Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر همایش بین المللی شمس و مولانا گفت: همایش بین‌المللی شمس و مولانا با رویکرد معرفی موسیقی سنتی و آئینی ایران از ۶ استان برگزار می‌شود. ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴ استانها آذربایجان غربی نظرات

رضا جعفرپور دبیر همایش شمس تبریزی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خوی با تشریح اهداف و برنامه‌های همایش شمس تبریزی اظهار داشت: برنامه‌های این همایش با اهداف و برنامه‌ریزی مختلف صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در دو سال گذشته، برنامه‌های همایش شمس و مولانا در روز 7 مهرماه که به‌عنوان روز شمس تبریزی در تقویم ملی ثبت‌ شده است با ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) و ماه محرم تقارن پیداکرده است و به همین خاطر از برگزاری برنامه‌های فرهنگی معذور بودیم اما امسال در دهه امامت و ولایت با حضور مردم در همایش علمی و جشنواره شمس و مولانا از برنامه‌هایی که مختص عرفانی اسلامی است بهره‌مند شده و موسیقی سنتی و آئینی در جشنواره به اجرا درمی‌آید.

جعفرپور با اشاره به دلیل بها دادن به نشست‌های علمی در همایش شمس و مولانا تصریح کرد: در اغلب کتابخانه‌ها مجموع مقالات مولانا وجود داشت اما مقالات زیادی درباره شمس تبریزی وجود نداشته و بر این اساس نشست‌های عملی را در همایش شمس و مولانا برگزار کرده و هر ساله مجموع کتاب مقالات شمس تبریزی در پایان همایش به چاپ می‌رسد.

وی تصریح کرد: در بسیاری از کتاب‌ها به سؤالات و شبهات در مورد شمس تبریزی اشاره نشده بود و خدشه‌ای در شخصیت این عارف نامی وجود نداشته و از شیوه‌های رفتاری و اخلاقی توسط اساتید مطرح ارائه‌ شده است که شمس تبریزی را صاحب عرفان اسلامی و مخالف تصوف و صوفی‌گری می‌دانند و در صورت مطالعه افراد علاقه‌مند از مجموع مقالات همایش از سال‌های 94 الی 96 به مسلمان و پیرو بودن شمس از دین محمد(ص) پی می‌برند.

دبیر همایش بین‌المللی شمس و مولانا گفت: در جشنواره دو بخش آیین‌ها و آوارها و نماها اجرا می‌شود که در بخش آیین‌ها و آواها، موسیقی نمایش برگرفته از آموزه‌های شمس و مولانا است و در بخش نماها خوشنویسی در بخش نستعلیق از اشعار مولانا و تقریرات شمس تبریزی وارد مسابقه شده و در مرحله داوری هستند و همچنین نمایشگاه خوشنویسی در گالری فرهنگی هنری و برنامه‌های موسیقی با حضور گروه‌های هنری از 6 استان مختلف کشور در آرامگاه شمس تبریزی برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه صنایع‌دستی و غذاهای محلی در جنب آرامگاه و در طول برگزاری جشنواره دایر می‌شود و نیز اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری در تلاش است در کاروانسرای خان به‌صورت هم‌زمان با جشنواره شمس و مولانا، نمایشگاه صنایع‌دستی استان‌ها را برگزار کند و همچنین از ترنج مطللی اندوده به طلای ایرانی که توسط هادی برین، هنرمند صنایع‌دستی کشور که اهل خوی هستند و نماد سردیس و منار شمس تبریزی به‌عنوان جایزه ملی شمس تبریزی رونمایی می‌شود.

جعفرپور به برگزاری کارگاه‌های مختلف در جشنواره بین‌المللی شمس و مولانا توسط هنرمندان مطرح کشور اشاره کرد و بیان کرد: در کنار جشنواره ملی شمس و مولانا کارگاه موسیقی و خوشنویسی توسط اساتید بنام کشوری برگزار می‌شود و نیز سفیر کشور بلغارستان درخواست همکاری با مسئولان شهرستان خوی به‌عنوان میعادگاه گل محمدی در کشور را کرده است و این از مزیت‌های برگزاری همایش بین‌المللی شمس و مولانا بوده که موجب رونق اقتصادی شهرستان می‌شود.

دبیر همایش بین‌المللی شمس و مولانا افزود: همایش شمس و مولانا با رویکرد مردمی برگزار می‌شود و هزینه‌های همایش با مشارکت اسپانسری بیمه ما و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعه فرهنگی صورت می‌پذیرد.

وی گفت: استاندار، فرماندار، شهرداری، رئیس شورای شهر، رئیس صدا و سیما و چند مدیرکل عضو هیئت‌ مدیره شمس تبریزی هستند و به همکاری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و اعضای هیئت‌مدیره اعتباری بالغ‌بر 30 میلیارد ریال در قبال احداث المان و فضاسازی بارگاه تخصیص یافت که با درخواست تولیت شمس تبریزی 10 میلیارد ریال از اعتبار تخصیص‌ یافته به‌صورت اوراق بهادار در اختیار شهرداری قرار گرفت تا به‌سرعت عملیات ساخت دیواره ضلع شرقی آرامگاه و توافق با تنها پلاک باقیمانده انجام گیرد.

جعفرپور خاطرنشان کرد: نقشه ارسالی توسط اداره کل میراث و گردشگری به پروفسور اردلان طراح بارگاه شمس تبریزی هنوز پاسخی دال بر تأیید یا رد نقشه توسط طراح صورت نپذیرفته است و گذشت زمان سبب محقق نشدن اعتبار تخصیص‌ یافته 20 میلیارد ریالی شده است که نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی در تلاش هستند این مبلغ را از طریق اعتبارات ملی تأمین کنند.

انتهای پیام/ح

R41361/P1357/S6,48/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۸۵۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهارمین جشنواره گردشگری گولاچ روستای بیابانک برگزار شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، حسن عربی گفت: باهدف رشد، توسعه و برند سازی گردشگری روستای هدف گردشگری بیابانک، احیاء و حفظ آئین و سنن قدیمی روستاها، حفظ و معرفی شیرینی سنتی گولاچ این منطقه، معرفی هویت اجتماعی و فرهنگی و افزایش شورونشاط اجتماعی در میان مردم، چهارمین جشنواره گردشگری گولاچ بیابانک در روستای هدف گردشگری بیابانک برگزار شد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه افزود: برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات ازجمله برنامه‌هایی بود که برای رونق اقتصاد محلی و معرفی توانمندی‌های روستایی در این جشنواره انجام شد.

حسن عربی گفت: اجرای برنامه‌های شاد و مفرح، پخت گولاچ و رونمایی از لوح ثبت ملی روستا ازجمله برنامه‌های این جشنواره بود.

او بابیان اینکه برای پخت گولاچ، از زردچوبه، آرد، آب، شکر، گلاب، تخم‌مرغ، زعفران، روغن کنجد و خمیرترش استفاده می‌شود، افزود: گولاچ برند مواریث معنوی روستای بیابانک به شمار می‌رود و برگزاری چندساله جشنواره گولاچ در این روستا نشان از اهمیت این نان در بین مردم این روستا دارد.

روستای بیابانک در فاصله ۷ کیلومتری جنوب شهر سرخه قرارگرفته است و این روستا در مقایسه با بسیاری از روستاهای کشور مساحت کوچکی را شامل می‌شود اما ازنظر جایگاه کیفی در سنت کهن دارای مقامی برجسته در ابداعات معماری و فرهنگی است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902642

دیگر خبرها

  • نمایشگاه آخرین دستاوردهای صنعت هسته‌ای در اصفهان برپا می‌شود
  • کوهستان «پرآو» پتانسیل برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی غارنوردی را دارد
  • آغاز به کار نمایشگاه و جشنواره اقوام ایرانی در زنجان
  • نمایشگاه و جشنواره اقوام ایرانی در زنجان آغاز به کار کرد
  • برگزاری همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین در قم و تهران
  • برگزاری جشنواره منتظران در دیار علم و فرهنگ
  • یاسوج میزبان هشتمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین
  • جشنواره غذاهای سنتی شهرستان گرمی برگزار شد
  • سخنی در باب محتوای «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی/ تحریف تاریخ به شیک ترین شکل ممکن
  • چهارمین جشنواره گردشگری گولاچ روستای بیابانک برگزار شد