Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک سال از فعالیت شورای شهر تهران در دوره پنجم گذشت؛ شورایی که در این مدت به جز بحث‌های سیاسی، حزبی و تعطیلی پروژه‌های شهری خروجی را نداشت و لیست امید شورا نتوانست نمره خوبی را از شهروندان تهرانی بگیرد. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، یکم شهریور سال 96 شورای شهر تهران در دوره پنجم فعالیت خود را با 21 عضو خود آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نفراتی که برای حضور در شورای شهر شعارهای بسیاری را داده بودند و امیدوار بودند که بتوانند با حضور در شورای شهر اقدامات مؤثری را انجام دهند.

همزمان با آغاز به کار شورای شهر تهران در دوره پنجم اعضای هیئت رئیسه شورای شهر نیز انتخاب شدند و محسن هاشمی رفسنجانی با 20 رای موافقی به عنوان رئیس و سید‌ابراهیم امینی با کسب 21 رأی موافق به عنوان نایب رئیس ‌و بهاره آروین با 19 رای و زهرا نژاد‌بهرام با 21 رأی دو کاندیدای منشی‌های هیئت رئیسه و علی اعطا با 19 رای به عنوان سخنگوی شورای شهر تهران انتخاب شدند.

محسن هاشمی در نخستین جلسه رسمی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران گفت: بسیار مفتخریم که در این جلسه توفیق خدمت به مردم را داشته باشیم.

هاشمی گفت: همچنین با حضور بی‌سابقه و افتخار آفرین مردم تهران در این دوره از انتخابات که نصاب رأی به سه برابر دوره‌های گذشته افزایش داد، پشتوانه مردمی بودن شورا را دوچندان کرده است.

رئیس پنجمین دوره شورای شهر تهران گفت: شوراها در قانون جایگاه مهمی دارند، اصل هفتم قانون صراحت دارد که شوراها یکی از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشورند و اگرچه به لحاظ تصمیمات سازمانی و اداری دارای وظایف خاص خود هستند،‌ اما از نظر قانون و حق حاکمیت در تراز سایر ارکان حکومتی قرار می‌گیرند.

رئیس پنجمین دوره شورای شهر تهران تصریح کرد: حضور حداکثری کاندیداها در مرحله ثبت‌نام و تأیید صلاحیت حداکثری توسط هیأت‌های اجرایی و نظارت موجب شد تا مشروعیت مردمی این دوره از شوراها افزایش بیشتری یابد. همچنین حضور بی‌نظیر مردم در انتخابات پشتوانه و امانت بزرگی برای این شورا محسوب می‌شود که باید در جهت تحقق اهداف و مسئولیت‌ها بهره‌برداری شود.

هاشمی ضمن تشکر از عملکرد شورای شهر در چهار دوره گذشته به‌رغم فرازونشیب‌ها و نقاط ضعف و قوت گفت: همان‌گونه که عملکرد این شورا خالی از نقاط کاستی و ضعف نخواهد بود، از شورای چهارم که سلف بلاواسطه این شوراست به جهت تلاش‌های صورت‌گرفته در دوره مسئولیت خود تشکر می‌کنم.

رئیس پنجمین دوره شورای شهر تهران افزود: از شهردار فعلی تهران آقای قالیباف که با تصدی 12 ساله این سمت، نصاب دوران مسئولیت را در شهرداری تهران را به خود اختصاص داده، سپاسگزاریم. بدون تردید کارنامه عملکرد وی همانند هر مسئول دیگری با نقاط ضعف و قوت همراه است که باید منصفانه ارزیابی شود.

با آغاز به کار شورای شهر تهران در دوره پنجم شهروندان تهرانی امیدوار بودند که شورای شهر بتواند اقدامات موثرتری را نسبت به ادوار گذشته انجام دهد و یا حداقل در مسیری که شورای‌های گذشته ریل گذاری کرده بودند حرکت کند که متاسفانه شورای شهر در دوره پنجم در این مسیر ناموفق بود.

عدم تجربه تعدادی از اعضای شورای شهر تهران به مسائل شهری و حزبی عملکرد اعضا در طرح‌ها و لوایح‌ها باعث شد که شورا در سال نخست فعالیتش عملکرد نامناسبی را داشته باشد و کارشناسان نسبت به عملکرد آنها نمره قابل قبولی را ندهند.

