Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@01:44:34 GMT

آداب و سنن ترکمن‌های گلستان در عید بندگی

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۶۸۴۴۱

آداب و سنن ترکمن‌های گلستان در عید بندگی

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ در استان گلستان هم که نگارستان ایران و مجموعه‌ای از اقوام مختلف است عید قربان در بین قوم ترکمن از آداب و ارزش ویژه‌ای برخوردار است و به همین دلیل سه روز پیاپی آن را جشن می‌گیرند.
آداب و رسوم قوم ترکمن در این عید از ویژگی‌های خاصی برخوردار است، امروز در سفری با ما همراه شوید تا شما را به مراسم عید قربان در ترکمن صحرا ببریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یکی دو هفته قبل از رسیدن عید قربان بازار فروش دام که به اصطلاح محلی، مال بازار است آماده می‌شود هر فرد ترکمن که ازدواج کرده باشد چه زن و چه مرد به فراخور حال خود، قربانی در راه خدا می‌دهد که ممکن است هر نفر یک گوسفند قربانی کند البته در این بین بعضی از افراد هم با یکدیگر شریک شده گاو یا شتر برای قربانی می‌خرند که در زبان ترکمنی به این عمل اوله می‌گویند.  
سه روز مانده به عید تدارکات آغاز می‌شود، روز اول را کرگون یا روز خانه تکانی می‌گویند که در این روز تمام خانم‌های خانه با کمک هم به نظافت می‌پردازند و تمام تلاششان را می‌کنند تا در این روز خانه تکانی به پایان برسد و اغلب همسایه‌ها نیز به کمک همدیگر می‌روند.  
روز دوم را قوقن می‌نامند در این روز به پختن نان و شیرینی‌های روغنی می‌پردازند در این روز خمیر شیرینی به نمادی از سادگی از آرد، آب و نمک به دست پر برکت مادر بزرگ خانه تهیه می‌شود و عرس خانواده نیز زحمت پختن نان را بر عهده دارد و بعد از پخت نان دختران خانواده نان را برای همسایه‌ها و فامیل می‌برند و رسیدن عید را نوید می‌دهند.  
قبل از رسیدن عید خانواده با هم آماده می‌شوند تا به خرید عیدی بروند در این خرید همه اعضای خانواده لباس نو می‌خرند تا عید را با لباس‌های پاکیزه برگزار کنند.

همچنین در این خرید برای سفره روزعید هم موادی از قبیل: آجیل، شیرینی، شکلات، میوه خریداری و بر روی سفره‌ای نو در خانه گذاشته می‌شود.  
شب قبل از عید حمام مخصوصی می‌گیرند که به آن قربان شورا می‌گویند و هنگام استحمام این اشعار را می‌خوانند «قربان شورا، من شورا - گیدّا قربان آقادان سورا - کلام سوسر نورا.»
روز عید فرا می‌رسد، در موقع سر بریدن حیوان قربانی، محلی را که می‌خواهند سر حیوان را ببرند مقداری گود می‌کنند و در آن مقداری زغال، نمک و گندم می‌گذارند و سپس قربانی می‌کنند.
یک سوم از گوشت حیواناتی که قربانی شده را به نیازمندان و فقرا می‌دهند تا آن‌ها را هم در این شادی سهیم کنند.

اقامه نماز عید قربان نیز از دیگر آئین‌هایی است که مردم ترکمن در این روز انجام می‌دهند، ترکمن‌ها عید قربان را در عیدگاه‌های شهر یا روستای خود اقامه می‌کنند.     آخوند محل آنان را به امر معروف و نهی از منکر دعوت می‌کند، بعد همه با هم می‌گویند: «آیدینگ قوتلی بولسن» در جواب گفته می‌شود: «بارچانگ بیلان قوتلی بولسن، گلن یله حدای یترسن» یعنی عیدت مبارک باشد- عید همگی مبارک باشد به امید خدا همه عید دیگر را هم ببینیم.

ترکمن‌ها در این عید به زیارت اهل قبور رفته و برای آن‌ها از خداوند طلب بخشش می‌کنند و همچنین لباس‌های نو بر تن کرده و با روی باز و گشاده به دید و بازدید آشنایان می‌روند.
ترکمن‌ها تا سه روز به دید و بازدید یکدیگر می‌روند کوچکتر‌ها به دیدن بزرگتر‌ها رفته و پای صحبت‌های آن‌ها می‌نشینند و در این دید و بازدید‌ها یک غذای محلی با گوشت قربانی درست می‌کنند، گوشت را بار گذاشته که ادویه‌های خاصی به آن می‌زنند و مدت زمان طولانی آن را می‌پزند و از هر مهمانی که در این روز برای عید دیدنی به خانه شان بیاید با این غذا پذیرایی می‌کنند.  
یکی از زیبایی‌های این عید که قوم ترکمن به اتحاد و همدلی از آن یاد می‌کنند دید و بازدید اهل تشیع است که به دیدن اهل سنت می‌روند و این خود گویای آن است که اعیاد اسلامی بنایی جز مهر و محبت و وفاق و همدلی بین پیروان رسول الله ندارد.
گزارش از فاطمه حبیبی   انتهای پیام / ا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عید قربان حج 97

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۶۸۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکسته شدن سد در کنیا دستکم ۴۲ قربانی گرفت

آفتاب‌‌نیوز :

بعد از ترکیدن سدی در روستای کاموچیری در غرب کنیا، آب خانه‌ها را با خود برد و راه‌ها را قطع کرده است. 

فرماندار شهرستان ناکورو به خبرگزاری فرانسه گفت «چهل و دو کشته، تخمین محافظه‌کارانه است، زیرا هنوز تعداد زیادی در گل و لای هستند».

بیش از ۱۰۰ نفر در سیلی که ماه گذشته بخش‌هایی از کنیا را ویران کرد، جان خود را از دست دادند.

مقام‌ها، سیستم هواشناسی ال نینو را دلیل فوران رودخانه‌ها می‌دانند که در سرتاسر منطقه ویرانی به بار آورده و ۱۵۵ کشته در تانزانیا برجای گذاشته است. 

بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، تیم‌های امداد و نجات مشغول جستجو در بین گل و لای برای یافتن بازماندگان هستند.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • همایش ملی «نماز، دانشگاه، بایسته‌ها و شایسته‌ها» برگزار می‌شود
  • شکسته شدن سد در کنیا دستکم ۴۲ قربانی گرفت
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • جشنواره اسب‌ دوانی ترکمن ۱۴۰۳ + تاریخچه Turkmen Racing Horse Festival
  • جشنواره اسب‌ دوانی ترکمن ۱۴۰۳+ تاریخچه Turkmen Racing Horse Festival
  • آغاز برداشت گل محمدی از گلستان‌های کرمانشاه
  • ببینید | گیاه مرگباری که باعث خودکشی کردن قربانی می‌شود!
  • شهید شیرودی خلبان تیزپرواز آسمان ایران
  • علی‌اکبر قربان شیرودی را می‌شناسید؟
  • عطر گل‌محمدی در گلستان‌های کرمانشاه پیچید