Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-19@03:31:22 GMT

(تصاویر) حاشیه و متن تشییع عزت‌الله انتظامی

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۷۲۸۲۸

(تصاویر) حاشیه و متن تشییع عزت‌الله انتظامی

فرارو- جمعی از هنرمندان و مردم علاقه مند ساعتی قبل از آغاز مراسم تشییع پیکر زنده یاد عزت الله انتظامی در تالار وحدت و خیابان اطراف آن برای خداحافظی با این بازیگر جمع شدند و مراسم با بوسه‌ی پرویز پرستویی بر تابوت عزت‌الله انتظامی آغاز شد.   وداع با عزت سینمای ایران
به گزارش فرارو، از شامگاه شنبه ۲۷ مردادماه تدارکات لازم برای برپایی مراسم تشییع آقای بازیگر سینمای ایران انجام شد و برخلاف دیگر مراسم مشابه این بار، سن و محل قرارگیری سخنرانان در بیرون تالار وحدت و در خیابان گذاشته شده که البته دور آن نرده کشی شده تا از ازدحام مردم جدا باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  علی نصیریان، پرویز پرستویی، فاطمه معتمدآریا، بهمن فرمان آرا، باران کوثری، حبیب رضایی، منوچهر شاهسواری، احمد مسجدجامعی، همایون اسعدیان، مازیار میری، هادی مرزبان و ... از چهره‌هایی هستند که از ساعات اولیه این مراسم در تالار وحدت حضور پیدا کردند.   نگاهی به زندگی هنری عزت الله انتظامی   ساعت 9:35 دقیقه مراسم رسمی بدرقه‌ی عزت الله انتظامی با پخش تلاوت آیاتی از قرآن کریم و نیز آهنگ «هزاردستان» آغاز شد.

با وجود سختگیری زیاد برای ورود به تالار، چند نفری از بین میله‌ها به محوطه امدند تا از هنرمندان عکس یادگاری بگیرند.

مراسم با قرارگیری تابوت عزت الله انتظامی در جایگاه و بوسه پرویز پرستویی بر تابوت و اجرای او آغاز شد.   پرستویی: از خواب که بیدار شدیم،دیدیم عزت سینما رفته است
پرویز پرستویی در ابتدا بیان کرد: همیشه سخنرانی برایم سخت بود چون آدم حرافی نیستم اما امروز روز دیگری است و من هستم و یک‌سینه حرف. مگر این سینما چند عزت الله انتظامی داشت که داریم‌ او را راهی می‌کنیم؟ مگر در تمام این سینما چند بازیگر هست که بتواند "مش حسن" را بازی کنند که رخت بر بستن "مش حسن" را تماشا کنیم؟ پس امروز روز تریبون و سخنرانی است.

او گفت: از خواب که بیدار شدیم دیدیم "عزت سینما" رفته است؛ عزتی که هر چقدر قدر بودی به پای او نمی‌رسیدی. ما دیروز بعد از بیداری، خواب دیدیدم پیر دیر، بار سفر بسته و گذاشتیم او مثل آب از میان انگشتان ما بگذرد. خواب دیدیدم سینمای کم جان ما یتیم‌ شده است. امروز مناسب ترین زمان برای سخن گفتن از پدر سینما است و وای که چقدر دلم پُر است.

پرستویی ادامه داد: او با طنازی مختص خودش مرام و مسلک‌اش را از جان و دل آموزش می‌داد. برای شخص من عزت الله انتظامی مُرادی بود که کلمانش را سُرمه چشم‌ می‌کردم پس برای من شاگرد؛ استادی رفته است که دیگر کسی همانند او را نخواهم شناخت.

وی افزود: به یادش که می افتم حیرت می کنم از اینهمه صبوری ولی حتما بخاطر همراهی عزیزانش بوده است.

پرستویی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جمشید مشایخی و محمد علی کشاورز و آرزوی سلامتی برای آن‌ها گفت: خاک استاد انتظامی را بقای عمر استاد نصیریان می کنم و از ایشان می خواهم صحبت کنند.

علی نصیریان: عزت جان تو بدجور ما را تنها گذاشتی
علی نصیریان با تشکر از حضور مردم بیان کرد: او متعلق به مردم است و این روح و جانی که در نقش‌هایش بود بر دل مردم نشست. او نمرده، زنده است با کارهایی که کرد. آقای انتظامی انتظار نداشتم، اینجا (تالار وحدت) برای تشییع بیایم. می‌خواستم اینجا با هم یک بار دیگر کار کنیم.

او یادآور شد: یک شبی با هم بودیم و من آوازی خواندم، او گفت که وقتی مُردم می‌خواهم ‌تو سر قبرم آواز بخوانی. حالا من هم می‌خوانم: دلم تنگ و آسمان تنگ و...

نصیریان پس از آواز کوتاهی که با صدایی حُزن انگیز خواند، افزود: عزت جان من به عهدم وفا کردم اما تو بدجور ما را تنها گذاشتی.   اشک و آواز علی نصیریان در مراسم تشییع عزت الله انتظامی
او در ادامه به شروع همکاری و سابقه فعالیت عزت الله انتظامی در تئاتر اشاره کرد.

نصیریان با تاکید براینکه حس خاصی به این هنرمند داشته، اظهار کرد: به نظر من عزت الله انتظامی یکی از رکن های اصلی سینمای جدید بود و امیدوارم نسل‌های بعد از ما موفق شوند؛ هر چند کسی نمی تواند جایگزین کسی شود ولی به لحاظ فرهنگی این اتفاق می‌تواند، بیفتد.

معتمدآریا: من در قلب خود گریه می‌کنم
فاطمه معتمد آریا در بخشی دیگر از این مراسم گفت: ما امروز کسی را بدرقه می‌کنیم که بیشترین انرژی ‌و نظم را به ما یاد داد، ‌پس دلیلی برای گریه کردن نیست چون او ماندگار مانده و هرجای شهر را که می‌بینم نشانه‌ای از او دیده می شود.‌

این هنرمند داد: عزت‌الله انتظامی مردی بود که همیشه در صدر نشست و یاد داد او را به عنوان هنرمند در صدر بنشانند. او تاریخ ملی ایران است و برای تاریخ ملی ملت هیچوقت گریه نکنیم. ‌او یگانه بود ‌و من در قلب خود گریه می‌کنم اما برای هنرمندان آرزوی عمری‌ چون عزت سینمای ایران می‌کنم.

وزیر ارشاد: انتظامی هنرمندی خود را ارزان نفروخت
در ادامه سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی کوتاه و نوشته شده، گفت: عزت الله انتظامی یکی از ستاره‌های هنر این آسمان بود. بیشتر از هفت دهه کوشید، درخشید و بر صدر نشست و در اوج ماند. انتظامی از دل مردم برخواست و مردمی بودنش او را ماندگار کرد. او ریشه‌ در فرهنگ این مرز و بوم داشت که در گذشته متوقف نشد. انتظامی با هنر زیست و هنرمندی خود را ارزان نفروخت، انتظامی نرفته و او همچنان با ماست.

مجید انتظامی: تسلیت مردم!
سپس مجید انتظامی با فریاد تسلیت، تسلیت مردم و بوسه بر تابوت پدرش به جایگاه آمد و گفت: وقتی پس از هفتاد سال کار از پدرم می‌پرسیدم که مردمی شدن چطور است؟ می‌گفت عاشق شو. مردم را دوست داشته باش و من تمام تلاشم را برای اینکار انجام داده و میدهم.   فرزند این هنرمند افزود: در این دو سه ماهه برای اینکه پنج دقیقه بیشتر او را نگه دارم از این بیمارستان به آن بیمارستان می‌بردم ولی او جواهری بود که من‌ نتوانستم او را نگه دارم و حق پسری را ادا کنم.

