکایی با تامین نیازهای تسلیحاتی و لجستیکی گروه های تروریستی به واقع نقش پررنگی در اقدامات تروریستی صورت گرفته در خاک ترکیه داشته است و امروز خانواده قربانیان حملات تروریستی داعش و پ.ک.ک در ترکیه خواهان محاکمه عاملان و آمران اقدامات تروریستی در ترکیه هستند.
خاورم/1905

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تركيه آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۵۳۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احرکات آمریکا در نیجر از بیم حضور روسیه در ساحل

یک مقام امنیتی نیجر روز جمعه گفت نظامیان آمریکایی در پی استقرار نیروهای روس در پایگاهی که نیروهای ایالات متحده در آن قرار دارند، آمادگی رزمی خود را افزایش داده‌اند.

به گزارش ایسنا، یک مقام آمریکایی روز پنج‌شنبه گفت که نیروهای روسیه در نیجر در پایگاه نظامیان آمریکا مستقر شده‌اند؛ اما تقسیم نیروها به نحوی است که آن‌ها به سربازان آمریکا دسترسی ندارند.

این مقام آمریکایی گفت: «روس‌ها در مجموعه‌ای مجزا مستقر هستند و به نیروها و تجهیزات آمریکایی دسترسی ندارند. ما به نظارت بر این وضعیت ادامه داده و تمامی اقدامات لازم و پیشگیرانه را برای تضمین امنیت نیروها، تجهیزات و تاسیسات آمریکایی به کار می‌گیریم.»

یک مقام نیجر در این رابطه گفت که نیروهای آمریکایی در پی استقرار نیروهای روس در این پایگاه آمادگی رزم خود را افزایش داده‌اند.

وی عنوان کرد که نیروهای آمریکایی با کلاه‌خود و جلیقه ضدگلوله در پایگاه حرکت می‌کنند و به شدت نگران هستند.

در دوازدهم آوریل اعلام شد متخصصین نظامی روسیه به نیجر رفتند تا در مبارزه با تروریسم به نیروهای نظامی این کشور تعلیم دهند.  

پس از کودتا در این کشور واقع در منطقه ساحل آفریقا، حاکمان جدید آن به‌سرعت گام‌هایی برای قطع روابط نظامی با کشورهای غربی، به‌ویژه فرانسه و آمریکا برداشته و به روسیه نزدیک‌تر شده‌اند.

شورای نظامی حاکم بر نیجر حضور آمریکا را «غیرقانونی» اعلام کرد و عملیات‌های پنتاگون در این کشور را مورد انتقاد قرار داد.

فصل حضور نظامی آمریکا در نیجر به پایان رسیده است و نیروهای نظامی روسیه وارد نیجر شده‌اند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روسیه: ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کردیم
  • روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کرد
  • آبشناس: آمریکا به دنبال آشوب در کشورهای حوزه نفوذ روسیه است
  • پروژه جدید واشنگتن برای ادامه اشغالگری در خاک سوریه / حمایت ویژه از هسته‌های مخفی داعش برای توقف حملات نیروهای مقاومت علیه آمریکایی‌ها + نقشه میدانی و عکس
  • تحرکات آمریکا در نیجر از بیم حضور روسیه در ساحل
  • احرکات آمریکا در نیجر از بیم حضور روسیه در ساحل
  • نگرانی آمریکا از حضور روسیه در نیجر
  • بایدن در دو نسخه؛ سرکوب زنان آمریکایی و حمایت از زنان ایرانی
  • شهادت ۱۳ نیروی ارتش سوریه در حمله داعش به استان حمص
  • واکنش وزیر دفاع آمریکا به ورود نیروهای روسی به پایگاه نظامی نیامی