Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-07@09:34:09 GMT

قوه قضائیه به دور از جنجال‌های سیاسی عمل کند

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۹۳۳۶۷

قوه قضائیه به دور از جنجال‌های سیاسی عمل کند

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، مسعود پزشکیان، با اشاره به نامه رئیس قوه قضائیه به رهبر انقلاب برای اقدامات ویژه در برخورد با اخلالگران اقتصادی، اظهار کرد: این تصمیم بسیار حیاتی و در عین حال حساس است.


وی ادامه داد: در وهله اول لازمه درست حرکت کردن قوه قضائیه در این مسیر آن است که به یک سیستم اطلاعاتی جامع و کامل دسترسی داشته باشد تا بتواند به درستی تصمیم‌گیری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر لازمه برخورد قاطع با اخلالگران اقتصادی این است که قوه قضائیه کاملا در قضاوت‌ها بی‌طرف باشد و به دور از جنجال‌های سیاسی و سلیقه‌ای در این زمینه عمل کند.


پزشکیان ادامه داد: اما اگر برخورد با مفسدان اقتصادی به گونه‌ای باشد که صرفا با دو حرف فردی را دستگیر کنند، برایش حکم صادر کنند و امکان اعتراض هم برایش نگذارند، مشکلات زیادی در جامعه ایجاد می‌شود.


به گزارش باشگاه خبرنگاران، وی با بیان اینکه اما اگر احکام قوه قضائیه در برخورد با اخلالگران اقتصادی درست باشد اثرات خوبی در جامعه می‌گذارد، اظهار کرد: بنابراین این موضوعی مثل تیغی دولبه است و قوه قضائیه باید با حساسیت و به خوبی عمل کند.

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: پزشکیان قوه قضائیه جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۹۳۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت حفظ حرمت مراکز آموزشی، دانش‌آموزان و فرهنگیان

رئیس قوه قضائیه گفت: حرمت مراکز آموزشی و فعالان آن از جمله دانش‌آموزان و فرهنگیان باید حفظ شود و مشارکت فرهنگیان برای افزایش دانش حقوقی دانش‌آموزان یکی از عرصه‌های همکاری میان نهاد قضا و آموزش‌ و پرورش است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست با جمعی فرهنگیان و معلمان نمونه سراسر کشور، با اشاره به کلام حضرت علی (ع) مبنی بر «مَن عَلَّمَنی حَرفاً فَقَد صَیَّرَنی عَبداً»، اظهار کرد: جایگاه معلم در جامعه ما جایگاه رفیعی است، اما باید ببینیم که آیا در عمل توانسته‌ایم این جایگاه رفیع را پاس بداریم؟ آیا تخصیص سهم و اعتبار و بودجه به آموزش‌وپرورش ما هم‌تراز با اهمیت بالای نهاد آموزش و تربیت است؟ علت پایین بودن امکانات مالی و تجهیزاتی آموزش و پرورش نسبت به دیگر دستگاه‌ها چیست؟ مگر غیر از این است که هر میزان هزینه‌کرد در آموزش‌وپرورش، به مثابه سرمایه‌گذاری است؟ اگر تغییر و جابه‌جایی وزرای آموزش‌وپرورش در ادوار مختلف زیاد بوده است، علت آن ناشی از اهمیت و عظمت کار در این وزارتخانه است یا نقصان کارکردی مطرح است؟

وی افزود: خوب دفاع کردن از منافع دستگاه متبوع در جلسات مسئله مهمی است، وزیر آموزش و پرورش فردی دلسوز، تلاشگر، آشنا و عالم به مأموریت خود است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: خوب دفاع کردن از منافع دستگاه متبوع در جلسات مسئله مهمی است، وزیر آموزش و پرورش فردی دلسوز، تلاشگر، آشنا و عالم به مأموریت خود است، همچنین حرمت مراکز آموزشی و حریم خصوصی افراد باید حفظ شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با تاکید بر تکریم جایگاه و مقام رفیع معلم و مدرسه گفت: حرمت مراکز آموزشی و فعالان آن اعم از دانش‌آموزان و معلمان و فرهنگیان، باید حفظ شود، همان‌طور که حریم خصوصی آن‌ها نیز باید حفظ شود؛ شکستن این حرمت و این حریم از هیچ شخص و هیچ بخشی قابل قبول نیست؛ در وهله نخست خود معلمان و فرهنگیان باید پاسدار حرمت و حریم نهاد آموزش و مرکز آموزشی و دانش‌آموز باشند؛ در اینجا باید رسیدگی صورت گیرد تا حق و حقوقی از کسی ضایع نشود.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به برخی نکات مطرح شده در جلسه در مورد ورود ضابطین برای بازداشت محکومان به داخل مدرسه گفت: بر قوه قضائیه، ضابطان دستگاه قضا و دستگاه‌های امنیتی واجب است که حرمت و حریم مراکز آموزشی و اعضای آن را پاس بدارند، تردیدی در این مقوله وجود ندارد، در این خصوص نیز آماده شنیدن پیشنهادها هستیم.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به عرصه‌های گسترده و فراخِ تعامل و همکاری میان نهاد قضا و نهاد آموزش‌وپرورش در کشور، بیان کرد: مشارکت فعالانه معلمان و فرهنگیان در راستای افزایش سطح دانش حقوقی و قضائی دانش‌آموزان و والدین آن‌ها، یکی از عرصه‌های تعامل و همکاری میان نهاد قضا و نهاد آموزش‌وپرورش است؛ شما معلمان و فرهنگیان می‌توانید دانش‌آموزان را با حقوق و تکالیف اجتماعی و شهروندیشان آشنا کنید تا از این طریق از وقوع تخلف و جرم پیشگیری به عمل آید.

اجرای سلیقه‌ای قانون مشکل‌زا است

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: خود شما معلمان و فرهنگیان باید در مقام آموزش حقوق و قضا به دانش‌آموزان، نسبت به حیطه‌های قانونی عنایت و اِشراف داشته باشید؛ در همین نشست دو نفر از معلمان از عبارت «ترک فعل» استفاده کردند، در اینجا باید توجه شود که مقوله «ترک فعل» شقوقِ مختلفی دارد؛ یک ترک فعل، منجر به جرم می‌شود و یک ترک فعل نیز مستلزم جرم است و به‌طور مستقل جرم محسوب نمی‌شود، در این موارد قوه قضائیه باید ورود و برخورد قانونی کند. یک نوع ترک فعل هم وجود دارد که سبب تضییع امور می‌شود، این ترک فعل ممکن است جرم نباشد، اما از باب حقوق مدنی می‌توان به آن رسیدگی کرد، از سوی دیگر، باید دید شخصی که ترک فعل کرده، آیا قدرت اجرایی داشته یا خیر؟ گاهی یک مدیر یا مسئول می‌خواهد کاری را انجام دهد، اما امکانات آن را ندارد، بنابراین باید به این نکته نیز توجه شود. لفظ «ترک فعل» بسیار در حال مطرح شدن در جامعه است، بدون آنکه ابعاد و شقوق آن تبیین شود. شما معلمان و فرهنگیان در این زمینه می‌توانید اثرگذار باشید.

وی با اشاره به پرونده‌هایی که در دیوان عدالت در خصوص معلمان و آموزش‌وپرورش مطرح است، گفت: وزارت آموزش‌وپرورش نمایندگانی را معرفی کند تا به پیگیری دادخواست‌هایی بپردازند که در خصوص مقولات مرتبط با آموزش‌وپرورش، تسلیم دیوان عدالت اداری می‌شوند؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مظفری رئیس دیوان نیز نسبت به این موضوع و رفع مسائل حوزه آموزش و پرورش، اهتمام دارد.

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: مطابق گزارش‌های رسیده از سازمان بازرسی کل کشور، جهت‌گیری اقدامات این سازمانِ نظارتی، همواره در راستای تأمین منافع وزارت آموزش‌وپرورش بوده است؛ سازمان بازرسی در موارد متعددی، پیگیرِ قوانین و بخشنامه‌های معطل‌مانده حوزه آموزش‌وپرورش بوده است و مکاتبه این سازمان با مجلس در رابطه با رتبه‌بندی معلمان، اقدامی اثرگذار در این حوزه بوده است؛ در اینجا نیز دوباره تاکید داریم که هر مقدار از قوانین در حوزه کاری آموزش‌وپرورش که اجرا نمی‌شوند یا به نحو مطلوب اجرا نمی‌شوند را به سازمان بازرسی برای پیگیری معرفی کنید.

حضور دانش‌آموزان و معلم‌ها در جلسه‌های دیوان عالی کشور یا دیوان عدالت اداری بلامانع است

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بیان داشت: بدون تردید حوزه همکاری و تعامل آموزش‌وپرورش و «معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه» نیز بسیار گسترده و مبسوط است؛ حضور قضات و حقوقدانان در مدارس، با هدف ارتقای آگاهی‌های حقوقی و قضائی دانش‌آموزان و معلمان و تجویز و ترویج راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم در میان قشر گسترده مرتبط با نهاد مدرسه، از جمله دانش‌آموزان، اولیای آن‌ها، معلمان، فرهنگیان و خانواده‌هایشان، اقدامی اثرگذار است، همچنین حضور دانش‌آموزان و معلمان در محاکم قضائی یا جلسات هیئت عمومی دیوان عالی یا دیوان عدالت اداری در چارچوب ضوابط، امری بلامانع، نافذ و مفید است.

وی با اشاره به پیشنهاد مطرح شده در جلسه ناظر بر تجهیز هنرستان‌ها از طریق عوائد و منابع حاصل از اموال تملیکی، گفت: در این حوزه، اختیار عمل با دولت است، اما چنانچه قوه قضائیه بتواند کمکی ارائه دهد، دریغ نخواهیم کرد، چرا که همان‌طور که تاکید کردم ما هزینه‌کرد در آموزش‌وپرورش را به مثابه سرمایه‌گذاری تلقی می‌کنیم.

انتقاد جدی دادستان کل کشور به رها شدن مدارس دولتی و بی‌عدالتی آموزشی و تربیتی در مدارس

حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی، دادستان کل کشور ضمن انتقاد از نحوه رسیدگی به مدارس دولتی و توسعه مدارس غیرانتفاعی، اظهار کرد: ما به عنوان نظام اسلامی وظیفه داریم شرایط و زمینه شکوفایی استعدادهای فرزندان این جامعه را فراهم کنیم، اما این شرایط در اغلب موارد در مدارس دولتی فراهم نیست.

وی ادامه داد: انتظار ما این است که مدارس دولتی، مأمن و پناهگاهی برای خانواده‌هایی که از لحاظ مالی تمکن و امکانات لازم را ندارند، اما دغدغه تربیت فرزندانشان را دارند، باشد.

کد خبر 751385

دیگر خبرها

  • ضرورت حفظ حرمت مراکز آموزشی، دانش‌آموزان و فرهنگیان
  • صیانت از آزادی‌های مشروع در سند تحول قضایی
  • جزئیات جدید از دادگاه پسر معاون اول سابق قوه قضائیه که اعترافات خود را پس گرفته بود
  • راه حل سند تحول برای رفع مشکل پراکندگی نظرات در حقوق عامه
  • هفتمین تور نظارتی قوه قضاییه در هرمزگان با حضور ۵۰ خبرنگار
  • جنجال علیه اخذ مالیات از دلالان دانه‌درشت آن هم با پول بیت‌المال
  • افزایش ۶۸ درصدی کشف کالای قاچاق در سال ۱۴۰۲ / رشد ۴۸ درصدی برخورد با خودروهای شوتی
  • خبر جدید از کشتی توقیف شده توسط سپاه / وزیر کشور: قوه قضائیه مسئول است
  • جنجال داوری: گلی که آرسنال خورد درست بود! (عکس)‏
  • جنجال پنالتی آرسنال در بازی بورنموث