Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@19:36:50 GMT

دانستني‌هاي مهم درباره عفونت دستگاه ادراري

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۸۰۹۱۹

دانستني‌هاي مهم درباره عفونت دستگاه ادراري

خبرگزاري آريا -

يک عفونت دستگاه ادراري مي تواند به يک عفونت کليوي تبديل شود
عفونت دستگاه ادراري (UTI) شرايطي بسيار آزار دهنده براي انسان است که به راحتي نمي توان آن را ناديده گرفت. زماني که به يک عفونت دستگاه ادراري مبتلا هستيد، دفع ادرار مي تواند دردناک باشد. در صورت عدم درمان، فرد مي تواند با پيامدهايي جدي مواجه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


يک عفونت دستگاه ادراري عفونت کل يا بخشي از دستگاه ادراري است. بيشتر عفونت ها در قسمت پاييني دستگاه ادراري که شامل مجراي پيشاب (لوله اي که امکان خروج ادرار از بدن را فراهم مي کند) و مثانه (محل ذخيره ادرار) مي شود. گاهي اقات عفونت ها از طريق حالب ها (لوله هاي که ادرار را از کليه ها به مثانه انتقال مي دهند) به سمت بالا و کليه ها (محل توليد ادرار) منتقل مي شوند.
علائم رايج عفونت دستگاه ادراري شامل درد در ناحيه لگن، احساس سوزش هنگام دفع ادرار، و نياز براي دفع ادرار يا تکرر ادرار مي شوند. هر فردي در هر سني مي تواند به عفونت دستگاه ادراري مبتلا شود، اما زنان در معرض خطر بيشتري قرار دارند. بنابر ارزيابي هاي صورت گرفته، تقريبا نيمي از تمام زنان يک عفونت دستگاه ادراري را در طول زندگي خود تجربه مي کنند. حدود 150 ميليون نفر در سراسر جهان هر ساله به يک عفونت دستگاه ادراري مبتلا مي شوند.
انواع عفونت دستگاه ادراري
سه نوع اصلي از عفونت دستگاه ادراري وجود دارند که با توجه به مکان عفوني شدن دستگاه ادراري تعريف مي شوند.
• عفونت مجراي پيشاب به نام اورتريت شناخته مي شود که ملتهب شدن مجراي پيشاب را موجب مي شود.
• شايع‌ترين نوع عفونت دستگاه ادراري عفونت مثانه است که به نام سيستيت شناخته مي شود.
• عفونت هاي کليه نوع جدي‌تر از عفونت دستگاه ادراري هستند که در پزشکي به نام پيلونفريت شناخته مي شود.
عفونت هاي دستگاه ادراري شايع هستند و افرادي بسياري از آنها آگاه هستند، اما همه اين مساله را نمي دانند که يک عفونت دستگاه ادراري مي تواند به يک عفونت کليوي تبديل شود.

شايع‌ترين نوع عفونت دستگاه ادراري عفونت مثانه است که به نام سيستيت شناخته مي شود
دلايل عفونت دستگاه ادراري چه چيزهاي هستند؟
در شرايط عادي، سيستم ايمني بدن در برابر عفونت از ما دفاع مي کند. يکي از روش هاي دفاعي بدن جريان مداوم ادرار است. اين به پيشگيري از اتصال باکتري ها به ديواره هاي دستگاه ادراري کمک مي کند. اما گاهي اوقات ميکروب ها به هر ترتيب ممکن نفوذ خود را انجام مي دهند.
زماني که باکتري، به طور معمول ئي.کولاي، وارد مجراي پيشاب شده و پس از آن به ديواره مثانه متصل شده و تکثير مي شود، عفونت دستگاه ادراري آغاز مي شود. آنچه در اين حالت رخ مي دهد يک عفونت مثانه يا سيستيت است. گاهي اوقات، باکتري ها از مثانه به قسمت بالايي دستگاه ادراري حمله کرده و يک يا هر دو کليه را آلوده مي کنند.
عوامل خطرآفرين براي عفونت دستگاه ادراري
برخي افراد نسبت به ديگران در معرض خطر بيشتري براي ابتلا به عفونت دستگاه ادراري قرار دارند. از عوامل خطرآفرين در اين زمينه مي توان به موارد زير اشاره کرد:
• زن بودن. زنان از مجراي پيشاب کوتاه‌تري نسبت به مردان برخوردار هستند و ورودي اين مجرا بسيار نزديک‌تر به مقعد است. براساس اين تفاوت هاي آناتوميک، باکتري ها راحت‌تر مي توانند به دستگاه ادراري زنان وارد شوند.
• زندگي جنسي فعال. رابطه جنسي باکتري ها را هرچه بيشتر به مجراي پيشاب هل مي دهد.
• پيرتر بودن. پس از يائسگي، سطوح استروژن در زنان افت مي کند. اين شرايط سطوح باکتري هاي سالم به نام لاکتوباسيلوس که با عفونت مبارزه مي کنند را تحت تاثير قرار مي دهد.
• استفاده از ديافراگم يا کاندوم هاي اسپرم‌کش.
• دشواري در تخليه مثانه. ناتواني در تخليه کامل مثانه مي تواند فضا را براي رشد باکتري ها مساعدتر سازد.
• ابتلا به سنگ کليه. (در مردان بزرگ شدن پروستات مي تواند يک عامل خطرآفرين باشد.)
• ابتلا به ديابت يا برخورداري از سيستم ايمني ضعيف.
• ابتلا به يک عفونت دستگاه ادراري پيشين.
• استفاده از يک کاتتر يا تجربه عمل جراحي يا فرآيند پزشکي که دستگاه ادراري در آن درگير بوده است.

آنتي بيوتيک دارويي است که براي بهبود عفونت هاي دستگاه ادراري به کار گرفته مي شود
علائم يک عفونت دستگاه ادراري چه چيزهاي هستند؟
اين امکان وجود دارد که ابتلا به يک عفونت دستگاه ادراري بدون هيچ نشانه اي باشد. اما بيشتر مردم يک يا چند نشانه را تجربه مي کنند.
دفع ادرار درناک يک نشانه کلاسيک است. احساس نياز به دفع ادرار در شرايطي که نيازي به انجام اين کار نيست نيز يکي ديگر از نشانه هاي رايج است.
علائم شايع عفونت مثانه
نياز به دفع ادرار حتي زماني که مثانه خالي است يا تنها چند قطره ادرار خارج مي شود.
تکرر ادرار
درد و فشار در قسمت پاييني شکم يا ناحيه اندام جنسي
دفع ادرار دردناک
ادرار کدر يا خون آلود
بوي قوي و زننده ادرار
نشانه هاي گسترش عفونت به کليه ها
عفونت هاي مثانه که به کليه ها سرايت مي کنند مي توانند علائم بيشتري را موجب شوند که از آن جمله مي توان به موارد زير اشاره کرد:
تب
درد در پهلو يا کمر
حالت تهوع يا استفراغ
لرز يا تعريق
سردرگمي يا تغييرات ذهني
در صورت مواجهه با علائم يک عفونت دستگاه ادراري بايد با پزشک خود مشورت کنيد. اگرچه نيازي نيست تا بلافاصله به اورژانس مراجعه کنيد، اما عفونت هاي دستگاه ادراري به اندازه اي آزار دهنده هستند که بيشتر مردم در کوتاه‌ترين زمان ممکن به پزشک مراجعه مي کنند. البته اگر با تب و ديگر نشانه هاي نگران کننده مواجه هستيد بايد هرچه سريع‌تر به پزشک مراجعه کنيد زيرا تب مي تواند نشانه اي از تبديل شدن عفونت مثانه به عفونت کليه باشد.
يک عفونت دستگاه ادراري چگونه درمان مي شود؟
آنتي بيوتيک ها داروهايي هستند که براي بهبود عفونت هاي دستگاه ادراري به کار گرفته مي شوند. اين که چه دارويي براي شما تجويز مي شود و چه مدت بايد آن را مصرف کنيد به نتايج آزمايش، شدت علائم، و عوامل ديگر بستگي دارد. اگر يک زن مبتلا به عفونت ساده مثانه هستيد يک دوره سه روزه آنتي بيوتيک ممکن است کافي باشد. مردان به طور معمول نيازمند دوره درمان طولاني‌تر هستند.
براي عفونت هاي دستگاه ادراري پيچيده يا عفونت کليه پزشک ممکن است آنتي بيوتيک هاي قوي‌تر به نام فلوروکينولون ها، دسته اي که داروهايي مانند سيپروفلوکساسين را شامل مي شود، را تجويز کند. اين داروها به منظور پيشگيري از مقاومت به آنتي بيوتيک بايد به مقدار کم مصرف شوند.
همچنين، پزشک ممکن است براي تسکين علائم ادراري فنازوپيريدين را تجويز کند. اين داروها بايد به همراه يک آنتي بيوتيک مصرف شوند و به صورت تجويزي و بدون نسخه در دسترس هستند.
افزون بر اين، پزشک ممکن است افزايش مصرف مايعات را توصيه کند. نوشيدن مايعات فراوان، به ويژه آب، ممکن است به دفع ميکروب هاي بيماري‌زا کمک کند. همچنين، اين کار ادرار را رقيق کرده و از اين رو دفع ادرار با درد کمتري صورت مي گيرد.
همانند هر عفونت ديگري در بدن، عفونت هاي دستگاه ادراري نيز به طور معمول خودبخود بهبود مي يابند. شما مي توانيد براي 24 تا 48 ساعت افزايش مصرف مايعات را مد نظر قرار دهيد، اما اگر علائم بهبود نيافتند احتمالا به مصرف دارو نياز است.

عفونت کليه ها يکي از عوارض عفونت دستگاه ادراري است
آيا عفونت دستگاه ادراري عوارضي به همراه دارد؟
بيشتر عفونت هاي دستگاه ادراري با موفقيت و بدون هيچ عارضه اي بهبود مي يابند. اما بدون درمان درست و به موقع، يک عفونت مثانه ساده نيز مي تواند از کنترل خارج شود. ميکروب ها مي توانند از مثانه وارد حالب ها شده و به کليه ها حمله کنند و اين شرايط مي تواند زمينه ساز پيامدهاي جدي براي سلامت شما شود.
از عوارض عفونت دستگاه ادراري مي توان به موارد زير اشاره کرد:
عفونت هاي دستگاه ادراري عود کننده
عفونت کليه
تولد نوزاد با وزن کم، تولد زودرس نوزاد، يا تولد نوزاد مرده در زنان باردار
سپسيس يا عفونت خون، شرايطي بالقوه تهديدکننده زندگي که مي تواند به آسيب بافتي، نارسايي اندامي و حتي مرگ منجر شود
چگونه از عفونت دستگاه ادراري پيشگيري کنيم؟
اقداماتي را مي توان براي پيشگيري از عفونت هاي دستگاه ادراري مد نظر قرار دارد.
سبک زندگي
مايعات فراوان، به ويژه آب، مصرف کنيد. اين کار ادرار را رقيق کرده و به تخليه باکتري ها نيز کمک مي کند.
هنگام احساس نياز به دفع ادرار اين کار را انجام دهيد. نگه داشتن ادرار مي تواند به رشد باکتري هاي مضر کمک کند.
پس از اجابت مزاج و دفع ادرار پاکسازي را از جلو به عقب انجام دهيد.
پس از رابطه جنسي براي کمک به تخليه باکتري هايي که ممکن است وارد مجراي پيشاب شده باشند دفع ادرار را انجام دهيد.
دوش بگيريد و از وان استفاده نکنيد.
از پودرها و اسپري ها استفاده نکنيد.
استفاده از اسپرم‌کش ها را متوقف کنيد. اگر از روش هاي ضد بارداري که شامل اسپرم‌کش ها مي شوند استفاده مي کنيد، روش هاي ديگر را مد نظر قرار دهيد زيرا اسپرم‌کش ها باکتري هاي خوب را نيز نابود مي کنند.
داروها
اگر با عفونت هاي دستگاه ادراري مکرر مواجه هستيد با پزشک خود درباره تجويز دوز کم آنتي بيوتيک که پس از رابطه جنسي يا به صورت روزانه براي يک دوره چند ماهه استفاده مي شود، صحبت کنيد.
اگر زني مسن هستيد که عفونت هاي دستگاه ادراري مکرر را تجربه مي کند، استفاده از کرم استروژن واژني را مد نظر قرار دهيد.
مکمل هاي غذايي
استفاده از پروبيوتيک هاي خوراکي و واژني را مد نظر قرار دهيد.
آب کرنبري بنوشيد يا از قرص هاي کرنبري استفاده کنيد. اگر از داروهاي رقيق کننده خون، مانند وارفارين، استفاده مي کنيد از مصرف کرنبري پرهيز کنيد زيرا ممکن است خطر خونريزي را افزايش دهد.
منبع:salamatnews.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۸۰۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛  دکتر جواد شاهین‌فر بابیان اینکه پارسال  یازده هزار کودک متولد شده در بیمارستان‌های استان غربالگری شنوایی شدند، گفت: ازاین تعداد  ۱۶۳ نوزاد به مرحله مداخله و از این تعداد ۳۵ نوزاد برای درمان از سمعک و ۱۴۲ نوزاد نیز با روش‌های جراحی و طبی زیر پوشش قرار گرفته اند.
وی اضافه کرد: با توجه آمار‌های جهانی کم شنوایی و پیش بینی افزایش این آمار در کودکان، برنامه‌های بهداشتی پیشگیری، شامل غربالگری برای تشخیص زودهنگام در این گروه سنی در دانشگاه انجام می‌شود.
رئیس دانشگاه غلوم پزشکی استان گفت: بر اساس مطالعات انجام شده ۵.۲ درصد از کودکان در بدو ورود به مدرسه و ۱۱ تا ۱۵ درصد از کودکان محصل، نشانه‌هایی از آسیب شنوایی را دارند، که برای شناسایی این کودکان، برنامه غربالگری شنوایی جزو برنامه نظام مراقبت بیماری‌های غیرواگیردار گنجانده شده است.
به گفته شاهین فر اکنون برنامه غربالگری شنوایی نوزادان در هنگام ترخیص از بیمارستان‌های استان به کمک شنوایی شناسان و غربالگران آموزش دیده با همکاری سازمان بهزیستی انجام می‌شود.
افزایش جمعیت سالمندی، افزایش عوامل خطر مانند ابتلا به عفونت‌های گوش و دیگر عفونت‌ها از جمله بیماری‌هایی مانند سرخک و سرخجه، استفاده بی رویه و نابجا از دارو‌های آسیب رسان به شنوایی، قرار گرفتن افراد در معرض اصوات بلند درمحیط‌های شغلی و نظامی، استفاده بی رویه از تلفن‌ همراه و دستگاه‌های صوتی شخصی از دلایل اصلی افزایش آمار کم شنوایی است.

دیگر خبرها

  • با عفونت دستگاه ادراری بیشتر آشنا شوید
  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی
  • آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید
  • آنچه باید سندرم ناخن زرد بدانید
  • سندرم ناخن زرد چیست؟
  • اهمیت حفظ بهداشت زنان در پیشگیری از عفونت‌های تناسلی
  • چه کسانی باید جراحی برداشتن لوزه را انجام دهند؟
  • مواد غذایی شگفت انگیزی که بوی بد یا عجیب و غریبی به ادرارتان می‌بخشند
  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن