Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، به نقل از پاون، «رضا اردکانیان»، وزیر نیرو، پیش از امروز (شنبه سوم شهریورماه) در دومین روز هفته دولت با حضور در نیروگاه پرند، واحدهای یک و دو بخش بخار این نیروگاه را افتتاح کرد.

بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند مشتمل بر سه واحد بخار 160 مگاواتی جمعاً با ظرفیت اسمی 480 مگاوات، 6 واحد بویلر بازیاب حرارت HRSG، سیستم خنک کننده اصلی از نوع کندانسور هوایی ACC، مشترکات مربوطه و پست 400 کیلو ولت است که بیش از 90 درصد تجهیزات یاد شده با تکیه بر توانمندی داخلی و توسط تولید کنندگان داخلی ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با تکمیل بخش بخار، راندمان کل نیروگاه به حدود 49 درصد رسیده و 480 مگاوات بدون مصرف سوخت اضافی به ظرفیت تولید برق کشور افزوده می‌شود که نهایتا کمک شایانی به پایداری شبکه و پاسخگویی به نیاز فزاینده مصرف برق در کشور خواهد کرد.

واحد یک بخار در آبان ماه 96 و واحد دو بخار در مردادماه سال جاری همزمان با پیک بار، با شبکه سراسری سنکرون شده است.

نیروگاه گازی پرند با مشخصات 6 واحد گازی 159 مگاواتی با ظرفیت اسمی 954  مگاوات با راندمان 31.4 درصد در کیلومتر 30 اتوبان تهران - ساوه واقع شده و نیروگاه مذکور (بخش گازی) از طریق سازمان خصوصی سازی به مپنا واگذار شده است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برق دولت سازمان خصوصی سازی برنا بخار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۰۰۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ظرفیت تولید برق به میزان ۸۵۳۸ مگاوات از ابتدای دولت سیزدهم

به گزارش خبرنگار مهر در حالی از سال ۱۴۰۲ با شعار «مهار تورم و رشد تولید» عبور کردیم؛ مقام معظم رهبری امسال را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.

انتخاب این شعار بیانگر اهمیت توجه به تولید ملی و نقش حیاتی مشارکت همگانی مردم در تحقق این هدفگذاری ملی است. امروزه دستیابی به توسعه اقتصادی و رشد پایدار در گرو تقویت بنیه تولید داخلی کشورهاست. به همین دلیل کشورهای پیشرفته و دارای قدرت برتر اقتصادی با تکیه بر ظرفیت‌های تولیدی خود، توانسته‌اند استقلال و خودکفایی را تضمین کرده و به رشد پایدار اقتصادی دست یابند.

این کشورها به واسطه این رویکرد از جهش در تولید به عنوان موتور محرکه رشد و شکوفایی اقتصادی خود استفاده کرده و در این مسیر از ظرفیت همراهی و همکاری آحاد اعضای جامعه حداکثر بهره را می‌برند.

تابستان امسال بخش صنعت کشور شاهد رکوردهای کم‌نظیری در رشد تولید بود که این موضوع به دلیل تلاش‌های وزارت نیرو برای تأمین برق پایدار محقق شد. همچنین در حوزه آب نیز پیشبرد طرح‌ها و پروژه‌های آبرسانی به نقاط مختلف کشور در دستورکار قرار گرفت که بخش قابل توجهی از آن عملیاتی شد.

در این باره لازم است گریزی به اقدامات وزارت نیرو در خصوص رشد تولید از ابتدای دولت سیزدهم بزنیم.

افزایش ظرفیت تولید برق به میزان ۸۵۳۸ مگاوات در مقایسه با میانگین سالانه ۲۵۰۰ مگاوات در دوره دولت‌های یازدهم و دوازدهم، بهره‌برداری از ۵۸۸۸ مگاوات نیروگاه حرارتی در مقایسه با میانگین سالانه ۱۵۸۴ مگاوات در دوره دولت‌های یازدهم و دوازده، شروع عملیات اجرایی احداث نیروگاه‌های خودتأمین توسط صنایع انرژی‌بر بزرگ به میزان ۶۴۰۰ مگاوات و راه‌اندازی ۱۲۰۰ مگاوات بخش بخار نیروگاه‌های گازی کشور (معادل کل عملکرد ۸ ساله دولت‌های یازدهم و دوازدهم) از جمله اقداماتی است که از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم در حوزه برق و انرژی محقق شده است.

ارتقای توان تولید و رفع محدودیت تولید نیروگاه‌های موجود به میزان ۲۰۰۰ مگاوات (معادل کل عملکرد ۸ ساله دولت‌های یازدهم و دوازدهم)، برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از ۵۴۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر در سال ۱۴۰۳ (معادل ۷.۵ برابر عملکرد ۸ ساله دولت‌های یازدهم و دوازدهم) و کاهش مصرف بخش خانگی حدود ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت (۲۰ درصد) بدون اعمال هیچ‌گونه خاموشی علی‌رغم افزایش بیش از ۲ میلیونی مشترکین و افزایش قابل توجه دمای هوا را می‌توان در همین مقوله مورد اشاره قرار داد.

اما به منظور رشد تولید و رونق اقتصادی، تأمین برق مورد نیاز صنایع حتی در گرم‌ترین روزهای سال و در زمان پیک مورد توجه جدی وزارت نیرو قرار گرفت، در این راستا با پیشبرد استراتژی‌های مختلف موفق شد برق بیشتری را به بخش تولید کشور تزریق کند که نتیجه آن افزایش میزان برق تحویلی به صنایع در زمان اوج بار سال ۱۴۰۲ معادل بیش از ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ است.

در همین راستا شاهد افزایش انرژی تحویلی به صنایع فولاد، سیمان، کلیه صنایع فلزی، خودروسازی و کلیه مشترکین انرژی‌بر در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به ابتدای دولت به ترتیب به میزان ۱۶.۵ درصد، ۹.۶ درصد، ۲۵.۴ درصد، ۴.۴ درصد و ۸.۷ درصد بودیم.

اما در حوزه آب نیز اقدامات مختلفی در دستورکار قرار گرفت که می‌توان به افزایش توان تأمین آب از طریق بهره‌برداری یا آبگیری از سدهای چمشیر، چراغ ویس و امیرآباد، بابا حیدر، عمارت، باغان و کهیر با حجم مخزن مجموعاً ۲۹۵۰ میلیون مترمکعب، بهره‌برداری از ۲۱ واحد تصفیه‌خانه آب و طرح آبرسانی به ظرفیت ۹۳۳ هزار مترمکعب در روز در مقایسه با میانگین سالانه ۶ واحد تصفیه‌خانه آب در دوره دولت‌های یازدهم و دوازدهم و بهره‌برداری از ۲۰ سامانه نمک‌زدایی به ظرفیت ۱۷۸ هزار متر مکعب در روز در مقایسه با میانگین سالانه ۳ سامانه در دوره دولت‌های یازدهم و دوازدهم اشاره کرد.

همچنین در این راستا از ۳۱ واحد تصفیه‌خانه فاضلاب به ظرفیت ۷۷۰ هزار مترمکعب در روز در مقایسه با میانگین سالانه ۱۱ واحد تصفیه‌خانه فاضلاب در دوره دولت‌های یازدهم و دوازدهم بهره‌برداری شد.

شروع عملیات اجرایی طرح انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرق کشور و بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن جهان در خشکی، جلب مشارکت صنایع آب‌بر در اجرای ۵ طرح بزرگ آبرسانی از دریا (۶ برابر کل ظرفیت تا ابتدای دولت سیزدهم) و راه‌اندازی سامانه مدیریت توأمان آب و برق با قابلیت پایش لحظه‌ای مصرف آب و انرژی مشترکان برای اولین بار در دولت سیزدهم در همین مقوله مورد توجه قرار گرفت.

عملیات آبرسانی به ۳۹۳۰ روستا و برنامه‌ریزی برای افزایش روستاهای تحت پوشش به ۱۰ هزار روستا تا پایان دولت تکمیل شده است (افزایش جمعیت تحت‌پوشش از ۸۲ درصد ابتدای دولت سیزدهم به ۸۷ درصد).

همچنین در نهایت بازتخصیص منابع آب مصرفی صنایع کشور با هدف تأمین آب مورد نیاز صنایع از منابع آبی غیر متعارف ۸۸۸ واحد صنعتی بزرگ با مصرف ۱.۷ میلیارد مترمکعب تاکنون ابلاغ شده و مابقی با سرعت در حال انجام است.

کد خبر 6063953 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • افزایش ظرفیت تولید برق به میزان ۸۵۳۸ مگاوات از ابتدای دولت سیزدهم
  • ۳ برنامه صنعت برق برای کاهش ناترازی
  • اتصال واحدهای ۵ و ۶ نیروگاه دوم سد شهید عباسپور به شبکه سراسری برق
  • ساخت ۷۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی آغاز شد
  • آغاز ساخت ۷۵۰۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی
  • اتصال واحد سوم گازی نیروگاه گهران سیرجان به شبکه برق کشور
  • بهره برداری از ۶۰۰ واحد مسکن مهر دارای مشکل حقوقی در پرند تا نیمه اول امسال
  • تولید بیش از ۸ میلیارد کیلو وات ساعت انرژی خالص در نیروگاه نکا
  • پتانسیل خفته انرژی سبز در ایران بیدار شد
  • تولید ۸ میلیارد و ۳۸۲ میلیون کیلووات ساعت انرژی خالص در نیروگاه نکا