Web Analytics Made Easy - Statcounter

ونزوئلا روز دوشنبه اسکناس‌های جدید خود را با حذف ۵ صفر از پول ملی وارد بازار کرد. این بخشی از برنامه اصلاحات اقتصادی نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلاست که کشورش با بحران بی‌سابقه اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند. آفتاب‌‌نیوز : بزرگترین اسکناس ونزئلا ۵۰۰ بولیوار خواهد بود و اسکناس‌های جدیدی نیز وارد بازار می شوند و اسکناس های قدیمی تنها برای مدتی معتبر خواهند بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش آفتاب‎نیوز؛ از جمله دیگر اقدامات آقای مادورو افزایش ۳۵۰۰ درصدی حداقل دستمزدهاست. اقدامی که برخی از اقتصاددانان آنرا باعث افزایش بیشتر تورم ارزیابی می کنند.

بر اساس مطالعه جدیدی که از سوی پارلمان ونزوئلا صورت گرفته قیمت ها بطور متوسط هر ۲۶ روز در این کشور دوبرابر شده‌ است.
برنامه اصلاحات اقتصادی ونزوئلا پس از آن رونمایی شد که صندوق بین‌المللی پول پیش بینی کرد تورم ونزوئلا در سال جاری می تواند به یک میلیون درصد برسد. ونزوئلا گرفتار شرایط ابرتورمی است و میزان تورم سالیانه محاسبه شده در ماه ژوئیه ۸۰ هزار درصد اعلام شده است.
اقتصاددانان هشدار دارند که برنامه اصلاحی جدید ونزوئلا می تواند شرایط را بدتر از وضعیت کنونی کند. برخی از اقتصاددانان قیمت یک فنجان قهوه همراه با شیر را بعنوان شاخص تورم در ونزوئلا در نظر گرفته اند که در تاریخ ۳۱ ژوئیه نسبت به ۵ هفته پیش از آن دوبرابر شده است.
دولت چپگرای مادورو امیدوار است که برنامه اصلاحی جدید نه تنها بتواند تورم را در کشور کاهش دهد بلکه به آنچه کاراکاس «جنگ اقتصادی» از سوی «نیروهای امپریالیستی» می نامد نیز پایان دهد.
شرایط وخیم اقتصادی در ونزوئلا باعث شده است که صدها هزار نفر از شهروندان ونزوئلایی به کشورهای همسایه از جمله برزیل، کلمبیا و اکوادور پناه ببرند.


اسکناس‌های کهنه ونزوئلا چقدر می‌ارزند؟
مردم ونزوئلا با سرگشتگی راهی فروشگاه‌ها می‌شوند تا با آخرین اسکناس‌های کهنه خود مایحتاج روزانه‌شان را تهیه کنند.
اسکناس‌های تازه ونزوئلا با حذف ۵ صفر از دیروز دوشنبه وارد بازار این کشور شد و اسکناس‌های قدیمی از این پس تنها برای مدتی اعتبار دارند.

کارلوس گارسیا راولینگز عکاس خبرگزاری رویترز در کاراکاس شیوه جالبی یافته است تا ارزش اسکناس‌های کهنه ونزوئلا را در مقایسه با بهای کالاهای اساسی در این کشور نشان دهد.
شماری از عکس‌های وی را در زیر می‌بینید.
برای خرید یک دستمال توالت ۲/۶ میلیون بولیواری (معادل ۰/۳۵ یورو) آماده باشید.


خرید یک مرغ ۲/۴ کیلویی حدود ۱۴/۶ میلیون بولیوار (۱/۹۴ یورو) خرج روی دستتان می‌گذارد.



یک کیلو هویج برایتان ۳ میلیون بولیوار (۰/۴۰ یورو) آب می‌خورد.


برنج معمولی را هم می‌توانید کیلویی ۲/۵ میلیون بولیوار (۰/۳۳ یورو) ابتیاع کنید.


گوجه فرنگی‌های خوش‌رنگ کاراکاس ۵ میلیون بولیوار ناقابل (۰/۶۶ یورو) قیمت گذاری شده‌اند.

رانندگان ونزوئلایی به سوی پمپ بنزین‌ها می‌شتابند تا پیش از رسیدن اسکناس‌های تازه باک‌ ماشین‌هایشان را پر کنند. نیکولاس مادورو در ابتدای ماه جاری میلادی اعلام کرد بهای بنزین باید افزایش پیدا کند.
بنزین در ونزوئلا از همه‌جای جهان ارزانتر است و دولت سنگین‌ترین یارانه ممکن را برای آن می‌پردازد، به شکلی که هر ۱۰ هزار لیتر بنزین به قیمت باورنکردنی یک سنت (یک صدم دلار) فروخته می‌شود.

تصویری از اسکناسهای تازه ونزوئلا که با حذف پنج صفر وارد بازار این کشور شده‌اند. عکس از رویترز
بر اساس مطالعه جدیدی که از سوی پارلمان ونزوئلا صورت گرفته قیمت‌ها بطور متوسط هر ۲۶ روز در این کشور دوبرابر شده‌ است.
دولت چپگرای آقای مادورو که دوشنبه را تعطیلی ملی اعلام کرد امیدوار است که برنامه اصلاحی جدید نه‌تنها بتواند تورم این کشور را کاهش دهد بلکه به آنچه کاراکاس «جنگ اقتصادی» از سوی «نیروهای امپریالیستی» می نامد نیز پایان دهد.
منبع: یورونیوز کد خبر: ۵۴۱۱۹۱ تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ونزوئلا بحران اقتصادی پول ملی دستمزد اصلاحات اقتصادی نیکولاس مادورو بولیوار اسکناس تورم فقر جنگ اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۵۶۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۴ درصدی نرخ تورم لرستان

سیروس ابراهیمی در جلسه با مسئولان دستگاه‌های اقتصادی استان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد با اشاره به اینکه اردیبهشت سال گذشته لرستان با تورم ۵۸/۶ درصد رتبه اول کشور را داشت، اظهار کرد: نرخ تورم استان در ابتدای امسال به ۴۴/۶ درصد رسیده و وضعیت استان ۶ رتبه بهبود پیدا کرده است.
وی بیان کرد: با توجه به میانگین نرخ تورم کشور که ۴۰/۷ است تا متوسط کشوری حدود ۴ درصد فاصله داریم.
معاون استانداری لرستان با اشاره به این که با وضعیت اقتصادی موجود باید انتظار روند اصلاح منطقی را برای تورم داشته باشیم، گفت: لرستان طی یکسال اخیر در شاخص اصلاح تورم جزو ۲ استان برتر کشور بوده که این ماحصل تلاش و همراهی مجموعه‌های حوزه اقتصادی استان است.
ابراهیمی با تاکید بر این موضوع که اقتصاد استان در یک دوره و به یک باره شکوفا نمی‌شود، افزود: در حوزه اقتصادی استان و از ابتدای دولت سیزدهم یک برنامه‌ی ۴ ساله را تدوین کردیم که انتظار داریم در پایان آن شاهد یک رشد منطقی اقتصادی در لرستان باشیم.
وی در ادامه به تشریح نرخ بیکاری در استان پرداخت و گفت: در سال ۱۳۹۹ نرخ بیکاری استان ۱۵/۲ درصد بود که از میانگین کشوری ۵/۶ درصد بیشتر بود، در حالی که این نرخ در پایان اسفند ۱۴۰۲ به ۱۲/۳ درصد کاهش پیدا کرده است.
ابراهیمی خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود نرخ بیکاری در آمارگیری آینده بهتر شود.
وی با اشاره به این که در دوسال گذشته مطابق سامانه رصد حدود ۷۰ هزار فرصت شغلی در استان ایجاد شده است، عنوان کرد: فرهنگ و نگاه مردم ما باید نسبت به شغل‌های ایجاد شده منطقی باشد.
معاون استاندار ادامه داد: اقتصاد آرام آرام شکل می‌گیرد و افراد نباید از شغل ایجاد شده از همان ابتدا انتظار معجزه داشته باشند و همچنین نباید اگر در همان ابتدای کار خواسته‌های آنها به طور کامل برآورده نشد آن شغل را رها کنند.
ابراهیمی با اشاره به برنامه‌های نظارتی به عنوان پشتوانه‌های مشاغل ایجاد شده، اظهار کرد: با نظارت درست دستگاه‌های اجرایی ناظر تلاش می‌کنیم نگذاریم مشاغلی که با دریافت تسهیلات حمایتی ایجاد شده اند به راحتی از دست بروند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • تلاش دولت سیزدهم به مهار تورم و توسعه روابط بین‌الملل منجر شد
  • کاهش ۱۴ درصدی نرخ تورم لرستان
  • مشارکت مردم حلقه مفقوده اقتصاد
  • چرا "بایدن" نمی خواهد ایران و اسرائیل درگیر جنگ شوند؟
  • حفظ آرامش واتخاذ تصمیمات هماهنگ میان دستگاه‌ها در تنش‌های خارجی‌ ضروری‌ست
  • رقم واقعی حقوق کارگران مشخص شد
  • رقم واقعی حقوق کارگران مشخص شد/ یک روایت جدید درباره دستمزد ۱۴۰۳ کارگران
  • افزایش ۳۵ درصدی مزد کاهش قدرت خرید کارگران را جبران نکرد
  • آیا واقعیت‌های اقتصاد با افزایش نرخ ارز همخوانی دارد؟
  • اقتصاد در انتظار تدبیر!