اگرچه محسن هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس شورای شهر تهران و احمد مسجد جامعی با توجه به سوابقشان در حوزه شهری تلاش گسترده ای را برای موفقیت شورا کردند اما نگاه حزبی و سیاسی به مسائل شهری آنها را از این موفقیت دور کرد.

محسن هاشمی رفسنجانی در هشتاد و یکمین و آخرین جلسه علنی شورا در سال نخست شورای پنجم اظهار کرد: در طول یکسال نخست مسئولیت شورای پنجم، 80 جلسه در صحن علنی، چند جلسه هم اندیشی شورا،
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه طبیعی است که مهمترین عرصه گروه و تبلور عملکرد شورا در انتخاب شهردار نمایان می‌شود و این شهرداری است که بازوی اجرایی شهری و محقق کننده سیاست‌های شورای شهر و منتخبین مردم است، گفت: در شورای پنجم با وجود آنچه در ابتدای فعالیت شورا، شهردار منتخب با اجماع اعضای شورای شهر برگزیده شد اما به دلایلی پس از 7 ماه ناگزیر به استفعا شد و انتصاب سرپرست و شهردار جدید موجب شد تا در سال نخست شورای شهر، سه تغییر در مسند مدیریت شهری رخ دهدو با توجه به شرایط اقتصادی ویژه کشو ر و حضور در صنعت ساختمان، عملا امکان بروز تحول عینی و رونق در مدیریت شهری به میزان مورد انتظار محقق نشد که خارج از اراده و توان شورای پنجم بود.

مجتبی شاکری عضو سابق کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به عملکرد ضعیف شورای شهر تهران در یکسال گذشته گفت: در بحث آسیب‌های اجتماعی توقف داشتیم و کار جدیدی درباره ادامه طرح مبارزه با آسیب‌های اجتماعی دیده نشده است.

وی با اشاره به موضوع آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: خیلی از کارهای دیگری هم هستند که شهرداری تهران باید نسبت به آنها واکنش نشان دهد. الان آمار ‌آسیب‌های اجتماعی و معتادینی که وجود دارد و وظیفه شهرداری است که آنها را جمع‌آوری کند. اما چه سرنوشتی دارند؟ نهایت امر این است‌ که آنها را نگهداری می‌کنند تا به خانه برگردند و یا اینکه باز به چرخه اعتیاد بازمی‌گردند؟ اینها به نوعی معلوم نیستند. لذا به‌نظر می‌رسد که فهرستی از عناوین اصلی که شورای پنجم می‌خواست از شهردار انتخابی دریافت کند و آنها را به‌نتیجه برساند، آن را در صحن خود شورا نصب کند تا معلوم شود چه تعداد از این عناوین توانسته عملی شود و جایگاه خود را پیدا کند.

به اذعان بسیاری از خبرنگاران حوزه شهری ، شورای پنجم شورای بسیار ضعیفی است، شورای که نتواسته است انتظارات برآورده کند به طوری که در یکسال گذشته پروژه‌های شهری متوقف شدند و دیگه خبری از پروژه‌های عمرانی،فرهنگی و... نیست.

شورای شهر تهران در یکسال گذشته درجا کار کرده است و انگار نه انگار یکسال از فعالیت آنها گذشته است و همچنان شورایی ناکارآمد هستند، شورایی پرحاشیه و پرتنش علی رغم اینکه اعضای آن از یک لیست واحد تحت عنوان لیست امید هستند.

