Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@09:20:52 GMT

گل لاله عباسی، یه سبد یه عباسی

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۹۴۲۷۹

گل لاله عباسی، یه سبد یه عباسی

نخستین جشنواره گل لاله عباسی در ایستگاه پایانی خود که در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، میزبان "پری زنگنه" نام آشنای موسیقی فولکلور ایران بود تا از لاله عباسی‌های یادگار خانه مادربزگ‌ها خاطره‌گویی کند.

به گزارش ایمنا، چند ماهی می‌شود که موسسه فرهنگی هنری رویش مهر می‌گوید: "حوصله کنید، دانه‌های لاله عباسی را با خود ببرید، آن را بکارید و آسمان آبی و خورشید را برایش بیاورید و اگر گلی داد لذت روییدن را با ما تقسیم کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

" حالا جشنواره گل لاله عباسی که رویش مهر بانی آن بود به ایستگاه پایانی خود رسید و در این آخرین محفل، میزبان خالق آلبوم‌های موسیقی "هزارآوا"، "فلکوریک"، "شاهپری"، "مجموعه آهنگ‌های محلی"، "گل غصه‌ها" و "گل افشان" است...

پریرخ شاه یلانی( پری زنگنه) به معنای واقعی کلمه "زن" است... اوزنی است که با نور دلش می‌زاید آواز پری‌ها را، "دنیای بزرگ کودکی" را، "سرگذشت من" را...

پری زنگنه خالق بیش از ۱۴ جلد کتاب است که نام بردن از این تعداد در بیان نمی‌گنجد. از ذوق و حس زندگی می‌گوید که با شنیدن صدای کودکان در کنسرت‌هایش جوانه می‌زند در روح سپیدش و اکنون در آیین اختتامیه جشنواره گل لاله عباسی در جمع عاشقان گل و بلبل خاطره‌گویی می کند...

او می‌گوید: "منزلمان در الهیه تهران به باغ لاله عباسی معروف است... این گل سخاوتمند و عاشقی که دانه هایش را بی دلیل، بی ادعا و بی بهانه به زمین می‌بخشد... حوض آب را آب می‌کردیم و این گل خود به خود می‌رویید. برای همین عروس های جوان برای عکس گرفتن با لاله عباسی ها به خانۀ ما می آمدند. "

گویا اپرا قسمتی از گوشت و پوست و استخوانش شده...از همان زمان هایی که از هنرستان عالی موسیقی(کنسرواتوار عالی موسیقی تهران) در این رشته فارغ التحصیل شد،  برای همین است که زمانی که بیتی از شعرش را در سالن زمزمه می کند، زمانی که قرار است حاضران با او همخوانی کنند سالن در بهت و سکوت و لذت فرو می‌رود...

زنگنه می‌گوید: "از یک خانواده کاشانی هستم، اما در تهران در محله بازارچه شاپور به دنیا آمده ام. هر وقت می‌خواهم حالم خوب شود به بازارچه شاپور می‌روم و خرید می‌کنم..."

امروز پری زنگنه در سرزمین لاله‌های عباسی که یادگار خانه مادر بزرگ ها هستند...ک می آن‌طرف تر از پیاده راه چهارباغ عباسی در کتابخانه مرکزی در میان هواداران و دوست دارانش نشستنه است و از خاطرات ماتیکی کردن و لاک کردن گلبرگ‌های قرمز گل لاله عباسی در دوران کودکی اش می‌گوید.

زنگنه به شعر "گل لاله عباسی، یه سبد یه عباسی" اشاره می کند و  می گوید: "زمانی که در اوج شهرت بودم فرهاد شیوانی این آهنگ را ساخت. بیت "گل لاله عباسی یه سبد یه عباسی" نشان دهنده بی ارزش شدن عشق است. این ترانه با چشم هایم ارتباط پیدا کرد، آنجا که می گوید شب مهتابی بود، رنگ چشماش آبی بود، اما تو چشمای من هرچی بود بی تابی بود نشانه شبی است که نابینا شدم. "

او با بیان اینکه تحصیلات مقدماتی در تهران و ادامه تحصیلاتم را در کشورهای دیگر گذراندم، ادامه می دهد: "نخستین باری که می‌خواستم آهنگ محلی بخوانم برایم فوق العاده سخت بود. نخستین بار پشت قالی مادر بزرگم شعر محلی را آموختم. برای این که آموزه‌ها و صدایم را از دست ندهم آهنگ های محلی را به سبک اپرا اجرا کردم. "

پری زنگنه از یادگاری که در هر خانه از خود به جای می‌گذارد، می‌گوید: د"ر هر خانه ای که زندگی کردم در باغچه اش هسته می‌کارم" و یادگار زنگنه درختانی است که به جا می‌گذارد و زندگی ای که به دیگران هدیه می‌دهد.

پری زنگنه بر روی صحنه ایستاده است تا به گفته خودش به جامعه نشان دهد که نابیناها ایستاده اند... در کتاب "آن سوی تاریکی" نیز این را به خوبی نشان داده است و با جرات می‌گوید که "جامعه نسبت به نابینایان نابینا است. "

به گزارش ایمنا، آیین اختتامیه نخستین جشنواره گل لاله عباسی امروز جمعه _دوم شهرویورماه_  و با حضور "پری زنگنه" دانش آموختۀ کنسرواتوار عالی موسیقی تهران و خواننده ایرانی در سبک اپرا که در حوزه های موسیقی فولکلور ایران فعال هستند و تا کنون آلبوم های "هزار آوا"، "فلکوریک"،   "شاهپری" و "آهنگ های محلی" از وی منتشر شده است، در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد.   

گفتنی است، مراسم جشن امضای و رونمایی از کتاب های "پری زنگنه" شامل  "آواز پری ها"، "آن سوی تاریکی" و "پری لالایی ها" فردا شنبه _سوم شهریورماه_ ساعت ۱۸ در موسسه فرهنگی هنری رویش مهر، واقع در خیابان چهارباغ بالا، چهارراه نظر، کوچه مجیدپور معراج، شماره ۱۶، پلاک ۱۰  برگزار خواهد شد.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: جشنواره گل موسیقی اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۹۴۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال شهروندان از نمایشگاه سلامت شهر در بوستان لاله تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، دبیر اجرایی برنامه‌های هفته ملی سلامت در شهرداری تهران گفت: نزدیک به ۷۰ غرفه در این نمایشگاه برپا شده که در حوزه سلامت به شهروندان خدمت رسانی می‌کند.

خانم مرادی افزود: بخش‌های مشاوره سلامت روان، خدمات دندانپزشکی، متخصصان در حوزه قلب و عروق، اورولوژی و زنان و زایمان، مشاوران حوزه تغذیه و حوزه مامایی در این نمایشگاه حضور دارند که این بخش با استقبال حداکثری شهروندان مواجه شده است.

دبیر نمایشگاه سلامت شهر همچنین گفت:در این نمایشگاه، گروه‌های جهادی و مردمی که می‌توانند خدماتی در بخش سلامت ارائه دهند، هم حضور دارند.

خانم مرادی افزود: نمایشگاه سلامت شهر به مناسبت هفته ملی سلامت و با هدف ارائه توانمندی‌های مدیریت شهری در حوزه سلامت و حضور حداکثری سازمان‌های مردم نهاد، انجمن‌های علمی، دانشگاهی، واحد‌های خدمت رسان در حوزه سلامت و ارتقای فرهنگ خودمراقبتی دربین شهروندان تا ۷ اردیبهشت از ساعت ۱۷ تا ۲۲ در بوستان لاله پذیرای شهروندان است.

دبیر اجرایی برنامه‌های هفته ملی سلامت در شهرداری تهران گفت: اداره کل سلامت شهرداری تهران، با توجه به جایگاهی که در افزایش سطح سواد سلامت و کیفیت زندگی شهروندان دارد و ظرفیت‌های مختلف مانند خانه‌های سلامت و مراکز فراموز و فراهنگ برنامه‌های مختلفی در این نمایشگاه پیش بینی کرده است.

خانم مرادی افزود: پژوهش‌ها نشان می‌دهد بیماری‌های قلبی و عرقی، کم تحرکی، رفتار‌هایی که سلامت روان و ایمنی شهروندان را تهدید می‌کند، سلامت شهروندان را تحت تاثیر قرار داده است که در برگزاری نمایشگاه، تلاش شده این اولویت‌ها در نظر گرفته شود و برنامه‌ها طبق نظر متخصصان حوزه علوم سلامت باشد.

دبیر نمایشگاه سلامت شهر همچنین گفت: درطول سال هم برنامه‌هایی که در این نمایشگاه برگزار می‌شود در خانه‌های سلامت اجرا می‌شود.

دیگر خبرها

  • بیژن زنگنه متهم ناترازی بنزین/ احیای پالایشگاه‌سازی در دولت سیزدهم
  • کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بزرگ لاله های واژگون
  • عکس/ جشنواره لاله‌های باغ ایرانی
  • سومین «ماه دوم» به لاله رسید/ اختصاص فروش به کودکان غزه
  • سومین نمایشگاه «ماه دوم» در نگارخانه لاله برگزار می شود
  • فیلم| کوهرنگ سرزمین لاله‌های واژگون
  • لطفا طبیعت را جارو نکنید!
  • قرق مطلق دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ
  • درگذشت مادر شهید عباسی در کازرون
  • استقبال شهروندان از نمایشگاه سلامت شهر در بوستان لاله تهران