Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروزه چشم‌ و هم‌چشمی در مراسم عروسی بسیار شفاف خود را نشان می‌دهد و باید کوشید تا با برگزاری جشن‌هایی ساده پیرو زندگی ائمه(ع) از باورهای ناصحیح که در جامعه رواج یافته دور شده و زندگی‌هایی ساده برپایه عشق را بنا سازیم. ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳ استانها قزوین نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، ترویج ازدواج ساده از الگوهایی‌ است که از ائمه(ع) به‌جای مانده و این سنت نبوی(ص)، جوانان را به‌سمت رهنمود‌های فرهنگ غنی از اسلام سوق می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جامعه امروزه جوانان با حمایت مالی و پشتوانه قادر به تشکیل یک زندگی هستند اگر ساده‌زیستی اولیا و ائمه را هدف قرار داده و به‌دور از تجمل‌گرایی و حسد و هزینه‌های بسیار سنگین، این سنت حسنه را به‌جا آورند.

همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند: در ازدواج اصل قضیه محبت است و باید دخترها و پسرها محبتی را که خدا در دل‌ها قرار داده حفظ کنند چرا که این رابطه انسانی بر اساس محبت و رابطه عاطفی استوار است تا همزیستی آن‌ها آسان شده و این امر به پول و تشریفات و این چیزها هم بستگی ندارد.

کمک به ازدواج جوانان بهترین گام در راستای اشاعه فرهنگ ازدواج است که سازمان‌های مردم‌نهاد همچون بهزیستی، کمیته امداد، خیرین و سایر دستگاه‌ها با برپایی جشن ازدواجی ساده برای جوانان نیازمند و مساعدت در جهت فراهم کردن نیازهای زندگی به شکل‌گیری سنت حسنه ازدواج کمک می‌کنند.

باور‌های غلط جامعه عامل افزایش ازدواج‌های ناموفق است

علیرضا وارثی مدیرکل بهزیستی استان قزوین با سفارش به دوری از چشم‌ و‌ هم‌چشمی در هموارسازی مسیر ازدواج برای جوانان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: سازمان بهزیستی با هدف ترویج فرهنگ ازدواج ساده، با همکاری مؤسسه خیریه نیک‌اندیشان کوثر و برخی دستگاه‌های دیگر به کمک مددجویان نیازمند که از گروه‌های فرزندان بی‌سرپرست و معلولان هستند پرداخته تا ابتدا به‌صورت نمادین جشنی برای زوج‌ها برگزار شده تا در ادامه هر زوج در خرید لباس عروس و سایر ملزومات جشن و حتی جهیزیه مورد حمایت قرار گیرند.

وی ادامه داد: سالانه تعدادی از این افراد توسط سازمان شناسایی شده که امسال نیز با فرارسیدن سالروز پیوند آسمانی امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) شاهد برگزاری مراسم ازدواجی ساده برای 50 زوج در قزوین و همچنین 8 زوج در شهرستان آبیک بودیم و با الگوگیری از زندگی ائمه جوانان استان را راهی خانه بخت کردیم.

وارثی عنوان کرد: سازمان در قبل ازدواج با ارائه خدماتی همچون آزمایش‌های ژنتیک، مشاوره‌های قبل ازدواج، تأمین جهیزیه و همچنین کمک‌هزینه مراسم جشن حمایت‌های لازم را اعمال کرده که این حمایت‌ها بعد از ازدواج نیز پایدار بوده و زوج‌های جوان می‌توانند از مشاورات بعد ازدواج که توسط مراکز متعدد ما ارائه می‌شود بهره‌ برده تا شادی و نشاط را به کانون خانواده خود هدیه کنند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: یک‌سری از دیدگاه‌های ناصحیح در جامعه و ثبات فرهنگی آنها میان مردم موجب بالا رفتن سن ازدواج و همچنین افزایش ازدواج‌های ناموفق شده است که باید تمامی آحاد جامعه در راستای دور شدن از این باور‌های غلط کورکورانه تلاش کنند و تمام حوزه‌های فرهنگی، دینی، تبلیغی نیز ورود پیدا کرده و در تغییر باورها و نگرش‌ها نقش ایفا کنند.

