Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-07@20:47:49 GMT

ضرورت حذف تجارت چمدانی در دندان‌پزشکی

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۹۵۴۷۱

ضرورت حذف تجارت چمدانی در دندان‌پزشکی

رئیس هیات مدیره انجمن دندان‌پزشکی عمومی ایران بر ضرورت اختصاص ارز دولتی به کالا‌های دندان‌پزشکی و حذف تجارت چمدانی در حوزه واردات مواد و تجهیزات دندان‌پزشکی، تاکید کرد.

خبرگزاری مهر: رئیس هیات مدیره انجمن دندان‌پزشکی عمومی ایران بر ضرورت اختصاص ارز دولتی به کالا‌های دندان‌پزشکی و حذف تجارت چمدانی در حوزه واردات مواد و تجهیزات دندان‌پزشکی، تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر باقر شهنی زاده صبح جمعه در اولین همایش صنفی انجمن دندان‌پزشکی عمومی ایران در تالار شمس، با اشاره به اینکه از ۲۳۰۰ قلم کالای دندان‌پزشکی تنها پنجاه قلم مشمول ارز دولتی می‌شود، گفت: برخی از سیاست‌های اتخاذ شده اخیر، تجارت نابسامان چمدانی را در حوزه دندان‌پزشکی ایجاد می‌کند.

وی اظهار داشت: به دلیل عدم تعادل ریال و ارز در کشور و کاهش ارزش پول ملی به دلیل تحریم‌های ظالمانه و عدم سیاستگزاری و عدم حمایت از تولید داخلی، فشار به بخش‌های مختلف به خصوص مردمی که هزینه‌های درمانی را باید پرداخت کنند، بیش‌تر خواهد شد! و متاسفانه سیاست‌های اتخاذ شده موجب حل بحران نمی‌شود.

شهنی زاده افزود: با افزایش قیمت دلار قیمت کالا‌های دندان‌پزشکی نیز در بازار رسمی و غیررسمی افزایش یافت و برای پیش گیری از این اتفاق ناگوار، دولت برای حل این مسئله ارز دولتی یا همان ارز ۴۲۰۰ تومانی را به بخشی از شرکت‌های واردکننده کالا‌ها و تجهیزات دندان‌پزشکی اختصاص می‌دهد که پس از آن کمپینی اعتراضی رخ داد. حال برای بسیاری این سئوال مطرح است که نحوه تخصیص و میزان ارز دولتی چگونه است. هرچند نام تعدادی اعلام شد، ضمن آنکه این پرسش پیش می‌آید که، در چنین شرایطی قیمت تمام شده کالا چگونه محاسبه می‌شود.

رئیس هیات مدیره انجمن دندان‌پزشکی عمومی ایران ادامه داد: از طرفی نیز به کسانی که ارز دولتی اختصاص داده شده بود اعلام شد که هنگام ترخیص کالا باید مابه تفاوت نرخ آزاد را بپردازند که این مساله با، اما و اگر‌های زیادی و افزایش شدید قیمت کالا همراه خواهد شد. پس ارز دولتی چه مفهومی دارد؟ پس از آن دولت اعلام کرد هیچ ارز دولتی به کالا‌ها و تجهیزات ددندان‌پزشکی اختصاص نمی‌دهیم؟! و اکنون از ۲ هزار کالا تنها پنجاه مورد آن‌ها مشمول ارز دولتی می‌شود که این امر موجب بروز بحران در سلامت دهان و دندان مردم خواهد شد. چرا که اگر کالا‌های ددندان‌پزشکی گران شود قیمت کل خدمات دندان‌پزشکی افزایش می‌یابد. راه چاره این نیست!

شهنی‌زاده با اشاره به این که ارز مورد نیاز دندان‌پزشکی در مقابل کل ارز واردات رقمی نیست، ولی در عوض تنها محصولاتی است که ۸۰ میلیون ایرانی از خدمات ددندان‌پزشکی بهره‌مند می‌شوند، وی گفت: به اکثر کالا‌های ددندان‌پزشکی باید ارز دولتی اختصاص یابد. اگر برای حوزه دندان‌پزشکی ارز مناسبی اختصاص داده نشود، به مردم آسیب وارد می‌شود و فشار به دندان‌پزشکی و شرکت‌های تجاری دندانپزشکی هم وارد خواهد شد. فراموش نکنیم کالای دندانپزشکی مورد نیاز ۸۰ میلیون نفر است.

