Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-28@22:06:56 GMT

نشان سپاری تجاری، صنعتی مغفول مانده در ایران

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۸۴۸۴۲

‍‍‍‍‍‍

رئیس شورای جهانی فرانچایز (نشان سپاری تجاری) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما ­گفت: درحال حاضر ایران جایگاه مناسبی در صنعت فرانچایز ندارد، اما کار‌های خوبی شروع شده که امیدوارم ایران را به جایگاه واقعی خود برساند.

به گفته مصطفی آیدین،​ ایران برای اشتغال پایدار و برون گرا کردن اقتصاد خود،​ راهی جز توسعه برندهای خود و منطقه ای و جهانی کردن این برندها ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرانچایز یا نشان سپاری تجاری، حق انحصاری امتیازی است که نشان پذیر در ازای پرداخت حق الزحمه و درصدی از در آمد ناخالص به نشان سپار، حق استفاده از علامت تجاری، نام و تبلیغات نشان تجاری و برند مشخصی را برای مدت محدود و جهت ارائه کالا یا خدمات و توزیع محصولات مربوطه را خواهد داشت.

در حقیقت این سیستم روشی مطمئن برای سرمایه گذاران جدیدی بوده که علاقمند به راه اندازی کسب و کار در زمینه مشابه با شرکت فرانچایز دهنده است، در این روش شخص می تواند با ریسک کمتر و به دلیل دسترسی به بازار فروش از قبل ثبات یافته، سود واقعی بیشتری داشته باشد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


یکی از کاشناسان صنعت فرانچایز سرمایه گذاری با ریسک کمتر، عدم نیاز به تخصص یا تجربه زیاد، دسترسی‌ به بازار فروش مطمئن و از قبل تثبیت شده، سوددهی‌ سریع،­عدم نیاز به تبلیغات جداگانه را از مزیت های فرانچایز می داند.

محمد علی مولایی می گوید: ایران ظرفیت های بسیار زیادی در این صنعت دارد و اگر این صنعت توسعه یابد می توان تا 300 رشته شغلی را وارد آن کرد از کسب و کارهایی همچون مهدکودک گرفته تا رستوران ها و برندهای تولید پوشاک را در برگیرد.

وی می افزاید: متاسفانه ایران در زمینه فرانچایز بومی بسیار ضعیف است و به جز دو یا سه شرکت اثری از ایجاد فرانچایز‌های ایرانی به چشم نمی‌آید. در ایران تدوین قانون و یا برنامه‌ریزی نیز برای فرانچایز انجام نشده است و این مقوله مفید، اشتغال‌زا و کار‌آفرین به شدت مورد غفلت دولت قرار گرفته است. در دانشکده‌های بازرگانی و اقتصاد هم اثری از آموزش و ترویج این پدیده نیست.

کشورما در حالی از ظرفیت های صنعت نشان سپاری تجاری بی بهره مانده که بطور مثال کشوری نظیر ترکیه 300 هزار برند وجود دارد که 48 میلیارد دلار برای ترکیه ایجاد ثروت کرده اند. یا در مالزی انجمنی برای فرانچایز تاسیس شده و در سال 1998 قانونی مخصوص فرانچایز به تصویب رسیده که اقدامات تشویقی فراوانی برای شهروندان این کشور جهت راه‌اندازی و خرید فرانچایزها در نظر گرفته است.

هم اکنون گردش مالی صنعت فرانچایز 5،2 تریلیون دلار در سال است و کشور امریکا 1،2 تریلیون دلار از صنعت فرانچایز درآمد دارد که 3 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور از آن ناشی می شود و توانسته است 18 میلیون فرصت شغلی ایجاد کند.

ایران با توجه به منابع طبیعی، نیروی کار جوان و قدرت داخلی از ظرفیت های زیادی برای برندسازی برخوردار است و می تواند به توسعه صنعت نشان سپاری تجاری علاوه بر رونق کسب و کارهای جدید در حوزه خدمات و تولید، توسعه و تداوم اشتغال آفرینی در کشور را تضمین کند.

گزارش مکتوب: از امیر شایان مهر

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: ایران فرانچایز برند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۸۴۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید هیأت تجاری هرمزگان از نمایشگاه بین‌المللی صنعت شیشه چین

ایسنا/هرمزگان امروز هیأت تجاری و اقتصادی استان هرمزگان در سومین روز از سفر خود از نمایشگاه بین المللی صنعت شیشه چین بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار ایسنا در هرمزگان، عادل شهرزاد معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان امروز، ۸ اردیبهشت در این بازدید با اشاره‌ به اهمیت جذب سرمایه‌گذار برای شهر شیشه هرمزگان گفت: نیاز است به موازات امور زیربنایی شهر شیشه، صنایع پایین دستی این صنعت بزرگ نیز در استان راه‌اندازی شود و امروز فعالان تجاری و اقتصادی هرمزگان در نمایشگاه صنعت شیشه کشور چین با تکنولوژی روز دنیا جهت ایجاد طرح‌های پایین دستی این صنعت آشنا شدند.

وی حضور شرکت‌های ایرانی دراین نمایشگاه را مزیت خوبی دانست و افزود: شیشه فلوت کاوه، شیشه اردکان و شیشه سهند در این نمایشگاه بین‌المللی درکنار رقبای خود حضور داشتند و فرصت مناسبی برای هیأت تجاری هرمزگان جهت مذاکرات فراهم شد. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حضور ۲۵ هیئت تجاری در اکسپو نشان از رشد ایران با وجود تحریم
  • بازدید هیأت تجاری هرمزگان از نمایشگاه بین‌المللی صنعت شیشه چین
  • عرضه محصولات صنعت گران قمی در نمایشگاه ایران اکسپو
  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • حضور صنعت گران قمی در نمایشگاه ایران اکسپو
  • وزیر صنعت: از کشور‌هایی کالا می‌خریم که از ما کالا بخرند
  • بازدید هیئت هرمزگانی از نمایشگاه صنعت پلاستیک چین
  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است
  • مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند
  • مخبر: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند