Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-حسین مرعشی گفت: ما برخی از تصمیمات دولت را نمی‌پسندیم. اگر حق را به مردم بدهیم دولت را نقد می‌کنیم. قسم نخوردیم که دولت هر رفتاری کرد، حمایت کنیم. ما هیچگاه از حمایت بی‌قید و شرط از آقای روحانی صحبت نکردیم. به این معنا اصلاح‌طلبان عبد و بنده دولت نیستند.

روزنامه کیهان اخیرا طی گزارشی مدعی شده که اصلاح‌طلبان نگاه ساندیسی به روحانی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این معنا که جریان اصلاحات با وجود حمایت از حسن روحانی حاضر به شریک شدن در هزینه‌ اشتباهات دولت نیست و حتی از آن به عنوان نگاه شترمرغی اصلاح‌طلبان یاد می‌کند. کیهان این جریان سیاسی را به عدم مسوولیت‌پذیری متهم کرد.

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران معتقد است که «کیهان خوب است به مخالفت‌های خود با دولت پاسخ دهد که چرا با تمام توان و قدرت به جنگ دولت منتخب مردم می‌آید.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین در پاسخ به کیهان بیان می‌کند که «اگر مقصود کیهان این است که چون اصلاح‌طلبان از آقای روحانی حمایت کردند نباید نقدی نسبت به دولت داشته باشند، خواسته منطقی‌ای نداشته است. سیاست اصلاح‌طلبان از ابتدا در مورد دولت روشن بود.»

در ادامه مشروح این گفت و گو را می خوانید:

کیهان اخیرا در گزارشی مفصل از عدم احساس مسوولیت اصلاح‌طلبان نسبت به حمایت از روحانی سخن گفته است. ارزیابی شما از این موضوع چیست و مناسبات امروز اصلاح‌طلبان با دولت چیست و آیا نقد اصلاح‌طلبان به دولت دلیلی بر عدم مسوولیت‌پذیری اصلاح‌طلبان است؟

اصلاح‌طلبان در دو دوره ریاست‌جمهوری از آقای روحانی حمایت کردند اما این مساله در قالب ائتلاف رسمی و محاسبه‌گرانه نبوده است؛ بلکه حمایتی به صورت یک طرفه و بنا بر مصالح عمومی کشور و دفاع از کیان نظام بود. اصلاح‌طلبان هیچگاه مابه‌ازایی هم از دولت مطالبه نکردند. آقای روحانی نیز با هیچ خواسته مشخصی از سوی اصلاح‌طلبان مواجه نبوده است. اگر مقصود کیهان این است که چون اصلاح‌طلبان از آقای روحانی حمایت کردند نباید نقدی نسبت به دولت داشته باشند، خواسته منطقی‌ای نداشته است.

سیاست اصلاح‌طلبان از ابتدا در مورد دولت روشن بود. «حمایت نقادانه» همواره مدنظر اصلاح‌طلبان بوده است. ما نقد را به نفع دولت می‌دانیم و به عملکرد دولت نقد داریم. این نه به معنای جدایی و نه به معنای مطالبه‌گری است. یعنی ما به ازایی ندارد.

یک جریان سیاسی از مردم و کشور دفاع می‌کند و خیلی طبیعی است که اگر تشخیص دهیم افرادی می‌توانند در خدمت مردم باشند، از آن فرد حمایت کنیم. در دو دوره گذشته نیز سیاست‌های کلی دولت را می‌پسندیدیم و از او حمایت کردیم. الان در اجرا ضعف‌هایی از دولت می‌بینیم که مورد انتقاد قرار می‌دهیم. ما مردم را با هیچ کس و هیچ چیز عوض نمی‌کنیم. چرا که مردم را پشتوانه نظام و سیاست‌ورزی می‌دانیم. به این معنا که بین منتخبان مردم و مردم همیشه دومی را انتخاب می‌کنیم. چه منتخبان از جناح خودمان و همفکران‌مان باشند و چه رییس‌جمهوری از جناح ما نباشد. کیهان توان این را ندارد که بین روابط اصلاح‌طلبان و دولت اختلال ایجاد کند. کیهان خوب است به مخالفت‌های خود با دولت پاسخ دهد که چرا با تمام توان و قدرت به جنگ دولت منتخب مردم می‌آید. خوب است در مورد اشتباهات گذشته‌اش به مردم توضیح دهد.

آیا اصلاح‌طلبان می‌خواهند از مقابل نقد مردم به دولت جا خالی دهند و مسوولیت اشتباهات دولت را به عنوان جریانی که دو دوره از روحانی حمایت کرد، نپذیرند؟

بالاخره ما برخی از تصمیمات دولت را نمی‌پسندیم. اگر حق را به مردم بدهیم دولت را نقد می‌کنیم. قسم نخوردیم که دولت هر رفتاری کرد، حمایت کنیم. ما هیچگاه از حمایت بی‌قید و شرط از آقای روحانی صحبت نکردیم. به این معنا اصلاح‌طلبان عبد و بنده دولت نیستند. ما از دولتی حمایت کردیم که در خدمت مردم باشد، هر کجا که دولت اشتباه کند، با صدای بلند از دولت انتقاد می‌کنیم تا خود را اصلاح کند.

آیا اصلاح‌طلبان نوعی تجارت با روحانی داشتند و اکنون به دلیل اینکه خواسته‌های‌شان برآورده نشده ناراضی هستند؟ نظرتان در مورد این نوع نگاه کیهان چیست؟

سهم اصلاح‌طلبان در دولت خیلی ناچیز است. اگر می‌خواستیم با دولت معامله کنیم، این رفتارها را تحمل نمی‌کردیم. اصلاح‌طلبان هیچ توصیه‌ای در این مورد به دولت نکرده‌اند؛ فقط گفتیم که دولت باید به آنچه به مردم وعده کرده پاسخ دهد.

هویت اصلاح‌طلبانه در جریان حمایت از روحانی خدشه‌دار شد؟ آیا این حمایت باعث محافظه‌کارانه شدن رفتار اصلاح‌طلبان شد؟

حمایت از آقای روحانی با هویت اصلاح‌طلبانه ما مغایر نبود. برنامه آقای روحانی با افق اصلاح‌طلبان هماهنگ بود. البته برای اجرا و عمل به برنامه‌ها کابینه و مدیران قوی‌ای به کار گرفته نشد. ما از آقای روحانی انتظار دولت نیرومندتری داشتیم. اینکه بتواند ظرفیت‌های کشور را بیشتر فعال کند. در سطح مدیریت کلان کشور هم می‌شد، بهتر از این عمل کرد. از این جهت اصلاح‌طلبان به دولت انتقاداتی دارند.

آیا تحت شرایطی ممکن است اصلاح‌طلبان از حمایت دولت اعلام برائت کنند؟

ما چون دولت را در مسیر خدمت به مردم می‌بینیم، این کار را نمی‌کنیم.

اگر از مسیر خدمت به مردم خارج شوند چطور؟

الان مساله کشور همراهی با دولت یا اعلام برائت از آن نیست. الان رییس‌جمهور باید بتواند کشور را از دریای متلاطم به خوبی عبور دهد و انتظار امروز اصلاح‌طلبان از دولت همین است. دیگر مقابله جناحی مساله اصلی کشور نیست. آقای روحانی در انتخابات جدیدی شرکت نخواهد کرد و راه ما تقویت دولت همراه با انتقاد برای انجام این وظیفه است.

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۹۸۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع‌شدن برخی شیرخوارگاه‌های تهران پس از اصلاح دستورالعمل فرزندخواندگی

انسیه خزعلی معاون امور زنان ‌و خانواده رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: طبق گزارش بهزیستی تهران با ترمیمی که در دستورالعمل فرزندخواندگی صورت گرفته، برخی شیرخوارگاه‌ها به دلیل جمع شدن صف فرزندخواندگی جمع‌‌آوری شده‌اند.

وی افزود: در سال اول دولت بسیاری در شهر‌های مختلف از این موضوع ناراحت بودند که در نوبت هستند، اما به آنان فرزندی سپرده نمی‌شود و گاهی این انتظار دو تا سه سال طول می‌کشید.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • کنایه رییس دفتر رئیس جمهور سابق به آمارهای رییسی (فیلم)
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین (ع)
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر امام حسین (ع)
  • جمع‌شدن برخی شیرخوارگاه‌های تهران پس از اصلاح دستورالعمل فرزندخواندگی
  • پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است
  • سردار رادان : با حمایت مجلس ، دولت و قوه قضائیه، اجرای طرح عفاف و حجاب را با قوت ادامه خواهیم داد
  • نسخه جدید گروهک نهضت آزادی برای اصلاح طلبان
  • استارت انتخاباتی حجاریان!