Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@23:31:00 GMT

برنامه مقابله با پدیده گرد و غبار در کردستان تدوین شد

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۸۲۵۷۵

برنامه مقابله با پدیده گرد و غبار در کردستان تدوین شد

سنندج - ایرنا - مدیر کل مدیریت بحران استانداری کردستان گفت: برنامه پنج ساله مقابله با پدیده گرد و غبار در این استان تدوین شده است.

آرتیکاس اقبال روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این برنامه پنج سال برای اجرا از سال 1397 تا 1401 تدوین شده و استانداری کردستان آماده پذیرش پیشنهادات و انتقادات صاحبنظران این عرصه برای تکمیل برنامه مقابله با پدیده گرد و غباراستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: این طرح پنج ساله با مشارکت دستگاه اجرایی شامل استانداری، حفاظت از محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، هواشناسی، آموزش و پرورش، صدا و سیما، جمعیت هلال احمر، فرودگاه سهند و آب منطقه ای به اجرا در می آید.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری کردستان یادآور شد: اقدام برای اجرای برخی طرح های این برنامه از امسال در بعضی از دستگاه های اجرایی شروع شده و هزینه یک هزار و 110 میلیارد ریال اعتبار برای آن پیش بینی شده است.
او افزود: سهم برنامه های سال 97 این طرح حدود 260 میلیارد ریال است که از سوی اداره کل حفاظت از محیط زیست، هواشناسی، دانشگاه علوم پزشکی، جهاد کشاورزی، فرودگاه و منابع طبیعی اجرا می شود.
اقبال اظهار داشت: استقرار ایستگاه های آنلاین سنجش کیفیت هوا در شهرهای استان در سه سال، احیای پوشش گیاهی مناطق حفاظت شده، تجهیز بیمارستان ها و مراکز درمانی به اسپیرومتر، تامین تجهیزات مقابله با گرد و غبار، تجهیز سامانه های پایش هوا، جنگل کاری و توسعه فضای سبز، توسعه جنگل، بوته کاری از جمله طرح های عمرانی پیش بینی شده در این برنامه پنج ساله است.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه کردستان در خط مقدم غربی تماس با توده های غبار قرار گرفته باعث شده است که بیشتر از برخی استان های غربی در برابر پدیده گرد و غبار آسیب پذیر باشد.
وی افزود: تلاش می شود در قالب این طرح در انتهای برنامه پنج سال علاوه بر کاهش مخاطرات این پدیده تجهیزات مورد نیاز پیشگری و درمان بیماری های آن را نیز در کردستان ایجاد کرد.
اقبال گفت: کارشناسان و صاحب نظران این عرصه برای ارائه تمامی نقطه نظرات خود می توانند به دور روش مراجعه حضوری به دبیرخانه استانداری کردستان و یا با شماره فکس 33666201 مدیریت بحران را در جریان بگذارند.
به گزارش ایرنا، بر اساس گزارش برنامه پنج ساله مقابله با پدیده گرد و غبار در کردستان شهر سنندج به عنوان مرکز این استان در یک دوره 90 روزه در سال 95 دارای 52 روز سالم و 38 روز آلوده بوده است.
شهر سنندج در این دوره هیچ روز پاکی نداشته و علاوه بر آن در هفت روز این بازده زمانی بیشترین آلودگی را در سطح کشور داشته است.
بارش کم و ناکافی، زمان و پراکنش نامناسب باران، تغییرات اقلیمی و آب و هوایی، از بین رفتن پوشش گیاهی و خشک شدن هوای منطقه از عوامل محیطی تاثیر گذار بر وقوع پدیده گرد و غبار است.
از عوامل انسانی تاثیر گذار بر وقوع پدیده گرد و غبار نیز می توان به رشد جمعیتی، تخریب، آتش سوزی و تغییر کاربری بیش از حد در اراضی جنگل های زاگرس، تخریب رودخانه ها و سدسازی ها، برداشت بی رویه از منابع آب زیر زمنی و اجرای طرح های انتقال آب اشاره کرد.
شهرستان های سنندج، سقز، قروه و مریوان به دستگاه سنجش آلاینده هوا مجهز شده است.
هوای شهرهای مختلف استان کردستان از ابتدای امسال تاکنون 17 روز در شرایط ناسالم برای گروه های حساس و 9 روز در وضعیت ناسالم برای عموم قرار داشته است.
3034/ 3020

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي پديده گرد و غبار مديريت بحران كردستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۸۲۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ایجاد بسترهای مناسب برای کسب درآمد پایدار در کردستان

به گزارش خبرگزاری مهر؛ اکبر محمدی در نشست اعضای شورای اسلامی شهر سنندج، با اشاره به وضعیت تورم و اشتغال در استان و شهر سنندج، اظهار کرد: نرخ تورم شهر سنندج و در کل استان کردستان موضوع ریشه‌ای و عمیق است، البته تورم ماهانه از مهرتا اسفند ماه سال گذشته کاهشی بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان بر ضرورت ایجاد بسترهای لازم برای کسب درآمد پایدار در شهرداری‌های استان تاکید کرد و افزود: در زمینه ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها بر اساس چارچوب‌ها و قوانین مساعدت خواهد شد.

محمدی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها باید به سمت درآمد پایدار حرکت کنند و به اعتبارات و بودجه دولتی وابسته نباشند، گفت: توزیع هدفمند اعتبارات در قالب چارچوب‌های قانونی اولویت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان بیان داشت: در دو سال اخیر ارقام خوبی به شهرداری‌ها از محل اعتبارات عمرانی استان پرداخت شده است.

وی خاطرنشان کرد: دستیابی به درآمدهای پایدار و مستمر به عنوان اصلی‌ترین نیاز شهرداری‌ها در استان باید مورد توجه قرار گیرد چرا که معتقدیم ایجاد ظرفیت لازم برای درآمد پایدار شهرداری‌ها به ویژه شهرداری مرکز استان ضروری است و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در این راستا آماده همکاری است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان در پایان گفت: آلایندگی زیست محیطی کارخانه پتروشیمی باید بررسی شود و در این راستا دستگاه‌های متولی نیز باید پاسخگو باشند.

کد خبر 6095126

دیگر خبرها

  • صالحی عمران: نیازمند نظر کارفرمایان صنایع در تدوین برنامه‌های درسی هستیم
  • برنامه دولت انگلیس برای مقابله با تغییرات اقلیمی غیرقانونی اعلام شد
  • فرصت‌های از دست رفته برای کردستان با کار جهادی جبران شود
  • برپایی کارگاه آموزشی و تربیتی مضمار به معنای «میدان و عرصه» در رشت
  • تکلیف استاندار کردستان به دستگاههای اجرایی برای پرداخت مطالبات شهرداری
  • لزوم ایجاد بسترهای مناسب برای کسب درآمد پایدار در کردستان
  • دستگاه‌های حاکمیتی سهم خود را برای مقابله با مواد مخدر مشخص کنند
  • برنامه‌های بزرگداشت سالروز سفر مقام‌ معظم رهبری به کردستان
  • تکمیل مرحله اول واکسیناسیون اتباع خارجی در کردستان
  • «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند»