Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-25@09:04:09 GMT

فضلیت شب و روز عید قربان

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۶۶۷۰۸

شب عید قربان در فضیلت مانند شب عید فطر است این روز از اعیاد بزرگ دینی و روز قربانی کردن نفس اماره در برابر مولی و خروج کامل از همه‌ی انانیّت‌ها است. ناطقان: به مناسبت فرارسیدن عید قربان، در این یادداشت به فضلیت شب و روز عید قربان پرداختیم که مشروح آن در ادامه می‌خوانید:


شب عید قربان

شب عید قربان، در فضیلت مانند شب عید فطر است و شبِ گرفتن جوائز مراقبات در اربعین موسوی است؛ و همان طور که حضرت موسی (ع) در چنین شبی به لقای الهی نائل شد، سالک باید از محبوب انتظار جوائز خاص داشته باشد و مستحب است که این شب را به دعا و مناجات و احیاء سپری نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



روز عید قربان

این روز از اعیاد بزرگ دینی و روز قربانی کردن نفس اماره در برابر مولی و خروج کامل از همه‌ی انانیّت‌ها است؛ و همان طور که حضرت ابراهیم (ع) بعد از ابتلاء قربانی حضرت اسماعیل (ع) - که نماد کامل اسلام و تسلیم محض در درگاه الهی بود- مفتخر به مقام امامت شد، سالک نیز می‌باید در این روز، مانند روز عید فطر، انتظار مزد یک اربعین مجاهده با نفس اماره و قربانی کردن آن را از پروردگار درخواست نماید. از همین روست که اغلب اعمال آن شباهت زیادی به روز عید فطر دارد.

در پایان اشاره به نکته‌ی ظریفی می‌نماییم که مرحوم سید در اقبال بیان می‌کند؛ به این مضمون که: عید قربان از اعظم اعیاد الهی است و به دنبال اربعین موسوی و روز عرفه، هنگام گرفتن عیدی از مولای محبوب است. اما اگر علی‌رغم باز بودن همه‌ی در‌های رحمت پروردگار، شخصی نتوانست مشمول رحمت خاص مولی قرار بگیرد و از درگاهش عیدی بستاند، باید بر این بدبختی خود به سوگ بنشیند؛ اما باز هم نباید مأیوس از رحمت خداوند باشد.

او باید بنگرد که روز عید مصادف با چه روز هفته است و متوسل به صاحب آن روز از ائمه‌ی اطهار (ع) شود و با عملی و تعهدی بر ترک یک رذیله، هدیه‌ای به پیشگاه آن بزرگواران ببرد و ایشان را در نزد پروردگار شفیع خود قرار دهد؛ شاید گشایشی برایش حاصل شود؛ که در طول تاریخ، هرگاه که گرهی در کار هریک از انبیاء و اولیاء (ع) پیش می‌آمد، متوسل به وجود مبارک یکی از ائمه‌ی اطهار (ع) می‌شدند.

در این میان، توسل به ساحت مقدس صدیقه‌ی طاهره (س)، لطافت خاصی دارد و در حقیقت، توسل به همه‌ی حضرات معصومین (ع) است؛ چنان که در حدیث منسوب به امام عسکری (ع) آمده که فرمود: «نَحْنُ حُجَجُ اللّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ جَدَّتُنا فاطِمَةُ حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْنا. ما حجت خدا بر مردم مادرمان فاطمه (علی‌ها السلام) حجت خدا برماست. عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآیات و الأخبار؛ الأقوال مستدرک سیدة النساء (س) إلى الإمام الجواد (ع)، (ط. مؤسسه الامام المهدی (عج)، ۱۴۱۳ ه. ق.) ج. ۱۱، ص. ۱۰۳۰، به نقل از تفسیر اطیب البیان».

