Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، صادق‌زاده در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در صنعت برق از ابتدا دولتی بوده و رفته رفته به بخش خصوصی واگذار شده است اظهار داشت: در مورد تجدیدپذیرها اینگونه نبود و از ابتدا سرمایه‌گذاری در آن از طرف بخش خصوصی صورت گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر هزار و 700 نیروگاه کوچک در روستاها و مناطق محروم داریم که توسط خودِ مردم اداره می‌شود و برق مورد نیاز را تامین می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه  اکنون 40 هزار نفر غیردولتی در این حوزه فعالیت‌ می‌کنند افزود: تنها هماهنگی این بخش با ماست و سرمایه‌گذاری و توسعه فناوری و نصب توسط خودِ مردم انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تجدیدپذیرها از دو سال پیش وارد مرحله جدیدی شدند تصریح کرد: مبنای کار توسعه در این انرژی از سرمایه‌گذاری دولتی به خصوصی واگذار شد و کسانی که در سرمایه‌گذاری این نیروگاه‌ها مشارکت دارند از همه اقشار اقتصادی در کشور هستند.

وی با اشاره به اینکه برق این نیروگاه‌ها در منتهی الیه تولید و مصرف تحویل می‌شود یادآور شد: تولید در این نیروگاه‌ها تلفات ندارد یعنی آنچه در حوزه تولید می شود عینا مصرف می‌شود و این نیروگاه‌ها در تمامی نقاط کشور پراکنده هستند و توسعه همگون داشته و منابع آن نیز در سطح کشور توزیع شده است.

صادق‌زاده با بیان اینکه حجم اشتغال قابل توجهی را در این بخش شاهد هستیم گفت: در حال حاضر تعداد تولیدکنندگان تجهیزات به 11 واحد رسیده و حجم قابل توجهی از اشتغال را ایجاد می‌کند. دو سال گذشته سرمایه‌گذاری خارجی بیشتری برای انتقال به فناوری به کشور شد و به این ترتیب به زودی برای اولین نیروگاه‌ها به صورت هدفمند صددرصد طراحی توسط نیروهای بومی صورت می‌گیرد.

وی کاهش مصرف سوخت و تقویت زیرساخت‌ها و کاهش مصرف آب را از جمله مزایای نیروگاه‌های تجدیدپذیر برشمرد و افزود: در شرایط خشکسالی فعلی ما با توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر به جای استفاده از نیروگاه‌های حرارتی و برق‌آبی امنیت تامین آب را در کشور بالا می‌بریم.

وی ادامه داد: کشور ما به لحاظ منابع هیدروکربوری بسیار غنی است. ما باید از این منابع برای تولید محصولات پتروشیمی و صادرات استفاده کنیم. در کنار آن کشور ما به لحاظ منابع تجدیدپذیر نیز غنی است. ما دو و نیم برابر متوسط اروپا تابش خورشیدی داریم. دشت‌های گسترده‌ای داریم که می‌توانیم برای تولید انرژی تجدیدپذیر از آنها بهره ببریم. کشورهایی هستند که زمین دارند اما نور خورشید ندارند و یا بالعکس نور خورشید به اندازه کافی در برخی از کشورها موجود است اما نمی‌توانند اراضی شان کم است.

رئیس سازمان ساتبا اظهار داشت: حجم زیادی از اقتصاد کشورمان بر مبنای کشاورزی بوده که به خاطر کمبود آب دچار آسیب شده‌اند. با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانیم آنها را ترمیم کرده و اقتصاد را به صورت پایدار تامین کنیم. بنابراین تجدیدپذیرها حوزه اقتصادی جدیدی هستند که نه تنها نیازی به انرژی فسیلی ندارند بلکه مشکلات اشتغال، آب و خشکسالی را نیز حل می‌کنند.

وی با اشاره به بستر فراهم شده برای توسعه تجدیدپذیرها از سوی دولت و مجلس گفت: در تبیین اصلاح الگوی مصرف وزارت نیرو موظف شده برق تولیدی از انرژی تجدیدپذیر را به صورت تضمینی بلندمدت خریداری کند. مجلس در تکمیل مصوبات الزام داشته که منابع مالی پیش‌بینی شده را در ماده 5 قانون حمایت از صنعت برق به دولت تکلیف کند.

صادق‌زاده ادامه داد: ابتدا قرار بود 30 ریال از عوارض برق برای توسعه انرژی تجدیدپذیر مورد استفاده قرار گیرد که در سال گذشته این رقم به 50 تا 60 ریال افزایش یافت بنابراین هم الزام از سوی مجلس داریم و هم منابع مالی تامین شده است. در این پروسه منابع از مردم تامین و دیگر بار به مردم باز می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: نقش دولت نیز در این عرصه تسهیل‌گری و ایجاد بستر برای سرعت در ایجاد اشتغال برای مردم است.

معاون وزیر نیرو با اشاره به روند توسعه انرژی تجدیدپذیر در کشور اظهار داشت: از دو سال پیش تاکنون روند آن رو به رشد بوده به طوری که در سال 95 نسبت به سال 94، 40 درصد رشد ظرفیت داشته‌ایم و در سال 96 نسبت به سال 95، 70 درصد رشد را شاهد بودیم و برای سال جاری نیز پیش بینی می‌شود این روند حفظ شود.

وی ادامه داد: برای منابع سال 96، هزار و 100 میلیارد تومان پیش بینی شده که تاکنون 600 میلیارد تومان آن پرداخت شده است اما برای سال 97 نیز همچنان تاخیر در پرداخت داریم و حدود چند روز گذشته اطلاع دادند که فقط 50 میلیارد تومان بعد از پنج ماه تخصیص داده شده است.

صادق‌زاده با بیان اینکه طی دو سال گذشته 650 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر به بهره‌برداری رسیده است افزود: 450 مگاوات نیز در دست ساخت داریم که این مجموعه بیش از 10 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد که اگر با روش سرمایه‌گذاری دولتی بخواهیم تامین کنیم امکان آن وجود نداشت و توسعه این صنعت با چالش مواجه می‌شد. بنابراین با تغییر ریل، توسعه این صنعت به خودِ مردم سپرده شده است.

وی با بیان اینکه ظرف دو سال آینده سهم تجدیدپذیر به 40 تا 50 درصد خواهد رسید افزود: برای هر صنعت در مراحل اول باید جلوی احتیاط برای توسعه رعایت شود. مثلا در کشوری مثل آلمان شاهد بودیم که در ابتدا ظرفیت‌های گسترده‌ای از انرژی تجدیدپذیر نصب کردند که بعد از آن پشیمان شدند.در این کشور روش خرید تضمینی برق ابلاغ شد و مردم مراجعه و سرمایه‌گذاری کردند و حتی دولت روند سرمایه‌گذاری را شتاب زده آغاز کرد که باعث شد صدها شرکت خصوصی برای طراحی تاسیس شد که به زودی ظرفیت قابل نصب توسعه داده شد اما به ناگهان بازار خود را از دست دادند. بنابراین ما باید به جای نرخ رشد بالا با نرخ متعادل توسعه را انجام دهیم زیرا برخی آفت‌ها را ایجاد می‌کند و می‌تواند غیرمفید نیز باشد.

وی با بیان اینکه ما امسال هزار تا هزار و 100 مگاوات نیروگاه خواهیم داشت که اگر نرخ رشد 50 درصدی داشته باشیم برای سال بعد به دو هزار مگاوات خواهیم رسید خاطرنشان کرد: تا پایان برنامه ششم روند تولید ما از پنج هزار مگاوات فراتر می‌رود.

صادق‌زاده با اشاره به ابلاغیه 20 روز گذشته وزیر نیرو گفت:  در صورتی که سرمایه‌گذاران 30 درصد از تولید داخلی استفاده کنند برق آنها 30 درصد گران‌تر خریداری می‌شود و به این ترتیب 30 درصد افزایش نرخ ارز را جبران کرده‌ایم.

وی همچنین با بیان اینکه قیمت تعرفه را برای خرید تجدیدپذیرها جذاب کرده‌ایم گفت: زمان برگشت سرمایه تاکنون پنج سال بود اکنون با افزایش نرخ ارز تضمین خرید 20 سال را کرده‌ایم یعنی حاشیه سود از 15 به 20 به 13 به 20 تبدیل شده است.

وی درباره خبر خروج شرکت انگلیسی سرمایه‌گذار در بخش تجدیدپذیر ایران با توجه به تهدیدهای ترامپ به تحریم اظهار داشت: این موضوع یک شیطنت سیاسی بود که شخص مجهول‌الهویه‌ای ادعا کرده بود که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کرده که به دلیل تحریم‌ها خارج شده است. ما هیچ درخواستی از سوی این شرکت مجهول ثبت نکرده‌ایم و به هیچ عنوان قصد ساخت نیروگاه در ایران را نداشته‌اند.

