Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-20@00:18:14 GMT

باغ‌های مدرن محورتوسعه باغداری

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۵۹۵۷۸

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه.
کشاورزی و باغداری از دیر باز محل امرار معاش نقاط مختلف ایران زمین بوده است، زاگرس نشینان نیز به تبع آن با داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب، آب وهوای معتدل و چهارفصل و زمین‌های حاصلخیز همواره در صدر تولید کنندگان برتر بخش کشاورزی و باغداری بوده اند.
اما این روز‌ها با پیشرفت علم و تکنولوژی کشاورزی و باغداری هم مدرنیته شده و از حالت سنتی و قدیمی خود خارج شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کشاورزی و باغداری مدرن و توسعه یافته مزایای فراوانی دارد، ازجمله مهمترین آن بازدهی مناسب بوده که همین امر موجب ترغیب کشاورزان و حرکت آن‌ها به سمت کشت‌های جدید و محصولات مشتری پسند شده است.
چندسالی است باغداران نیز سوار بر قطار توسعه شده اند و همراه با دولت در راستای توسعه بخش باغداری کشور گام بر می‌دارند، بطوریکه کرمانشاه با داشتن بیش از ششصد هکتار باغ مدرن یکی از استان‌های پیشرو در این بخش محسوب میشود.
از مهمترین مزایای باغات مهم و روسیمی شاید بتوان به عملکرد پنج برابری بازدهی آن‌ها بسنده کرد، چرا که مهمترین اصل در بخش باغداری بالا بردن عملکرد سطح برداشت در هکتار می‌باشد.
در ادامه گزارشی از مزایا و وضعیت باغات مدرن استان کرمانشاه پیش روی شما قرار می‌گیرد:
حرکت باغداران کرمانشاهی به سوی باغ‌های مدرن
افشین شورچه، کارشناس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، حرکت باغداران این استان را به سمت تبدیل باغ‌های سنتی به مدرن مطلوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: محصولات تولیدی باغ‌های مدرن پربازده و بازار پسند هستند و نسبت به تولیدات باغ‌های سنتی در بازار پرفروش‌تر هستند.
این کارشناس کشاورزی در ادامه به مخارج احداث یک هکتار باغ مدرن اشاره کرد و گفت: احداث هر هکتار باغ مدرن حدود ۷۰ میلیون تومان سرمایه نیاز دارد که به طور میانگین میزان تولید آن نیز به طور متوسط در هر هکتار در محصول انگور ۸۰ تن می‌باشد که بسیار پر بازده و به صرفه خواهد بود.
شورچه میزان تولید انگور در باغات مدرن را پنج برابر باغات سنتی دانست و گفت: باغات مدرن و روسیمی مزیت‌های فراوانی دارند که از مهمترین آن‌ها بازدهی بالاو صرفه جویی در مصرف آب است.
رئیس مرکز خدمات کشاورزی بخش بیلوار که یکی از مناطق پیشرو در توسعه باغات مدرن است می‌گوید: میزان سرمایه اختصاص یافته به باغات مدرن و عمر پنجاه ساله این طرح و همچنین حمایت‌های دولت در بحث اعطای تسهیلات با بهره کم موجب اقبال عمومی به این طرح شده است.
مصرف بهینه آب از مزایای مهم باغداری مدرن است
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هم با اشاره به اینکه حدود ۶۰۰ هکتار باغ مدرن و روسیمی در استان کرمانشاه احداث شده است، گفت: افزایش عملکرد در واحد سطح، افزایش کیفیت محصول، کاهش هزینه‌های تولید، استفاده بهینه از اراضی کشاورزی و افزایش راندمان آبیاری از مزیت‌های این نوع باغداری در کشور است.
مهندس زارعی عمده باغ‌های مدرن احداثی را باغ‌های روسیمی یا داربستی دانست و افزود: درختای همچون انگور، سیب، گلابی، به و گیلاس بیشترین بازدهی را در باغات مدرن دارند.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی به مزیت‌های استفاده از نهال‌های رویشی در باغات مدرن اشاره کرد و گفت: نهال‌های رویی نسبت به نهال‌های بذری مزایای فراوانی دارند ومهمترین آن نیز این است که با وجود اندام کوچک، اما میوه‌های بیشتری را تولید می‌کند.
باغداری مدرن بسیار آسانتر از باغداری سنتی است
ایرج نیکزاد یکی از باغداران منطقه بیلوار است که چندسالی است به سمت باغداری مدرن روی آورده است.
او می‌گوید: باغداری در خانواده ما نسل به نسل بوده و یک نان حلال برای ما به شمار می‌رود.
این باغدار بیلواری که از سال‌های دور به کشاورزی و باغداری مشغول بوده باغداری مدرن را آسانتر و پردرآمد‌تر می‌داند و به کشاورزان توصیه می‌کند باغ‌های سنتی خود را به مدرن تبدیل کنند.
آقای نیکزاد که این روز‌ها مشغول برداشت انگور و شلیل است از مسئولان انتظار دارد کمک بیشتری در راستای توسعه باغات بویژه باغات مدرن در استان کرمانشاه داشته باشند.
*گزارشگر: سروش اعظمی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: کرمانشاه باغداری مدرن باغ بیلوار گزارش مکتوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۵۹۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی تولید بیش از ۹۳ هزار تن محصول گندم در شهرستان میاندوآب