منبع: کتاب ادب حضور (دفتر چهارم): اسرار اربعین موسوی؛ آداب و مراقبات ماه‌های ذی‌قعده و دهه اول ذی حجه؛ مؤلف: استاد محمد تقی فیاض‌بخش. منبع: میزان برچسب ها: عید قربان ، فضیلت ، اعمال

منبع: ناطقان

کلیدواژه: عید قربان فضیلت اعمال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۶۶۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آرمان بنفشی برای نجات ۴ نفر گرفتار در چاه قربانی شد

به گزارش صدای ایران به نقل از صد آنلاین، «آرمان بنفشی» جوان ۳۶ ساله کردستانی پس از نجات جان چهار نفر گرفتار در چاه، متاسفانه خودش گرفتار شد و جانش را از دست داد. روز جمعه ۳۱ فروردین ماه سال ۱۴۰۳، یکی از اهالی روستای خلیچیان سنندج، پس از اینکه فریاد‌های همسایه باغ خود را می‌شنود، برای کمک وارد باغ آنها می‌شود که می‌بیند، چهار نفر داخل چاه آب باغ گرفتار و دچار گازگرفتگی شده اند.

پیش از آنکه آتش‌نشانی به محل حادثه برسد، جوان همسایه به نام «آرمان بنفشی» وارد چاه می‌شود و هر چهار نفر گرفتار را در چاه بیرون آورده و نجات می‌دهد، اما متاسفانه خود در چاه گیر کرده و غرق می‌شود. آتش‌نشانی و اورژانس به محل حادثه رسیده، چهار نفر نجات‌یافته از چاه را به بیمارستان منتقل کرده، اما متاسفانه جوان ناجی، جان خود را از دست می‌دهد. طبق گفته نجات یافتگان، پدر خانواده داخل چاه می‌افتد و سه تن از پسران وی نیز برای نجات پدر وارد چاه می‌شوند که دچار گازگرفتگی می‌شوند که هر چهار نفر با کمک «آرمان بنفشی» از چاه نجات پیدا می‌کنند. به دنبال این اتفاق، استاندار کردستان نیز در پیامی درگذشت «آرمان بنفشی» جوان ۳۶ ساله کردستانی را که پس از نجات سه نفر گرفتار در چاه، جانش را از دست داد، تسلیت گفت. در پیام تسلیت اسماعیل زارعی کوشا آمده است: خبر درگذشت ناگهانی جوان ناکام کردستانی، «آرمان بنفشی» که پس از نجات جان سه نفر گرفتار در چاه متاسفانه خود جانش را از دست داد، اینجانب را بسیار اندوهگین و متألم کرد. ضایعه فقدان این جوان شایسته که برای نجات دیگران دل به دریا زد و آسمانی شد سخت و تاب سوز است. اینجانب با ابراز همدردی این واقعه غم بار را محضر خانواده محترم این عزیز برومند بویژه مادر داغدارشان و مردم قهرمان پرور استان تسلیت عرض می‌کنم و از پیشگاه خداوند رحمان خواستارم روح پاک این جوان فداکار در بهشت برین، همجوار اولیاءالله و بندگان صالح خداوند باشد و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسالت دارم.

دیگر خبرها

  • بیشترین نگرانی ما در اربعین کمبود ناوگان حمل و نقل است
  • ۱۴ هزار میلیارد برای زیرساخت‌های اربعین اختصاص یافت
  • اختصاص ۱۴ هزار میلیارد به زیرساخت‌های اربعین
  • جانمایی مواکب در مرز مهران با شرایط جدید وفق داده شود
  • احداث ۱۰ هزار مترمربع سایبان در مرز مهران
  • هزینه ۸۰۰ میلیارد تومانی در حوزه زیرساخت های اربعین
  • تجلیل از مردی که به تاریخ شفاهی رادیو مشهور است
  • پیش‌بینی اعتبار۳ هزار میلیارد تومانی برای اربعین امسال
  • گرما در بنگلادش قربانی گرفت
  • آرمان بنفشی برای نجات ۴ نفر گرفتار در چاه قربانی شد