Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-26@00:14:06 GMT

آسیب روانی طلاق در مردان بسیار بیشتر از زنان است

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۵۷۸۳۴

کارشناس مسئول آسیب‌های اجتماعی بهزیستی خراسان‌ رضوی گفت: آسیب روانی طلاق برای مردان بسیار بیشتر است، شاید پس از طلاق آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی برای بانوان وجود داشته باشد، اما آسیب روانی و عاطفی برای مردان بسیار شدیدتر است. آفتاب‌‌نیوز : شهره شاهرودی بیان کرد: روزانه حدود 150 نفر متقاضی طلاق در این مرکز پذیرش می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید توجه داشت که حدود 88 مرکز دولتی و غیردولتی در استان وجود دارد که با این طرح همکاری می‌کنند. از آنجا که دغدغه ما سلامت خانواده و در نهایت سلامت جامعه است در راستتای حل این مشکل، سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام داده‌ایم.
وی تصریح کرد: خردادماه 1395 که شروع به کار این طرح بوده است تا به امروز، حدود 5 هزار سازش داشته‌ایم که حدود 17 درصد سازش است. افرادی هستند که ممکن است تنها در یک جلسه از جلسات مشاوره‌ها شرکت کرده باشند، بنابراین ممکن است که این افراد نیز از طلاق خود منصرف شده باشند.
کارشناس مسئول آسیب‌های اجتماعی بهزیستی خراسان‌رضوی توضیح داد: تلاش ما بر این است تا آسیب‌های ناشی از طلاق را کاهش دهیم، بنابراین صرف کاهش آمار طلاق‌های قطعی هدف ما نیست. درنتیجه حتی اگر یک مورد را هم بتوانیم از طلاق منصرف کنیم برایمان ارزشمند است.
وی با اشاره به نیاز جامعه در راستای اقدامات فرهنگی برای جلوگیری ازروند روبه رشد طلاق تشریح کرد: باتوجه به شرایط فرهنگی که در جامعه وجود دارد، بایستی فرهنگ استفاده از مشاور برای گرفتن تصمیم‌های مهم زندگی ایجاد شود. در جامعه ما فرهنگ افراد در حوزه انسانی و روابط بسیار ضعیف است. درواقع افراد بایستی پس از ازدواج با کوچکترین مشکلی که روبه‌رو می‌شوند از کمک مشاور استفاده کنند، اما متأسفانه فرهنگ جامعه به این مرحله نرسیده‌ است. بنابراین قانون مشاوره‌های اجباری پیش از طلاق، خانواده‌ها را مجبور می‌کند که از مشاور، کمک بگیرند.
مهمترین عوامل طلاق در استان عدم‌ مسئولیت‌پذیری و خشونت در میان افراد است
شاهرودی در رابطه با عواملی که زمینه‌ساز طلاق می‌شوند، ادامه داد: طلاق امری پیچیده است و نمی‌توانیم آن را تک علتی بدانیم. مسائلی چون عدم‌مسئولیت‌پذیری و خشونت بالاترین آمار را در گرایش افراد به طلاق فراهم می‌کند. درواقع خشونت کلامی و روانی جزو مواردی هستند که بیشترین عامل برای طلاق به‌ویژه طلاق‌های توافقی دارند. اعتیاد، روابط فرازناشویی و... نیز عامل‌های دیگری هستند. از آنجا که طلاق مسأله تک‌علتی نیست و برای ترمیم آن بایستی تمام سیستم‌های خانواده دست‌کاری شود ما در تلاشیم تا باورهای افراد را ترمیم کنیم. بنابراین گاهی باید از سیستم‌های تخصصی روان‌درمانی بهره گیریم، گاهی از طریق باورهای مذهبی افراد وارد می‌شویم. درواقع مشاوره‌های ما بستگی دارد کدام یک از این بخش‌ها برای فرد اهمیت بیشتری داشته باشد، درنتیجه یک روانشناس، مددکار اجتماعی و مشاور مذهبی برای این جلسات در نظر گرفته‌ شده است.
کارشناس مسئول آسیب‌های اجتماعی بهزیستی خراسان‌رضوی بیان کرد: علت اینکه سازمان بهزیستی بخش خصوصی را وارد کار کرد به دلیل این است که بخش دولتی توانایی رسیدگی به چنین فرایندی را ندارد. بنابراین بخش غیردولتی وارد این فرایند شده و سازمان بهزیستی تنها نقش بازرسی را برعهده دارد.
وی با اشاره به اینکه استفاده زنان از نفقه برای اعمال فشار است، توضیح داد: نفقه و تمکین دو دعوی خانوادگی هستند، درواقع این دو ابزاری است که از طریق آن، بر یکدیگر اعمال فشار می‌کنند تا به خواسته‌های خود برسند. بنابراین با گذاشتن مشاوره برای درخواست نفقه درتلاشیم تا فرد را با مشکل اصلی خود در خانواده آشنا کنیم و بتواند این موضوع را از راه درستی برطرف کند.
آمارهای اداره ثبت‌احوال از طلاق معتبر است
شاهرودی در رابطه با آمارهای گوناگونی که از رتبه استان در زمینه طلاق وجود دارد، توضیح داد: آمارهای ارائه شده از سوی ثبت‌احوال اهمیت و دقت بالایی دارد؛ چراکه طلاق‌های قطعی ثبت شده در دادگستری را ارائه می‌دهد. ما درتلاشیم نیازی را که دادگستری برای مشاوره در مراحل دادخواست طلاق دارد، رفع کنیم. هدف کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی است. براساس اقداماتی که انجام داده‌ایم در حال حاضر میزان طلاق‌های سطح استان کاهش پیدا کرده است.
خودکشی و خشونت اولویت اورژانس اجتماعی در رسیدگی است
وی در رابطه با پایگاه اورژانس اجتماعی و خدماتی که ارائه می‌دهد، خاطرنشان کرد: 123 خط سه رقمی پایگاه اورژانس اجتماعی است. در این مکان کارشناسان، 24 ساعته فعال هستند. هدف رسیدگی به امور آسیب‌دیدگان به ویژه خشونت خانگی و خودکشی است که جزو اولویت‌هایی بوده، که به آن فوریت می‌دهیم. در این راستا موارد دیگری چون کودکان کار، دختران فراری، کودکان خیابانی، زنان آسیب‌دیده و... نیز وجود دارد که به آن رسیدگی می‌شود. در این راستا با سازمان‌های دیگری چون نیروی‌انتظامی، دادگستری و... درارتباطیم نکته اینجاست که موارد خشونت خانگی و خودکشی اعزام و اقدام فوری ما را دربردارد.
کارشناس مسئول آسیب‌های اجتماعی بهزیستی خراسان‌رضوی تشریح کرد: زمانی که تماسی در رابطه با اعلام خشونت یا خودکشی وجود دارد، یک ارزیابی اولیه انجام می‌شود و اقدام بایستی فوری باشد. گاهی ممکن است که به مکان مراجعه کنیم و موضوع اعلام‌شده حقیقت نداشته باشد، اما حساسیت کار به‌گونه‌ای است که اقدام فوری ما را می‌طلبد. بنابراین تمامی مواردی که در رابطه با این دو مورد تماس گرفته می‌شود اعزام صورت می‌گیرد.
وی بیان کرد: بیشتر موارد خشونت‌های خانوادگی مربوط به زنان و کودکان است، اما در موارد خودکشی نمی‌توان گفت که کدام جنس بیشتر است، حتی در برخی از موارد میزان اقدام خودکشی آقایان بیشتر است. درواقع آقایان رفتارهای پرخطرتری در زمینه خودکشی دارند. در مورد آمار ارائه شده به بهزیستی در رباطه با خودکشی باید توضیح داد که اگر این دسته از افراد خودکشی کرده و موفق نبوده باشد بیمارستان یا نیروی انتظامی با ما تماس می‌گیرد، اما اگر موفق باشد آماری به بهزیستی نخواهند داد، این درحالیست که به‌دلیل بحران‌زده بودن خانواده خدمات اورژانس اجتماعی به این دسته از خانواده‌هایی که خودکشی در آن اتفاق افتاده است، ارائه می‌شود.
بهزیستی به پسران فراری زیر 18 سال خدمات ارائه می‌دهد
شاهرودی با اشاره به تماس برخی از دختران فراری با پایگاه اورژانس اجتماعی ادامه داد: بیشتر موارد معرفی دختران فراری‌ توسط کلانتری‌ها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی که در مناطق پرآسیب سطح شهر مانند حرم، پایانه مسافربری و... هستند شناسایی و به بهزیستی با ما تماس می‌گیرند. در مواردی نادر، خود دختر فراری هنگامی که در شرایط نامناسب قرار گرفته، با اورژانس اجتماعی تماس می‌گیرد و اعلام نیاز به کمک می‌کند. بایستی توجه داشت که پسران فراری نیز در جامعه وجود دارد، اما از آنجا که این افراد تلاش می‌کنند شب‌هایی را به راحتی در خیابان سپری کنند به عنوان کودک خیابانی شناسایی می‌شوند نکته اینجاست که بهزیستی به پسران زیر 18 سال خدمات ارائه می‌دهد.
کارشناس مسئول آسیب‌های اجتماعی بهزیستی خراسان‌رضوی در رابطه میزان تماس‌ها با پایگاه اورژانس اجتماعی افزود: به صورت میانگین روزی دو تا سه مورد اعلام اقدام به خودکشی یا خشونت خانگی داریم و درمجموع 17 تماس مرتبط در طول شبانه‌روز داریم. نکته دیگر این است که تماس‌های ما نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری نداشته است. خط تلفن، سه رقمی تعریف شده تا برقراری تماس برای کودکان آسان باشد. تمهیداتی را درنظر گرفته‌ایم که ماشین‌های اورژانس اجتماعی در مدت زمان 25 دقیقه به محل برسد. همچنین هر فرد نیز می‌تواند با پایگاه تماس بگیرد و گزارشی پیرامون مسائل اجتماعی را ارائه دهد و هویت او پنهان خواهد ماند.
منبع: ایسنا کد خبر: ۵۴۱۲۰۴ تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱

منبع: آفتاب

کلیدواژه: طلاق آسیب های اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۵۷۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معافیت یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از خدمت سربازی

به گزارش خبرگزاری مهر، نرجس خاتون اسعدی خلیلی درباره اقدامات انجام شده در خصوص زنان سرپرست خانوار گفت: سازمان بهزیستی کشور به موجب ماده واحده لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان مصوب سال ۵۹ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران، در جهت تحقق مفاد اصول ۲۱ و ۲۹ قانون اساسی تشکیل شد. یکی از اهداف اصلی این سازمان با عنایت به مفاد قانون تأمین زنان و کودکان بی‌سرپرست مصوب ۱۳۷۱، حمایت و توانمندسازی خانواده‌های دارای سرپرست زن و نیازمند است.

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور گفت: در این راستا، دفتر امور خانواده و بانوان معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور متولی ارائه خدمات، حمایت‌های اجتماعی و همچنین مداخلات به هنگام، مناسب و در دسترس مددکاری اجتماعی به بانوان سرپرست خانوار و دارای فرزند چندقلو است تا ضمن توانمندسازی آنان در تحقق اهدافی چون ارتقا سلامت، رفاه و توسعه اجتماعی در کشور گام بردارد.

۲۷۸ هزار خانوار بانو سرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر حدود ۲۷۸۰۰۰ خانوار بانو سرپرست تحت پوشش این سازمان هستند و از تمام خدمات قابل ارائه سازمان بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد ۲۷۸۰۰۰ خانوار زن سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان هستند، تصریح کرد: این خانوارها از مستمری ماهیانه برخوردار هستند و از تمام خدمات قابل ارائه سازمان بهره‌مند می‌گردند. به طور متوسط سالانه حدود ۲۰ درصد به تعداد بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش اضافه می‌گردد.

اسعدی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲، حدود ۳۵ هزار خانواده واجد شرایط پشت نوبت، در راستای سیاست پذیرش افراد پشت نوبت و حذف صف انتظار، تحت پوشش سازمان قرار گرفته‌اند و بر حسب نیاز و شرایط ایشان از تمام خدمات قابل ارائه سازمان بهره‌مند شده‌اند.

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تأمین مسکن زنان سرپرست خانوار گفت: یکی از اقدامات سازمان بهزیستی، پرداخت کمک هزینه تأمین ودیعه مسکن است که با توجه به افزایش تورم و افزایش هزینه‌های تأمین مسکن به خصوص در کلانشهرها طی سال‌های اخیر، پیگیری‌های لازم جهت افزایش اعتبار و بهره مندی تعدادی بیشتری از بانوان سرپرست خانوار انجام شده است. همچنین سازمان ساخت مسکن برای این قشر را نیز در دستور کار دارد.

