Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@06:56:43 GMT

کلیسای غرغن؛ گواه همزیستی ادیان در فریدن

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۷۳۰۳۶

کلیسای غرغن؛ گواه همزیستی ادیان در فریدن

اصفهان-ایرنا- کلیسای سنت نشان غرغن؛ حلقه اتصال فریدن به دوران های گذشته و گواه همزیستی مسالمت آمیز ادیان در این خطه است.

به گزارش ایرنا کلیسای سنت نشان غرغن از توابع فریدن، در 22 آبان 1386 با شمارهٔ ثبت 19862 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
بر اساس کتیبه های چوبی به جای مانده ، این بنا درسال 1903 میلادی مصادف با اواخر حکومت قاجار در روستای غرغن ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مساحت کلیسا 2 هزارمترو وسعت بنای اصلی 200 مترمربع است ؛ دیواره های محوطه بیرونی کلیسا ازسنگ وخاک ساخته شده که بر قدمت این بنا گواهی می دهد و دراطراف ساختمان کلیسا نیز اقامتگاه هایی کوچک تعبیه شده است.
با ورود به کلیسا دریچه شگرفی از فرهنگ و تمدن اقوام ایرانی پدیدار می شود ؛ سقف بنا باچوب پوشیده شده است که به آن گرجی پوش می گویند. نمای داخلی ساختمان کلیسا آجری است و با هشت ستون چوبی که برروی برخی ازآنها کتیبه هایی وجود دارد،نگه داشته شده است. به در و دیوار کلیسا تابلوهای زیبا و نفیس آویخته شده که نماد اعتقاد و تاریخ ارامنه است. کتب، فرش واشیاء قدیمی موجود در این بنا نیز هر یک گنجینه ای از رموز فرهنگی را در خود نهفته دارد.

**آئین های کلیسا؛ میراثی فراتر از زمان
تعداد انگشت شماری از اهالی روستا ارمنی هستند اما این کلیسا هر ساله در مناسبت های مختلف، پذیرای خیل عظیمی از هموطنان مسیحی و ارمنی است. در کلیسا آئین های مختلفی انجام می شود که از آن به 'رازهای کلیسا' تعبیر می کنند. این آئین ها حقایق تازه ای از فرهنگ و تاریخ اقلیت ها آشکار می سازد که با مرور آن، کالبد کلیسا اصالت بی نظیری می یابد.

** تبرک انگور؛ آئین زنده ارامنه غرغن
به گفته یکی از اهالی روستای غرغن، در میان ارامنه و آشوریان مراسمی در قالب «تبرک انگور» نیز برگزار می شود. تا قبل از این مراسم، طبق آیین مسیح و اشاره کشیشان، هیچ کس اجازه تناول و خوردن انگور را ندارد .
بنا بر روایتی اسطوره ای ، هنگامی که کشتی نوح بعد از فرو کش کردن آب ها بر کوه آرارات نشست ، حضرت نوح با دیدن خاک حاصل خیز دشت آرارات تاکی را به رسم تبرک و شکر گزاری کاشت و دلیل گرامی داشتن گیاه انگور از سوی ارامنه شاید همین روایت باشد .
مسیحیان ارمنی این رسم را که 'خاقوق اورهنگ' می نامند. آنان در این روز از صبح زود در کلیساهای روستاهای مسیحی نشین اطراف تجمع پیدا کرده و کسانی که نذری حیوانی داشته باشند ، آن را قربانی می کنند . اجتماع کنندگان همراه کشیش ، دعاهای ویژه ای می خوانند. پس از ایراد خطبه و سرودهای مذهبی و خواندن بندهایی از انجیل؛ کشیش خوشه های انگور را طبق آیین های مسیحی متبرک می کند. در پایان ، از درگاه الهی درخواست می شود که روح و جسم آدمیان را از گناهان پاک سازد ، سپس خوشه های انگور در میان حاضران تقسیم می گردد و هر کس به تبرک مقداری از آن را خورده و برخی برای تبرک خوشه هایی را همراه خود به منزل می برند.
کلیسای سنت نشان غرغن؛ که حلقه اتصال فریدن به دوران های گذشته است؛ نماد همزیستی مسالمت آمیز ادیان در این خطه است.
شاید به همین دلیل است که فریدن به سرزمین شش قوم معروف است.منطقه ای که سال هاست اقوام مختلف با ادیان و کیش های متنوع با صمیمیت و وحدت روزگار می گذرانند.

