Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از خوزستان، مرحله دوم سیزدهمین آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن در استان خوزستان در دو بخش آقایان و بانوان از 25 تا 29 مردادماه در اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان برگزار شد.

 رشته‌های این آزمون از حفظ ۵ جزء تا کل قرآن کریم را شامل می‌شد و 236 حافظ خوزستانی به مرحله دوم آن که به صورت شفاهی برگزار شد، راه یافته بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایکنای خوزستان پس از برگزاری آزمون با تعدادی از داوران مرحله دوم آزمون اعطای مدرک به حافظ درباره ارزیابی آنها از سطح آمادگی حفاظ و بهترین شیوه حفظ قرآن انجام داده است که در پی می آید:

سبحان دغاغله، داور بخش آقایان مسابقات ارزیابی حفاظ در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان گفت: آمادگی حفاظ در این دوره از مسابقات قابل ملاحظه بود و در بخش‌های تجوید، صوت و لحن، وقف و ابتدا و حسن حفظ وضعیت بهتری نسبت به سال‌های قبل داشتند.

حفاظی داشتیم که می توانند در سطح ملی و بین المللی ظاهر شوند

وی گفت: امسال حفاظی داشتیم که اگر روی آنها سرمایه‌گذاری شود می‌توانند در سطح ملی و بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشند. مشروط به اینکه حمایت شوند.

این حافظ قرآن گفت: این حفاظ کسانی هستند که با تلاش فردی و به صورت خودجوش در این مسیر جلو آمدند و اگر جلساتی به صورت استانی برای آنها برگزار شود برای سال‌های نزدیک می‌توانند مقام‌های اول تا سوم کشوری را به دست بیاورند.

 تثبیت دوره های حفظ یکساله 40 تا 50 درصد است

دغاغله درباره دوره‌های حفظ یک ساله قرآن نیز گفت: در حفظ کل دو روش وجود دارد یک روش این است که قرآن را در زمان کوتاهی حفظ کنیم، در این روش محفوظات ضعیف است. به عبارتی در این دوره‌ها تثبیت حفظ 40 تا 50 درصد است. اگر بخواهیم تخصصی نگاه کنیم درباره اینکه چند درصد می‌تواند محفوظات خود را ارائه دهد در یک سطح نیستند. چون ما صفحات ساده، متوسط و دشوار در قرآن کریم داریم و افرادی که در دوره‌های حفظ یک ساله شرکت می‌کنند شاید نتوانند محفوظات خود را در جاهای سخت ارائه دهند.

وی با تصریح به اینکه اشکال دوره‌های حفظ یک ساله در تثبیت است، افزود: روش دوم این است که حافظ طی سه یا چهار سال قرآن را حفظ کند و آن را تثبیت نماید که در این روش معمولاً‌80 تا 90 درصد می‌تواند پاسخگوی سؤالات باشد. اما کسانی که در دوره‌های حفظ یک ساله شرکت می‌کنند بعدها مجبور می‌شوند دو تا سه سال زمان برای تثبیت خود اختصاص دهند.

همچنین سید هاشم موسوی‌نسب دیگر داور این آزمون اظهار کرد: امسال نسبت به سال‌های گذشته استقبال به لحاظ کمی بیشتر بود و به لحاظ کیفی نیز مسابقات نسبت به سال گذشته بهتر برگزار شد.

 افزایش تعداد حافظان کل قرآن

وی گفت: برای خودم عجیب بود که امسال حافظان کل زیادی شرکت کردند و فکر می‌کنم بالای 40 نفر حافظ کل در بخش آقایان داشتیم که این خوشحال‌ کننده بود. آمادگی این حفاظ هم خوب بود. با وجود اینکه حافظانی بودند که یک سال از حفظ آنها گذشته بود تسلط خوبی بر تجوید و حسن حفظ داشتند.

این حافظ قرآن درباره دوره‌های حفظ یک ساله گفت: این طرح‌ها برای کسانی که علاقه‌مندند و امکان شرکت در این دوره‌ها را داشته باشند طرح‌های خوبی است. شاید برای برخی هم دشواری داشته باشد. حتماً کسانی که در طرح‌های یک ساله شرکت می‌کنند شور و شوق بالایی نسبت به حفظ قرآن دارند. اما اگر بتوان در کنار طرح‌های یک ساله جلسات دیگر حفظ سه تا چهار ساله نیز برگزار کرد مخاطبان خود را دارد.

وی تأکید کرد: معمولاً دوره‌هایی که در مدت زمان بیشتری حفظ قرآن انجام شود حافظ زمان بیشتری برای تثبیت محفوظات خود دارد. 

 پیشرفت حفاظ خوزستانی نسبت به سال گذشته محسوس بود

محسن مزرعاوی دیگر داور این مسابقه گفت: امسال 90 درصد شرکت‌کنندگان حافظ کل قرآن بودند و نسبت به سال‌های گذشته تفاوت بسیار زیادی در این دوره بود. نکته دیگر این است که بحمدالله کیفیت قرائت حفاظ نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده بود. ولی در زمینه حسن حفظ سختی‌های خاص خود را دارد. برخی تازه حفظ کرده بودند و نیاز به زمان داشتند که آیات برای آنها ملکه شود. ولی به طور کلی مسابقات از نظر کمی و کیفی نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت محسوسی داشته است.

 دوره‌های کوتاه مدت برای همه تجویز نمی‌شود

این داور قرآن درباره دوره‌های حفظ یک ساله گفت: دوره‌های کوتاه مدت برای همه تجویز نمی‌شود. برخی از افراد بدون اینکه به توانایی‌های خود توجه کنند در این دوره‌ها شرکت می‌کنند و حتی حفظ خود را ناتمام می‌گذارند. اما این دوره‌ها برای اهل خود که توانایی آن را داشته باشند خیلی هم خوب است و حتی افرادی را داریم که با شرکت در این دوره ها در سطح بین‌المللی ظاهر شدند. کسی که می‌خواهد در این دوره‌ها شرکت کند پیش از آن باید سنجیده شود که آیا توانایی شرکت در آن را دارد یا خیر؛ چرا که افراد خاص می‌توانند این دوره ها را بگذرانند.

انتهای پیام

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خوزستان فعالیت های قرآنی آزمون حفاظ اعطای مدرک به حافظان قرآن داوران قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۸۵۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت‌نام سومین دوره مسابقات تیمی قرآن در گیلان آغاز شد

ایسنا/گیلان سومین دوره مسابقات تیمی حافظان و قاریان قرآن کریم استان گیلان «ضحی» امسال در قالب لیگ برگزار خواهد شد.

امیرحجت مرادی در گفت‌وگو با ایسنا از آغاز ثبت‌نام سومین دوره مسابقات تیمی حافظان و قاریان قرآن کریم استان خبر داد و اظهار کرد: سومین دوره مسابقات تیمی حافظان و قاریان قرآن کریم«ضحی» گرامیداشت شهدای قرآنی گیلان این دوره در قالب لیگ در استان برگزار می‌شود.

وی افزود: رشته‌ها شامل حفظ جزء۳۰، حفظ ۳ جزء، حفظ ۵ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء و حفظ کل و قرائت و حفظ موضوعی(مسطورا) می‌باشد؛ مسابقات گروه‌های ۱۰ و ۲۰ جزء و حفظ کل به صورت لیگ و گروه‌های قرائت و حفظ جزء ۳۰، ۳ جزء و ۵ جزء به صورت یک مرحله‌ای(جام قهرمانی) برگزار خواهد شد.

مسئول دبیرخانه هفته قرآن و عترت گیلان با بیان اینکه در رشته‌های حفظ اجزاء همه اعضای تیم یکسان و از ابتدای قرآن نظیر سه جزء اول، پنج جزء اول و غیره است، گفت: در رشته قرائت آقایان ترکیب تیم شامل یک نفر تحقیق، یک نفر ترتیل، یک نفر مؤذن و در بخش بانوان یک نفر تحقیق، یک نفر ترتیل و یک نفر دعاخوان است؛ رشته حفظ موضوعی بر اساس طرح زندگی با آیه‌ها «مسطورا» شامل حفظ و مفاهیم از کتاب مسطورا خواهد بود.

دبیر اجرایی سومین دوره جام قرآنی «ضحی» استان گیلان بیان کرد: در این دوره تیم‌ها توسط شخصیت‌های حقوقی شامل تشکل‌های قرآنی، مجموعه‌های فرهنگی دینی، مدارس یا شخصیت‌های حقیقی نظیر اساتید، حافظان و قاریان تشکیل می‌شود؛ هر تیم از سه عضو(متسابق) و یک سرپرست تشکیل می‌شود.

مسئول دبیرخانه هفته قرآن و عترت گیلان با بیان اینکه در شخصیت‌های حقوقی مدیر تشکل به عنوان سرپرست تعیین و در شخصیت‌های حقیقی مربی یا یکی از اعضای تیم به عنوان سرپرست معرفی می‌شود، تصریح کرد: ضوابط و آیین‌نامه داوری مسابقات مطابق آیین‌نامه مسابقات رسمی جمهوری اسلامی ایران (اوقاف) است.

وی افزود: همه تیم‌ها باید امتیاز ۷۰ را کسب کنند و معدل تیم نباید از ۷۰ کمتر باشد؛ تیم‌هایی که امتیاز کمتر از ۷۰ را کسب کنند در مراحل بعدی یک گروه سقوط خواهند کرد.

مرادی گفت: ثبت‌نام این مسابقات آغاز شده و تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد، علاقه‌مندان می‌توانند از طریق تکمیل و ارسال فرم مشخصات از طریق پیام‌رسان ایتا به شماره ۰۹۱۱۱۴۹۳۴۵۷ نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • نحوه دریافت کارت ورود به جلسه آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن
  • ثبت‌نام سومین دوره مسابقات تیمی قرآن در گیلان آغاز شد
  • این ربات‌انسان‌نمای فوق سریع شما را حیرت‌زده می‌کند
  • پنجاه و یکمین آزمون دستیاری پزشکی ۱۳ اردیبهشت برگزار می شود/ افزایش تعداد داوطلبان
  • افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
  • مرحله مقدماتی هفتمین دوره مسابقات قرآن جامعه کارگری
  • حافظان قرآن به عنوان سفیران تاثیرگذار نقش آفرینی کنند
  • معرفی حافظان و قاریان در ترویج رفتارهای قرآنی اثرگذار است
  • کاهش تعداد تخلفات در آزمون سراسری