Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-01@08:50:35 GMT

ایجاد مناطق آزاد جدید؛ آری یا خیر؟

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۹۹۴۰۴

ایجاد مناطق آزاد جدید؛ آری یا خیر؟

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ به تازگی بحث ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی که توسط دولت در قالب لایحه ای به مجلس ارایه شده، مطرح است و نمایندگان مجلس باید بزودی درباره ایجاد و یا لغو درخواست دولت تصمیم گیری کنند.

مرکز پژوهش های مجلس در قالب اظهارنظری کارشناسی درباره لایحه ایجاد ۷ منطقه آزاد تجاری - صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی عنوان کرد: بررسی شاخص های اقتصادی و عملکرد مناطق آزاد در بیش از دو دهه گذشته گویای وجود مشکلاتی در عملکرد فعلی مناطق آزاد است که عمدتا به عدم تحقق اهداف اصلی این مناطق در حوزه های تولید، صادرات و سرمایه گذاری خارجی در سطح مطلوب باز می گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



همچنین انتقادهایی در حوزه عدم وجود زیرساخت ها و وابستگی درآمدهای این مناطق به فروش زمین و اراضی منطقه، واردات خودروهای لوکس سواری، واردات کالاهای مصرفی و همراه مسافر و امکان رسوب کالا به سرزمین اصلی بدون انجام تشریفات گمرکی به دلیل عدم امکان فنس کشی اراضی وسیع و عدم استقرار گمرک ایران در تمامی مبادی ورودی و خروجی متوجه مناطق آزاد فعلی است.

در بخش جمع بندی این اظهارنظر کارشناسی آمده است: اکثر مطالعات موجود در حوزه عملکرد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ایران حاکی از آن است که این مناطق توانسته اند به صورت مطلوب به اهداف اصلی خود دست یابند. اهداف اصلی این مناطق در دنیا که در محدوده هایی بسیار کوچک و خارج از مناطق شهری و عمدتا در نقاط حاشیه بندری با رویکرد کاملا تخصصی و با تمرکز بر فناوری های پیشرفته و دانش بنیان ایجاد و واقع شده اند، جذب سرمایه گذاری خارجی، ارتقای سطح تولید، ایجاد اشتغال مولد، توسعه صادرات به خصوص در کالاهای با ارزش افزوده بالا است.

همچنین درباره کاهش محدوده مناطق آزاد پیشنهادی نیز این موضوع مطرح شده که این مناطق در حوزه های مختلف از جمله منابع مورد نیاز برای ایجاد زیرساخت های اقتصادی، امکان محصور شدن و فنس کشی و رسوب کالا به سرزمین اصلی به صورت قاچاق، زمین خواری و تغییر کاربری، تردد خودرو سواری لوکس و ... دارای مشکلات به مراتب کمتری نسبت به مناطق آزاد فعلی است و این موضوع می تواند به عنوان نقطه قوت مصوبه کمیسیون اقتصادی در ایجاد مناطق آزاد پیشنهادی جدید محسوب شود.

در هر حال، ایجاد مناطق آزاد جدید با توجه به اینکه در نقاط مرزی کشور است می تواند گامی در جهت محرومیت زدایی از مناطق مرزی کشور باشد ولی توجه به این نکته لازم است که در شرایط فعلی اقتصادی کشور و با توجه به کاهش درآمدهای نفتی دولت، ایجاد مناطق آزاد و ویژه جدید که شامل انواع معافیت های مالیاتی و گمرکی است باعث کاهش درآمدها و فشار بر بودجه دولت می شود.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: مناطق آزاد مجلس گمرک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۹۹۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود

ایسنا/خراسان رضوی معاون سیاسی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود، گفت: درست است که امروزه مردم در خصوص معیشت مشکل دارند، اما در این جنگ اقتصادی هم پیروز خواهیم شد و دشمن را شکست خواهیم داد.

سید هادی طباطبایی امروز، ۱۰ اردیبهشت در جشنواره امتنان اظهار کرد: کارگران و کارفرمایان دو بال عمده تولید در کشور هستند. حوزه تولید سالیان سال مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و امسال تاکید ایشان در خصوص جهش تولید با مشارکت مردم است. بنابراین باید این حوزه در سال ۱۴۰۳ با مشارکت مردمی و حرکت تند همراه باشد تا به نقطه مطلوب برسیم. 

وی با اشاره به اینکه جمعه هفته آینده دومین مرحله انتخابات مجلس دوازدهم برگزار می‌شود، افزود: از مردم انتظار می‌رود مانند مرحله اول انتخابات که مشارکت آنان افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران بود، در این مرحله هم به صورت حداکثری مشارکت داشته و با حضور گسترده خود دشمن را ناامید کنند، زیرا این مرحله تکمیل‌کننده مرحله اول است‌. پیش‌بینی دشمن از مشارکت مردم در مرحله اول ۲۰ الی ۳۰ درصد بود که مردم خراسان رضوی افتخارآفرینانه مشارکت ۴۷.۴ درصدی را ثبت و دشمن را ناامید کردند. 

معاون سیاسی استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: نتیجه افتخار در انتخابات، افتخار در میدان و دیپلماسی‌ ایران بود، زیرا وعده صادق به پشتوانه مردم شکل گرفت و باعث شد که اسرائیل از خاک ایران مورد حمله قرار گیرد و در پاسخ به تجاوزی که به کنسولگری ایران انجام داده بود، تنبیه شود. بارها گفته‌ایم که اهل جنگ نیستیم اما دفاع را به خوبی انجام می‌دهیم، زیرا زمان بزن در رو تمام و این امر به تمامی دشمنان جمهوری اسلامی ثابت شده است. 

طباطبایی با بیان اینکه زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود، گفت: درست است که امروزه مردم در خصوص معیشت مشکل دارند، اما قطعا به فرمان مقام معظم رهبری در این جنگ اقتصادی هم پیروز خواهیم شد و دشمن را شکست خواهیم داد. وعده خداوند، وعده‌ای صادق است و در آیه ۷ سوره محمد فرموده است: «ای اهل ایمان! اگر خدا را یاری کنید، خداوند نیز شما را یاری می‌کند و قدم‌هایتان را ثابت خواهد کرد.» 

وی ادامه داد: بنده تمامی زحمات شما کارگران را در جبهه جنگ اقتصادی و تولید ارج می‌نهم و از تمامی کارگران عزیز که برای پیشرفت و سربلندی کشور ایران تلاش می‌کنند، صمیمانه کمال تشکر را دارم. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایجاد دهکده لجستیکی مرزی سرخس
  • استاندار: برای تحقق طرح جامع مناطق ویژه اقتصادی مازندران؛ هماهنگی های لازم انجام شده است
  • وزیر صمت: ظرفیت‌های تولید شناخته شده و باید در جستجوی راه‌های صادراتی باشیم
  • تبدیل مناطق آزاد ویژه اقتصادی مازندران از واردات صرف به دانش فنی و صادرات
  • مناطق آزاد کشور ؛ چالش ها وراهکارها
  • معرفی ۱۲۴ بسته سرمایه‌گذاری منطقه آزادچابهار به فعالان اقتصادی؛ چابهار بهشت سرمایه گذاری
  • کسب رتبه برتر در حوزه عمران و زیربنایی توسط منطقه آزاد چابهار
  • زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود
  • منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد
  • وزیر کشور: اقدامات استان کرمان در ایجاد زنجیره ارزش قابل توجه است