Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-02@02:56:13 GMT

دو سال حبس در انتظار متکدیان و کلاشان

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۸۵۳۵۴

دو سال حبس در انتظار متکدیان و کلاشان

شهردار تهران در حالی وعده داده است که تا یک‌سال آینده، چهره پایتخت را از وجود متکدیان پاک می‌کند که بر اساس قوانین موجود، تکدی‌گری نه‌تنها جرم محسوب می‌شود، که سوءاستفاده از کودکان برای گدایی‌کردن، مجازات سنگین‌تری را نیز در قانون، به‌همراه دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، تهران، چندسالی است که در قُرقِ متکدیان قرار گرفته و چهارراه و خیابانی در شهر نیست که در آن متکدی وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تکدی‌گری یا گدایی، اگرچه محصول مشکلات اقتصادی است و بیشتر به‌عنوان یک آسیب‌اجتماعی از سوی کارشناسان مطرح می‌شود، اما با تبدیل این حرفه به شبکه‌ها و باندهای مخوف گدایی، دیگر به عنوان یک آسیب عادی اجتماعی نمی‌توان به آن نگاه کرد و از منظر جرم‌شناسی چنین پدیده‌ای قابل توجه است.

امروزه بسیاری از گدایان حرفه‌ای با اجیر کردن افراد ناتوان، به خصوص زنان و بچه‌ها، و استفاده از حس نوع‌دوستی و ترحم جامعه بشری به این قشر، سعی در کسب درآمدهای کلان از راه گدایی و تکدی‌گری دارند.

با این شرایط می‌توان گدایی و تکدی‌گری را در زمره جرائم اجتماعی خطرناک توصیف کرد که علاوه بر تاثیرگذاری بر عواطف جمعی جامعه، می‌تواند بر زندگی و آینده بسیاری از کودکانی که اسیر چنین باندهایی نیز می‌شوند، تاثیرگذار باشد.

در جامعه اسلامی بسیاری از افراد نیازمند وجود دارند که در متون اسلامی از آنها به عنوان «سائل» نام برده شده و در فقه نیز برای پرداخت صدقه به آنها تاکید شده است. وجود این افراد به تنهایی آسیبی برای جامعه نیست و مسئولیت اجتماعی و اسلامی است که همه را موظف به توانمندسازی این افراد می‌کند؛ اما در مقابل این نیازمندان، کسانی هستند که با وجود تمکن مالی و با طمع کسب درآمد، کلاشی و تکدی را حرفه و پیشه خود قرار می‌دهند که باید با آنها برخورد شود.

در بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی (مصوب 1375) قانون‌گذار با جرم‌انگاری تکدی‌گری، نگاه ویژه‌ای به این پدیده داشته است. در ماده 712 این قانون آمده است: «هرکس تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد واز این راه امرار معاش نماید یا ولگردی نماید به حبس از یک تا سه ماه محکوم خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذکور کلیه اموالی که از طریق تکدی وکلاشی بدست آورده است مصادره خواهد شد. »

در این ماده قانونی با استفاده از لفظ پیشه قراردادن «کلاشی» سعی در تمیز بین گدایی شرافتمندانه با تکدی‌گری حرفه‌ای دارد و برای این افراد علاوه بر مجازات حبس، رد مال و مصادره اموال را نیز تجویز کرده است.

همچنین قانون‌گذار برای تشدید مجازات کسانی که از اطفال برای پوشش تکدی‌گری خود استفاده می‌کنند، به صورت جداگانه مجازات در نظر گرفته و در ماده 713 همان قانون آورده است که «هرکس طفل صغیر یا غیر رشیدی را وسیله تکدی قرار دهد یا افرادی را به این امر بگمارد به سه ماه تا دوسال حبس و استرداد کلیه اموالی که از طریق مذکور به دست آورده است محکوم خواهدشد .»

تشخیص گدایان حرفه‌ای از نیازمندان واقعی شاید سخت باشد اما کسانی که گدایی را پیشه خود کرده و از این راه امرار معاش می‌کنند، از نظر قانون مجرم و قابل تعقیب هستند.

انتهای پیام/4009/

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۸۵۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرلشکر باقری مصوبات کارگروه پدافند غیرعامل را ابلاغ کرد

مصوبات هشتاد و سومین جلسه کارگروه دائمی پدافند غیرعامل کشور طی نامه شماره ۲۹۷۲ مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ توسط رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح و کارگروه دائمی پدافند غیرعامل کشور ابلاغ شد.

بر اساس تبصره یک، قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور، کارگروه (کمیته) دائمی پدافند غیرعامل کشور به ریاست رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح، بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در حوزه پدافند غیرعامل کشور است که تصمیمات آن با ابلاغ رئیس کارگروه مزبور برای همه دستگاه‌های لشکری، کشوری، بخش دولتی و عمومی غیردولتی لازم‌الاجراست و مستنکفین علاوه بر جبران خسارت وارد شده، به مجازات موضوع ماده (۵۷۶) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) مصوب ۲ /۳ /۱۳۷۵ محکوم می‌شوند و چنانچه خساراتی وارد نشده باشد، برابر قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب ۷ /۹ /۱۳۷۲ با مستنکف رفتار خواهد شد.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • مجازات دریافت وجه اضافی از بیماران چیست؟
  • بیش از ۴۰ درصد متکدیان، معتاد هستند
  • بیش از ۴۰ درصد متکدیان، معتاد هستند/ برخی برای تکدی‌گری خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند
  • ۴۰ درصد متکدیان مشهد معتاد هستند
  • تکالیف کارگروه پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی
  • بیش از ۴۰ درصد متکدیان مشهدی معتاد هستند
  • ۴۰ درصد متکدیان معتادند
  • تکالیف جدید کارگروه دائمی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی کشور
  • سرلشکر باقری مصوبات کارگروه پدافند غیرعامل را ابلاغ کرد
  • تعیین تکلیف کارگروه دائمی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی