Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-05@05:53:34 GMT

امروز باید همه ما خادمان مساجد باشیم

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۵۶۴۸۶

امروز باید همه ما خادمان مساجد باشیم

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ارزانی؛ دبیر ستاد عالی‌کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به مناسبت روز جهانی مسجد، پیامی صادر کرد و در آن گفت که امروز باید همه ما خادمان مساجد باشیم.

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، متن این پیام، در ادامه می‌آید؛

 

 إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکًا وَهُدًى لِّلْعَالَمِینَ(آل عمران، ۹۶)

اگر نگاهی به تاریخ اولیه شکل‌گیری مساجد از صدر اسلام تا‌کنون داشته باشیم، درخواهیم یافت که اولین مسجد در حالی به دستور پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (صل‌ الله ‌علیه و آله و سلم) بنا گردید که آن حضرت در حال هجرت از مکه به مدینه برای ایجاد تحول و قیام علیه مشرکان بود و در این اثنا، سنگ بنای ساخت اولین مسجد جهان اسلام یعنی مسجد قبا توسط ایشان در مدینه بنا نهاده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به این ترتیب در آغاز شکل‌گیری دین مبین اسلام، اولین پایگاه مسلمین که یکی از نقش‌های آن، مدیریت و هدایت جامعه اسلامی در زمینه‌های گوناگون دینی، فکری و فرهنگی بود، توسط پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (صل الله‌ علیه‌ وآله‌ ‌و سلم) بنیانگذاری شد.

 

اساس و بنیان اولیه حکومت اسلامی در زمان آن حضرت، در این مکان نورانی بنیان نهاده شد و ندای حق‌طلبی این دین مبین از پایگاه مسجد به جهانیان عرضه شد.

 

با بررسی آیات و روایات نیز در می‌یابیم که نگاه قرآن به این مکان قدسی، نگاهی ژرف و عمیق است، چرا که خداوند، مساجد را مکانی برای قرب الهی و رستگاری آدمی می‌داند و به ره‌پویان وصال، مکانی چون مسجد را معرفی می‌کند تا از آن به عنوان معراج الی‌الله استفاده کنند.

 

در آیه ۳۶ سوره نور، چنین آمده است:

«فی‏ بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فیها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ؛ در خانه‌هایی (مانند مساجد) خداوند رخصت داده که آن‌جا بلندی یابد و در آن ذکر نام خدا شود و صبح و شام تسبیح و تنزیه ذات پاک او کنند.»

 

در عصر حاضر استکبار جهانی با درک این مطلب که مساجد در متن و بطن جامعه اسلامی قرار دارند که تمام شئون زندگی مسلمین اعم از سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و قضایی در آن قوام و دوام می‌یابد، این مکان مقدس را آماج حمله همه‌جانبه خود قرار دادند، در همین راستا بود که صهیونیست‌‏ها، سی و یکم مردادماه سال 1348 شمسی برابر با ۲۱ آگوست سال ۱۹۶۹ میلادی، مسجدالاقصی اولین قبله مسلمین جهان را به آتش کشیدند.

 

چند سال بعد و به همین مناسبت با ابتکار جمهوری اسلامی ایران و تصویب اعضای سازمان کنفرانس اسلامی، در سی‌امین نشست این سازمان، آخرین روز مرداد به نام روز جهانی مسجد نامگذاری شد.

 

امروز باید همه ما خادمان خانه‌های خداوند روی زمین باشیم و ضمن درک اهمیت جایگاه مقدس و نورانی مساجد، به مقابله با توطئه‌های دشمنان اسلام و مسجد پرداخته و ضمن لبیک به منویات معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) که مساجد را پایگاه مبارزه با طاغوت قرار دادند و همچنین مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) که همواره در فرمایشات خویش به احیای نقش و جایگاه اصلی مساجد که همانا ایجاد مسجد تراز اسلامی و تمدن نوین اسلامی است، تأکید ویژه‌ای دارند، از هیچ کوشش و تلاشی در جهت عمران معنوی و مادی مساجد و رونق آن، فروگذار نکنیم.

 

اینجانب ضمن گرامی‌داشت روز جهانی مسجد، توفیق روز‌افزون خادمان خانه‌های امن الهی در اقصی نقاط جهان را از درگاه باری‌تعالی  مسئلت می‌نمایم.

 

حبیب رضا ارزانی

 

 

 

 

پایان پیام/500

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس بازی های آسیایی ۲۰۱۸ شیراز عزت الله انتظامی اردبیل پاراگلایدینگ روز عرفه دولت روزنامه های ورزشی فوتبال ایران دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد روز جهانی مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۵۶۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

البرز رتبه نخست ثبت اعضا در طرح رویداد سامانه بچه های مسجد

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام کاظم شکری عصر پنج شنبه در جمع خبرنگاران از کسب رتبه برتر استان البرز در طرح رویداد سامانه بچه‌های مسجد خبر داد و گفت: یکی از بسترهای مؤثر در انسجام بخشی و بهره برداری از ظرفیت نیروی انسانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، سامانه بچه‌های مسجد است.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان البرز عنوان کرد: طرح ثبت اعضا در سامانه بچه‌های مسجد از جمله مهمترین برنامه‌های سال گذشته ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان بود که طی آن بیش از هفت هزار عضو جدید در سامانه بچه‌های مسجد ثبت شدند.

وی تصریح کرد: به همین منظور معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در تقدیرنامه‌ای آورده است: به شکرانه این توفیق و به پاسداشت همت مضاعف شما نظر به بررسی‌های صورت گرفته در معاونت ساماندهی و شبکه سازی، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان البرز در رویداد ساماندهی باشگاه بچه‌های مسجد ممتاز شناخته شده است.

بر اساس این گزارش، استان البرز با اهتمام مدیریت و مجموعه کارشناسان ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد این استان موفق شد در جایگاه نخست ثبت اعضا در سامانه بچه‌های مسجد کشور قرار گیرد.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد البرز خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود، ساماندهی و شبکه سازی نیروها و ظرفیت‌های نوجوان و جوان جذب شده مسجدی گامی در مسیر رشد و بالندگی مساجد و تحقق مسجد تراز اسلامی باشد.

کد خبر 6095379

دیگر خبرها

  • دشمن با ترویج بی حجابی قصد ضربه زدن به اسلام را دارد
  • مذاهب اسلامی برای کسب فیض به محضر امام صادق(ع) شرفیاب می شدند/ امام صادق(ع) مورد تأیید تمام مذاهب اسلامی هستند
  • برگزاری خیمه‌های عزاداری صادق آل محمد در ۴۰۰ مسجد منتخب تهران
  • خادمان حرم امام رضا (ع) در سوگ شهادت صادق آل عبا به عزاداری پرداختند
  • مساجد پنهان در کوچه‌پس‌کوچه‌های توکیو
  • پایگاه مسجد باید محور همه فعالیت‌ها قرار بگیرد
  • برگزاری مراسمات عزاداری سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) در گیلان
  • برگزیدگان همایش تئاتر بچه‌های مسجد استان قم معرفی شدند
  • البرز رتبه نخست ثبت اعضا در طرح رویداد سامانه بچه های مسجد
  • انقلاب اسلامی پایگاه حفظ دین اسلام است