وی در ادامه با انتقاد از تشویق سیاست تجارت چمدانی در حوزه دندان‌پزشکی، اعلام کرد: برخی از شرکت‌ها نمایندگی انحصاری واردات برخی کمپانی‌های خارجی را دارا هستند که اداره کل تجهیزات برای مبارزه با مشکلات اقتصادی اعلام کرد که هر فردی می‌تواند با ارز آزاد این نوع تجهیزات و کالا‌های دیگر را هم وارد کند در حالی که این مسئله تنها دلالی، ورود کالا‌های بی کیفیت و حتی غیر سلامت را به کشور ترویج خواهد داد. استاندارد‌ها زیر سئوال خواهد رفت، چرا که فرد واردکننده چه بسا به علت عدم آشنایی با اصول پیچیده تجارت با کیفیت محصولات آشنایی نداشته و هم به خود و هم نظام سلامت لطمه میزند! بدون تردید این نابسامانی به عدم امکان اعمال قدرت نظارتی وزارت بهداشت و هرج و مرج در اقتصاد کالا‌های سلامت ختم خواهد شد. سیاست کالای چمدانی راه حل نیست.

رئیس هیات مدیره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران، خاطرنشان کرد: دولت، اداره تعزیرات، اتاق اصناف و. باید بر این واردات و توزیع و جلوگیری از احتکار و افزایش بی رویه قیمت‌ها نظارت کنند چرا که عدم پیش گیری از این مسئله، افزایش قیمت کالا‌های دندان‌پزشکی و احتکار آن را به همراه خواهد داشت. سازمان‌های ناظر دولتی و قضایی با نهاد‌های مدنی باید همگام باشند و مشکل را حل کنند و گرنه بحران ایجاد خواهد شد.

وی افزود: شاید عده‌ای با آزاد شدن واردات کالا‌های دندان‌پزشکی با ارز آزاد موافق باشند، ولی این مساله عوارض زیادی را به ویژه در بلند مدت به همراه خواهد داشت در چنین شرایطی تولید کننده‌های داخلی باید مدیریت و حمایت شوند و نقدینگی کلان را با اعتمادسازی که کار دشواری است به سوی سرمایه گذاری در تولید هدایت کرد و مشکل را بنیادی حل کرد. به هرحال موضوع سلامت و مسائل مربوط به آن بررسی و کارشناسی دقیق و عمیق نیاز دارد.

منبع: فردا

کلیدواژه: تجارت چمدانی دندانپزشکی سیاست ارزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۹۵۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمار فروش سالن‌های دولتی تئاتر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش‌های مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و همچنین تماشاخانه سنگلج تا پایان روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ اعلام شد.

نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور که از ۲۹ فروردین در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ مخاطب و قیمت بلیت ۳۰۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۱۳ اجرا و میزبانی از ۵ هزار و ۳۱۷ مخاطب (با احتساب بلیت تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و مهمان) توانست به فروشی معادل ۱ میلیارد و ۲۳۸ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «روال عادی» به کارگردانی کیارش رُست که اجرای خود را از ۳۰ فروردین در تالار چهارسو، با ظرفیت ۱۳۲ نفر و قیمت بلیت۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۱۳ اجرا و میزبانی از ۸۴۱ مخاطب توانست به فروشی معادل ۱۱۵ میلیون و ۹۷۴ هزار تومان برسد.

نمایش «توقف اتانازی» به کارگردانی محمدرضا عطایی فر که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار چهارسو با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۱۹ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۳۵۲ مخاطب، توانست به فروشی معادل ۱۸۳ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «آن بُرد» به کارگردانی مهدی زندیه و آیدین تمبرچی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۱۷۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۲۱ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۸۰۵ مخاطب، فروشی معادل ۲۷۳ میلیون و ۵۸۱ هزار تومان داشته است.

نمایش «پس از» به کارگردانی مرتضی کوهی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی، با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت۱۴۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۹ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۶۴۲ مخاطب به فروشی معادل ۱۹۱ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «آبی گونه» به کارگردانی کاوه مهدوی که از ۲۳ فروردین در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۵۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است،‌ با مجموع ۱۹ اجرا و میزبانی از ۶۶۴ مخاطب به فروشی معادل ۶۸ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «کان لم یکن» به کارگردانی سید علی موسویان که از ۲۶ فروردین در تالار سایه با ظرفیت صندلی۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۵۰ هزار تومان روی صحنه رفته است، با ۱۷ اجرا، ۴۶۷ مخاطب جذب کرده و به فروشی معادل ۴۴ میلیون و ۴ هزار تومان دست پیدا کرده است.

نمایش «نظام ابن عربی» به کارگردانی یاسمین عباسی که از ۲ اردیبهشت‌ در کارگاه نمایش با ظرفیت صندلی ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان به صحنه رفته است، با ۱۱ اجرا میزبان ۲۲۲ مخاطب بوده و به فروش ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.

در تماشاخانه سنگلج، نمایش «سلطان عمرا بمیرد» به کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی که از ۴ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳به صحنه رفته است؛ نهمین اجرای خود را پشت سر گذاشت و در مجموع، میزبان ۴۳۱ تماشاگر بوده است. این نمایش با احتساب بلیت‌های تمام بها، نیم‌بها، مهمان و تخفیف‌دار با بلیت ۱۰۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، مبلغ ۷ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان فروخته است.

همچنین نمایش «جادوی شهرزاد» به کارگردانی احمد دهقان نیز که اجرای خود را از ۹ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ آغاز کرده است با ۴ اجرا توانسته است ۲۰۴ تماشاگر را به تماشاخانه سنگلج جلب کند. این نمایش با بلیت ۸۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، مبلغ ۷ میلیون و ۲۱۶ هزار تومان فروش داشته است.

در تالار هنر، نمایش«انگشتر اسرارآمیز» به کارگردانی میثم یوسفی که از ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سالنی با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است، با ۱۱ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانست ۱ هزار و ۱۰۰ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۷۱ میلیون و ۱۸۱ هزار تومان دست پیدا کند.

همچنین نمایش «آکادمی پرندگان» به کارگردانی حسین مزینانی که از ۲۲ فروردین‌ ۱۴۰۳ در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است، با ۲۱ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانسته ۱ هزار و ۱۳۲ تماشاگر را جلب کند و فروش ۷۸ میلیون و ۴۶۸ هزار تومانی داشته باشد.

نمایشنامه‌ «پینوکیو» به کارگردانی داود زارع که ۷، ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت‌ در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری نمایشنامه‌خوانی شد، با ۳ اجرا و قیمت بلیت ۸۰ هزار تومان، توانست ۶۷۵ تماشاگر را به سالن جلب کند و به فروش ۵۵ میلیون و ۸۸ هزار تومانی برسد.

کد خبر 6097144 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • (ویدئو) رئیسی: قیمت کالا‌ها را روزانه دنبال می‌کنم
  • رشد ۵۹ درصدی تجارت خارجی استان سمنان
  • ضرورت توانمندسازی خانواده‌ها در زمینه سواد سلامت
  • صادرات ۱۰۸ هزار تنی کالا به روسیه در فروردین ماه
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان، از امروز
  • پرفروش ترین تئاترهای دولتی کدام اند؟
  • حراج سکه بانک مرکزی؛ بهترین پیشنهاد برای خرید سکه دولتی
  • کمبود مرکز دولتی تصویربرداری پزشکی در مرکز گلستان
  • اعلام آمار فروش سالن‌های دولتی تئاتر
  • فاجعه پنهان نظام پزشکی؛ کادر درمان از بیمارستان‌های دولتی به بخش خصوصی مهاجرت می‌کنند