اسعدی درباره پرداخت وام به زنان سرپرست خانوار گفت: سالانه به بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش، آموزش مهارت‌های کارآفرینی و کسب و کار، مهارت‌های زندگی، فنی و حرفه‌ای، آشنایی با قوانین کار و تأمین اجتماعی، اصول ایمنی در محیط کار، اطلاع‌رسانی و آگاه کردن خدمت گیرندگان از مزایای بیمه‌های تأمین اجتماعی و بازرگانی به تعداد قریب به ۱۲۰۰۰ نفر ارائه می‌گردد.

وی ادامه داد: همچنین به تعدادی از بانوان سرپرست خانوار که موفق به کسب مدرک مهارتی شده‌اند سرمایه کار بلاعوض پرداخت می‌شود.

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور درباره اقدامات توانمندسازی زنان سرپرست خانوار گفت: از سایر اقدامات قابل انجام توسط این سازمان برای بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش می‌توان به موارد آماده‌سازی شغلی، پرداخت سرمایه کار، راه‌اندازی کسب و کارهای گروهی، پرداخت حق بیمه اجتماعی زنان و دختران شهری و روستایی، تأمین هزینه تحصیل فرزندان دانش آموز و دانشجوی بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش، اشاره کرد.

معافیت یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از خدمت سربازی

وی ادامه داد: همچنین ارائه تسهیلات معافیت سربازی جهت یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار تحت پوشش فاقد همسر از دیگر خدماتی است که به این گروه از زنان ارائه می‌شود و فرزندان ذکور واجد شرایط خانواده‌های تحت پوشش از انجام خدمت سربازی معاف می‌شوند.

اسعدی با اشاره به آموزش مهارت‌های زندگی ویژه زنان سرپرست خانوار و اعضا خانواده این زنان گفت: زنان سرپرست خانوار از آموزش مهارت‌های پیش از ازدواج، مهارت‌های زندگی خانوادگی، مهارت‌های زندگی، افزایش سطح سواد سلامت با تأکید بر آموزش مراقبت از سلامت و… بهره‌مند گردیده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین پرداخت کمک هزینه بهبود تغذیه خانواده‌های تحت پوشش، تشکیل گروه‌های همیار بانوان سرپرست خانوار، اجرای برنامه تأمین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی، غربالگری سلامت جسمی بانوان خانواده‌های تحت پوشش، مداخلات تخصصی مددکاری اجتماعی در مراقبت از خانواده‌های تحت پوشش با رویکرد مدیریت مورد (با اولویت زنان مطلقه) از دیگر برنامه‌های این دفتر است که به زنان سرپرست خانوار ارائه می‌شود.

وی درباره برنامه‌های مددکاری با اولویت زنان مطلقه گفت: این برنامه با بهره گیری از ظرفیت ایجاد شده در کلینیک‌های مددکاری اجتماعی و با هدف تقویت خانواده‌ها، ارتقای سلامت اجتماعی، تلاش برای ماندگاری زندگی زوج‌ها و مدیریت و کاهش آسیب‌ها به خانواده‌های تحت پوشش ارائه می‌شود.

فرآیند توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار ۳ سال است

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور همچنین در خصوص خروج از چرخه حمایت گفت: مدت زمان حمایت، پرداخت مستمری و انجام فرایند توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار ۳ سال است. لذا چنانچه خانوار پس از دریافت خدمات توانمندسازی، طی مدت سه سال به توانمندی لازم دست نیابد، پرداخت مستمری تا ۶ ماه بعد نیز ادامه می‌یابد.

وی ادامه داد: در صورت ارتقای توانمندی خانواده‌های تحت پوشش با توجه به نمره مکتسبه پرسشنامه وضعیت توانمندی خدمت گیرنده و گزارش مددکار اجتماعی مبنی بر تأیید تغییر وضعیت خدمت گیرنده و افزایش دهک درآمدی بالاتر از ۵، امکان خروج از چرخه فراهم می‌شود.

کد خبر 6086008 علی قدمی

دیگر خبرها

  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک سال گذشته در آذربایجان‌غربی
  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • خبر خوش به بانوان بهزیستی | فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند
  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی‌چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • فعالیت ۴۲ مرکز مشاوره در لرستان
  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از سربازی معاف می شوند
  • معافیت یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از خدمت سربازی