**طبیعت روستای غرغن؛ مزیت مهم دیگر
روستای غرغن علاوه بر قدمت تاریخی خود در برخورداری ازنشانه های مذاهب و ادیان، معماری ویژه و منحصر به فردی دارد. این آبادی از چندین قلعه تشکیل شده که نحوه چینش قلعه‌ها و همچنین ساخت طویله‌های احشام، دیوار ها، آشپزخانه‌ ها و کاهدان‌ ها، ارتباط زیر زمینی قلعه‌ها، چاه‌ها و همچنین جوی‌های آب قابل توجه است.
ساکنان اصلی این روستا ارامنه‌ای بودند که در زمان صفویان به فریدن بزرگ کوچانده شدند.نام این روستا نیز واژه‌ای ارمنی است و بسیاری از عناوین مزارع و باغات روستا نیز ارمنی است.در سال 1349 پس از این که احداث و آب گیری سد زاینده رود سبب مهاجرت ساکنان روستا های پشت سد شد، تعدادی از اهالی روستای یان چشمه و بابادگان به این روستا کوچ کرده و زمین‌های کشاورزی و منازل ارامنه را خریداری کردند.
هم اینک اهالی روستا بیشتر به دامپروری، تولید فرآورده های لبنی، صنایع دستی و کشاورزی مشغول هستند. اهالی مهمان نواز غرغن به زبان شیرین ترکی سخن می گویند که کمی نسبت به ترک زبانان منطقه متفاوت است.
طبیعت و چشم اندازهای اطراف این روستا نیز در نوع خود بی نظیر است.بنابراین جاذبه گردشگری آن علاوه بر جذب اقلیت های دینی، سایر مسافران از شهرهای دور و نزدیک را نیز به روستا می کشاند.
به گزارش ایرنا؛ کلیساها یکی از جاذبه های گردشگری تاریخی و مذهبی به شمار می روند. این مکان ها علاوه بر رسمیت بخشیدن به ادیان دیگر و متمرکز کردن پیروان آن ها، نقش بسزایی در رونق گردشگری و بازتاب قدمت تاریخی مکان ها دارند.
تاکنون دو کلیسای تاریخی روستای غرغن وسواران فریدن درفهرست آثارملی به ثبت رسیده و مقدمات ثبت کلیسای روستای سینگرد نیز در حال انجام است.
غرغن نام روستایی از توابع بخش مرکزی فریدن در استان اصفهان است که در فاصله 16 کیلومتری از مرکز شهرستان قرار دارد.
فریدن با 2 شهر و 28 روستا و با دارا بودن جمعیت بیش از 49 هزار نفر در 140 کیلومتری غرب استان واقع است.
گزارش از: فاطمه زمانی
9861/ 6022

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي فريدن اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۷۳۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | لحظه ترسناک حمله یک مرد با چاقو به کشیش کلیسای آشوری در مقابل مردم

261 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895513

دیگر خبرها

  • اکثر یهودیان با اشغال‌گری و ظلم رژیم صیهونیستی مخالفند
  • درخواست ارمنستان از دادگاه لاهه برای اقدام علیه باکو
  • جامعه کلیمیان ایران همواره به نظام و انقلاب وفادار بوده اند
  • امتناع پاشینیان از واژه نسل کشیدرباره ارامنه خبرساز شد
  • (تصاویر) گورستان ارامنه در روستای معموره
  • کتاب «رهیافت‌هایی به زیارت» رهسپار بازار نشر شد
  • ببینید | لحظه ترسناک حمله یک مرد با چاقو به کشیش کلیسای آشوری در مقابل مردم
  • لحظات حمله با چاقو به یک کشیش در کلیسا
  • فیلم (+۱۶) حمله به یک کشیش با چاقو در سیدنی
  • جشن گلریزان خیران فریدنی برای آزادی زندانیان