۷۰ درصد مستندهای سینمای ایران فرصت پخش از تلویزیون را دارند
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۹۷۲۸۰
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، شرایط تعامل مستندسازان با تلویزیون را در بهترین دوران خود توصیف کرد و از اهمیت توجه به ظرفیتهای تازه در عرضه مستند گفت.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره نقش تلویزیون در عرضه هرچه بهترین تولیدات مستند گفت: تلویزیون بهعنوان خانه اصلی تولیدات مستند همواره تعامل خوبی با مجموعه مستندسازان داشته و به طور خاص بعد از راهاندازی شبکه مستند این حمایت جدیتر هم شده که مرکز گسترش هم در همین راستا قرارداد نسبتا قابل قبولی را با تلویزیون در راستای حمایت از تولیدات مستند منعقد کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دبیر جشنواره «سینماحقیقت» افزود: ممکن است برخی آثار در فضای سینمای مستند تولید شوند که با توجه به چارچوبها و قواعد استاندارد سیما، امکان پخش نداشته باشند که درباره این آثار طبیعتا تعاملی صورت میگیرد اما بهطور عمومی قرارداد جامعی با تلویزیون برای حمایت از آثار مستند داریم که در راستای همین قرارداد هر سال تعداد قابل توجهی از تولیدات سینمای مستند از طرف تلویزیون خریداری میشود. این خرید هم صرفا از سوی شبکه مستند صورت نمیگیرد بلکه تامین برنامه سازمان این آثار را خریداری میکند و به همین دلیل از شبکههای مختلف قابل پخش هستند.
طباطبایینژاد با اشاره به خرید ۸۰ مستند در ماههای اخیر از سوی تلویزیون، گفت: تعدادی از این آثار تا به امروز روی آنتن هم رفتهاند و در هفته گذشته هم تعداد دیگری مستند را به تلویزیون ارایه کردهایم و خوشبختانه این تعامل میان مرکز گسترش و صداوسیما وجود دارد.
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به فضای بازتر «شبکه مستند» به نسبت دیگر شبکههای سیما برای پخش آثار مستند، ادامه داد: شبکه مستند فضای موسعتری را برای پخش آثار مستند دارد که زمینه مناسبتری برای تعامل با مستندسازان فراهم میآورد.
وی با اشاره به بحث «قیمتگذاری آثار مستند» گفت: شاید در این زمینه ما بهعنوان مستندساز انتظارات و نکاتی را داشته باشیم اما بازهم فضای تعامل در این زمینه وجود دارد و این سرفصلها هم قابل گفتگو است کمااینکه در سالهای اخیر هم این گفتگو و تعامل همواره وجود داشته است.
طباطبایینژاد درباره اظهارات محسن امیریوسفی رییس کانون کارگردانان سینمای ایران در جشن سینمای مستند مبنیبر اینکه صرفا ۱۰ تا ۲۰ درصد مستندهای موفق و تجلیل شده در جشنوارهها، امکان و فرصت نمایش از تلویزیون را پیدا میکنند هم گفت: از آنجایی که آثار داوری شده در جشن امسال مستندسازان را بهطور کامل ندیدهام نمیتوانم درباره این درصد درباره ویترین این جشن، موضعی داشته باشم اما اگر بخواهیم درباره کلیت جریان تولیدات مستند سینمای ایران قضاوت کنیم حتما این درصد بالاتر است و فکر میکنم بالای ۶۰ تا ۷۰ درصد مستندهای سینمای ایران امکان و فرصت پخش از تلویزیون را دارند.
دبیر جشنواره «سینماحقیقت» در ادامه تاکید کرد: مهمتر از فضایی که امروز در تلویزیون برای عرضه آثار مستند وجود دارد، فرصت عرضه آثار در شبکه اینترنتی ویاودی (VOD) است که عملا در قالب آن و با کمترین سختگیری و محدودیت، تولیدات مستند امکان عرضه پیدا کردهاند. مرکز گسترش در این زمینه ورود کرده و تاکنون ۵۰۰ عنوان مستند را در فضای ویاودی عرضه کرده است. در حال حاضر شرکتهای متعددی در این زمینه فعالشدهاند که مستندسازان میتوانند از این ظرفیت هم استفاده کنند.
طباطبایینژاد در پایان به سهم ۲۵ درصدی فیلمهای مستند از ظرفیت اکران گروه «هنروتجربه» هم اشاره کرد و گفت: بهرغم تمام این ظرفیتها اگر مشخصا درباره تلویزیون بخواهیم اظهارنظر کنیم صراحتا میتوانم بگویم در بهترین دوران تعامل مستندسازان با تلویزیون به سر میبریم بهخصوص که آقای سلیم غفوری بهعنوان رییس شبکه مستند از فعالان حوزه مستند بودهاند و نسبت به این فضا شناخت بسیار خوبی دارند و کارشناس حوزه مستند محسوب میشوند. تا به امروز هم اهتمام بسیار زیادی برای حمایت از تولیدات مستند داشتهاند که این جای تشکر دارد.
منبع:مهر
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۹۷۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کارکرد انتقادی فیلمهای مستند کمرنگ شده است
سعید الهی، تهیهکننده مستند «قویدل» گفت: کارکرد راهبری و انتقادی آثار مستند در حال فراموشی و کمرنگ شدن است. متاسفانه شاهد تولیداتی غیرجذاب و منفعل هستیم.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سینمای مستند در طول چند سال اخیر فراز و نشیبهای زیادی را پشت سر گذاشته است؛ از یکسو مطالبهگر بودن این حوزه، باعث افزایش انتظارات از آن شده، اما حمایتهای ضعیف از آن شرایط سختی را برای ادامه کار مستندسازان به وجود آورده است.
اگر پای صحبت مستندسازان بنشینید، سخنان قابل تأملی را بر زبان میآورند؛ هزینههای تولید به شدت بالا رفته، اما برآوردها افزایشهای حداقلی داشتند. علاوه بر این، محدودیتهای ورود به بسیاری از موضوعات اجتماعی اقتصادی کار سوژهیابی برای بسیاری از مستندسازان را سخت کرده است. اما در نقطه مقابل منتقدین نیز معتقدند که سینمای مستند کارکردهای پیشین خود در حوزه نقد اجتماعی و مطالبهگری را تا حدودی از دست داده و ضعیفتر شده است.
در بررسی پرونده "بایدها و نبایدهای سینمای مستند در سال ۱۴۰۳" گفتوگویی با سعید الهی داریم. او از تهیهکنندگان شناخته شده کشور است که با ۲ اثر در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت؛ مستند «قوی دل» که توانست جایزه بهترین مستند را از آن خود کند و پیش از این نیز در جشنواره سینما حقیقت تحسین شده بود و فیلم سینمایی «میرو». مستند قوی دل این روزها در بخش هنر و تجربه اکران میشود.
الهی ضمن اشاره به اهداف و کارکرد فیلمهای مستند در اصلاح و ارتقای رفتارهای اجتماعی گفت: مستند با تکیه بر شواهد بصری میبایست در مسیر روشنگری و اطلاع رسانی، نگاه مخاطب را نسبت به یک موضوع یا پدیده متمرکز کرده و مردم را به کشفهای جدید از مفاهیم مرتبط با خود ترغیب کند.
وی با نقد شرایط فعلی در حوزه تولید فیلم مستند اظهار داشت: ماهیت اصلی مستند برخلاف آثار داستانی در این روزها که بیشتر از هر چیزی کارکرد سرگرمی پیدا کرده، در گزندگی و تذکره و تولید فکر و اندیشه و در نهایت تعالی فهم مخاطب است، اما آیا میتوان امروزه چنین ادعایی کرد؟ در حالیکه فقر مفاهیم فرهنگی و اجتماعی در بین نسلهای امروز کاملا مشهود است، متاسفانه در بسیاری از آثار مستند حتی با سرمایهگذاری برخی دستگاههای دولتی و حاکمیتی شاهد تولیداتی غیرجذاب، منفعل و حتی بدون راهبرد مفهومی هستیم که فقط روی فرم و تکنیک تمرکز پیدا کرده، نه محتوا و مضمون.
این تهیهکننده با بیان اینکه اگر اثر فرهنگی در هر شکلی در تعیین راهبرد و سیاست کلی خود خلایی داشته باشد هیچگاه به یک محصول ماندگار تبدیل نخواهد شد، تاکید کرد: فیلم مستند ازین امر مستثنی نیست و نباید فقط در جذابیتهای تصویری و تکنیکی متوقف بماند. اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی از طریق فیلم مستند وجوه مختلفی دارد که حداقل در کشوری مانند ایران هرگز در این زمینه کمبودی نخواهیم داشت.
الهی خاطرنشان کرد: تولید مستند در انواع مختلف آن، قابل تحسین و مورد توجه مردم است؛ چه بسا در تولید برخی از آنها مانند محیط زیست، طبیعت، حیات وحش و... در دهههای گذشته تاکنون کوتاهی نیز شده است، اما محور اصلی مستند به معنای نقد مصلحانه و بیان حقایق زیرپوست جامعه را نباید از یاد برد.
تهیهکننده بهترین مستند جشنوارههای فیلم فجر و سینما حقیقت اظهار کرد: حرکت در یک مسیر استراتژیک اگرچه تهدیدات و موانع خاص خود را ممکن است داشته باشد، اما مانند «قوی دل» میتواند در نگاهی منصفانه و البته شجاعانه هم نظر داوران و متخصصان امر را جلب کند و هم نظر حاکمیت و اقشار مختلف تماشاگران. نمایش عمومی «قوی دل» فرصتی است برای اینکه به بهانه بازخوانی پرونده جنجالی ورود فرآوردههای خونی فرانسوی در سه دهه پیش به کشور، ذهن ناخودآگاه مخاطب در نسلهای مختلف را به مفاهیم ضروری مانند اهمیت دادن انسانها به یکدیگر و پرهیز از فردگراییهای افراطی و مرسوم، لزوم نظارت همکان بر عملکرد دولتها، اعتقاد به سلامت سیستم و تلاش عمومی برای رفع کاستیها و از همه مهمتر امیدواری برای اصلاح امور معطوف داشت.
الهی ضمن قدردانی از برنامهریزی مجامعی، چون مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و گروه هنر و تجربه برای نمایش اینگونه فیلمهای کم مخاطب در سینماهای کشور و همسطح با فیلمهای به اصطلاح تجاری و پرفروش، از مردم دعوت کرد نه به جهت خرید بلیط و کمک به گردش اقتصادی یک فیلم بلکه برای ایجاد فرهنگ صحیح زیست اجتماعی و نیز توسعه اندیشهورزی به همراه خانواده به ویژه نوجوانان خود که در آستانه ورود به جامعه هستند به تماشای «قوی دل» بنشینند.
وی به ضرورتهای فرهنگی و سینمایی سال ۱۴۰۳ کشور در حوزه مستند پرداخت و گفت: «تولید»، «توزیع» و «نمایش» ۳ رکن اصلی در ساخت یک اثر هنری است و تفاوتی هم در شکل اثر ندارد؛ چه نمایشی، چه تجسمی، موسیقی، ادبیات و ... باید در بستر سیاستگذاری درست و حرفهای، بعد از تولید به «عرضه» ختم شود و مهمترین دغدغه مستندسازان همین است. جدا از برخی آثار پرهزینه، در دنیای دیجیتال، دیگر تولید مستند چندان پیچیده و گران نیست و این عرصه میتواند در بخش تولید و نمایش توسط یک گروه بسیار کوچک هم عمل کند؛ لذا دولتها برای ایفای نقش حاکمیتی خود در بحث نظارت و ممانعت از هرج و مرجهای احتمالی و ترویج برخی نکاههای التقاطی و انحرافی راهی جز همراهی با جامعه مستندسازان از طریق تامین امکانات و خواستههای منطقی و حرفهای آنان ندارند.
الهی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان اثربخشی تولیدات مستند سفارشی توضیح داد: تولیدات سفارشی که اغلب از سوی دستگاههای اجرایی صورت میگیرد تنها در صورتی جای خود را در ذهن و روح و روان مخاطب باز میکنند که علاوه بر بیان غیرمستقیم دستاوردها، از حقیقت گویی و ذکر نکات و حتی تصمیمات اشتباه فاصله نگیرند. تولید فیلم مستند دولتی و سفارشی، دقیقا مانند عملکرد مجموعههای روابط عمومی در سازمانهاست که اگر تعاملی نباشند و بخواهند به صورت یک طرفه و فارغ از همدلی و هم دردی به خودستایی و دفاع بی منطق از مرکز متبوعه خود بپردازند به حتم مخاطب خود را از دست خواهند داد.
تهیه کننده فیلم سینمایی «میرو» همچنین در خصوص هزینههای سرسام آور تولید و کاهش برآوردها توسط بخش دولتی خاطرنشان کرد: صرفه جویی و نگاه اقتصادی در هزینههای تولید با پولپاشی و ولخرجیهای بیدلیل دو امر جدا از هم است، اما من معتقدم در تولید یک محصول فرهنگی باید همه وجوه در کنار تورمهای احتمالی در نظر گرفته شود و قواعد خاص ساخت آثار بصری و نمایشی و تفاوت زیاد آن با سایر تولیدات و خدمات اقتصادی و صنعتی و عمرانی، توسط مدیران مربوط لحاظ شود.
وی در پایان ضمن ابراز خوشحالی از حضور موفقیت آمیز مستندهای ایرانی در عرصه بین المللی، مهمترین چالش پیش روی مستندسازان کشور را به ویژه در سال جاری، تورم و گرانی و معیشت و درآمد منظم فعالان این حوزه و در کنار آن بلاتکلیفی آنان در بازگشت سرمایههای تولید دانست و گفت: مستند باید دیده شود تا بتواند علاوه بر تامین مخارج خود پیامش را نیز به مردم انتقال دهد. برنامه ریزیهای زودبازده در این مسائل بر عهده دولت است و چشم امید همکاران ما به سازمان سینمایی ست.
«قویدل» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به کارگردانی علی فراهانی صدر و تهیهکنندگی سعید الهی در سینماهای «هنر و تجربه» اکران شده است.