 

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: انرژی تجدیدپذیر ایران برق سرمایه گذاری تولید داخلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۵۶۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جورچین صنعت گاز برای ادامه مسیر گاز ایران

جلسه متقاضیان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مخازن ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز طبیعی، مگاپروژه هوشمندسازی مصرف گاز و بهینه‌سازی مصرف گاز در ایستگاه‌های تقویت فشار با حضور نمایندگان شرکت‌های فولادی کشور و به میزبانی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران برگزار شد.

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط‌عمومی، رضا نوشادی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به دستاورد‌های شرکت ملی گاز ایران در دوره تحریم، گفت: سال ۱۳۸۹ بانک مرکزی، شرکتی ملی گاز و شرکت ملی نفت تحریم شدند؛ ظرفیت تولید، پالایش، انتقال و توزیع گاز، ۴۰۰ میلیون مترمکعب بود و امروز پس از یک دوره تحریم ۱۵ساله، میزان ظرفیت تولید، به ۸۷۵ میلیون مترمکعب رسیده است و پالایش، انتقال و توزیع این زنجیره از ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب بالاتر است. پیچیده‌ترین تکنولوژی با انتقال تکنولوژی از ساخت توربین و کمپرسور از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به عنوان بازوی اجرای شرکت ملی گاز ایران، صورت‌گرفته است.

نوشادی در ادامه با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی و بخش‌های مختلف صنعت، افزود: جورچین صنعت گاز برای ادامه این مسیر پر افتخار، برای گسترش سطح مشارکت‌های مردمی و پاسخگویی به رشد فزاینده مصرف چه در مسیر توسعه و چه تولید انرژی و محصول و چه مصرف خانگی و تجاری، نیاز دارد که یک هم‌افزایی گسترده‌ای را انجام دهد. در استراتژی جدید شرکت ملی گاز ایران، برای مدیریت اوج مصرف که متأسفانه آسیبش نخست به تولید وارد می‌شود، تصمیم گرفتیم که وارد حوزه جذب سرمایه‌گذاری بشویم و پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز، مگاپروژه هوشمندسازی مصرف گاز و بهینه‌سازی مصرف انرژی در ایستگاه‌های تقویت فشار را خدمت شما معرفی کنیم.

در ادامه این نشست علیرضا بیات مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی گاز ایران نیز با تأکید بر اهمیت صنعت گاز در امر تولید، گفت: سرمایه‌گذاری در تمام حوزه‌ها یکی از اصول اصلی توسعه در هر صنعتی است و صنعت گاز در کشور ما جریان خونی است که در رگ‌ها و شریان اقتصادی جریان دارد و توسعه این صنعت بی شک به توسعه در دیگر بخش‌های تولید همچون صنایع فولادی و پتروشیمی و دیگر بخش‌های صنعتی می‌انجامد.

در ادامه این نشست پروژه‌های ذخیره‌سازی مخزن نمکی نصرآباد کاشان، میدان هیدروکربنی شوریجه مشهد، مگاپروژه هوشمندسازی مصرف گاز و پروژه بهینه‌سازی مصرف گاز در ایستگاه‌های تقویت فشار گاز جهت سرمایه‌گذاری به نمایندگان شرکت‌های فولادی کشور معرفی شدند.

گفتنی است، نمایندگان شرکت‌های فولادی همچون شرکت ایمیدرو، گل‌گهر، توسعه آن و فولاد، جهان فولاد، فولاد مبارکه، گهر زمین، آهن و فولاد ارفع، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد ایران و فولاد سیرجان در این نشست به ارائه پرسش‌هایی در خصوص این پروژه‌های به بحث و تبادل نظر پرداختند.

دیگر خبرها

  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!
  • ضرورت نصب ۵۷ مگاوات نیروگاه خورشیدی در صنایع تهران تا ۱۴۰۶
  • حضور واحد‌های تولیدی شهرک صنعتی اردبیل در نمایشگاه ایران اکسپو
  • ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری معرفی شدند
  • بدهی وزارت نیرو به تولید کنندگان برق ۱۰۰ همت است
  • میزان ظرفیت تولید گاز به ۸۷۵ میلیون متر مکعب رسیده است
  • جورچین صنعت گاز برای ادامه مسیر گاز ایران
  • افتتاح نخستین طرح پیشران اقتصادی کشور با سرمایه‌گذاری «ومعادن»
  • تأمین پنج درصد برق اداره‌های فارس با تجدیدپذیر‌ها
  • بزرگترین تولید کنندگان انرژی هسته‌ای در جهان (+ اینفوگرافی)