Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری تقریب، روزنامه لبنانی «البناء» در یادداشتی با عنوان « روز رهایی پاکستان و شکست عربستان» ، نوشت، رئیس حزب «تحریک انصاف» پاکستان جمعه گذشته از سوی پارلمان این کشور  با 176 رای از مجموعه 342 کرسی پارلمان،  به عنوان نخست‌وزیر برگزیده شد و «شهباز شریف»، رقیب وی وبرادر نخست وزیر سابق فاسد و زندانی پاکستان  با کسب 96 رای شکست خورد  تا ضربه شدید و سنگینی به ریاض باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



«صادق الحسینی» نویسنده این یادداشت آورده است: عمران خان چهره جدید و بیرون از حلقه‌های سنتی سیاست پاکستان است  که طی چهار دهه، قدرت در بین آنها دست به دست می شد آن هم در تنها کشور مسلمان هسته‌ای در جهان که در این مدت زیر لوای واشنگتن و وهابیت عربستان بود.

مردم پاکستان از انتخاب مجدد ارکان سیستم فاسد سنتی در پاکستان خودداری کردند تا به چند دهه سلطه وهابیت سعودی که بر کشورشان چنبره زده بود، پایان دهند.

به نوشته البناء، بر اساس نتایج انتخابات 25 ژوئیه 2018 تغییر بزرگی در موازنه فراکسیون‌های پارلمانی حاصل شد  که نشانه تغییر قریب الوقوع تحولی بزرگ در نظام سیاسی حاکم در اسلام آباد است.

ناظران روند تحولات پاکستان هم معتقدند، پاکستان جدید در دوره نخست وزیری عمران خان غیر از پاکستان دوره قبل از عمران خان است.

همان گونه که پاکستانی‌ها انتظار دارند عملکرد نظام سیاسی پاکستان از حالا به بعد با عملکرد سنتی سابقی که در طول چهل سال حکومت استبدادی در آنجا پیاده می شد، متفاوت است.

نگاهی مجمل به سابقه بازندگان انتخابات پارلمانی ژوئیه گذشته پاکستان چهره جدید و متفاوت پاکستان را برای ما نمایان می‌کند.
نویسنده آورده است: چهره‌های بزرگی که صاحب افکار داعشی و تکفیری بودند و در چهار دهه گذشته بر اذهان و باورهای مردم پاکستان هم حکومت کردند در انتخابات ژوئیه شکست خورده و از پارلمان اخراج شدند بیشتر آنها یا به طور مستقیم صاحب افکار وهابی هستند یا از جمله چهره‌های فاسد مرتبط با غرب و مزدوران منطقه ای آن و در راسشان سعودی‌ها هستند.

نام این شخصیت‌های پاکستانی نزدیک به عربستان در ادامه آمده است:
1- اسفندیار ولی، رئیس حزب قومی مردمی

2- ملا فضل الرحمن، رئیس جمعیت علمای اسلام در پاکستان

3- سراج الحق، امیر جماعت اسلامی در پاکستان

4-  شاهد خاقان عباسی، نخست وزیر سابق از حزب نوار شریف
5- چودهری نثار علی خان، وزیر کشور سابق در دولت نوار شریف

6- فاروق ستار، رئیس حز قومی مهاجرین

7- مصطفی کمال، فرماندار سند و رئیس حزب جدا شده از حزب قومی مهاجرین

8- ایاز صادق رئیس پارلمان دردولت نواز شریف

9- شمار دیگری از وزرای حزب نوار شریف

10- ملا احمد لدهیانوی، رئیس حزب اهل تسنن جیش الصحابه
11- اورنغزیب فاروقی، معاون اول رئیس جیش الصاحبه و شمار دیگری از رهبران نظیر رمضان مینگل و غیره
12- شهباز شریف، در سه حوزه انتخاباتی شکست خورد اما در عرصه سیاسی باقی ماند چون او تنها فردی است که می تواند خود را در حوزه های متعددی نامزد کند.
13- بلاول بوتو، پسر آصف زرداوی و بی نظیر بوتو، نخست وزیر اسبق پاکستان از حزب مردم


به نوشته البناء، روند تحولات اخیر در پاکستان، تغییر در سلیقه عمومی مردم پاکستان و دوم در ساختار نظام سیاسی پاکستان را تایید می‌کند.

در ادامه این یادداشت آمده است: نتایج انتخابات پاکستان و انتقال قدرت اجرایی به دستان حزب عمران خان نه تنها باخت بزرگ متحدان عربستان در اسلام آباد را نشان می‌دهد بلکه به احتمال قوی ما شاهد تغییر قابل ملاحظه ای در سیاست دولت پاکستان و خروج واقعی آن از زیر لوای آمریکا و نزدیک شدن آن به محور روسیه، چین و ایران هستیم.

نویسنده افزود: رهبر حزب انصاف به انتقادهای سخت از آمریکایی‌ها شناخته شده بخصوص در مخالفت با اعمال تحریم ها علیه ایران و جنگ ظالمانه علیه یمن و مشارکت کشورش در جنگ یمن، از همین رو به محض پیروزی در انتخابات در تماس تلفنی با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام کرد که تهران اولین مقصد سفر دوره ای او به خارج از پاکستان خواهد بود.

الحسینی اظهار داشت: عمران خان رهبر یک حزب دینی در پاکستان نیست و نگفته هم که بخشی از محور مقاومت است اما ثابت کرده که مردی آزاده و مستقل است و مهم‌تر اینکه، می‌خواهد با مردم خود منصفانه رفتار کند، وقتی می‌گوید به دنبال ایجاد روابط ویژه و محکم با بخشی مهم از ملت پاکستان یعنی شیعیان این کشور است و همچنین ائتلاف انتخاباتی و سیاسی را با یکی از مهم‌ترین احزاب این جریان مبارز اعلام کرد که همان حزب مجلس وحدت اسلامی به رهبری «راجه ناصر عباس الجعفری» است.

وی وجه تمایز بزرگ رهبر جدید پاکستان را مخالفت او با انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس شریف دانشت و گفت: این امر در چارچوب مخالفت اصولی عمران با رژیم غاصب و اشغالگر صهیونیستی و به رسمیت نشناختن او بود.

 نویسنده آورده است: منابع پیگیر تحولات پیش روی پاکستان معتقدند که پس از این تحول مهم در سلیقه افکار عمومی پاکستان و ادای سوگند عمران خان به عنوان نخست وزیر، این کشور برای اولین بار بر چهار ستون به جای سه ستون ایستاده است.

به نوشته البناء، ورود این مرد بزرگ و مهم به عرصه قدرت موجب می‌شود که  سیاست پاکستان بر چهار ستون به جای سه ستون استوار باشد یعنی علاوه بر  دو حزب تاریخی مردم و مسلم لیگ، همچنین ارتش پاکستان، حزب انصاف هم ستون چهارم آن محسوب می‌شود.

الحسینی گفت: بدین ترتیب بازتاب‌های پیروزی لبنان بر رژیم صهیونیستی در تابستان 2006 تا پیروزی سوریه  بر تروریسم در جنگی جهانی و مبارزه ایران با هژمونی آمریکا و مقاومت اسطوره ای یمن در برابر ائتلاف سعودی به اسلام آباد رسیده است.

نویسنده تاکید کرد: امیدواریم که پاکستان به یک جمهوری آزاد، مستقل و پاک مبدل شود همان گونه که محمد علی جناح رهبر تاریخی و بنیانگذار پاکستان نام «سرزمین پاک» را بر آن نهاد.

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۵۴۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ فقط چند قدم تا افتتاح فاز نخست محور قزوین الموت تنکابن

تین نیوز

وضعیت فاز نخست محور قزوین الموت تنکابن تعیین تکلیف شد.

به گزارش تین نیوز، وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر به استان قزوین و بازدید از روند احداث محور قزوین الموت تنکابن وعده داد فاز نخست این محور شامل ۶۲ کیلومتر تا سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ تکمیل می شود.

مهرداد بذرپاش بهمن ماه سال 1402 در مورد  محور قزوین الموت تنکابن با اشاره به پیشرفت فیزیکی این آزادراه و اهمیت آن در توسعه مسیرهای ارتباطی کشور بر تکمیل آن تا ۳ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ تاکید کرد و گفت: پیمانکار این مسیر با تامین اعتبار و تسریع در روند کارها باید هرچه سریع تر زمینه افتتاح این مسیر را فراهم کند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: محور قزوین الموت تنکابن به طول ۱۶۴ کیلومتر است که ۹۰ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان قزوین قرار دارد که این بخش در حال حاضر دارای بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و مراحل افتتاح فاز نخست آن به طول ۶۲ کیلومتر در دستور کار جدی مدیریت استان قرار دارد.

وی افزود: محور قزوین الموت تنکابن، دارای ۱۸ کیلومتر تونل است.

قابل ذکر است مهدی اعلایی استاندار قزوین نیز سال گذشته، با اشاره به اقدامات ترانزیتی و جاده ای میان استان های شمالی کشور، قزوین و تهران گفت: خوشبختانه در روزهای اخیر اتفاقات خوبی در توسعه جاده ها در استان های البرز، تهران، قروین با شمال کشور افتاده و افتتاح محور تهران شمال نقطه عطف این اقدامات بوده است.

وی با تاکید بر لزوم توجه به ظرفیت های ترانزیتی میان سه استان گیلان، مازندران و قزوین، افزود: در حوزه ارتباط جاده ای میان استان های گیلان و مازندران اتفاقات خوبی رخ داده است که سرآمد آن ایجاد خط ریلی و راه آهن قزوین رشت است.

استاندار قزوین، دو محور الموت تنکابن و کلاچایو  رحیم آباد را محورهای اصلی در افزایش مراودات میان سه استان گیلان، مازندران و قزوین دانست و بیان کرد: تمام تلاشها برای توسعه امکانات در راستای تکمیل این جاده انجام شده و حضور استانداران این سه استان نماد وحدت، همدلی و هماهنگی توسعه کشور در حوزه های مختلف است.

اعلایی، با اشاره به مشکلات زیست محیطی موجود بر سر راه تکمیل  جاده تصریح کرد: در کنار تکمیل این جاده مهم، به مسئله زیست محیطی و منابع طبیعی هم توجه جدی می شود تا مردم در این خصوص با مشکلی مواجه نشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • محافل قرآنی ایالت خیبرپختونخوا پاکستان با طعم تواشیح خوانی ایرانی
  • قدردانی ویژه ایران از پاکستان
  • اقدام نیروی دریایی پاکستان را ارج می نهیم
  • قدردانی ایران از نیروی دریایی پاکستان
  • پیام تشکر کنعانی از نیروی دریایی پاکستان
  • ◄ فقط چند قدم تا افتتاح فاز نخست محور قزوین الموت تنکابن
  • تأکید چین بر لزوم تأمین امنیت شهروندانش در پاکستان
  • ایرانیان مقیم پاکستان نوروز و نیمه ماه مبارک رمضان را جشن گرفتند
  • توهین دوباره بایدن به پوتین | سومین لقب رئیس جمهور آمریکا برای همتای روسی
  • فرخ‌رو پارسا نخستین وزیر زن ایرانی در نوروز ۴۸: نخست‌وزیری خیلی هم خوب است و اگر بتوانم می‌شوم/ مدرسه‌ی چهارهزار نفره تاسیس می‌کنم