Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- گسترش فناوري ها و ابزارهاي ارتباطي، پنجره اي رو به حياط خلوت سايبري پيش روي کاربران بويژه نوجوانان و جوانان گشوده است اما در صورت نبود نظارت و سواد رسانه اي، تندبادها از اين منفذ، جسم و روح آنان را در هم مي پيچاند.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، پيشرفت دستاوردهاي علمي پيامدهايي مانند کم شدن فاصله ها و عميق تر شدن فضاي ارتباطي را به همراه آورد تا جهانيان با دسترسي آسان و خيالي آسوده و امن، در جاده زندگي حرکت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کاربران، فضايي دو بُعدي را براي اين ابزارهاي ارتباطي ايجاد کرده اند؛ با استفاده مناسب، محصولي مطلوب و در صورت سوء استفاده يا ناآگاهي از نحوه صحيح استفاده از اين فضاي گيرا و جذاب، آسيب هاي جدي و گاه غير قابل جبران برداشت کرده اند.
با در نظر گرفتن ابعاد اين فضاي کهکشاني و گسترده، استفاده بي رويه نوجوانان و جوانان و گذراندن اوقات زياد در راهروهاي شلوغ اين سرزمين، به دغدغه اي براي والدين و مسوولان تبديل شده است. فضاي بدون ديوار و حصار سايبري، هويتي کاذب و تصويري غير واقعي براي آنان ايجاد کرده است که منجر مي شود افراد براي حضور بيشتر در شبکه هاي اجتماعي تلاش و تکاپوي زيادتري داشته باشند.
اين موضوعي است که رييس جمهوري نيز هنگام نواختن زنگ آغاز سال تحصيلي 96-97 به آن اشاره کرد و فضاي مجازي را تيغ دولبه اي دانست که مي‌تواند زندگي را نابود کند يا به رشد و تعالي برساند.
حسن روحاني در بخشي ديگر از اظهارات خود، خواستار ارائه آموزش‌هاي لازم در اين زمينه شد و تاکيد کرد معلمان بايد نحوه آشنايي و سبک استفاده از فضاي مجازي را به دانش‌آموزان بياموزند.
در اين زمينه، «اميرعبدالرضا سپنجي» کارشناس مطالعات سواد رسانه اي، اينترنت و فضاي مجازي (آي.سي.تي) امروز در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا، عنوان داشت: فضاي سايبري همانند برنامه هاي راديو و تلويزيون که در آن ها استانداردها و ملاحظات فني و محتوايي رعايت مي شود، به نظارت محتوايي و زماني نياز دارد تا به طور افسار گسيخته به پيکره زندگي دانش آموزان آسيب نرساند.
**شرط سني براي استفاده از فضاي سايبري
با گسترش نفوذ اينترنت در زندگي روزمره، حضور کاربران و به ويژه کودکان و نوجوانان در اين فضا افزايش پيدا کرده و نسل به نسل، اندوخته هاي سايبري آنان متفاوت تر و عمقي تر شده است؛ موضوعي که به دليل نگاه ساده انگارانه کودکان و نوجوانان و به اشتراک گذاشتن داده هاي شخصي خود در اين فضا نگران کننده است.
اتحاديه اروپا با در نظر گرفتن اين مساله، قوانين جديدي درباره افزايش سن مجاز کودکان براي ورود به محيط هاي سايبري و شبکه هاي اجتماعي قرار داده و هشدارهايي را به خانواده ها نسبت به افشاي حريم خصوصي کودکان در اين فضا، داده است.
از اواخر سال 2015 سن عضويت در فضاي مجازي و شبکه هاي اجتماعي از 13 سال به 16 سال تغيير يافت.
يک نظرسنجي در اسپانيا نشان داد درصد قابل توجهي از والدين، از حضور کودکان 10 تا 17 ساله خود در شبکه‌ هاي اجتماعي و قرار دادن اطلاعات شخصي در دسترس عموم، جلوگيري يا بر فعاليت‌‌ هاي کودکان نظارت مي کنند.
در ايران، قانون مدوني مبني بر شرط سني کودکان براي استفاده از فضاي مجازي وجود ندارد.
در اين زمينه، سپنجي گفت: استفاده از فضاي مجازي يا هر نوع صفحات نمايشگر اعم از لپ تاپ، موبايل يا حتي تلويزيون براي کودکان زير 2 سال ممنوع است. زيرا باعث کاهش رشد عاطفي، ايجاد مشکلات فراوان در بحث زبان آموزي، بروز سندرم فقدان تمرکز و بيش فعالي آنها مي شود اما وقتي سخن از سواد رسانه اي پيش مي آيد، شامل کودکاني مي شود که به سن آموزش يادگيري رسيده باشند.
وي افزود: در ارتباط با کودکان و نوجوانان، استفاده از فضاي مجازي به صورت تلفيقي و به مدت 2 ساعت مشخص مجاز شمرده مي شود تا مشکلات و مسايل جدي در حوزه تحصيل و آموزش و انجام تکاليف ايجاد نشود.
**بهينه سازي فضاي سايبري با نظارت حضوري يا محتوايي
کارشناس مطالعات سواد رسانه اي به نقش والدين دانش آموزان و اولياي مدرسه در بهره وري بهينه دانش آموزان از فضاي سايبري اشاره کرد و گفت: همان گونه که رسانه هاي تصويري و شنيداري همچون راديو و تلويزيون درباره پخش برنامه هاي خود ملاحظاتي دارند و بايد استانداردهايي مطابق عرف فني و محتوايي در آنها رعايت شود.
«مجاز بودن استفاده فرزندان به معناي استفاده افسارگسيخته نيست بلکه بايد با نظارت حضوري يا محتوايي والدين همراه باشد تا شرايط مساعدتري براي بهره مندي از اين فضا فراهم باشد».
وي افزود: درباره دانش آموزان هفت تا 15 سال بايد استفاده از شبکه هاي اجتماعي و فضاي سايبري، 2 ساعت باشد آن هم همراه با نظارت والدين؛ زيرا با توجه به قرارگرفتن نوجوانان در شرايط سني حساس بلوغ، اگر محتواي فضاي سايبري نامطلوب باشد، ساختار ذهني و به دنبال آن هيجانات رفتاري را تحت تاثير منفي قرار مي دهد.
**آموزش سواد رسانه اي، راهکاري براي خنثي سازي آسيب ها
سواد رسانه اي، مجموعه‌اي از مهارت‌هاي قابل يادگيري است که به توانايي دسترسي، تجزيه و تحليل و ايجاد انواع پيام‌هاي رسانه‌اي اشاره دارد. به عبارت ديگر، توانايي بازشناسي پيام هاي مخرب را به مخاطب اعطا مي کند و نوعي رژيم مصرف رسانه اي را براي او تنظيم مي کند. بر همين اساس، براي حرکت در محيط رسانه اي پيچيده امروز، آموزش سواد رسانه اي ضرورت دارد.
به گفته سپنجي، فضاي سايبري همان دنياي واقعي است که چارچوب هاي احساسي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي خود را دارد. اين فضا، مجازي نيست و به طور واقعي و موازي با زندگي روزمره پيش مي رود؛ زيرا بيان نقد، نظر، گفت و گو، آموزش و بسياري موارد ديگر در بستر اين فضا اتفاق مي افتد و اگر مجازي بود همانند خوابيدن و بلند شدن، هيچ اتفاقي در طول آن نمي افتاد.
وي افزود: به دليل واقعي بودن اين فضاها، آموزش سواد رسانه اي به منظور استفاده مطلوب از آن ضرورت دارد. آموزش از سن کودکي که پايه هاي آن از خانواده و به آگاهي والدين گره خورده است و سپس همياري و آموزش در مدارس که بايد به صورت متني يا چند رسانه اي در اختيار دانش آموزان قرار گيرد.
هوشياري و تسلط والدين و مربيان مدارس بر فضاي سايبري و آشنايي کامل به آن نکته ديگري بود که سپنجي بر آن تاکيد کرد و گفت: خانواده و مربيان مدارس بايد در استفاده از اين ابزارها، هوشيار و مسلط باشند. خانواده به عنوان اصلي ترين نهاد اجتماعي و بعد هم مدارس به عنوان مرکزي که ساعت ها وقت دانش آموز در آنجا سپري مي شود، نبايد از دانش آموزان عقب بمانند.
به گفته وي، متاسفانه در جامعه امروزي فناوري و ابزارهاي ارتباطي در دست فرزندان بسيار پيشرفته تر از امکاناتي است که والدين در اختيار دارند؛ در حالي که بايد به فرزند آموخت افراد والد و بالغ شرايطي و امکاناتي در اختيار دارند که نياز نيست کودکان به آنها دسترسي داشته باشند.
علمي*9294**2017*1961*
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۷۴۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش نمادین رای گیری با صندوق مکانیزه الکترونیکی در سیمرغ