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،    رضا مقدم در بازدید از مزارع گندم این شهرستان اظهار داشت: گندم بعنوان یک محصول استراتژیک، عمدترین محصول زراعی شهرستان میاندوآب است که امسال بیش از ۱۸ هزار و ۶۱۹ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت این محصول رفته است و پیش بینی می شود بیش از ۹۳ هزار تن محصول از این اراضی برداشت شود.

وی افزود: در راستای افزایش عملکرد در واحد سطح ۴۰ تن بذر مادری و ۱۰ تن بذر پرورشی گندم جهت کشت در بین کشاورزان پیشرو شهرستان میاندوآب توزیع شده و با نظارت کارشناسان جهاد کشاورزی ۱۷۴ هکتار از مزارع گندم به کشت بذر مادری و ۲۶ هکتار نیز به کشت بذر پرورشی اختصاص یافته است. در همین راستا، ۹۴۲ تن بذر گواهی شده گندم در بین زارعین این شهرستان توزیع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب یادآور شد: در راستای بهبود تغذیه محصول گندم، تاکنون بالغ بر ۲ هزار و ۸۷۵ تن انواع کودهای شیمیایی یارانه دار در بین گندمکاران این شهرستان توزیع شده است. همچنین از محل اعتبارات طرح خوداتکایی گندم بالغ بر یک هزار و ۵۵۰ لیتر کود ریز مغذی به صورت رایگان در راستای افزایش کیفیت محصول تولیدی در بین زارعین منطقه توزیع شده است.

مقدم اذعان داشت: در راستای کنترل عوامل خسارتزا و تولید محصول سالم، با صدور اطلاعیه‌های پیش آگاهی و اطلاع رسانی گسترده در سطح روستاها و فضای مجازی، تاکنون در ۱۵ هزار و ۳۶۰ هکتار از مزارع گندم با علفهای هرز پهن برگ و کشیده برگ و در ۴ هزار و ۵۵۱ هکتار از مزارع گندم با آفت سن غلات در مرحله مادری مبازره انجام گرفته است.

وی از اجرای طرح تحقیقاتی دستیابی به پتانسیل عملکرد در محصول گندم در شهرستان میاندوآب خبر داد و گفت: این طرح در حوزه مرکز جهاد کشاورزی مکریان شمالی این شهرستان با مشارکت ۲۵ کشاورز پیرامونی در مجموع به مساحت ۹۶ هکتار و یک کشاورز با مزرعه محوری به مساحت ۳ هکتار در حال اجرا است. در این طرح کشت گندم روی پشته ها انجام گرفته و بمنظور کاهش مصرف آب، مزرعه به نوار آبیاری تیپ مجهز شده است.

مقدم هدف از اجرای طرح را "افزایش میزان تولید گندم در واحد سطح، کاهش خلاء عملکرد در مزارع گندم، شناسایی و تعیین مهم ترین عوامل محدود کننده پتانسیل عملکرد گندم در منطقه و افزایش ضریب نفوذ دانش و فناوری های جدید در میان گندمکاران" برشمرد.

مدیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: دشت میاندوآب با دارا بودن ۴۵ هزار هکتار اراضی قابل کشت، ۲۶ هزار بهره بردار بخش کشاورزی، وجود منابع خاک حاصلخیز، اقلیم مناسب و سازگار و تولید سالانه بیش از ۸۷۴ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، یکی از قطب های مهم کشاورزی استان محسوب می شود.

وی افزود: بخش عمده تولیدات شهرستان مربوط به محصولات زراعی است و در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، در مجموع ۶۳۳ هزار تن انواع محصولات زراعی در شهرستان میاندوآب تولید شد.

دیگر خبرها

  • اختصاص بیش از ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کردستان به کشت گندم
  • لرستانی‌ها سالانه چه میزان انجیر سیاه تولید می‌کنند؟
  • مبارزه با آفت سن گندم در بیش از ۱۵ هزار هکتار از مزارع مهاباد
  • پیش بینی تولید بیش از ۹۳ هزار تن محصول گندم در شهرستان میاندوآب
  • سطح باغات چای ۲۲ هزار هکتار است
  • برداشت بیش از ۲۵۲ هزار تن انواع محصولات گرمسیری ازباغات سیستان و بلوچستان
  • خسارت بیش از ۵ هزار میلیارد ریالی به بخش کشاورزی کنارک
  • خسارت ۵ هزار میلیاردی به بخش کشاورزی کنارک براثر بارندگی دو روز اخیر
  • بارندگی اخیر بیش از ۵ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی کنارک خسارت زد
  • سالانه یک میلی‌متر از میزان بارش‌های کشور کم شده است