در هر صورت شورای شهر تهران در دوره پنچم یک سال از عمر خود را گذارند و سه سال دیگر فرصت خدمت به شهروندان تهرانی را دارد زمانی که مدت آن کم نیست اما زود خواهد گذشت و به نظر می‌رسد که دیگر زمان خطاو اشتباه گذشته است و اعضای شورا به جای مقاصد سیاسی کمی به فکر خدمت به شهروندان باشند چرا که سه سال دیگر فرصت آنها به پایان خواهد رسید و شورای بعدی عملکرد آنها را بررسی خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شورای شهر دوره پنجم بحث های سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۸۸۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۷۶ پروژه عمرانی بزرگ مقیاس در زنجان اجرا شد

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری زنجان گفت: ۱۷۶ پروژه عمرانی بزرگ مقیاس با اعتبار سه هزار میلیارد تومان در سطح استان اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، سعید خلجی، امروز_ چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت- در جلسه رسمی و علنی شورای شهر زنجان اظهار کرد: امروز تعریف جدیدی از خدمت در سایه وحدت در شورای اسلامی شهر زنجان به همه ثابت شد و بدون هیچ حاشیه‌ای با تمام قدرت اقدامات لازم در خصوص مسائل شهری را در پیش گرفتند.

وی با بیان اینکه ۱۱۳ عضو شورای شهر در استان در ۲۱ شهر فعالیت دارند، گفت: در بین شوراها، شورای اسلامی شهر زنجان به عنوان شورای برتر انتخاب شد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری زنجان گفت: شاهد هستیم در بسیاری از موارد خدمات به صورت شبانه‌روزی در حال ارائه است، اگر امروز در شهر ۵۰۰ هزار نفری جمعیت در حال مشاهده این موضوع هستیم که شهر تبدیل به یک کارگاه عمرانی شده به همت شهردار و اعضای شورا بوده است.

خلجی گفت: امروز از ابتدای دولت مردمی سیزدهم نگاه دولت بر مسائل شهری نگاهی منطبق بر کمک بوده است.

وی ادامه داد: در طول دوونیم سال گذسته ناوگان عمومی شهر نوسازی و همچنین ۲۴ دستگاه سنگین تحویل شهرداری‌ها شد.

وی بیان کرد: طبق ماده ۶۸ قانون شهرداری و شورا باید ۴۰ درصد مجموعه درآمد در بخش عمرانی استفاده شود اما در شهر زنجان ۶۰ درصد بودجه در این محل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری زنجان گفت: از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ برابر با ۳۶۰ درصد سرانه بودجه شهری افزایش پیدا کرده است، بیش از ۴۵۴ هزار تن آسفالت در سطح شهرهای استان آسفالت‌ریزی شده است که بالای ۸۰ درصد آمار متعلق به شهر زنجان بوده و این امر کام مردم شهر را شیرین کرده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۷۶ پروژه عمرانی بزرگ مقیاس با اعتبار سه هزار میلیارد تومان در سطح استان اجرا شد، بیان کرد: ۹۴ میلیون‌متر مربع به فضای سبز شهری اضافه شد و یکی از موفقیت‌های شهرداری همین موضوع بود.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری زنجان با اشاره به اینکه بیش از ۹۱ درصد مصوبات شورای شهر زنجان مصوب و اجرا شده است، گفت: تاکنون مصوبات مشکل‌داری را در شهر شاهد نبودیم.

وی با اشاره به جشنواره شهریار یادآور شد: در چهار شاخص در ۲۱ شهرداری استان مورد شهرداری‌ها مورد ارزیابی قرار گرفتند و شهردار نمونه زنجان انتخاب شد.

کد خبر 749666

دیگر خبرها

  • شهرداری قزوین نگاه سلیقه‌ای نداشته باشد
  • اجرای مدیریت یکپارچه شهری از اساسی‌ترین طرح‌ها در شورا‌هاست
  • آنچه در جلسه شورای عالی باغ مشاهیر اصفهان گذشت
  • اقدامات دوره ششم مدیریت شهری اراک در راستای توسعه شهری است
  • اجرای ۱۷۶ طرح عمرانی شهری زنجان در دولت سیزدهم
  • موفقیت شورا و شهرداری یزد در کاهش آسیب‌های شهری
  • ادامه رایزنی شورای شهر بیرجند درباره برج ۴۶ طبقه ارتش
  • ۱۷۶ پروژه عمرانی بزرگ مقیاس در زنجان اجرا شد
  • اختلاف سلیقه‌ها مانع از تصمیم‌گیری در شورای شهر بندرعباس نیست
  • گفت‌وگوی صریح با رئیس شورای شهر کرج/ برای مردم چه کردید؟