Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@10:47:06 GMT

پنج بنای تاریخی در قم مرمت شد

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۹۹۶۴۱

پنج بنای تاریخی در قم مرمت شد

قم- ایرنا- مسئول دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه پنج بنای تاریخی در استان قم به ارزش سه میلیارد و 870 میلیون ریال احیا و مرمت شد.

کاظم فداییان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تعداد بناهای تاریخی شامل خانه های تاریخی علامه راد، عربشاهی، توکلی، منادی و کوشک را شامل می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: برای خانه تاریخی توکلی حدود 2 میلیارد ریال، خانه تاریخی عربشاهی 750 میلیون ریال، خانه تاریخی علامه راد 500 میلیون ریال، خانه تاریخی منادی 170 میلیون ریال و برای کوشک 450 میلیون ریال اعتبار مرمت هزینه شده است.
وی به ویژگی آثار مرمت شده پرداخت و گفت: خانه تاریخی عربشاهی به شماره ثبت 14781 و کوشک درروستای وریچ از توابع کهک یادگاری از دوران قاجاریه می باشد که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
کهک از بخش های پنج گانه استان قم با مرکز شهر قم حدود 35 کیلومتر فاصله دارد.
مسئول دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: 2 خانه تاریخی به نام های منادی و علامه راد واقع در خیابان عمار یاسر و خانه تاریخی توکلی واقع در خیابان آیت الله طالقانی قم به اواخر دوره قاجار می ‌رسد که جز آثار ملی ایران محسوب می شوند.
وی، آوار برداری، حذف الحاق ها، شمع کوبی، مرمت جرزها، احیای بام ها، حفاظت اضطراری، سبک سازی طاق ها ،بازسازی نماها و حیاط ها و سایر موارد از جمله اقدام های مرمت این آثار تاریخی قم بوده است.
وی با بیان این که پنج بنای تاریخی دیگر نیز تا پایان سال جاری مرمت خواهد شد گفت: اسامی تعدادی آثار تاریخی که در قم نیاز به مرمت و بازسازی دارند به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ارسال شده است تا بعد از تایید اعتبار آن ابلاغ و اختصاص یابد.
فداییان اضافه کرد: برای حفظ و احیای آثار تاریخی قم سالیانه اعتبار ملی اختصاص می یابد بتوانیم اعتبارهای ابلاغی را صرف هزینه مرمت و بازسازی کنیم.
وی با اشاره به این که در استان قم دارای بیش از 360 اثر تاریخی است گفت: این آثار در شهر قم و بخش های استان قم از جمله مرکزی، کهک، خلجستان، سلفچگان، جعفرآباد واقع شده است که میزبان گردشگران و تاریخ دوستان هستند.
وی افزود: قدمت هفت هزار ساله قم در مستندهای باستان شناسان شهری قم مشهود است و معماری های اسلامی و ایرانی در بناهای تاریخی به این آثار هویت بخشیده است از این رو همه باید در حفظ آثار تاریخی پیش قدم باشیم.
8138/ 6133/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي مرمت آثار تاريخي ميراث فرهنگي قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۹۹۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت حرم شاه عبدالعظیم طی ۶ ماه آینده

به گزارش خبرنگار مهر، نشست سراسری شوراهای فنی استان‌ها به ریاست علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور با حضور مدیران ستادی و اعضای شورای فنی استان تهران امروز در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

در این نشست فاطمه داوری مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی با اشاره به اینکه در آستانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، معاونت میراث‌فرهنگی برنامه‌های جدی را در دستور کار قرار داده است، گفت: این برنامه‌ها از دیروز با بزرگداشت استادکاران برجسته آغاز شده است و برگزاری این نشست سراسری در راستای برقراری نظامی یکپارچه و پایش و هماهنگی بین استان‌ها برگزار می‌شود.

وی به شعار سال مبنی بر «تاب‌آوری بناهای تاریخی در برابر بلاهای طبیعی» اشاره کرد و هم‌افزایی و ارائه برنامه‌های ملی برای تحقق این شعار را مورد تاکید قرار داد.

داوری ادامه داد: شوراهای فنی استان‌ها در تصمیم‌گیری بازوی مشورتی معاونت میراث‌فرهنگی محسوب می‌شوند. سال گذشته سال احیای شوراهای فنی در استان‌ها بود و امروز از تجارب و نظرات کارشناسی ۲۶۵ نفر از مدیران و متخصصان در سطح کشور برای تحقق برنامه‌ها و اقدامات حوزه حفاظت و مرمت بهره می‌بریم.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی، ۱۴۰۳ را سال کیفیت‌بخشی و توسعه برنامه‌های مرمت و حفاظت عنوان و تصریح کرد: ساختار شوراهای فنی استان‌ها براساس دستورالعمل سال ۱۳۹۶ شکل گرفته که حدود وظایف و فعالیت شوراهای فنی استان‌ها در آن شفاف و روشن است. همچنین بر حسب موضوعات مختلف در حال تدوین نهایی این دستورالعمل هستیم که در این راستا از تجارب و نظرات کارشناسی اعضا استفاده می‌کنیم.

پرهام جانفشان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران، با اشاره به اینکه تهران دارای ۷۰۰ بنای ثبت ملی است به ارائه برنامه‌های مربوط به حفاظت و مرمت بناهای تاریخی این استان پرداخت و افزود: با توجه به پایان فاز اول طرح مطالعاتی حرم شاه عبدالعظیم مرمت بخش از حرم را در دستور کار داریم و طی شش ماه آینده مرمت نقاط تخریب شده آن انجام می‌شود.

جلیل گلشن از اعضای شورای فنی استان تهران، امر پژوهش را در حوزه مرمت مهم‌ترین اصل عنوان کرد و گفت: با انجام پژوهش است که می‌توان به ارزش‌های میراث‌فرهنگی بنا پی ببریم. در مرمت حفظ اصالت بنا باید مدنظر قرار گیرد، مرمت‌ها با کمترین دخل و تصرف انجام شود و برای مخاطب قابل رؤیت باشد. مرمت‌ها باید طبق آئین نامه‌های بین‌المللی انجام و گزارش علمی انجام مرمت‌های انجام شده تهیه و با پرونده ثبتی اثر مرتبط شود.

در ادامه مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌های قزوین، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی و خوزستان به‌صورت ویدئو کنفرانس به ارائه برنامه‌های خود در حیطه حفاظت و مرمت پرداختند و در پایان لوح‌هایی از سوی علی دارابی به اعضای شورای فنی استان تهران اهدا شد.

کد خبر 6081070 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • ۱۵ میلیارد ریال برای مرمت کاروانسرای تاریخی آوه ساوه تخصیص یافت
  • حرم شاه عبدالعظیم مرمت می‌شود
  • مرمت حرم شاه عبدالعظیم طی ۶ ماه آینده
  • ۹۰ میلیارد ریال اعتبار مرمت پل تاریخی خاتون کرج تامین شد
  • ضرغامی: میراث ملموس و ناملموس از هم جدا نیستند
  • مراسم بزرگداشت روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • بارش قطرات باران بر بنای ارگ تاریخی بم
  • ثبت ۱۸ اثر تاریخی همدان در فهرست میراث‌ملی کشور
  • ۳۵ بنا طی سال گذشته در اردبیل مرمت و بازسازی شد
  • بازسازی و مرمت عمارت سیف الدوله در ملایر