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات استان مازندران با اشاره به اینکه شهروندان میتوانند با ارائه یکی از ۵ مدرک هویتی که در کتاب قانون انتخابات نوشته شده با آن در رای گیری شرکت کنند، گفت: بعد از احراز هویت شهروندان صندوق‌های الکترونیکی یک کارت به شهروندان ارائه می‌دهند و افراد پس از حضور در پای دستگاه با مشاهده چهره کاندیدا‌ها می‌توانند فرد مورد نظر را انتخاب کنند.

شهابیان همچنین یکی از مزایای صندوق‌های الکترونیکی را برای افراد کم سواد و بی‌سواد دانست و افزود: این افراد می‌توانند با رویت چهره کاندیدا فرد مورد نظر را انتخاب کنند تا دیگر مثل سنوات گذشته شبهه‌ای در آن نباش.

 وی یکی دیگر از مزایای این سیستم را تجمیع آرا دانست و افزود: در شمارش آرای الکترونیکی هیچ اشتباهی رخ نمی‌دهد و دستگاه صورت جلسه کل آرا را به صورت چاپی تحویل می‌دهد.

دیگر خبرها

  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت
  • طرح ویژه پلیس فتا برای پاکسازی فضای مجازی از جرائم اخلاقی
  • مصونیت از آسیب‌های اجتماعی با ویدئو کتاب‌های مهارتی برای کودکان
  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت/ کشورها برای محفاظت از کودکان چه کردند؟
  • پوشش تحصیلی ۹۹.۸ درصدی مقطع ابتدایی در چهارمحال و بختیای
  • آموزش نمادین رای گیری با صندوق مکانیزه الکترونیکی در سیمرغ
  • سرانه فضای ورزشی مدارس اردبیل ۲.۵ برابر شد
  • ارزش واقعی چیزها را به کودکان نشان دهید نه قمیت آنها را ( + راهکارها و پیامدها)
  • بازگرداندن ۳۰۰۰ کودک گلستانی بازمانده از تحصیل به مدارس
  • آموزش سواد محیط زیستی به کودکان