Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@20:01:02 GMT

مردم علاقه ای به تصوف ندارند

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۰۰۷۴۵

مردم علاقه ای به تصوف ندارند

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «شعبده شوم» با موضوع بررسی عرفان تصوف و فرقه های مختلف آن، با حضور اکبر باقری (مدیر بنیاد ساماندهی و ارتقاء معارف دینی) و حجت الاسلام  حامد آل یمین (دکترای تصوف و عرفانهای اسلامی و استاد دانشگاه) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه اکبر باقری با اشاره به تعریف عرفان، گفت: در حالت کلی عرفان فارق از دین و مذهب به عنوان شناختی رازگونه و نهانی از حقیقت مطرح می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که عرفان یک روش برای شناخت است، افزود: عرفان یک روش معرفتی خاص است که برای یافتن و پیوستن به حقیقت تعریف می شود.

مدیر بنیاد ساماندهی و ارتقاء معارف دینی با اشاره به جایگاه عرفان در اسلام، عنوان کرد: عرفان در اسلام شناخت حقیقت گرایانه ای است که منجر به تغییر رفتار و عمل انسان‌ها می‌شود، به طوری که این شناخت بسیار فراتر از واقع گرایی حسی است.

وی با اشاره به تعریف اسلام از عرفان، تصریح کرد: عرفان اسلامی به انسان کمک می کند تا به وظیفه شرعی خود واقف بوده و در آن جهت حرکت کند.

باقری اضافه کرد: در عرفان اسلامی مرشد، مراد و پیر تماما در مسیر فرمایشات پیامبر اسلام (ص) حرکت کرده و افراد را هدایت می کند.

در ادامه برنامه شعبده شوم از شبکه رادیویی گفت و گو حجت الاسلام حامد آل یمین با اشاره به این که جایگاه عرفان در اسلام، گفت: واژه‌های عرفان، عارف و عرفه از جمله کلمه‌هایی هستند که در متون اسلامی به کرات عنوان شده اند.

وی با اشاره به واژه تصوف در متون اسلامی، عنوان کرد: واژه تصوف در متون اسلامی به ندرت دیده می شود، به طوری که برخی از این واژه ها همواره به دلیل مذمت تصوف در روایات مختلف به کار رفته‌اند.

این دکترای رشته تصوف و عرفان های اسلامی با اشاره به این که تصوف جایگاه ویژه خود را در میان مردم از دست داده است، اظهار کرد: امروزه مردم صوفی ها را به عنوان اشخاصی می‌شناسند که از جامعه جدا شده‌اند.

وی با اشاره به جایگاه مطلوب عرفان در جامعه، تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی عارف و صوفی تفاوت های بسیاری را در جامعه به خود گرفتند، بر همین اساس مردم با شناخت عرفان حقیقی علاقه خوبی را به این پدیده نشان دادند.

حجت الاسلام حامد آل یمین در ادامه اضافه کرد: عارف‌های اسلامی همیشه در بین مردم زندگی می‌کنند و تفاوت خاصی از نظر شکل، ظاهر و لباس با سایر افراد ندارند.

کد خبر 4383776

منبع: مهر

کلیدواژه: برنامه های فرهنگی تصوف رادیو گفتگو مردم علیه احتکار معرفی کتاب فعالیت های قرآنی فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قرآن حج تمتع سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دعای عرفه تازه های نشر جامعه شناسی دین اسلام نشست هم اندیشی کنفرانس بین المللی اخلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۰۰۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امنیت شغلی و تامین مسکن کارگران دغدغه دولت است

به گزارش خبرگزاری مهر، سید صولت مرتضوی شامگاه دوشنبه در جشن بزرگ کارگران در مشهد اظهار کرد: تلاش کارگران منجر به ایجاد امنیت اقتصادی می‌شود و این امنیت، خونخواهی از سرداران نظامی و مردم فلسطین در اقدام سپاه پاسداران انقلاب و عملیات وعده صادق را فراهم می کند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با ابلاغ سلام رییس دولت سیزدهم به کارگران و خانواده آنان گفت: رهبر انقلاب کارگر ایرانی را ستون فقرات تولید کشور می‌دانند و در روایات اسلامی نیز به جایگاه پر اهمیت نیروی کار و کارگر توجه بسیاری شده است به گونه‌ای که پیامبر اسلام (ص) بر دست پینه بسته کارگران بوسه می‌زند.

وی افزود: همانطور که در بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان کارگری و کارفرمایی اشاره شد، از نگاه اسلام کارگر صاحب ارزش و کرامت است و این موضوع نشان از تفاوت دیدگاه اسلام با سایر تمدن ها و جوامع دارد که به کارگر صرفاً نگاه ابزاری دارند.

مرتضوی توجه به امنیت شغلی، آتیه، مسکن و سایر موضوعاتی که موجب آسایش خاطر کارگران شود را از دغدغه های مهم دولت مردمی بر شمرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص وضعیت مظلومان فلسطینی نیز اظهار کرد: هم اکنون شاهد هستیم که مردم فلسطین به خاطر دفاع از خاک و حق حیات خود، موردشدیدترین حملات و تجاوزات رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته اند و این اقدامات ظالمانه با حمایت دولت های غربی در حال رخ دادن است.

وی گفت: غذای مردم فلسطین اکنون همراه با خون است و وجدان های مردم جهان کجاست که این ظلم را برنتابند.

کد خبر 6092717

دیگر خبرها

  • هواداری که بازیکنان از او درخواست سلفی دارند!
  • افشای کینه شاه از قم
  • قتل زن مورد علاقه‌ جلوی چشمان مردم در شمال تهران
  • نگاه به ماجرای غزه از منظر «ما رأیت إلا جمیلا»
  • شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریم
  • خمس و زکات در عین وجوب یک امر داوطلبانه است
  • امنیت شغلی و تامین مسکن کارگران دغدغه دولت است
  • مطهری امام
  • نهضت هنر انقلاب در خوزستان شعله‌ورتر از گذشته‌ شد‌
  • شوم تار ؛ عرفان طهماسبی