Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@06:56:28 GMT

بخش بزرگي از بحران آب ناشي از سوء مديريت است

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۶۰۷۶۰

بخش بزرگي از بحران آب ناشي از سوء مديريت است

خبرگزاري آريا - اصفهان- ايرنا- رئيس شوراي اسلامي استان اصفهان گفت: بخش بزرگي از بحران آب به سوء مديريت هاي سال هاي گذشته و بهره وري پايين آب برمي گردد.

به گزارش ايرنا، عبدالله کياني روز سه شنبه در اجلاس شوراي اسلامي استان اصفهان با بيان اينکه بحران آب مساله بسيار جدي و پيچيده اي است، افزود: حفر بي رويه چاه ها، بي توجهي به مديريت حوزه آبريز زاينده رود و غلبه نگاه استاني بر نگاه ملي، الگوي کشت نامناسب و مصرف آب در کشت محصولاتي که هيچ توجيه اقتصادي ندارد، در ايجاد اين بحران دخيل بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي استقرار صنايع آب بَر در اقليم خشک استان، بي توجهي به مسائل اقليمي و جغرافيايي و آلودگي منابع آب شيرين حاصل از آلاينده هاي کشاورزي و صنعتي و فرسودگي شبکه هاي آب شهري را از ديگر موارد ايجاد اين بحران دانست.
رئيس شوراي اسلامي استان اصفهان گفت: ربط دادن دليل ايجاد بحران آب به مساله کاهش نزولات جوي، فرافکني مساله و ساده سازي موضوع است.
کياني خاطرنشان کرد: آثار زيانبار بخش عمده سد سازي در کشور برغم اثرات نامطلوب زيست محيطي آن و تحت تاثير سود بالاي پروژه هاي سد سازي، ناديده گرفته شده است.
وي با بيان اينکه امروز نرخ خالي شدن سفره هاي آب زيرزميني ايران يکي از سريعترين نرخ ها در جهان است، گفت: ساختار مديريتي و بهره برداري از آب در ايران يک ساختار پوسيده محسوب مي شود و از فرايند استحصال تا مصرف ايراد اساسي دارد.
رئيس شوراي اسلامي استان با بيان اينکه مديريت بر منابع آب بايد بصورت قطره اي باشد و بر مصرف هر قطره آب شيرين بايد نظارت شود، گفت: بي توجه جدي به مساله آب و ورود حاکميت به اين قضيه، يک تهديد جدي است که امکان بروز تنش ها و درگيري هاي فراوان را بدنبال دارد.
وي با بيان اينکه آموزش، کار کارشناسي و مديريت قاطع دولت، سه عامل تعيين کننده در مديريت بر منابع آب محسوب مي شود، افزود: در کنار همه اين عوامل بايد سهم انرژي را از آب کاست و وابستگي به توليد برق در نيروگاه هاي برق آبي را کم کرد.
کياني با بيان اينکه بايد توسعه انرژي هاي پاک بويژه انرژي خورشيدي را با توجه به اقليم ايران بطور جدي دنبال کرد، گفت: توسعه انرژي خورشيدي بعنوان بخش بسيار مهمي از کنترل بحران آب محسوب مي شود.
وي با اشاره به لزوم پيگيري جدي اجراي طرح 9 ماده اي شورايعالي آب کشور در استان اصفهان، گفت: براي عبور از بحران آب در ايران بويژه در استان اصفهان بايد همه تلاش کنند.
رئيس شوراي اسلامي استان اصفهان هشدار داد: مساله آب يک مساله بخشي نيست بلکه يک بحران ملي است که نمود آن در استان اصفهان بسيار آشکارتر است.
به گزارش ايرنا، استان اصفهان بدترين روزهاي خشکسالي در مقايسه با ميانگين 40 سال اخير را تجربه مي کند، واقعيتي تلخ که برون رفت از آن نيازمند مشارکت همه جانبه و مستمر ارگان ها و مردم در تمام فصول سال است.
