Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نوید داداش پورعضو هیئت علمی و طراح صفحه گرم شونده شیشه‌ای در موسسه رازی درباره تولید این محصول با تکنولوژی بالا برای نخستین بار در کشور گفت: پس از تشکیل رویان یعنی مرحله قبل از شکل گیری جنین، دست ورزی‌هایی در شرایط آزمایشگاه‌هایی چه در مراکز باروری و ناباروری و چه در مراکز تحقیقاتی بر روی رویان انجام می‌شود و در این وضعیت، حفظ دمای بهینه محیط به هنگام کار با رویان در زیر میکروسکوپ، مهمترین موضوعی است که باید رعایت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه Embryo یا رویان به مواد غذایی، pH محیط کشت و دمای محیط بسیار حساس است، افزود: دو عامل ماده غذایی مناسب و pH را محیط کشت تامین می‌کند، اما حفظ دمای بهینه محیط در شرایطی که بخواهیم رویان را زیر میکروسکوپ ارزیابی کنیم، مسئله بسیار مهمی است، زیرا ارزیابی‌ها زمان بر است و این فاصله زمانی به سرد شدن رویان و مرگ آن منجر می‌شود، برای کنترل این فرآیند یعنی جلوگیری از سرد شدن رویان و ارزیابی زیر میکروسکوپ از صفحه گرم شونده شیشه‌ای استفاده می‌شود.

عضو هیئت علمی موسسه سرم و واکسن سازی رازی گفت:صفحه گرم شونده شیشه‌ای به علت شفافیت، قادر به عبور نور از زیر میکروسکوپ و مشاهده رویان از طریق عدسی میکروسکوپ است و ضمن جلوگیری از سرد شدن رویان، امکان ارزیابی آن را برای محقق به طور دقیق زیر میکروسکوپ فراهم می‌آورد.

قیمت نجومی صفحه گرم شونده شیشه ای با معایب فراوان

وی ادامه داد: در حال حاضر تنها چند کشور قادر به تولید صفحه گرم شونده شیشه‌ای هستند و نمونه ژاپنی این وسیله، تا پیش از نوسانات ارزی به قیمت ۱۵ میلیون تومان خریداری می‌شد، اما قیمت آن اکنون تا حدود ۱۱۰ میلیون تومان افزایش یافته وجنس بسیار حساس و شکننده، استفاده از پوشش سمی اکسید ایندیوم با عوارضی همچون سرطان، نازایی، مشکلات کبد، کلیه، قلب، زمان طولانی برای رسیدن به دمای بهینه، سختی واردات و مشکلات زیست – محیطی را از دیگر اشکالات نمونه خارجی این وسیله در کنار گران بودن آن نام برد.

داداش پور در خصوص ویژگی‌های صفحه گرم شونده شیشه‌ای ساخت داخل توضیح داد: در این صفحه از پلکسی گلاس استفاده شده که نشکن است، اکسید ایندیوم برای پوشش صفحه به کار برده نشده بنابراین سمی نیست و مشکلات زیست محیطی به دنبال ندارد، زمان رسیدن به دمای بهینه بسیار کوتاه بوده و تولید آن بسیار بسیار ارزان و حدود یک میلیون تومان است که در مقایسه با نمونه خارجی رقم غیرقابل باوری است.

وی اضافه کرد: این وسیله در سه سایز مختلف ساخته شده و رسیدن به دمای بهینه متناسب با سایز مورد نظر فقط بین ۳ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد درحالی که در نمونه ژاپنی این زمان به دو ساعت می‌رسد همین امر موجب صرفه جویی قابل توجهی در زمان می‌شود که برای کار در آزمایشگاه موضوع مهمی است.

سازنده صفحه گرم شونده شیشه ای، با بیان اینکه دانش فنی این وسیله کاملا بومی بوده و با رفع معایب نمونه خارجی تولید شده است، افزود: این وسیله برای تمام آزمایشگاه‌هایی که با سلول زنده خارج از انکوباتور کار می‌کنند لازم است، زیرا عملکرد سلول زنده خارج از دمای انکوباتور در طولانی مدت پایین و در نتایج انحراف پدید می‌آید.

این محقق با بیان اینکه بسیاری از آزمایشگاه‌ها به علت گرانی این وسیله، از بخاری‌های برقی با تابش مادون قرمز استفاده می‌کنند، تصریح کرد: به کار بردن این بخاری‌ها بسیار خطرناک است، زیرا به دمای ایجاد شده برای بررسی نمونه نمی‌توان اعتماد کرد.

مزایای شگفت آور صفحه گرم شونده ایرانی

وی با اشاره به قابلیت گرم شوندگی این صفحه شیشه‌ای تا دمای ۱۵۰ درجه سانتی گراد، گفت: این ویژگی برای فعالیت‌های غیربیولوژیک مانند رنگ آمیزی یا فعالیت‌های مرتبط با صنعت نانو هم کاربرد دارد که مزیت دیگر این وسیله آزمایشگاهی محسوب می‌شود.

داداش پور با تاکید بر اینکه دانش تولید بسیاری از دستگاه‌ها و ابزار‌های وارداتی در کشور وجود دارد، اما به علت گسیختگی ارتباط بین دانشجویان و متخصصان رشته‌های فنی و مهندسی با بیولوژیست ها، نیاز‌های کشور ناشناخته مانده است، گفت: هدف ما ایجاد تعامل و ارتباط بین این دو گروه است تا با کمک ظرفیت‌های موجود، نسبت به ساخت سایر دستگاه‌ها ورود کنیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار پزشکی اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۰۲۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودکفایی در تأمین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، یک شرکت دانش بنیان توسعه دانش و فناوری با بومی سازی محصولات فناورانه و کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع، گام مؤثری در خودکفایی این کاتالیست ضروری در صنعت پتروشیمی و تولید بنزین بردارد.

حمزه کازرونی، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان توسعه دانش و فناوری در خصوص فعالیت‌های این شرکت گفت: این شرکت در تولید کاتالیست ها و مواد نانوساختار فعالیت دارد و توانستیم کاتالیست رفرمینگ نفتا را تولید و تجاری سازی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: عمده محصولات تولیدی و فناوری‌های توسعه یافته در این شرکت دانش بنیان منحصر به تعداد معدودی از شرکت‌های دنیا است و با بومی‌سازی این محصولات توانستیم در مسیر رفع نیاز کشور به واردات آن‌ها گام برداریم. به عنوان نمونه در حوزه کاتالیست ها، این شرکت بر روی کاتالیست های ریفرمینگ نفتا فعالیت دارد که در زمینه تولید بنزین استفاده می‌شود و جز محصولات تحریمی است.

این فعال فناور با اشاره به این‌که تولید بنزین که جز فرآورده‌های حیاتی محسوب می‌شود وابسته به حضور کاتالیست ریفرمینگ نفتا نانوساختار است، عنوان کرد: برای تولید بنزین و مواد آروماتیک در پالایشگاه‌ها از این کاتالیست استفاده می‌شود که نمونه ایران‌ساخت آن با کیفیتی مشابه نمونه خارجی عرضه می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به تولید سایر فرآورده‌های پتروشیمی نانوساختار در این مجموعه فناور گفت: از دیگر محصولات جدید این شرکت می‌توان به نانو افزودنی سوخت دیزل اشاره کرد که جز آخرین فناوری‌های افزودنی سوخت به شمار می‌رود و در اختیار یک شرکت آمریکایی بوده است که در داخل بومی سازی شده است.

کد خبر 6097114 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • ثبات در بازار مرغ همدان با قیمت ۲۰ درصد ارزان‌تر از سال قبل
  • دست‌یابی به دانش فنی ساخت پلیمرهای نسوز در پژوهشگاه مواد و انرژی
  • مطالبه لوازم‌خانگی و خودروی کیفی ارزان بر زمین مانده است
  • (عکس) مقایسه ال۹۰ با نمونه بومی‌سازی شده!
  • دانشمندان به کمک نمک، سوپر باتری ارزان قیمت ساختند
  • خودکفایی کشور در تأمین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • خودکفایی کشور در تامین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • ساخت آجر‌های هوشمند انرژی با استفاده از پسماند
  • خودکفایی در تأمین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • میوه‌های نوبرانه ارزان می‌شود