نه به آداب و رسوم دست‌وپاگیر در ازدواج

فاطمه و محمد که به‌تازگی با برگزاری جشن ازدواجی ساده زندگی خود را آغاز کردند نیز این‌گونه اظهار داشتند: احساس خوشحالی، عشق و خرسندی که نسبت به آغاز زندگی مشترک در وجود ما سرشار است برای ما کافی بوده چرا که تجمل خوشبختی نمی‌آورد و ازدواج‌های آسان و به‌دوراز تجمل موجب فرهنگ‌سازی و حذف هزینه‌های بسیار سنگین عروسی شده و با حمایت خیران و نیکوکاران، شمار زیادی از جوانان می‌توانند بدون هیچ هراسی راهی خانه بخت ‌شوند.

این زوج تأکید کردند: ازدواج باید با هدف و انگیزه دینی و الهی باشد تا از رسوم غلط و دست‌وپاگیر و درخواست مهریه‌های سنگین جلوگیری شود و همچنین جوانان ترسی از تشکیل زندگی مشترک بر دل‌هایشان رخنه نکند.

در ادامه عروس و داماد دیگری نیز افزودند: با توجه به هزینه‌های سنگین و شرایط بد اقتصادی حاکم بر جامعه، برپایی جشن‌های پرسروصدا جز تجمل‌گرایی سود دیگری ندارد اما برگزاری مراسم ازدواج یکی از اتفاقات خوشایند و خاطره‌انگیز برای هر فردی است که رسمیت بخشیدن به ازدواج و زندگی مشترک عروس و داماد تلقی می‌شود و می‌توان با برگزاری هرچه ساده‌تر این مراسمات خوشبختی و آینده روشنی ساخت.

پیوند مستحکم ازدواج با محوریت عشق و محبت

مهران قاسمی معاون جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان استان قزوین نیز در ارتباط با موضوع ازدواج ساده و مساعدت‌های سازمان فرهنگی و ورزشی جوانان اظهار داشت: هم‌ ‌ساله مصادف با هفته ازدواج و پیوند آسمانی حضرت زهرا(س) و امام علی(ع)، ستاد ساماندهی امور جوانان استان که در حوزه‌های برقراری نشاط اجتماعی، مباحث آموزشی و مشاوره، ارائه خدمات به خانواده‌ها فعالیت دارد اقدام به برگزاری جشن و سرور برای شروع زندگی زوج‌های جوان می‌کند که امسال بکرتراز سال‌های گذشته شاهد برپایی مراسم ازدواج 50 زوج جوان در یک فضایی باز بودیم.

وی عنوان کرد: این مراسم با همکاری چندین نهاد شامل اداره‌کل ورزش و جوانان، بهزیستی، بانک ملی، شهرداری و به‌ویژه سازمان‌های مردم‌نهاد که متولی اصلی اجرای این برنامه بودند و با یاد و خاطره 3 هزار شهید استان قزوین تدارک دیده شد تا موجبات شادی مردم، عروس و داماد‌های عزیز فراهم شود.

قاسمی خاطرنشان کرد: امیدواریم با برپایی این‌چنین مراسمات در موضوع ترویج ازدواج آسان نیز گام برداشته و با ارائه تسهیلاتی از طریق بانک و دستگاه‌های فرهنگی کمک‌حال آنها برای تشکیل زندگی باشیم تا پیرو زندگی حضرت فاطمه و امیرالمؤمنین پیوند مستحکمی داشته و زندگی زیبایی را تجربه کنند.

ازدواج سالم با تبعیت از دستورات اسلام جهت پاکی و دوری از آلودگی‌ها و بیماری‌های مختلف برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه توصیه می‌شود چراکه با درک متقابل و رعایت حقوق یکدیگر و جریان‌بخشی محبت باطنی و ظاهری، آرامش بر تمام خانه‌ها رخنه کرده و باید کوشید زندگی ساده را در جامعه فرهنگ‌سازی کرد تا تنها بر پایه عشق، زندگی به‌سوی آینده هدایت شود.