زاينده‌ رود بزرگترين رودخانه منطقه مرکزي ايران به طول 350 کيلومتر در دهه هاي اخير بدليل خشکسالي هاي متوالي، تراکم جمعيت و افزايش برداشت، به يک رودخانه فصلي تبديل شده است.
ميزان بارش و آب ذخيره شده در پشت سد زاينده رود بيانگر شرايط نامطلوب در فلات مرکزي ايران بويژه استان اصفهان است.
خشکسالي امسال در 70 سال اخير بي سابقه توصيف شده و اين پديده اکنون 90 درصد از وسعت استان اصفهان را فرا گرفته است.
*** اول شهريور، آخرين فرصت برگزاري انتخابات هيات رييسه شوراهاي شهر***
رئيس شوراي اسلامي استان اصفهان با بيان اينکه به استناد مواد 17 و 18 قانون شوراها، مبناي فعاليت شوراهاي فرادست، اولين انتخابات شوراست، گفت: اول شهريور آخرين فرصت براي برگزاري انتخابات هيات رييسه شوراهاي شهر است و بعد از اين تاريخ، هيات رييسه فعلي وجاهت قانوني ندارد.
کياني با بيان اينکه بايد شوراهاي شهر و روستا، انتخابات هيات رييسه خود را تا يکي دو روز آينده برگزار کنند، افزود: برگزار نکردن انتخابات هيات رييسه شوراها در موعد قانوني تخلف محسوب مي شود و هيات رييسه قبلي وجاهت قانوني ندارد و موضوع آن قابل طرح در هيات حل اختلاف و رسيدگي به شکايات شوراهاست.
وي گفت: مدت زمان قانوني هيات رييسه يکسال است و بايد يک هفته قبل از انقضاء مهلت قانوني، انتخابات هيات رييسه شوراهاي فرادست برگزار و نتيجه آن اعلام شود.
رئيس شوراي اسلامي استان اصفهان با بيان اينکه يک ابهام حقوقي در مورد انتخابات هيات رييسه شوراهاي شهر وجود دارد، گفت: دوره فعاليت شوراها بر اساس ماده 3 قانون اصلاح موادي از قانون شوراها، از 14 مرداد آغاز مي شود و از طرفي شوراهاي دوره پنجم از اول شهريور کار خود را شروع کردند.
رئيس شوراي اسلامي استان اصفهان گفت: ماده 18 قانون شوراها نيز مدت زمان کار هيات رييسه شورا را يکسال مي داند و اين ابهام وجود دارد که هيات رييسه شوراهاي شهر و روستا تا 14 مرداد يا تا اول شهريور ماه وجاهت دارد.
وي با بيان اينکه نظر وزارت کشور در اين مورد 14 مرداد و نظر شورايعالي استانها اول شهريور است، تاکيد کرد: بايد اين ابهام با استفساريه از مجلس شوراي اسلامي مشخص شود.
جلسه شوراي اسلامي استان اصفهان با حضور 24 نفر از نمايندگان شهرستان هاي استان در اين شورا برگزار شد.
دستور کار اين جلسه شوراي استان به لزوم توجه جدي به اهميت کشاورزي و آب اختصاص پيدا کرد.
در اين جلسه قائم مقام سازمان جهاد کشاورزي استان و معاون حفاظت و بهره برداري شرکت آب منطقه اي اصفهان نيز براي پاسخ به سئوالات اعضاي شوراي اسلامي استان حضور داشتند.
بيش از سه هزار و 500 نفر در استان اصفهان عضو شوراهاي شهر هستند.
ت 7150 / 6027/6020
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۶۰۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار زرد هواشناسی مدیریت بحران اصفهان را به حال آماده باش درآورد

 مدیریت بحران استانداری اصفهان با توجه به هشدار سطح زرد هواشناسی به همه دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان استان اعلام آماده باش داد.

منصور شیشه فروش عصر پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در ادامه بارش های همرفتی اخیر، فعالیت سامانه بارشی دیگری از اکنون تا ساعات پایانی شب در شهرستان های نایین، اردستان، خوروبیابانک، ورزنه، نطنز،شهرضا، دهاقان، سمیرم، انارک، مهاباد وچوپانان آغاز خواهد شد.

وی افزود: با توجه به انباشت رسوبات در مسیر رودخانه ها و دهانه پل ها و مستعد بودن شرایط سیلابهای محلی در این مناطق، نیروهای عملیاتی و تجهیزات دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان برای کنترل حوادث ناشی از سیلاب، طوفان، آبگرفتگی معابر و جاده ها در حالت آماده باش هستند.

شیشه فروش گفت: به نهادهای راهداری، شهرداری، پلیس راه، جمعیت هلال احمر، شرکت‌های آزادراهی، امداد خودرو، اورژانس، شرکت‌های گاز، آب، برق، آب منطقه ای و فاضلاب، دهیاری‌ها و ستاد مدیریت بحران فرمانداری‌ها در این زمینه توصیه های لازم ارائه شده است.

وی افزود: تخلیه اضطراری سکونتگاههای روستاهای در معرض خطر سیل در مناطق تحت تاثیر این سامانه بارشی ضروری است.

شیشه فروش ادامه داد: استحکام‌بخشی سازه‌ها، توقف نکردن در مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌های فصلی، تخلیه رسوب و نخاله‌ها از دهانه پل‌ها، کنترل سکونت‌های روستایی در معرض خطر سیل، حفاظت محصولات و سازه های کشاورزی گلخانه ها واحدهای دام و طیور و شبکه های آب و گاز و رعایت اصول ایمنی در استفاده از وسایل گرمازا باید مورد توجه قرار بگیرد.

بر اساس هشدار مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، رنگ زرد برای آگاهی بخشی، رنگ نارنجی برای حفظ آمادگی و رنگ قرمز برای اقدام است.

به گزارش ایرنا، بر اساس پیش بینی هواشناسی اصفهان، بارش‌های همرفتی همراه با صاعقه و تگرگ در مناطق مختلف استان تا نیمه اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

بارش‌های فروردین ماه امسال به بیش از ۶ هزار هکتار مزارع اصفهان خسارت وارد کرد.

شامگاه سه شنبه پنج اردیبهشت نیز شدت بارش های رگباری در مناطق شمال و شرق اصفهان جاری شدن سیلاب، آبگرفتگی معابر، تخریب منازل مسکونی و خسارت به برخی جاده ها را بدنبال داشت.

در بارش‌های همرفتی، هوایی که با گرمایش فوق‌العاده زیاد سطح زمین گرم شده است، به ارتفاعات بالا می‌رود و ناگهان سرد می‌شود. در نتیجه بخار آب همراه این توده هوا متراکم می‌شود و باران به‌شدت می‌بارد. باران‌های همرفتی بیشتر با طوفان‌ همراه است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • محسن رضوانی عضو هیات رییسه ورزش‌های آبی جهان شد
  • جریمه بیانه نویسی باشگاه ها در صورت تکرار افزایش می یابد
  • مجوز برگزاری مجمع انتخاباتی دوومیدانی صادر شد
  • هشدار زرد هواشناسی مدیریت بحران اصفهان را به حال آماده باش درآورد
  • پیش‌بینی بارش‌های رگباری و تندباد برای ۱۱ شهرستان اصفهان تا آخر شب
  • مدیران درگیر بحران‌های تصنعی نشوند/ از مطالبه‌گران منصف استقبال می‌کنیم
  • ادامه بارش‌ها در شرق و شمال اصفهان
  • ۱۷ گروه ارزیاب خسارت سیل اصفهان را برآورد می‌کنند
  • تخلیه آب در کاشان همچنان ادامه دارد/آسیب به قنوات اردستان
  • آخرین وضعیت بارش‌ها، سیلاب و آب‌گرفتگی در اصفهان / تداوم بارش‌ها در استان