Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، متن پیام حبیب رضا ارزانی به این شرح است:

إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکًا وَهُدًی لِّلْعَالَمِینَ (آل عمران، ۹۶)
اگر نگاهی به تاریخ اولیه شکل‌گیری مساجد از صدر اسلام تا‌کنون داشته باشیم، درخواهیم یافت که نخستین مسجد در حالی به دستور پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (صل الله علیه و آله و سلم) بنا شد که آن حضرت در حال هجرت از مکه به مدینه برای ایجاد تحول و قیام علیه مشرکان بود و در این اثنا، سنگ بنای ساخت نخستین مسجد جهان اسلام یعنی مسجد قبا توسط ایشان در مدینه بنا نهاده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این ترتیب در آغاز شکل‌گیری دین مبین اسلام، نخستین پایگاه مسلمین که یکی از نقش‌های آن، مدیریت و هدایت جامع اسلامی در زمینه‌های گوناگون دینی، فکری و فرهنگی بود، توسط پیامبر عظیم‌الشان اسلام (صل الله علیه و آله وسلم) بنیانگذاری شد.
اساس و بنیان اولیه حکومت اسلامی در زمان آن حضرت، در این مکان نورانی بنیان نهاده شد و ندای حق‌طلبی این دین مبین از پایگاه مسجد به جهانیان عرضه شد. با بررسی آیات و روایات نیز، در می‌یابیم که نگاه قرآن به این مکان قدسی، نگاهی ژرف و عمیق است؛ چرا که خداوند، مساجد را مکانی برای قرب الهی و رستگاری آدمی می‌داند و به ره‌پویان وصال، مکانی، چون مسجد را معرفی می‌کند تا از آن به عنوان معراج الی‌الله استفاده نمایند.
در آیه ۳۶ سوره نور، چنین آمده است: «فی‏ بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فی‌ها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ. در خانه‌هایی (مانند مساجد) خداوند رخصت داده که آن‌جا بلندی یابد و در آن ذکر نام خدا شود و صبح و شام تسبیح و تنزیه ذات پاک او کنند».
در عصر حاضر استکبار جهانی با درک این مطلب که مساجد در متن و بطن جامعه اسلامی قرار دارد که تمام شئون زندگی مسلمین اعم از سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و قضایی در آن قوام و دوام می‌یابد، این مکان مقدس را آماج حمله همه‌جانبه خود قرار دادند؛ در همین راستا بود که صهیونیست ها، سی و یکم مرداد سال ۱۳۴۸ شمسی برابر با ۲۱ آگوست سال ۱۹۶۹ میلادی، مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمین جهان را به آتش کشیدند. چند سال بعد و به همین مناسبت با ابتکار جمهوری اسلامی ایران و تصویب اعضای سازمان کنفرانس اسلامی، در سی‌امین نشست این سازمان، آخرین روز مرداد به نام روز جهانی مسجد نامگذاری شد. امروز باید همه ما خادمان خانه‌های خداوند بر روی زمین باشیم و ضمن درک اهمیت جایگاه مقدس و نورانی مساجد، به مقابله با توطئه‌های دشمنان اسلام و مسجد پرداخته و ضمن لبیک به منویات معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) که مساجد را پایگاه مبارزه با طاغوت قرار دادند و همچنین مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) که همواره در سخنان خویش به احیای نقش و جایگاه اصلی مساجد که همانا ایجاد مسجد تراز اسلامی و تمدن نوین اسلامی است، تأکید ویژه‌ای دارند؛ از هیچ کوشش و تلاشی در جهت عمران معنوی و مادی مساجد و رونق آن، فروگذار نکنیم.
اینجانب ضمن گرامی‌داشت روز جهانی مسجد؛ توفیق روز‌افزون خادمان خانه‌های امن الهی در اقصی نقاط جهان را از درگاه باریتعالی مسألت می‌نمایم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: پیام فرهنگی هنری مساجد روز جهانی مساجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۵۹۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هویت‌بخشی به گروه‌های سرود کانون‌های مساجد امری مهم است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، محسن رضایی، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان آذربایجان غربی،   در نشست با کانون‌های فعال حوزه سرود آذربایجان غربی گفت: سرود یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در حفظ روحیه حماسی مردم در تقویت هویت ملی و دینی نسل جوان است.   وی افزود: هویت بخشی به گروه‌های سرود کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و رشد این گروه‌های سرود امری مهم و ضروری است.   رضایی با بیان اینکه شهرستان‌های ارومیه، نقده و میاندوآب در حوزه سرود پیش‌رو هستند، ادامه داد: آموزش تخصصی مربیان گروه‌های سرود و اعضای آن‌ها از اولویت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان غربی می‌باشد.   مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان آذربایجان غربی افزود: دغدغه ما بر این است که میزبان جشنواره سرود کشوری باشیم که ظرفیت بزرگی برای کانون‌های فرهنگی و هنری فعال خواهد بود.   رضایی گفت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از ظرفیت حوزه هنر بویژه سرود در زمینه جذب بیشتر کودکان و نوجوانان به مساجد باید بیشتر و بهتر استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • تحول در رویدادها و برنامه‌های کانون‌های مساجد
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت
  • توزیع گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران
  • عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند
  • توزیع هزار بسته گوشت قربانی در استان قزوین 
  •  توزیع  هزار بسته گوشت قربانی در استان قزوین 
  • هویت‌بخشی به گروه‌های سرود کانون‌های مساجد امری مهم است