گزارش از فاطمه موسی‌خانی

انتهای پیام/ح

R41364/P1357/S6,63/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۰۱۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای مسلمان شدن مورایس؛ ازدواج با دختر ایرانی

خبر گرویدن ژوزه مورایس به دین اسلام و ازدواج قریب الوقوع او با یک دختر ایرانی، یکی از پر سر و صداترین اخبار فوتبال ایران در 24 ساعت گذشته بود.

مربی پرتغالی سپاهان، به لحاظ اخلاقی بی‌تردید یکی از متفاوت‌ترین مربیان خارجی است که در سال‌های اخیر به فوتبال ایران آمده است.

به گزارش ورزش سه، فارغ از آرامش و ادبیات مودبانه‌ای که او در برابر سوالات غالباً چالشی، یکی از ویژگی‌های قابل تحسین او، علاقه‌ای است که نسبت به فرهنگ، هنر و موسیقی ایرانی بروز می‌دهد. این طرز تفکر، دقیقاً نقطه مقابل برخی مربیان اروپایی است که حتی با وجود سال‌ها حضور در ایران، نگاه بالا به پایین و اظهارنظرهای توأم با نیش و کنایه را حفظ می‌کنند.

حادثه‌ای که زندگی مورایس را تغییر داد
به گفته برخی نزدیکان این مربی، ماجرای عجیبی زندگی او را تحت تاثیر قرار داده است. ماجرایی که کمتر درباره آن صحبت شده است.

او پیش از اینکه پیشنهاد سپاهان را بپذیرد و به ایران سفر کند، در یک سانحه رانندگی دچار وضعیتی شبیه بیهوشی و کما می‌شود و پس از بهبودی، نوع نگاه وی به زندگی به کلی متفاوت شده است.

می‌خواهم مسلمان شوم

اما آنچه مدیران باشگاه سپاهان را شگفت زده کرد، این بود که مورایس چندی پیش به باشگاه مراجعه کرده و می‌گوید: «من می‌خواهم مسلمان شوم. باید از کجا شروع کنم؟»

به منظور راهنمایی این مربی پرتغالی، ابتدا از طریق بخش فرهنگی باشگاه سپاهان، مسائلی در خصوص عرف، شرع و قانون در ایران و دین اسلام برای وی توضیح داده شده و بلافاصله مقدمات شرعی تشرف مورایس به دین مبین اسلام انجام شده است. وی همچنین در محضر یکی از علما، شهادتین را به زبان جاری ساخته و شرعا مشرف به دین اسلام شد و شیعه گردیده است.

نکته دیگر اینکه به موازات این اقدامات، یک مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی در کنار وی، فرایند آشنایی و آموزش مبانی اعتقادی و نیز پاسخگویی به سوالات مورایس را برعهده داشته است.

ازدواج با دختر ایرانی

از مدت‌ها قبل زمزمه‌هایی مبنی بر ازدواج قریب الوقوع ژوزه مورایس با یک بانوی ایرانی در جریان بود. موضوعی که همراه با خبر تشرف او به دین اسلام، پررنگ‌تر شد و رسانه‌ها نیز درباره آن صحبت کردند.

در این خصوص گفته می‌شود مسائل شرعی ازدواج مورایس با همسر ایرانی‌اش اتفاق افتاده و طی چند روز آینده این مراسم به صورت رسمی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • ۸۸ درصد متقاضیان در قم تسهیلات ازدواج دریافت کردند
  • رشد اقتصادی کشور در گرو بهبود شرایط زندگی کارگر است
  • اتفاقی که باعث شد مورایس مسلمان شود
  • ماجرای مسلمان شدن مورایس؛ ازدواج با دختر ایرانی
  • بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌
  • عروسی‌هایی بدون تالار و تشریفات
  • عقب‌نشینی پسران از مبارزه با غول کنکور/ آسیب‌های کاهش مردان تحصیلکرده
  • بهره‌مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات مشاوره بهزیستی مازندران
  • علم الهدی: در بحث حجاب، اگر مردم بخواهند تماشاچی باشند و بگویند آقای نیروی انتظامی، شما بیا این ناهنجاری را درست کن، اینطور نمی‌شود! مردم و به خصوص جوانان متدین ما باید خودشان میدان داری کنند/ مایه تأسف است که شاهد تکرار و تحریف منطق رهبری در سطح مسئولان
  • باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است