Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایكنا از فارس، علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور شب گذشته، 30 مرداد در جمع فعالان گردشگری فارس با تشریح وضعیت فعلی کشور، گفت: در شرایط سختی به سر می‌بریم که همه بخش‌ها از جمله فعالان اقتصادی چه در بخش تولید، گردشگری، کشاورزی و ... را درگیر کرده که با تلاش بیشتر می‌توان از این گذر سخت تاریخی عبور کرد و کشور را به وصعیت نرمال سابق رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینكه مذاکره طی چند سال به موافقت گروه 5+1 رسید اما آمریکایی‌ها یک طرفه از آن خارج شدند و به موازت خروجشان مجدداً مشکلاتی را برای کشور ایجاد کردند، افزود: مشکلاتی به ما تحمیل شده که چاره‌ای جز مقاومت و پایداری نداریم؛ چرا که در این شرایط امکان مذاکره وجود ندارد و اگر ضعف هم نشان دهیم شرایط بدتری را بر ما تحمیل خواهند کرد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور ادامه داد: در قیاس با بخش‌های دیگر، صنعت گردشگری فشار کمتری را متحمل شده که البته این مهم مسئولیت ما را در برابر دیگر حوزه‌ها دوچندان می‌کند.

شرایط فعلی کشور یک فرصت مهم برای گردشگری ما محسوب می‌شود
مونسان با بیان اینکه شرایط فعلی کشور یک فرصت مهم برای گردشگری ما محسوب می‌شود، گفت: اما در کنار آن مشکلاتی هم ایجاد شده که تمام قد در تمام این مدت در حال تلاشیم تا آنها مرتفع و مسیر رونق اقتصادی را هموارتر کنیم.
وی با تصریح اینكه در این شرایط همه بخش‌ها می‌گویند مالیات بخشیده شود از طرفی بخشی از درآمدهای دولت کاهش یافته است، گفت: خواسته‌های بخش‌های مختلف شبیه هم است اما بیشترین فشار بر روی بخش تولید است. بخش گردشگری نسبت به بخش‌های دیگر کمتر متحمل سختی شده که باید تلاش کنیم که کمبود بخش‌های دیگر را جبران کنیم.
معاون رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه در این شرایط نباید فشارهای غیرمنطقی ایجاد شود، افزود: نمی‌توان با استناد به یک خبر در یک روزنامه مالیات را حذف کرد، باید اقتصاد در همه بخش‌های دولت رونق داشته باشد.
مونسان به پیگیری مطالبه فعالان گردشگری در خصوص بیمه تامین اجتماعی و مالیات بر ارزش افزوده هم اشاره و اظهار کرد که هر دو مهم در دستور کار سازمان میراث فرهنگی کشور قرار دارد.

فروش صنایع دستی رو به رشد است
وی با بیان اینکه در حوزه تولید صنایع دستی وضعیت خوبی داریم، گفت: فروش صنایع دستی رو به رشد است به گونه‌ای که در سال گذشته از مبادی گمرکی صادرات 281 میلیون دلاری صنایع‌دستی داشته‌ایم و در دو ماهه اول امسال نیز با رشد 16 درصد مواجه بودیم.
معاون رئیس‌جمهور به آغاز طرح تجاری‌سازی برندها جهت ایجاد بازارهای جدید هم اشاره کرد و گفت: با برندسازی بازارهای فروش بیشتری برای محصولات ایجاد خواهد شد.
مونسان به راه‌اندازی سامانه نیما توسط هیئت دولت هم اشاره كرد و گفت: تشکیل این سامانه یکی از مصوبه‌های آنی و فوری هیئت دولت بود اما ما تنها بخشی بودیم که توانستیم خودمان را از آن به دلیل مسائل ارزی خارج کنیم.

ممنوعیت فروش صنایع دستی غیرایرانی در سایت‌های تاریخی
وی با تأکید بر ممنوعیت فروش صنایع دستی غیرایرانی در سایت‌های تاریخی به حمایت از صنایع‌دستی برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی اشاره كرد و گفت: به طور مستمر حمایت از نمایشگاه‌های خارجی برای حضور هنرمندان صنایع‌دستی چه در داخل و چه خارج در دستور کار قرار دارد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور همچنین با بیان اینکه بودجه سازمان میراث فرهنگی بسیار اندک است، گفت: در سال 97 میزان بودجه مصوب سازمان ما 680 میلیارد تومان است که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید کمک کنند تا در بودجه 98 شاهد افزایش قابل توجه بودجه این سازمان باشیم.

گردشگری؛ موتور محرك اقتصاد كشور
مونسان که بخش گردشگری را موتور محرک اقتصاد کشور می‌داند، اضافه کرد: علی‌رغم مشکلاتی که در این حوزه حادث شده اما با 4 درصد رشد مثبت توانستیم سال 96 را پشت سر بگذاریم. چهارماهه اول امسال علی‌رغم کاهش گردشگران اروپایی اما با رشد 38 درصدی گردشگران خارجی روبه‌رو بودیم.

رسیدگی به افزایش بی‌رویه نرخ بلیط هواپیما
وی به افزایش بی‌رویه نرخ بلیط شرکت‌‎های هواپیمایی نیز اشاره و در این باره گفت: حسب ابلاغ امروز ریاست‌جمهوری به ستاد تنظیم بازار، دستور داده شده تا به فوریت این مسئله را بررسی و رسیدگی کنند.
مونسان ادامه داد: یکسال تلاش کردیم تا مصوبه‌ای در راستای قانون واگذاری اراضی تصویب کنیم تا از در صورت تغییر کاربری به گردشگری از پرداخت عوراص معاف شوند.
وی از راه‌اندازی پورتال جامع گردشگری در سال گذشته هم اشاره كرد و گفت: پورتال در تمام دنیا وجود دارد و ایران سال گذشته موفق به راه‌اندازی آن شد. پورتال جامع گردشگری موجب توزیع یکنواخت و افزایش سفر خواهد شد.

اجرای طرح شهر گردشگر
رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور به اجرای طرح شهر گردشگر هم اشاره کرد و گفت: با در دستور قرار گرفتن این مهم، رویکردی را برای شهرداری‌ها ایجاد کرده‌ایم که به سراغ این موضوع بروند.شهرهای زیادی در حال رایزنی هستند که عنوان شهر گردشگر ابتدا به آنها داده شود
مونسان با تصریح اینكه به زودی نمایشگاهی با حضور فعالین گردشگری کشور در تهران در این خصوص برپا خواهد شد، گفت: 68 درصد رشد توریسم سلامت در فارس داشته‌ایم که نشانه همکاری و نزدیکی بیشتر با وزارت بهداشت دارد.
معاون رئیس‌جمهور به افزایش نوسانات ناشی از نرخ ارز هم اشاره كرد و گفت: مجوز داده شد تا توریست خارجی با قیمت روز ارز خود را در صرافی‌ها تبدیل کند.
مونسان به واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی هم اشاره و در این رابطه گفت: از 43 پروژه‌ای که در سال گذشته واگذار شدند 10 پروژه آماده بهره‌برداری است.

طراحی سه بعدی نورپردازی تخت جمشید
وی همچنین به اجرای طرح نورپردازی مجموعه تخت‌جمشید هم اشاره کرد و افزود: طراحی سه بعدی انجام شده و قرارداد آن نیز به امضا رسیده و به زودی اجرایی خواهد شد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در پاسخ به چرایی عدم ثبت مجور زندیه نیز گفت: بزرگترین مشکل این مجموعه ساخت و سازی است که در جوار این مجموعه انجام شده و باید تا جایی که می‌شود سازنده هتل کوتاه بیاید تا این مجموعه نیز ثبت جهانی شود.

مونسان در پايان با تأکید بر اینکه دولتی‌ها حق ندارند واحدهای اقامتی و گردشگری ایجاد کنند، گفت: تلاش خواهیم کرد که در دستگاه‌های دولتی این موضوع مرتفع شود تا فشاری بر دفاتر گردشگری ایجاد نشود.


انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاري قرآن ايكنا استان فارس اجتماعي علي اصغر مونسان گردشگري مقاومت و پايداري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۶۹۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی فارس در اکسپو تهران

محمد ثابت اقلیدی بابیان اینکه نمایشگاه اکسپو تهران از امروز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی پایتخت آغاز به کار می‌کند افزود: این نمایشگاه بین‌المللی از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت‌ماه برپاست و فارس تنها استان در کشور است که با مشارکت بخش خصوصی و در قالب غرفه‌ای ۱۰۲ متری و به‌صورت کاملاً تخصصی محصولات و تولیدات صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی خود را در معرض دید عموم قرار می‌دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: در راستای حمایت از توسعه و ترویج و فروش صنایع‌دستی استان، تفاهم‌نامه‌ای با یکی از شرکت‌های حوزه اقتصاد صنایع‌دستی کشور در فارس منعقدشده است که در قالب آن زمین نمایشگاهی به وسعت ۱۰۲ متر در اختیار هنرمندان صنایع‌دستی قرارگرفته است.

او بابیان اینکه غرفه سازی، اسکان و ایاب و ذهاب هنرمندان به عهده این شرکت است گفت: از ۲۶ هنرمندی که در این نمایشگاه حضور دارند ۶ هنرمند دارای مدرک درجه‌یک هنری می‌باشند و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده ۳۰ رشته تخصصی صنایع‌دستی فارس شامل دست بافته‌های داری، منبت، معرق، خاتم، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، مسگری، گره چینی و حصیربافی و ... در این نمایشگاه معرفی می‌شود.

به گفته ثابت اقلیدی برای معرفی بیشتر داشته‌های فرهنگی و صنایع‌دستی این استان در نمایشگاه اکسپو تهران، کلیپ‌های مستند ۵ دقیقه‌ای و کاتالوگ دوزبانه و مترجمین به زبان‌های چینی، فرانسوی، عربی و انگلیسی و... پیش‌بینی‌شده است.

 او همچنین با اشاره به اینکه تجهیز قسمتی از پاویون جمهوری اسلامی هم در اکسپو تهران با المان‌های صنایع‌دستی استان فارس، چون خاتم و منبت است افزود: بی‌تردید برگزاری این رویداد بین‌المللی تأثیر به سزایی در معرفی و فروش محصولات صنایع‌دستی فارس و رونق گردشگری استان خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • تولید بیش از ۸۵ نوع صنایع دستی در فارس
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • اصلاح قبوض گازبهای تاسیسات گردشگری و صنایع‌دستی
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • در جشنواره شکوفه‌های بادام ‌شهر زیبای دژکرد چه گذشت؟
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • حضور ۲ هزار بازرگان خارجی و ۸۰ کشور در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی فارس در اکسپو تهران