Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@13:12:50 GMT

شب زنان سینمای مستند خبر ساز شد

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۷۶۳۵۰

شب زنان سینمای مستند خبر ساز شد

دهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران با معرفی مستند "مثل اسمم پگاه" به عنوان بهترین مستند به پایان رسید.

ایران آنلاین /در این جشن که اغلب جوایز را مستندسازان و فیلمسازان زن دریافت کردند،اغلب حاضران به عنوان شب زنان سینمای مستند از آن یاد کردند.
در ابتدای این جشن که شامگاه 31 مرداد ماه در «سالن قلم» کتابخانه ملی برگزار شد به یاد زنده یاد عزت‌الله انتظامی کلیپی پخش شد و یاد این هنرمند تازه درگذشته گرامی داشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


منصور ضابطیان که اجرای برنامه را برعهده داشت،از حاضران خواست تا یک دقیقه به احترام عزت‌الله انتظامی سکوت کنند.

در ادامه محسن خان جهانی رییس دهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران در سخنانی کوتاه گفت:خانه سینمای ایران اکنون نام جامعه و اصناف سینمای کشور را بر خود دارد، جشن مستقل سینمای مستند ایران در دوره‌های بعدی به طور کامل صنفی خواهد شد و کارگردانان و تهیه کنندگان عضو خانه سینما می‌توانند در آن شرکت کنند.

او در ادامه گفت: در جشن امسال به موارد مختلفی از تخلفات در آثار برخورد کردیم که بدون قید و شرط از هر مرحله‌ای از انتخاب و داوری حذف شدند و در نهایت هیات رییسه جشن، هیات انتخاب و داوری با سلامت و بدون توجه به ملاحظه‌ای آثار را برگزیدند.

تندیس جایزه بهترین صدا با حضور محمدرضا دلپاک صدابردار سینمای ایران و داور این رویداد با همراهی حسام اسلامی مستندساز و عضو هیات انتخاب جشن اهدا شد به انسیه ملکی برای فیلم "در جست‌و جوی فریده".

تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم برداری به پویان آقا بابایی برای فیلم "اسرار دریاچه "تعلق گرفت که با حضور فتح الله امیری عضو هیات داوری و مستندساز با همراهی سید مهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی این جایزه اهداء شد.

برگزیدگان:

تندیس بهترین تدوین با حضور سیف‌الله صمدیان هنرمند عکاس و دبیر جشن تصویر سال و سحر رضوی عضو هیات انتخاب اهداء شد به فرید دغاغله برای فیلم «330 سی سی خاطره».

تندیس بهترین موسیقی با حضور هارون یشایایی تهیه کننده و بابک بهداد مستندساز تعلق گرفت به کیاوش صاحب نصق برای فیلم «زنبورک در گام مینور».

بهترین پژوهش و تحقیق با حضور علی علایی منتقد و عضو هیات انتخاب و محبوبه هنریان عضو هیات داوری به جواد وطنی برای فیلم «ورس» تعلق گرفت.

در شب سینمای مستند ایران با حضور ارد عطارپور،سعید رشتیان و فخرالدین سیدی از احمدرضا طائی پیشکسوت عرصه صدابرداری تجلیل شد. او ضمن تشکر از خانواده‌اش و حضار در جشن گفت: من هنوز باز نشسته نشده‌ام و روی پا هستم.

و پس از آن از نورالدین نیک‌روش به عنوان پیشکسوت تحقیق و پژوهش با حضور علیرضا رضاداد،پدرام اکبری و مرتضی رزاق کریمی تقدیر شد.
پدرام اکبری در سخنانی گفت: نورالدین نیک‌روش فردی باهوش، نکته‌سنج، عاشق تاریخ و ادبیات است. او در کلاس‌هایش فقط تکنیک آموزش نمی‌دهد بلکه درس زندگی را به شاگردانش می‌آموزد. در ضمن او خیلی رفیق‌باز است. نیک‌روش در جنگ ویتنام ،اعراب و اسرائیل هم به عنوان تصویربردار حضور داشت و امیدوارم همچنان دانش و معنویت را به جوانان آموزش دهد.

مرتضی رزاق کریمی هم در سخنانی کوتاه گفت : تجلیل از بزرگان و جوان‌ترها همیشه باید در دستور کارمان باشد. جامعه ما بیش از هر چیز به محبت نیاز دارد.

نیک‌روش نیز ضمن تشکر از حضار بیان کرد: 50 سال در این حرفه هستم و از تمام کسانی که به من آموخته‌اند، تشکر می‌کنم.

کانون بازنشستگان صداوسیما نیز از این پیشکسوت تجلیل کرد.

پس از تجلیل از این دو پیشکسوت،با توجه به فضای سینمای مستند به ابتکار دست‌اندرکاران این رویداد یک گروه موسیقی خیابانی به اجرای برنامه پرداختند و حضور این گروه در سالن مورد توجه قرار گرفت.

در ادامه این مراسم منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما ضمن بیان اینکه گروه‌های موسیقی خیابانی را خیلی دوست دارد، اظهار کرد: از احمد مسجدجامعی که به عنوان عضو فعال فرهنگی شورای شهر است، می‌خواهم که قدمی بردارد تا صدای ساز هنرمندانه این جوانان در گوشه گوشه این شهر جاری شود. باید در فضای شهر تغییرات جدی ایجاد شود. احساس می‌کنم جسارت همکاران سینمای مستند به ما در سینمای حرفه‌ای آموزش‌های جدی می‌دهد.

او اظهار کرد: این فضا به ما حکم می‌کند که توجه‌مان را به سینما فارغ از گروه‌بندی‌ها وسیع‌تر کنیم. خانه سینما یک وظیفه ملی به دوش دارد ،این خانه برای ایران است نه تهران.

توسعه شعبه‌های خانه سینما در سراسر ایران

شاهسواری در سخنانی کوتاه گفت: با مصوبه هیات مدیره خانه سینما یکی از ماموریت‌های جدی ما توسعه شعبه‌های خانه سینما در سراسر ایران است. نمی‌شود در تهران نشست و فراموش کرد.

او از تقدیر احمدرضا طائی و نورالدین نیک‌روش اظهار خرسندی کرد.
شاهسواری در پایان با اشاره به مراسم‌های بزرگداشت های جشن که جمعه 2 شهریور ماه در ایوان شمس برگزار می‌شود،گفت: امیدوارم جمعه شب عمده دوستان را در مراسم بزرگداشت چهار برجسته سینمای ایران ملاقات کنم.

در ادامه تندیس بهترین فیلم کوتاه مستند با حضور محمد کارت ،کیوان کثیریان و سام کلانتری به محمدرضا وطن دوست برای فیلم "لوتوس" تعلق گرفت.
در این بخش اعلام شد طبق نظر هیات داوران به علت به حدنصاب نرسیدن فیلم‌های کوتاه مستند ،نامزدی در این بخش نداشته و تنها فیلم برگزیده را در مراسم اعلام خواهد کرد.

تندیس بهترین کارگردانی فیلم نیمه بلند با حضور محمد تهامی نژاد ،رویا نونهالی و رامین حیدری فاروقی اهداء شد به ارد عطارپور برای فیلم «پرسپولیس- شیکاگو».

رامین حیدری فاروقی پس از اعلام این فیلم برگزیده گفت:اگر فرصت را غنیمت بشماریم و سینما مستند را با هم ببینیم و خوب آن را تبیین کنیم، حتما به نفع سرزمین‌مان خواهد بود. جامعه‌ای که سند نداشته باشد اعتمادش را از دست می‌دهد و بعد اعتماد به نفسش را.

همچنین تندیس بهترین مستند نیمه بلند با حضور محمد اطبایی ،رضا درمیشیان و شهرام درخشان اهداء شد به محمدصادق دهقانی برای فیلم «تالان».

در ادامه، محسن امیریوسفی کارگردان و عضو هیات داوری جشن مستقل سینمای مستند ایران که به روی صحنه دعوت شد ، در سخنانی گفت: در این جشن از همه دیدگاه‌های سینمای مستند فیلم‌های خوبی دیدم. مستندسازان سینمای ایران سال‌های سال کار کردند و فیلم‌هایشان را عرضه کردند، مهمترین قسمت دیده شدن این فیلم‌هاست. در همه جای جهان تلویزیون هر کشوری دیده شدن فیلم‌ها را برعهده دارد. امیدوارم پس از این 40 سال که از تاسیس صداوسیما می‌گذرد، گونه‌های مختلف مستند امکان دیده شدن در این رسانه برای شان فراهم شود.

صداوسیما صدای مردم را بشنود

کارگردان "آشغالهای دوست داشتنی " در پایان سخنانش گفت: شاید 10 تا 20 درصد این فیلم‌ها که در این جشن برگزیده شدند، فرصت پخش در تلویزیون را داشته باشند. امیدوارم تا دیر نشده است صداوسیما صدای مردم را بشنود.

دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم بلند نیز به آزاده موسوی و کورش عطایی برای فیلم "درجست و جوی فریده" و تندیس بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند به مریم سپهری برای فیلم "زنبورک به گام مینو" تعلق گرفت.

جوایز این بخش را محسن امیر یوسفی ،مازیار میری و علیرضا تابش مدیرعامل فارابی اهداء کردند.
در بخش پایانی اهدای جوایز دهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران با حضور کتایون شهابی عضو هیات داوری و فرشته طائرپور تهیه کننده ،احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما جوایر اهداء شد.

فرشته طائرپور تهیه کننده سینما پیش از اعلام بهترین فیلم مستند بلند خطاب به ذوالفقاری نماینده مجلس که حاضر در مراسم بود، گفت: قصه سینما را به مجلس بیاورید. مجلسی‌های ما نسبت به سینما همدلی کافی ندارند. ما از کمیسیون فرهنگی مجلس خیلی انتظارها داریم. امیدوارم این کمیسیون به عنوان حامی سینمای ایران به همه ابعاد سینما همدلی بیشتری داشته باشد.

دیپلم افتخار بهترین فیلم مستند بلند به طلا آزادروش برای فیلم "خرامان" تعلق گرفت.
تندیس بهترین فیلم مستند بلند به سودابه بیضایی و کاوه فرنام برای فیلم "مثل اسمم پگاه" تعلق گرفت./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۷۶۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«هات داکس» جایزه بهترین مستند بین‌المللی را به فیلم هندی داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، فیلم «کِشت انقلاب» به کارگردانی نیشتا جین که درباره کشاورزان هندی است که علیه قوانین جدید مربوط به زمین قیام می‌کنند، جایزه بهترین فیلم مستند بین‌المللی را در جشنواره بین‌المللی مستند «هات داکس» کانادا همراه با یک مبلغ ۱۰ هزار دلاری دریافت کرد.

کسب جایزه برتر هیات داوران در جشنواره به این معناست که فیلم جین که اولین بار در «هات داکس» دیده شده، واجد شرایط بررسی در بخش بهترین فیلم مستند در جوایز اسکار خواهد بود.

دیگر برنده جایزه ویژه هیات داوران در بخش مستند بین‌المللی «مرگ یک قدیس» بود که مستندی درباره کارگردان پاتریشیا بابال بندک را تصویر می‌کند که دخترش در همان روزی که مادرش ۲۴ سال قبل توسط ۲ مرد مسلح در آن کشور آفریقایی کشته شد، به دنیا می‌آید و او تصمیم می‌گیرد به زادگاهش در اوگاندا بازگردد.

جایزه بهترین فیلم مستند بلند کانادایی به مبلغ ۱۰ هزار دلار به پابلو آلوارز-مسا برای فیلم «تالاب سرباز» تعلق گرفت که درباره کمپین ۲ قرن پیش سیمون بولیوار برای آزادسازی کلمبیا است.

هیات داوران از این فیلم برای بیان مسایل بی‌شماری از میراث پسااستعماری از جمله تخریب محیط زیست، زمین و مسایل نظامی که در بینش هنری قوی فیلم منعکس شده و نیز تعهد به فیلمبرداری خیره کننده به صورت ۱۶ میلی متری تجلیل کرد.

جایزه ویژه هیات داوران برای یک مستند بلند کانادایی به کارگردانان مایکل مابوت و لوکا روزنبرگ لی به «هر راه دیگری: داستان جکی شین»، در مورد یک پیشگام سیاهپوست از نشویل اهدا شد.

جایزه بهترین مستند با تاثیر اجتماعی به ارین لاو و امبر اسپینوزا جونز برای «ایستادن بر فراز ابرها» تعلق گرفت که داستان سفر سه خانواده بومی هاوایی برای دفاع از کوه مقدس خود را نشان می‌دهد.

در همین بخش، هیات داوران از «دیوی» ساخته سوبینا شرستا به دلیل تصویر کردن مبارزه بی‌پایان یک زن برای قربانیان بی‌صدا و نادیده گرفته شده خشونت جنسی دوران جنگ تقدیر ویژه به عمل آورد.

«نبرد برای لایکیپیا» به کارگردانی دافنه ماتزیارکی و پیتر موریمی برنده جایزه جدید سرزمین / آسمان / دریا برای یک مستند بلند استثنایی در بخشی رقابتی به همین نام شد.

هیات داوران گفت: این فیلم نگاه فوق‌العاده‌ای به هر ۲ سمت کشوری پسااستعماری دارد که در آن تغییرات آب و هوایی مردم را وادار می‌کند تا به بدترین نمونه خود بدل شوند. همچنین این فیلم نگاه شفاف و سرسختانه‌ای در مبارزه مداوم کنیا برای حقوق زمین‌های بومی در دوره خشکسالی سخت ارایه می‌کند.

هیات داوران همچنین از «یینتا» به کارگردانی جنیفر ویکهام، برندا میشل و مایکل تولدانو که درباره مردم «ووتسووتن» (مردمان بومی بریتیش کلمبیا) در مقابله با عبور لوله‌های نفت از زمین‌هایشان است تقدیر ویژه به عمل آورد.

جایزه فیلمساز نوظهور کانادایی به لورنس لِوِسک برای فیلم «اوکوریمونو» رسید که درباره بازگشت زنی به ناکازاکی برای پاکسازی خانه مادرش پس از ۲۰ سال غیبت است. هیات داوران از این فیلم به عنوان فیلمی آرام اما جدی درباره خاطره خانواده و مرگ یاد کرد.

جایزه بهترین فیلمساز بین‌المللی نوظهور به فن وو، کارگردان فیلم «ژی ژی» تعلق گرفت که به بررسی مضامین زن بودن، خودمختاری و خودسازی از طریق خاطرات ویدیویی و آرشیوهای شخصی می‌پردازد. هیات داوران همچنین از اسماعیل واسکز برنابه کارگردان فیلم «ترانه‌های بافندگان» که مستندی مکزیکی درباره بافندگان است تقدیر ویژه به عمل آورد.

«سکوت دلیل» کومیانا نواکوا، تحقیقی درباره اردوگاه‌های فوچا در طول جنگ بوسنی و هرزگوین، جایزه بهترین فیلم مستند با طول متوسط را دریافت کرد و از فیلم «مرد جدید» اثر کارلوس یوری سیونینک تقدیر ویژه به عمل آمد.

جایزه بهترین مستند کوتاه بین‌المللی به جانت هاربورد برای «اوتیسم خود را بازی می‌کند» اهدا شد و هیات داوران از «کریسمس، هر روز» فای تساکاس تجلیل ویژه کردند.

جایزه بهترین مستند کوتاه کانادایی به «آیا من لاغرترین فردی که تا به حال دیده‌اید؟» ساخته ایشا مارجارا اهدا و از «درخشش» ایزابل گریگنون فرانکه تقدیر شد.

جایزه اسکاتیابانک به انتخاب دانشجویان مدرسه‌های سینمایی هم به «اعتصاب» به کارگردانی جوبیل مونوز و لوکاس گیلکی تعلق گرفت. این جایزه به مستندی که بالاترین امتیاز را در نظرسنجی مخاطبان دانشجویی دریافت کرده، اهدا می‌شود.

آلیسون دوک تهیه کننده کانادایی فیلم «مادر جدا از هم» لوری تاونشند جایزه دان هیگ را دریافت کرد که به یک تهیه کننده برجسته کانادایی مستقل به منظور قدردانی از دیدگاه خلاقانه، کارآفرینی و کارآفرینی اهدا می‌شود.

جایزه تجلیل از یک فیلمساز کانادایی با دیدگاهی پرشور، حس قوی عدالت اجتماعی و حس شوخ طبعی هم به میثم معتضدی رسید.

همچنین جمعه شب، رائول پک فیلمسازی از هاییتی، جایزه دستاورد برجسته را دریافت کرد.

اهدای جوایز در حالی صورت گرفت که «هات داکس» ۲۰۲۴ چند روز پیش از شروع این دوره، با خروج کارگردان هنری حسین کوریمبوی و ۱۰ برنامه نویس روزهای ناآرامی را تجربه کرد.

برگزارکنندگان «هات داکس» گفتند که در مجموع، ۱۵ جایزه جمعه شب در مرکز نوآوری اجتماعی در تورنتو طی مراسمی که هیچ رسانه‌ای به دلیل ظرفیت محدود دعوت نشده بود، اهدا شد.

سی و یکمین دوره جشنواره «هات داکس» که از ۲۵ آوریل شروع شده امشب یکشنبه ۵ ماه می به کار خود پایان می‌دهد و پس از آن برنده جایزه تماشاگران برای بهترین مستند کانادایی با یک جایزه نقدی ۵۰ هزار دلاری را معرفی می‌کند.

کد خبر 6097203

دیگر خبرها

  • حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
  • اعلام اسامی راه‌یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه انجمن سینمای جوان
  • جایزه اصلی هات‌داکس به «انقلاب» رسید
  • اعلام اسامی راه‌یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران
  • اعلام اسامی راه یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه
  • حضور مخرب هوش مصنوعی در سینما/ به جوانان اعتماد کنیم
  • آیا مست عشق پای ستارگان ترکیه‌ای را به سینمای ایران باز می‌کند؟
  • «هات داکس» جایزه بهترین مستند بین‌المللی را به فیلم هندی داد
  • کارکرد انتقادی فیلم‌های مستند کمرنگ شده است
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی