Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها طی سخنانی در هفتمین دوره ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه زنجان که در مشهد مقدس برگزار شد، عنوان کرد: انسان یک موجود دو ساحتی است؛ بر خلاف ادبیات ما که دو ساحتی بودن انسان را با روح و جسم بیان می‌کنیم، در ادبیات غالب قرآن نور و ظلمت مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خداوند در آیة‌الکرسی آنجا که می‌فرماید: «...اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ...» صراحتاَ بیان می‌کند که  همه انسان‌ها از نور بهره‌مند هستند با این تفاوت که مؤمنان از مرتبه بالاتری نسبت به کافران، از نور برخوردارند. کافران نیز مرتبه بالاتری از ظلمت را  نسبت به مؤمنان دارا هستند.

وی در ادامه با اشاره به آیه ۸ سوره شمس (فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا)  به بیان روشن‌تری از نور پرداخت و افزود: طبق این آیه شریفه، فجور و تقوا به همه انسان‌ها الهام شده است و کسی نمی‌تواند ادعا کند که خوب و بد را نمی‌فهمد. کسی نیست که نفهمد خیانت و ظلم بد است و محبت و صداقت خوب است. همه انسان‌ها سطحی از فهم را دارند و به همان اندازه مسئول هستند، حتی اگر هیچ پیامبری مبعوث نمی‌شد حجت بر انسان‌ها به سبب عقلی که دارند، تمام بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به اینکه یکی از مهمترین دیدگاه‌های تشیع عقل‌گرایی است، افزود: ما در دیدگاه تشیع دو حجت داریم، یکی حجت باطنی که همان عقل است و دیگری حجت ظاهری که انبیاء هستند و عقل همان نوری است که خداوند به همه انسان‌ها داده است. نور یک وجود تشکیکی دارد یعنی همچون حیات مراتبی دارد، دربحث حیات جمادات، نباتات و حیوانات می‌توان درک کرد که مراتب حیات نباتات نسبت به جمادات و حیات حیوانات نسبت به نباتات از سطح بالاتری برخوردار است، اما حیات انسان به سبب اندیشه از سطح بسیار بالاتری نسبت به حیوانات و نباتات و جمادات برخوردار است، چرا که انسان به کمک عقل و اندیشه، توانایی درک معادلات موجود در جهان و استخراج قوانین را دارد و همین سبب شده است انسان بر مخلوقات دیگر هستی تسلط داشته باشد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه تاکید کرد: نور هم همچون حیات مراتبی دارد و بر همین اساس خداوند در قرآن کریم به مؤمنان می‌گوبد «یٰاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنُوا استَجیبوا لِلّهِ وَ لِلرَّسولِ اِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم» ای مؤمنان وقتی خداوند و رسولش شما را به حیات جدیدی دعوت می‌کند، بپذیرید. حیاتی که خداوند در این آیه به آن اشاره می‌کند حیاتی به مراتب بالاتر از حیات جمادات، نباتات و حیات حیوانی و انسانی است و آن، حیات ایمانی و حیات طیبه است.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: طبق فرموده قرآن کریم حیاتی بالاتر از حیات طیبه نیز وجود دارد که در آن حیات، حقیقت نور، همان خداوند است و خداوند هرکس را بخواهد به آن نور دعوت می‌کند و انسان‌هایی هستند که مظهر نور خداوندند. بنابر آیات قرآن کریم آن را باید در خانه‌هایی که به برکت حضور صاحبانشان (اهل بیت (ع)) منور شده‌اند جستجو کنیم و مشهد مقدس به برکت وجود بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) یکی از همان خانه‌هاست.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در بخش پایانی سخنانش، ضمن غنیمت شمردن فرصت حضور در مشهد مقدس و محضر حضرت رضا(ع) و بهره‌مندی از این فرصت، به نقش محوری اساتید دانشگاه در تربیت و پرورش نسل جوان کشور پرداخت و به اساتید حاضر در هفتمین دوره ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه زنجان توصیه کرد ضمن استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت، دانشجویان را با پشتوانه‌های عمیق معرفتی، هویتی و ساختارهای قوی فکری تربیت کنند، چرا که این جوانان که آینده جامعه در دست آنان است در دوره‌ای که شخصیتشان شکل می‌گیرد، به دست استاد و دانشگاه سپرده شده‌اند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ادبیات جهان شورای عالی انقلاب فرهنگی نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۹۸۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد و مدرسه از برجسته‌ترین محیط‌های تبیین اندیشه و گفتمان

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: مسجد و مدرسه از برجسته‌ترین محیط‌های تبیین اندیشه و گفتمان با گستره تأثیرگذاری بالاست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله سید محمد سعیدی در دیدار عبدالله میرابراهیمی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم که روز گذشته در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی برگزار شد، ضمن اشاره به اهمیت مدیریت پسماند شهری، به تحریم اسراف در آموزه‌های دینی اشاره کرد و گفت: بحث از حقیقت اسراف گاهی جنبه موعظه‌ای دارد که در بستر نوشتار و گفتار تجلی می‌یابد و گاهی به‌صورت کارگاهی دنبال می‌شود که از حیث تأثیر و پیام‌آوری از جایگاه والایی برخوردار است.

 تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) ضمن اشاره به تفاوت فرایندهای کارگاهی و موعظه، درهم تنیدن مباحث کارگاهی و موعظه را از روش‌های بسیار ارزشمند نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و اله دانست و خاطرنشان کرد: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله ضمن توجه به بیان جنبه‌های نظری در فرایند موعظه، جنبه‌های تربیتی و عبرت‌آموزی را در عرصه‌های کارگاهی موردتوجه قرار می‌دادند و در آن کارگاه‌ها به مصداق خاصی از یک درس و عبرت توجه می‌کردند.

وی تبیینی از گزاره‌های تاریخی سیره نبوی در عرصه تعلیم‌وتربیت ارائه نمود و گفت: در یکی از مسافرت‌ها رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله با اصحابش در سرزمینی خالی و بی علف فرود آمدند و دستور دادند هیزم جمع کنند؛ اصحاب گفتند «هیزمی دیده نمی‌شود»؛ حضرت فرمود: «درعین‌حال هرکس هر اندازه می‌تواند جمع کند»؛ هرکس هر اندازه توانست ذره‌ذره جمع کرد وقتی همه را روی‌هم ریختند، مقدار زیادی هیزم جمع شد؛ حضرت فرمودند؛ گناهان کوچک هم مثل همین هیزم‌های کوچک است، ابتدا به نظر نمی‌آید، ولی یک روز می‌بینید از همان گناهان خرد که به چشم نمی‌آمد، انبوه عظیمی جمع شده است.

 آیت‌الله سعیدی برکت کار گروهی را از دیگر درس‌های سیره حضرت در این رویکرد دانست و با بیان این که احادیث را باید به‌صورت کارگاهی ارائه و تبیین کرد، تصریح کرد: اگر بحث حرمت اسراف از دو جهت توأمان از طرف حوزه‌های علمیه و مجریان به‌صورت موعظه‌ای و کارگاهی ارائه شود، دستورات دینی به‌صورت پایدار در ضمیر مخاطب خواهد نشست.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) مسجد و مدرسه را برجسته‌ترین بستر تبیین گفتمان دانست و بیان کرد: مسجد و مدرسه از برجسته‌ترین محیط‌های تبیین اندیشه و گفتمان با گستره تأثیرگذاری بالاست؛ موضوع اسراف و پسماند از جمله موضوعاتی است که در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان باید بدان توجه بیشتری صورت گیرد.

 وی با بیان این که درس و فرهنگ پسماند را نباید در جمع‌آوری زباله خلاصه کرد، افزود: تبیین فرایند تولید، نگهداری و بازیافت پسماند باید موردتوجه فعالان آموزشی و فرهنگی قرار گیرد؛ برخی از مسائل از نیازهای روزمره، فراگیر و مبتلا به تمام سطوح اجتماعی اعم از خانه، خانواده، مدرسه و غیره است، نهادینه‌سازی فرهنگ درست آن از الزامات اولویت‌بندی شده است.

آیت‌الله سعیدی بهره‌گیری از اسامی و عناوین زیبا و مقدس برای همراه‌سازی قشر جوان و نوجوان را بسیار مهم توصیف و استفاده از عناوین زیبای خادم‌یار، پاکبان، همیار پلیس و غیره را انگیزه‌بخش دانست و گفت: مادران و خانم‌های خانه‌دار یکی از بهترین مبلغان فرهنگ‌ساز هستند؛ نباید از ظرفیت ارزشمند و مؤثر مادران در تربیت نسل‌ها و جامعه غافل بود. تبیین فرهنگ درست پسماند از جمله مؤلفه‌هایی است که باید از محیط خانه آغاز شود.

انتهای پیام/

   

دیگر خبرها

  • فرشتگان کاتب؛ حافظ انسان در زمان حیات
  • مسجد و مدرسه از برجسته‌ترین محیط‌های تبیین اندیشه و گفتمان
  • روحانیت باید توجه به آخرت را به جامعه تزریق کند
  • انسان به ذکر، یادآوری و توجه نیازمند است
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟
  • تلف شدن ۸۰درصد نوزادان حیات وحش که بوی انسان گرفتند
  • ماجرای پرسه‌زنی گرگ‌ها در تهرانپارس چه بود؟
  • گفت‌وگو با چهره ماندگار معماری ایران به بهانه روز معماری/ حیاط‌های خالی از حیات
  • رمزگشایی از ویدئوی جنجالی از سه حیوان وحشی در شرق تهران | این حیوانات گرگ هستند؟!
  • عدالت و انسجام اجتماعی؛ مهمترین موضوعات محوری در قرآن