در پایان پرستویی با دعوت از حجت‌الله السلام دعایی نماز میت را با همراهی مردمو هنرمندان بر پیکر عزت‌الله انتظامی خواندند و سپس پیکر این هنرمند به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تشییع شد.   عکاس: اکبر توکلی/ایرنا، آرمین کرمی/فارس برای این مراسم محل جداگانه‌ای در حیاط تالار برای خانواده انتظامی و برخی هنرمندان و مدیران تدارک دیده شده که علاوه بر مجید انتظامی (پسر عزت‌الله انتظامی) به علی نصیریان، بهمن فرمان آرا، ابوالحسن تهامی، داریوش اسدزاده، احترام برومند، منوچهر شاهسواری، همایون اسعدیان، احمد مسجد جامعی، سید محمد بهشتی، جمشید گرگین، شکرخدا گودرزی، هادی مرزبان، پرویز پرستویی،فاطمه معتمدآریا،حبیب رضایی،پوری بنایی، باران کوثری، جهانگیر کوثری، مازیار میری، قطب الدین صادقی، شهداد روحانی، سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت ارشاد، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی،محمد مهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد،شهرام ناظری،محمد باقر قالیباف،حسام‌الدین سراج و.... می‌توان اشاره کرد.

اطراف تالار وحدت توسط نیروهای انتظامی تحت کنترل بود تا نظم و آرامش در خیابان استاد شهریار برقرار شود.  

عزت الله انتظامی در کنار خسرو شکیبایی آرام گرفت

عزت‌الله انتظامی در کنار خسرو شکیبایی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) آرام گرفت

پس از بدرقه پیکر عزت الله انتظامی از تالار وحدت، پیکر این هنرمند با همراهی خانواده،بستگان،هنرمندان و دوستدارانش در قطعه هنرمندان و در کنار مرحوم خسرو شکیبایی به خاک سپرده شد

مراسم ختم عزت‌الله انتظامی در روز سه شنبه 30 مرداد ماه ساعت 14 الی 16:30 در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۷۲۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوزستان / ۱۳ نفر در ایذه بر اثر تیراندازی در مراسم عروسی مجروح شدند

فرمانده انتظامی ایذه در استان خوزستان گفت: بر اثر رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی این شهرستان، ۱۳ نفر مجروح شدند.   به گزارش مهر، سرهنگ رمضان گوروئی اظهار کرد: شب گذشته در جشن عروسی که در ایذه برگزار شد، یکی از حاضران با سلاح شکاری اقدام به تیراندازی هوایی کرد.   وی افزود: بر اثر این حادثه ۱۳ نفر از حاضران در این مراسم عروسی به صورت سطحی مجروح که به بیمارستان اعزام شدند که همگی به جز یک نفر پس از درمان مرخص شدند.   وی ادامه داد: در پی وقوع این حادثه با هماهنگی دستگاه قضائی فرد تیرانداز و برگزار کنندگان مراسم دستگیر و ضمن توقیف سلاح مورد استفاده شده، تالار عروسی پلمب شد.   فرمانده انتظامی شهرستان ایذه بیان کرد: با افرادی که در مراسم‌های عزا و شادی اقدام به تیراندازی می‌کنند و جان شهروندان را به خطر می‌اندازند قاطعانه برخورد می‌شود. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تیراندازی در مراسم عروسی در ایذه خوزستان ۱۳ مجروح بر جای گذاشت
  • تیراندازی در مراسم عروسی در ایذه ۱۳ مجروح بر جای گذاشت
  • مجروح شدن ۱۳ نفر در یک مراسم عروسی
  • خوزستان / ۱۳ نفر در ایذه بر اثر تیراندازی در مراسم عروسی مجروح شدند
  • مجروح شدن ۱۳ ایذه‌ای بر اثر تیراندازی در مراسم عروسی
  • مراسم تشییع مادر شهیدان روحبخش در مشهدالرضا
  • ۱۶۸ واحد مسکونی نیروهای مسلح در زنجان افتتاح شد
  • هنرمند برنامه «صبح جمعه با شما» برای همیشه در خاطره‌ها خواهد ماند 
  • مراسم اکران مردمی فیلم «پرویزخان» در قم برگزار شد
  • عکس مشترک ابراهیم رئیسی و عباس قادری در حاشیه یک مراسم