Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@17:32:31 GMT

دعای عرفه؛ فرصت تفکر یا ذکر مصیبت

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۵۴۵۱۸

دعای عرفه؛ فرصت تفکر یا ذکر مصیبت

تهران- ایرناپلاس- روز هشتم ذی‌الحجه روز عرفه است و در این روز دعای عرفانی، اخلاقی و ادبی عرفه که از سرور آزادگان، حسین بن علی(ع) بر جا مانده، خوانده می‌شود.

**مقام شناخت یا آشنایی آدم و حوا؟
چند نقل‌قول مشهور در باب وجه تسمیه روز عرفه دیده می‌شود: یکی از آن‌ها این است که در این روز، انسان، به مقام معرفت و شناخت واقعی خالق خود نائل گشته است و وجه دیگر نامگذاری این روز این است که نقل است حضرت آدم(ع) و حضرت حوا(ع)، در این روز یکدیگر را شناختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



**دعا اصل است یا ذکر مصیبت؟
البته گاه مفاهیم والای عرفانی و اخلاقی این دعا مورد توجه قرار نمی‌گیرد و صرفاً قرائت این دعای دلنشین انجام می‌شود. برخی معتقدند نباید قرائت دعای شریف عرفه، تحت‌الشعاع ذکر مصائب و نوحه‌سرایی برای حضرت سیدالشهدا(ع) قرار گیرد و در این صورت مضامین عرفانی بلند این دعا که از حضرت سیدالشهدا(ع) روایت شده است، به خوبی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
علت این کار از سوی مداحان مشهور، ایجاد حال و فضای شور و احساسات است؛ چرا که معتقدند مردم با اهل بیت(ع) بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند. به ویژه که این دعا از سیدالشهدا(ع) نقل شده و در روز شهادت مسلم بن عقیل خوانده می‌شود؛ موضوعی که خود جای واکاوی بیشتر دارد.


** نشانه روحیه‌ شیدایی و عشق و شور
از اساتید به نام حوزه دین و عرفان، باید از مرحوم علامه جعفری(ره) نام برد که در تألیفی، شرحی بر این دعای عظیم نگاشته‌اند. آیت‌الله سید علی خامنه‌ای نیز از اشخاصی هستند که بر توجه به این دعای شریف، اهتمام و سفارش دارند. ایشان در آبان‌ماه سال 90 در این باره گفته‌اند: «روز عرفه، روز دعا و استغفار و توجه است. دعای سراسر عشق و شور و سوز در روز عرفه، که سیدالشهدا امام حسین (علیه‌السلام) در مراسم عرفات انشا فرموده است، نشان دهنده آن روحیه‌ شیدایی و عشق و شوری است که پیروان اهل‌بیت در یک چنین ایامی باید داشته باشند. این ایام را قدر بدانید. فرصت مال شماست. همچنان که امروز فرصت پیشرفت، فرصت شکوفایی، فرصت حرکت‌های بزرگ سیاسی و انقلابی و اجتماعی مال شما جوان‌هاست، فرصت توجه به خدای متعال و ذکر الهی و مستحکم کردن رابطه‌ قلبی با خدا هم متعلق به شماست.»

**در عرفه با یک چشم گریان باشیم و با چشم دیگر خندان
آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعیان در تبیین چیستی منزلت روز عرفه می‌گوید: روز پربرکت عرفه در برخی روایات که از آن به‌عنوان عید نام برده شده است، اگر چه این روز مبارک با شهادت مسلم بن عقیل آمیخته است، لیکن روز عرفه روزی است که باید با یک چشم گریان و یک چشم دیگر خندان باشیم. زیرا در این روز خداوند تبارک و تعالی بندگان خود را به عبادت و اطاعت خداوند فرا خوانده و سفره‌ جود و احسان خود را برای بندگان خود گسترانده است. شیطان در این روز خوار و حقیر و خشمناک است. از روایات و احادیث و دعای این روز برمی‌آید که خداوند متعال در روز عرفه به بندگان خود عنایات ویژه‌ای منظور کرده است.
ایشان دعای عرفه را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نمادها و نشانه‌های حقانیت اهل‌بیت(ع) مورد توجه قرار داده و می‌گوید: «یکی از نشانه‌های حقانیت ائمه اهل‌بیت (علیهم السلام) همین‌گونه دعاها (همچون دعای صباح، کمیل، عرفه‏ امام حسین علیه‌السلام و دعاهای صحیفه سجادیه) ازجمله دعای عرفه است که سایر مذاهب چنین دعاهایی را مطلقاً ندارند، زیرا راز و نیاز امام حسین علیه‌السلام در روز عرفه‏ در بیابان عرفات ازجمله آثار گرانبهایی است از این عشق مقدّس. بی‌شک دعا انسان را به قرب خدا نزدیک و از شیطان و وسوسه‏هایش دور می‏کند و روح را لطافت خاصی می‏بخشد، اثر عمیقی در تقویت پایه‏های ایمان و تهذیب نفوس و پرورش اخلاق فاضله دارد. از آنجا که این‌گونه دعاها از روح بلند معصوم سرچشمه گرفته همه آن‌ها در یک سطح عالی است و با قرائت آگاهانه آن، انسان به اوج معرفت و کرامت انسانی نزدیک می‏شود.»

**اولویت توجه به مفاهیم
حجت‌الاسلام و المسلمین قادر فاضلی، استاد حوزه و دانشگاه و مؤلف کتاب «عرفان عرفه» در این کتاب آورده است: این دعای عظیم، نهایت عرفان و توجه به ذات اقدس الهی است. حجاج و زائران گرانقدر خانه خدا و متولیان امور می‌بایست بی‌نهایت در تفهیم معانی والای این دعای شریفه، همت گمارند و فقط صرف قرائت دعا موردتوجه قرا نگیرد.
فاضلی در بخش دیگری از این کتاب با بیان اینکه این دعا، مملو از مضامین والای ارزشی و الهی است می‌نویسد: این دعا می‌بایست مورد تفسیر و پردازش قرار گیرد و حجاج و مردم می‌بایست از خداوند حوائجی را بطلبند که در هیچ مکان و موقعیتی دیگر نمی‌توان به آن حوائج دست یابند مگر در هنگام حضور در صحرای عرفات و هنگام قرائت دعای شریف عرفه؛ یکی از خواسته‌های سیدالشهدا(ع) در این دعا از خداوند این است که«بارالها؛ از آن علم و دانشی که فقط نزد تو است و هیچ‌کسی غیر از تو از آن آگاه نیست، به من عطا فرما».


**اداره کل اخبار چندرسانه‌ای**ایرنا پلاس**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي روز عرفه دعاي عرفه مداحي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۵۴۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه‌های جهادی تحریم‌ها را بی‌اثر کرده‌اند

رئیس سازمان بسیج کارگری و کارخانجات گفت: گروه‌های جهادی با استفاده از ظرفیت درون سازمانی و بومی سازی توانسته‌اند با محققین و اندیشمندان و جوانان ایرانی تحریم‌ها را بی‌اثر سازند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، حمیدرضا الله‌بداشتی رئیس سازمان بسیج کارگری و کارخانجات ظهر امروز در حاشیه بازدید از واحدهای تولیدی به مناسبت روز کارگر با اشاره به اینکه اگر فرهنگ جهادی و تفکر بسیجی و فعل توانستیم را به درستی صرف کنیم ما می توانیم بر تمام مشکلات کشور فائق شویم، اظهار داشت: ما از تمام کارگرانی که به صورت شبانه روزی تلاش مجاهدانه انجام می‌دهند تشکر کرده و آنها را رکن اصلی اقتصاد کشور می دانیم.

رئیس سازمان بسیج کارگری و کارخانجات کشور ادامه داد:  جوانان ما، در گروه‌های جهادی با استفاده از ظرفیت درون سازمانی و بومی سازی توانسته‌اند با محققین و اندیشمندان و جوانان ایرانی تحریم‌ها را بی‌اثر سازند.

الله‌بداشتی با  بیان اینکه تلاش  مجاهدانه سبب موفقیت می شود، افزود : امروز تفکر است که می تواند تشکر را هدایت کند و این  تفکر امروز کارساز شده است.

 وی با اشاره به اینکه امروز ما در کنارهم باید راهبرد سال را عملیاتی کنیم، خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با کارگران تکلیف را بر مدیران کشور تمام کرد، امنیت شغلی به عنوان  فصل‌الخطاب این فرمایشات بوده است.

رئیس سازمان کارگری و کارخانجات کشور با توجه به اینکه توجه به کارگر به جهت اینکه ستون فقرات کشورند حائز اهمیت است، بیان کرد: امروز دست بر زانوهای خود گذاشته و ایستاده‌ایم و به دنیا فریاد می‌زنیم که ما می‌توانیم و در صنعت موشکی موفقیت داشته‌ایم به جهت شهید تهرانی مقدم و شهید حاج فاسم سلیمانی‌ها و دیگر شهدا را تقدیم کرده‌ایم.

 وی با بیان اینکه صنعت نیازمند خون دادن  و ابرو دادن دارد،گفت: حال کارگران باید بهتر شود البته مشکلاتی وجود دارد که باید با کمک مسئولین و خود مردم و کارگران این مشکلات برطرف شود.

الله‌بداشتی با اشاره به اینکه  با تمام دشمنی‌هایی کشورهای ظالم در برابر ما انجام داده‌اند با تمام قوا ایستاده‌ایم، افزود: جوانانی که با تفکر بسیجی و جهادی  خطوطی را که دشمن فکر نمی‌کرد هرگز  بتواند به تولید بینجامد جاری و تکمیل کرده‌ایم.

وی با توجه به اینکه هر زمان که متخصصین و‌متعهدین  پای کار آمدند ما توانستیم و کیانی که کشور خود را رها کردند و به دشمن پناه بردند قطعا زیان‌دیدگان هستند، بیان کرد: سپاه و بسیج در تمام تنگناها کنار مردم ماندند مانند زمان کرونا و سیل‌زدگی و حوادث طبیعی ما ماندیم و با تمام عشق به مردم کشور خود کمک کرده و خواهیم کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معلمان روش تفکر و مبانی عقیدتی را به دانش‌آموزان بیاموزند
  • علی ربیعی: حدود 5 میلیون نفر در دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند/ رابطه معناداری بین رشته‌های تحصیلی و فرصت‌های شغلی موجود وجود ندارد/ بخش اعظمی از جمعیت فعال تحصیل کرده، دچار نوعی فاصله بین وضع موجود و انتظار از زندگی شده‌اند
  • چند آموزه‌ مهدوی در دعای عهد و ندبه‌ ی امام صادق (ع)
  • زمزمه دعای کمیل در روستای لیلی یادگار + فیلم
  • گروه‌های جهادی تحریم‌ها را بی‌اثر کرده‌اند
  • دعای خیر عباس‌میرزا در حق ناصرالدین‌شاه یک‌ساله: پنجاه سال خوشی‌ها ببیند
  • تئاتر شبستان فرصت کشف استعدادهای هنری را ایجاد کرده است
  • مصیبت جدید مستاجران!
  • مصیبت جدید مستاجران
  • مصیبت جدید مستاجران؛ قیمت نجومی کارتن موز!