Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر امور بشردوستانه سازمان ملل دو حمله مرگبار ائتلاف تحت امر عربستان به یمن در دو هفته گذشته را که به کشته‌ شدن ده‌ها غیرنظامی منجر شد، محکوم کرد. یونیسف نیز واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مارک لوکوک، معاون دبیرکل سازمان در امور کمک‌های بشردوستانه جمعه گفت که او درخواست آنتونیو گوترش، دبیرکل این نهاد بین‌المللی را برای انجام "تحقیقات بی‌طرفانه، مستقل و فوری درباره این تحولات بسیار اخیر" بازگو می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او تاکید کرد یک حمله ائتلاف سعودی در روز پنج‌شنبه جان دست‌کم ۲۲ کودک و چهار زن را که از درگیری‌های منطقه الدریهمی در استان الحدیده فرار می‌کردند، گرفت. یک حمله هوایی دیگر هم در الدریهمی در روز پنج‌شنبه جان چهار کودک را گرفت.

جنگنده‌های تحت امر سعودی‌ها در نهم اوت نیز اتوبوسی واقع در یک بازار شلوغ در شمال یمن را هدف قرار دادند و جان دست‌کم ۵۱ تن از جمله ۴۰ کودک را گرفتند. این حمله با محکومیت بین‌المللی گسترده مواجه شد و این ائتلاف متجاوز اعلام کرد درباره آن تحقیق می‌کند.

درگیری‌ها در کشور فقیر یمن از سال ۲۰۱۴ آغاز شده است و یک ائتلاف تحت امر سعودی از سال ۲۰۱۵ به درگیری‌های این کشور دامن زده‌ است. غیرنظامیان یمنی متحمل بیشترین درد و رنج شده، در آستانه قحطی هستند، سیستم بهداشتی این کشور فلج شده و بیش از ۱۰ هزار تن کشته شده‌اند.

حوثی‌ها، ائتلاف سعودی را مقصر حمله پنج‌شنبه در الحدیده دانستند اما رسانه دولتی امارات که یکی از کشورهای کلیدی در این ائتلاف است، این موضع‌گیری را به چالش کشیده و مدعی شد، حوثی‌ها این حمله را ترتیب دادند که جان یک کودک را گرفته و ده‌ها تن دیگر را زخمی کردند. مارک لوکوک، معاون دبیرکل سازمان در امور کمک‌های بشردوستانه هم ائتلاف سعودی را مقصر دانست.

مارک لوکوک تاکید کرد، این عملیات بشردوستانه در یمن بزرگترین عملیات کنونی در جهان است و سه‌ چهارم جمعیت نیازمند دریافت کمک هستند.

او گفت، در سال ۲۰۱۸ سازمان ملل و شرکایش به بیش از هشت میلیون تن کمک کرده‌اند.

لوکوک نسبت به نزدیکی حملات به سایت‌های بشردوستانه از جمله تاسیسات درمانی و محل نگهداری آب آشامیدنی شدیدا ابراز نگرانی کرد.

این مقام ارشد سازمان ملل تاکید کرد: طرفین این درگیری باید به وظایفشان طبق قوانین بشردوستانه بین‌المللی احترام بگذارند و آن کسانی که روی آنها نفوذ دارند باید اطمینان حاصل کنند که تمام کارهای ممکن برای حفاظت از غیرنظامیان انجام می‌شود.

صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) نیز خواستار توفق حملات ائتلاف عربی علیه کودکان یمنی شد.

خیرت کالاباری، مدیر منطقه‌ای یونیسف در خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: براساس گزارش‌ها ۲۶ کودک و مادرانشان در حمله الدریهمی در شمال یمن کشته شدند.

کالاباری، گفت، کودکان همچنان از این جنگ زیان‌بار و شدید متاثر می‌شوند و باید جنگ علیه کودکان یمنی متوقف شود.

تقبیح حملات هوایی اخیر ائتلاف سعودی به دنبال انتشار گزارشی ۹۰ صفحه‌ای از سوی دیده‌بان حقوق بشر در روز جمعه انجام می‌شود. این دیده‌بان، سعودی‌ها و سایرین را به ناکامی در اجرای تحقیقات معتبر درباره ارتکاب جرایم جنگی در یمن یا جبران تلفات علیه غیرنظامیان متهم کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۹۷۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر ایران در ژنو: نسل‌کُشی در غزه را فوراً متوقف کنید

به گزارش قدس آنلاین، «علی بحرینی» سفیر ایران در ژنو طی نامه‌های جداگانه‌ای خطاب به رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، اظهار کرد: وحشی‌گری رژیم صهیونیستی در غزه دیگر موجب شگفتی هیچ کسی نیست؛ این نسل‌کُشی را فوراً متوقف کنید.

سفیر ایران در ژنو همچنین ضمن برشمردن فهرستی از موارد جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل‌کُشی که توسط رژیم صهیونیستی در ۸ ماه گذشته به وقوع پیوسته است، خواستار اقدام فوری سازمان‌های بین المللی برای توقف این نسل کشی شد.

سفیر و نماینده دایم کشورمان نزد سازمان ملل در ژنو در این مکاتبه با اشاره به گزارش مؤسسه دفاع مدنی در غزه مبنی بر کشف گور دسته جمعی حاوی پیکرهای ۲۰۰ تن از شهدای فلسطینی که توسط نیروهای اسراییلی در مجتمع پزشکی ناصر در خان‌یونس غزه کشته و دفن شده بودند، در این نامه اظهار داشته است: پیش از ارتکاب به این جنایت نیز کارشناسان سازمان ملل در خصوص حمله به بیمارستان‌ها توسط رژیم صهیونیستی هشدار داده بودند.

بحرینی تاکید کرد: این واقعیت نشان می‌دهد که اگر این جنایات دهشتناک فوراً متوقف نشود، لاجرم شاهد تکرار چنین فجایعی خواهیم بود.

وی در این نامه با استناد به حقوق بین الملل، حقوق بین المللی بشردوستانه و اسناد مهم بین المللی از قبیل کنواسیون های چهارگانه ژنو، حمله به بیمارستان‌ها و اماکن درمانی، گرسنگی دادن به مردم به عنوان ابزار جنگی، جلوگیری از انتقال کمک‌های بشردوستانه و مواردی از این قبیل را مصادیق غیر قابل انکار جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی خوانده و اظهار کرد: سبعیت در حملات غیر انسانی رژیم صهیونیستی در غزه دیگر موجب شگفتی هیچ کسی نیست؛ این رفتار قبلاً نیز توسط این رژیم وعده داده شده است.

گفتنی است؛ کنوانسیون‌های بشردوستانه ژنو، متضمن حقوق غیر نظامیان در مخاصمات مسلحانه است و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به عنوان پاسدار و نگهبان حقوق بین المللی بشردوستانه و کنوانسیون‌های ژنو موظف است حداکثر تلاش خود را برای اجرای مفاد این کنواسیون ها مبذول دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • سفیر ایران در ژنو: نسل‌کُشی در غزه را فوراً متوقف کنید
  • نسل‌کُشی در غزه را فوراً متوقف کنید
  • اسکله کمک‌رسانی آمریکا به غزه؛ پرده دودی برای حمله به رفح
  • دو برادر متجاوز به اعدام محکوم شدند | اثبات جرم در دادگاه با نمایش یک فیلم
  • عامل حمله به کنسولی ایران در پاریس به حبس محکوم شد
  • سازمان ملل: بیش از ۲۳ هزار کودک قربانی سلاح های انفجاری شدند
  • کارشناس سازمان ملل: سیستم سلامت غزه به طور کامل نابود شده است
  • یونیسف خواستار توقف فوری کشتار کودکان در فلسطین شد
  • یونیسف: کشتار کودکان در غزه باید متوقف شود
  • یونیسف: کشتار کودکان فلسطینی متوقف شود