Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسکو -ایرنا-وزارت خارجه روسیه ادعای سفیر افغانستان در مسکو مبنی بر تلاش روسیه برای استفاده از گروه طالبان برای مبارزه با گروه تروریستی داعش را رد کرد.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه در بیانیه ای یادآوری کرد: عبدالقیوم کوچای سفیر افغانستان در مسکو به تازگی گفته است که روسیه قصد دارد از جنبش طالبان برای مبارزه با گروه داعش استفاده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در بیانیه گفته شده است: با اطمینان می گوییم که چنین ادعایی از طرف رئیس مرکز دیپلماتیک افغانستان در مسکو با واقعیت مطابقت ندارد و کاملا سیاست فدراسیون روسیه را در مورد افغانستان تحریف می کند؛ بارها این مساله را به طرف افغانی یادآوری کردیم.
در ادامه بیانیه آمده است: عبدالقیوم کوچای اولین بار نیست که این گونه سخنان بیان می کند که بر حدسیات نادرست استوار شده است، از طرف افغانی دعوت می کنیم به خواسته افرادی که از تلاش های روسیه برای برقراری صلح در افغانستان و از بین بردن تهدید تروریسم و افراط گرایی در این کشور خوششان نمی آید، عمل نکند.
وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرده است که جای تاسف عمیق دارد که سفیر افغانستان بجای اینکه به حفظ شرایط مشارکت و اعتماد متقابل بین دو کشور کمک کند اقداماتی می کند که نتایج عکس به همراه دارد.
به گزارش ایرنا، روسیه با گروه طالبان روابط محدود دارد و مقام های روس چنین رابطه ای را رد نمی کنند.
وزارت خارجه روسیه به تازگی اعلام کرد: مسکو هیچ گونه حمایتی از طالبان نمی کند و تماس ها با این گروه فقط به منظور تامین امنیت شهروندان روس در افغانستان و متقاعد کردن رهبری گروه یادشده برای پیوستن به روند سازش ملی صورت می گیرد.
نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان در این راستا روز گذشته خواستار حضور نماینده گروه طالبان در کنفرانس افغانستان در مسکو شد.
«زمیر کابولوف» با بیان اینکه کنفرانس افغانستان در مسکو چهارم سپتامبر (13 شهریور) برگزار می شود، گفت: ما از آنها (طالبان) برای شرکت در این مذاکرات دعوت خواهیم کرد و طالبان را تشویق به گفت وگو می کنیم.
کابولوف که ریاست اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه را نیز برعهده دارد درباره کنفرانس مسکو خاطرنشان کرد: چارچوب مذاکرات این کنفرانس فقط به موضوع آتش بس محدود نمی شود.
نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان با بیان اینکه می خواهیم که سازش ملی و صلح پایدار در افغانستان برقرار شود، اظهار داشت: این روند گسترده و طولانی است و آتش بس فقط یکی از این مراحل است.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه روسیه هرگز تماس خود با طالبان را پنهان نکرده است، امکان استفاده از طالبان برای مبارزه با گروه تروریستی داعش را رد کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه ادامه داد: با گروه تروریستی داعش با تمام امکانات موجود مبارزه و از دولت سوریه و ارتش عراق در مبارزه با این گروه حمایت می کنیم، بدیهی است که روسیه می خواهد ملت افغانستان هم از شر داعش خلاص شود.
وزیر خارجه روسیه گفت: هیچ گاه این موضوع را پنهان نکردیم که با طالبان تماس داریم و این رابطه بیشتر برای تامین امنیت شهروندان روس در افغانستان و نیز سازمان های روسی در این کشور است و نیز تلاش می کنیم تا طالبان را برای خودداری از مبارزه مسلحانه و آغاز مذاکره با دولت این کشور تشویق کنیم.
وی تایید کرد که از طالبان برای شرکت در کنفرانس افغانستان در مسکو که قرار است روز 4 ماه سپتامبر برگزار شود دعوت شده است.
شبک**اروپام*391*1346**1392

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي روسيه سفير افغانستان همكاري با طالبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۶۲۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای بلینکن در مورد همکاری‌های نظامی چین و روسیه

«آنتونی بلینکن» وزیر امورخارجه آمریکا مدعی شد که چین با تامین قطعات کلیدی تسلیحات روسیه، به جنگ در اوکراین دامن زده و بزرگترین تهدید را علیه امنیت اروپا از زمان جنگ سرد ایجاد کرده است.

به گزارش مشرق، بلینکن که در آخرین روز از نشست سه روزه وزرای امورخارجه کشورهای عضو گروه هفت، این ادعاها را مطرح می‌کرد، گفت: چین اکنون با ارائه اجزای اصلی تسلیحات به روسیه، نقش بسیاری را در جنگ روسیه علیه اوکراین ایفا می‌کند.

وی سپس ادامه داد: پکن با تامین ماشین افزارها، نیمه هادی‌ها و سایر قطعات کلیدی برای تولید تسلیحات روسیه، در بروز بزرگترین تهدید علیه امنیت اروپا از زمان پایان جنگ سرد نقش بسزایی دارد.

وزیر امورخارجه آمریکا همچنین افزود که واشنگتن به پکن و دیگران به روشنی گفته است که نباید به تلاش‌های جنگی روسیه کمک کنند.

وی اضافه کرد: «وقتی صحبت از پایگاه صنعتی دفاعی روسیه می‌شود، در حال حاضر سهم اصلی از آن چین است».

بلینکن همچنین خطاب به پکن خاطرنشان کرد: چین نمی‌تواند هر دو طرف را داشته باشد. شما می خواهید روابط مثبت و دوستانه ای با کشورهای اروپایی داشته باشید و در عین حال، بزرگترین تهدید را برای امنیت آن ایجاد می کنید».

واشنگتن که در حال حاضر روابط پر تنشی را با پکن به ویژه بر سر موضوع تایوان سپری می کند، بارها از متحدان اروپایی‌اش خواسته است که فشار بر چین را افزایش دهند تا مانع کمک آن به روسیه شوند.

ایالات متحده مدعی است که کمک چین به روسیه شامل مواد و فناوری برای ساخت موشک، پهپاد، تانک و هواپیما و سایر افزارهای کلیدی دیگر است.

طرح ادعاهای بلینکن از پکن در نشست وزرای امورخارجه گروه هفت پس از اظهارات آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان مورد توجه قرار گرفته است.

بائربوک در همین زمینه گفت: «اگر چین آشکارا به دنبال همکاری بیشتر و نزدیکتر با روسیه که جنگی غیرقانونی علیه اوکراین به راه انداخته است، باشد ما نمی‌توانیم این را بپذیریم».

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • ادعای بلینکن در مورد همکاری‌های نظامی چین و روسیه
  • سفیر ایران: به تقویت روابط دفاعی با روسیه ادامه می‌دهیم
  • یک دستیار نزدیک رهبر طالبان افغانستان در پاکستان کشته شد + عکس
  • طالبان و همسایگان آن: یک قالب منطقه ای برای غلبه بر چالش‌ها در افغانستان و فراتر از آن
  • برگزاری سومین نشست سازوکار تعامل افغانستان و چین در پکن
  • انتقاد طالبان از عدم همکاری اسلام آباد
  • بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستان
  • انتقاد دیپلمات طالبان در کراچی از عدم همکاری دولت پاکستان
  • افغانستان| فتنه گروه تروریستی داعش پایان یافته است
  • ادعای رسانه آمریکایی: روسیه قصد دارد آمریکا را ضعیف کند