Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@01:14:57 GMT

آیین عید قربان در بین ترکمنان خراسان شمالی+ تصاویر

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۶۶۷۸۷

آیین عید قربان در بین ترکمنان خراسان شمالی+ تصاویر

یکی از بزرگترین اعیاد مذهبی که در بین ترکمن ها رواج دارد عید قربان است، قوم ترکمن خراسان شمالی برای استقبال از این عید بزرگ از سه روز و یا گاها دوماه قبل آماده می شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از عصر اترک، یکی از کارهایی که خیلی مورد دغدغه قوم ترکمن خراسان شمالی قرار می گیرد و از دوماه قبل انجام می شود آغاز پرورش دام برای قربانی در روز عید قربان است که دام های از قبیل گاو،گوسفند و بز را تهیه دیده و با نگهداری خوب آن را به خوبی پرورش داده و پروار می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تهیه دام در سه روز مانده به عید قربان مردم را بیشتر به تکاپو وادار می کند .

روز کرگون

 

 

 

یکی دیگر از کارهایی که قبل از عید قربان انجام می شود و مورد دغدغه خانم های ترکمن است  روز "کرگون" به معنای خانه تکانی و تمیز کردن منازل توسط بانوان است که با همکاری هم خانه تکانی کرده و همه وسایل خانه از جمله فرش ها را شسته و به خوبی نظافت خانه را انجام می دهند تا به استقبال عید قربان بروند .

 

روز قوقن

 

مراسم بعدی که یک روز به عید قربان مانده انجام می شود نیز روز "قوقن"نام دارد که در این روز خانم های ترکمن به پختن نان های محلی و روغنی می پردازند و آن را بین همسایه های خود تقسیم و برای هم دعای خیر می کنند و آقایان روستا در مسجد یا خانه یکی از اهالی جمع شده و بعد از خوردن نان های محلی با تلاوت آیات قرآن به روح رفتگان فاتحه نثار کرده و برای زنده ها دعای خیر می کنند .

 

 

رسم دیگری که دربین ترکمن ها رایج است تسریع در انجام کارهای عقب افتاده مانند قالی است که به کمک گرفتن از هم سعی می کنند قالی های خود را تمام کرده و با خیال راحت به جشن ها و عید دیدنی های عید قربان بپردازند.

 

 

همچنین آماده کردن هیزم و ساخت اجاق با گل و سنگ  برای پخت قورمه در روز عید قربان نیز از دیگر کارهایی است که مورد دغدغه بود و قبل از فرارسیدن روز عید انجام می شود.

 

دیکمه اوچماق

آماده کردن تاب و تاب بازی با عنوان"دیکمه اوچماق"از دیگر رسم های پرطرفدار دربین جوانان است که تاب های بلندی را با چوب برپا کرده و  جوانان ترکمن چه دختر و چه پسر دور هم جمع شده و در کنارهم ایام عید را با تاب بازی کردن و شادی کردن در کنار دیگر مراسم های عید سپری می کنند.

 

 

 

قربان شورا  

از دیگر مراسم استقبال می توان به خرید و دوخت البسه های نو ومحلی اشاره نمود که چند روز مانده به عید قربان تهیه دیده و آماده می کنند.

 

 

آیین دیگری که در شب عید قربان انجام می شود استحمام مخصوصی با عنوان "قربان شورا"  است که هنگام استحام اشعاری مخصوصا برای به هیجان آوردن کودکان خوانده می شود  و با شادی شب قبل عید قربان را نیز سپری می کنند.

 

 گزارش:صاحب جمال رحیمی

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۶۶۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ سامان محمدی درمصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفت: برای مرمت این تعداد از قنات‌ها ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده و مرمت آنها تا سه ماه آینده به پایان می‌رسد.
وی افزود: از اعتبارات سال مالی ۱۴۰۱، ۵۰ رشته به طول ۵۰ کیلومتر با ۲۳ میلیارد تومان اعتبار احیا و مرمت شدند.
محمدی با بیان اینکه لایروبی هر رشته قنات به حدود ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است، افزود: ۱۰۰ رشته قنات استان نیاز فوری به مرمت دارد.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: به طور متوسط از قنات‌های کوچک ۵۰ تا ۶۰ خانوار و از قنات‌های بزرگ ۳۰۰ تا ۴۰۰ خانوار بهره‌مند می‌شوند.
در خراسان شمالی ۶۵۳رشته قنات با آب دهی سالانه ۸۶ میلیون متر مکعب وجود دارد.

خراسان شمالی دارای سه هزار و ۱۸۴ چشمه، هزار و ۵۵۷ حلقه چاه عمیق، ۲ هزار و ۴۸۳ حلقه چاه نیمه عمیق و۶۵۳ رشته قنات دارد و سالانه میانگین بارش در این استان به حدود ۲۴۰ میلمتر می‌رسد که حدود ۳۴۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی نیز وابسته به این منابع آبی است.

دیگر خبرها

  • ۷۰۰ میلیارد تومان به خراسان شمالی تخصیص یافت
  • ۷۰۰ میلیارد به خراسان شمالی تخصیص یافت
  • توزیع ۲۰۰۰ پزشک عمومی در کشور
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند
  • ۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • طرح های بهداشت ودرمان خراسان شمالی افتتاح و کلنگ زنی می شود
  • رنکینگ بهاره بدمینتون نونهالان و نوجوانان خراسان شمالی انجام شد
  • آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود