Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-03@04:30:16 GMT

جعل سند BBC فارسی با طعم حماقت+ تصاویر

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۸۰۸۵۲

جعل سند BBC فارسی با طعم حماقت+ تصاویر

گروه سیاسی جهان نيوز: سایت بی‌بی‌سی فارسی در روزهای گذشته دو سند منتشر کرد و مدعی شد که این اسناد را اردشیر زاهدی -فرزند سرلشکر فضل‌الله زاهدی- به موسسه هوور دانشگاه استنفورد اهدا کرده است. این اسناد حکایت از آن دارد که در جریان کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ یا مدت کوتاهی پس از آن، سرلشکر زاهدی به روحانیان سرشناسی نظیر آیت‌الله کاشانی، بهبهانی و فلسفی، در کنار شعبان بی‌مخ و جراید مبالغی را پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش جهان نيوز، این در حالیست که اردشیر زاهدی به بی‌بی‌سی گفته است که این صورت‌حساب دست‌خط او یا پدرش نیست و هویت نگارنده آن را به خاطر نمی‌آورد.

زاهدی با این نکته، زمینه هرگونه صحت‌آزمایی و خط‌شناسی را از بین می‌برد، زیرا نمونه خط سرلشکر زاهدی در اسناد ارتش و نخست‌وزیری وجود دارد و به راحتی قابل تشخیص است که این خطوط مربوط به سرلشکر زاهدی است یا خیر؟ اما وقتی معلوم نیست این خطوط مربوط به چه کسی است، بررسی درست یا غلط بودن آن نیز غیرممکن می‌شود.(1)
 
  از سوی دیگر، شائبه اصلی که در مورد این دست نوشته  شکل گرفت این بود که دست خط آن را به اردشیر زاهدی نسبت می‌دهند کسی که در زمان کودتای سال ۱۳۳۲  یک جوان ۲۵ ساله بود که بعنوان‌ فرزند فضل‌الله زاهدی شناخته می‌شد. در تاریخ فضل الله زاهدی را به عنوان یکی از عاملان اصلی انگلیس در ایران می‌شناسند فردی که بعد از مصدق عنوان نخست وزیری کشور را به دست گرفت.

اما نکته ای که مورد توجه بسیاری قرار گرفت این بود که یک کاغذ ساده آن هم با دست نوشته ای از اردشیر زاهدی آن هم بدون هیچ اثری از کهنه‌گی کاغذ وآن هم با جوهر خودکار یا احتمالا روان نویس سبز رنگ چه طور می‌تواند مربوط به ۶۵ سال گذشته باشد؟ این در حالی است که اولین خودکار در سال ۱۳۴۲ توسط علی اکبر رفوگران موسس کارخانه‌ی بیک به ایران وارد شد؛ یعنی حدود ۱۰ سال بعد از کودتای ۲۸ مرداد. فارغ از اینکه همین تکه کاغذ بر فرض درست بودن محتوای آن چرا به همین راحتی می تواند مدرک متقن برای اثبات یک ادعا شود و حتی به عنوان یک سند تاریخی در موزه از آن نگهداری شود.(2)

همچنین روزنامه کیهان در تاریخ ۲۱ و ۲۶ فروردین ۱۳۵۸ متن مصاحبه کرمیت روزولت طراح کودتای ۲۸مرداد با ‏روزنامه «لس‌آنجلس تایمز» چاپ آمریکا را به چاپ رساند. وی در این مصاحبه برای اولین بار پرده از ‏جزییاتی راجع به این کودتا برداشته است. روزولت درباره هزینه‌های کودتا می‌گوید:
‏«پس از ورود به ایران، به منزلی در نواحی کوهستانی تهران، که دور از عبور و مرور مردم بود رفتم و به ‏تنظیم کار‌هایم پرداختم. ما یک میلیون دلار داشتیم و کمتر از ۷۵۰۰۰ دلار آن را برای به راه انداختن ‏دمونستراسیون خرج کردیم. بقیه پول را در یک محل مطمئن در سفارت گذاشتیم و چندی بعد آن را به ‏شاه دادیم.» ‏

روزولت اعتراف می‌کند که ۷۵۰۰۰ دلار به یک شبکه که شامل سه نفر آمریکایی و پنج نفر ایرانی بود برای ‏تجهیز دمونستراسیون پرداخت شد. عوامل ایرانی در این شبکه، با صد‌ها تن مردم محلی ارتباط داشتند. آن‌ها ‏یک گروه را سازمان داده بودند و از طریق آن گروه پول‌ها را بین مردم تقسیم می‌کردند.(3)   تمسخر بی بی سی فارسی در فضای مجازی
اما این اسناد آنقدر ناشیانه جعل شده که بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی دست به تمسخر و ساخت اسنادی به این سبک زدند.
کاربری با اسم مستعار زکی‌پدیا در مطلبی طنز نوشته است: ‏من یه سند دارم که ترامپ برای انتخابات ده میلیون دلار از روسیه پول گرفته فقط یه کم خطش از این بدتره به دانشگاه استنفورد بگین نماینده بفرسته بهش اهدا کنم.

رادمان هم این سند بی‌بی‌سی را مسخره کرده و نوشته که ‏همهٔ سندهای قبل و بعد از این سند سوء تفاهم بوده است!

علی نصرتی هم ار همیا رابطه به شوخی نوشته: سر رسید پسر زاهدی رو تکذیب می‌کنم. سر رسید اصلی دست منه. متاسفانه یه عده‌ای می‌خواستن بسوزوننش اما من نذاشتم.
  کیان عبداللهی سردبیر خبرگزاری تسنیم هم نوشته: دیدم بی‌بی‌سی فارسی نبوغ تاریخی به خرج داده و سند سمت چپ را به عنوان مردک غیرقابل تشکیک درباره کودتای ۲۸ مرداد و نقش آقای کاشانی در کودتا منتشر کرده دقیقا به همین مبتذلی؛ اتفاقی توی خرت و پرتام یک سند قطعی پیدا کردم(که بعدا افشا می‌کنیم) مربوط به کدوم کودتاست!
   

  پی نوشت:
1)https://www.farsnews.com/news/13970531000711
2)https://www.mehrnews.com/news/4381362/

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۸۰۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به ما دروغ گفتند و علیه بانک مرکزی امضا گرفتند

احمد مهدوی، دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت نامه‌ای که در خصوص سیاست‌های ارزی و نحوه بازگشت ارز به نیما خطاب به رهبری نوشته شده وجهه قانونی ندارد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم, احمد مهدوی، دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت نامه‌ای که در خصوص سیاست‌های ارزی و نحوه بازگشت ارز به نیما خطاب به رهبری نوشته شده وجهه قانونی ندارد.

وی افزود چون اولا اصلا خطاب به رهبری نوشته نشده بود و با این عنوان از ما امضا نگرفتند. دوما قرار بود نامه تحویل برخی از مسئولین مربوطه مثل دکتر فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی و آقای مخبر شود‌. سوما قرار بود اصلا این نامه منتشر نشود‌. نکته بعد اینکه این نامه از سوی آقای جهرمی مدیرعامل بورس کالا به ما ارسال شد تا نامه را امضا کنیم.

وی ادامه داد خود ما در انجمن پتروشیمی که بزرگ‌ترین صادرکننده کشور هستیم و بیشترین ارز را وارد کشور می‌کنیم نزد آقای فرزین رفتیم و مسائل خودمان را مطرح کردیم و با نتیجه از جلسه خارج شدیم. هیچ مشکلی هم با سیاست ارزی بانک مرکزی نداریم و در هماهنگی کامل هستیم. 

این فعال اقتصادی اضافه کرد : درب اتاق آقای فرزین همیشه به روی ما صادرکنندگان باز است و همیشه وقت می‌دهند تا ما نظراتمان را با ایشان در میان بگذاریم. الان هم مشغول کار هستیم و ارز خودمان را به‌طور کامل وارد سامانه نیما می‌کنیم. بانک مرکزی پشتیبان تولید است و ما هم بنابر وظیفه در خدمت بانک مرکزی هستیم. برخی جوسازی‌ها نباید به اقتصاد کشور لطمه بزند‌ چون این خواسته دشمنان ماست.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ادامه داد مشخص نیست چرا در این شرایط جنگ اقتصادی چنین نامه‌ تحریک‌آمیزی نوشتند و آن را به دور از مسائل اخلاقی و حرفه‌ای منتشر کردند. به عقیده من جریانی این نامه غیرقانونی را تنظیم و منتشر کرده‌اند که به تازگی موظف به تحویل ارز در سامانه نیما شده‌اند و از این موضوع شاکی هستند. ما سالیان طولانی است که این کار را انجام می‌دهیم و مشکلی هم نداریم.

وی ادامه داد اصلا بعید است برخی انجمن‌ها مثل صنعت کفش و نساجی که این نامه را مهر کرده‌اند ارز چندانی به نیما بیاورند که حالا نامه گلایه‌آمیز هم نوشته‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کودتای ۵۰ میلیاردی در استقلال | دلیل برکناری خطیر از مدیرعاملی مشخص شد
  • به ما دروغ گفتند و علیه بانک مرکزی امضا گرفتند
  • «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند»
  • دعای خیر عباس‌میرزا در حق ناصرالدین‌شاه یک‌ساله: پنجاه سال خوشی‌ها ببیند
  • سنگ تمام طرفداران بایرن برای قیصر فقید
  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • مجموعه دفتر یادداشت روزانه داستایوفسکی به چاپ سوم رسید
  • روز معلم ۱۴۰۳ + پیام، متن و عکس نوشته تبریک
  • پیام تبریک روز معلم + پوستر و عکس نوشته