رئیس سازمان سینمایی: تعریف صحیحی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شود
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۰۴۱۰۴
رئیس سازمان سینمایی ارائه تعریف صحیحی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جامعه را یکی از مهمترین وظایف روابط عمومی های این وزارتخانه دانست. ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر نظرات
به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، محمد مهدی حیدریان که در نشست شورای هماهنگی مدیران روابط عمومی های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشت این وزارتخانه را مظلوم دانست و گفت: در شرایط فعلی به دلیل عدم توافق و عدم ایجاد مفاهمه نسبت به تعریف وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عدم تبیین حوزه های مسئولیت مشترک با سایر سازمان های درون نظام که در موضوع فرهنگ کار می کنند، نگاه ها نسبت به موضوع فرهنگ سطحی شده، درنتیجه انتظارات غیر صحیح و غیر قابل تحقق از وزارتخانه ایجاد شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه مخاطبین ما دو دسته هستند، بیان کرد: دسته اول مردم هستند که گرفتارهمین آفت شده اند و این عدم تبیین ها موجب می شود تا نتوانیم تعامل پیش برنده و مثبت با آنها ایجاد کنیم و دسته دوم سایر مسئولین یعنی کسانیکه مسئولیت های دیگری دارند هستند. کسانیکه مصرف کننده رفتار فرهنگی مردم هستند و یا نیازها وبرنامه هایی دارند که باعث تغییرات نگرشی، رفتاری و فرهنگی مردم بدون اینکه خودشان متوجه باشند می شوند.
حیدریان شناخت از تاثیرات عملکردی حوزه های مختلف بر حوزه فرهنگ را ضروری دانست و گفت: باید با اطلاع رسانی سهم ایجاد وضعیت های فرهنگی را توسط سایر دستگاه ها هم برای خود آن دستگاه و هم برای مردم مشخص کنیم.
وی با بیان اینکه فرهنگ موضوع بسیطی نیست، افزود: فرهنگ مقوله ای مرکب، چند وجهی و پیچیده است . یکی از المان هایی که ما همیشه در فرهنگ می بینیم و نسبت به آن انتظار داریم، رفتار مردم است. رفتار یک امر متقابل است یعنی عمل مردم نسبت به پدیده ها ، جامعه و افراد که خود این موضوع فرهنگ را می سازد .
رئیس سازمان سینمایی یکی از شاخصه های فرهنگ را رفتار دانست و گفت: اگر ما اینگونه به آن نگاه کنیم، میزان پیچیدگی مقوله فرهنگ مشخص می شود و با رسیدن به تعریف درستی از مقوله فرهنگ وزارت خانه ای مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که می خواهد نقش جدی در نظام در حوزه فرهنگ ایفا کند انتظار آن انتظار منطقی، شدنی و کارشناسانه ای خواهد شد. این قدم اول است که اگر نتوانیم آنرا شفاف کنیم مانند الان به وزارتخانه ظلم خواهد شد. روابط عمومی ها که در حوزه های مختلف فعالیت می کنند باید تصویر و فهم صحیحی را از موضوع و وظایف حوزه خود به مردم ارائه دهند.
وی ادامه داد: فرهنگ یک مجموعه از شاخصه ها و پارامترهای مختلفِ در تعامل بایکدیگر است که از قالب ها و روش ها و فعالیت در حوزه های مختلف باعث شکل دادن یک کار فرهنگی می شود. بنابراین هم افزایی، مربوط بودن و تاثیر متقابل در حوزه های مختلف وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ابتدا باید خود را در روابط عمومی ها نشان بدهد. روابط عمومی ها باید نسبت به سایر حوزه ها شناخت پیدا کنند و حرکت و انجام ماموریت آنها با توجه و درنظر گرفتن تعامل و تاثیر مستمر حوزه های مختلف وزارتخانه بر یکدیگر باشد .
رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: روابط عمومی ها به عنوان پیشانی ارتباط ما با رسانه ها و رسانه ها به عنوان پیشانی ایجاد شناخت و آگاهی صحیح نسبت به موضوعات مختلف و فعالیت های وزارت ارشاد، باید تلاش کنند سطح آگاهی مردم و سطح توقع کارشناسانه آنها را بالا ببرند.
حیدریان با بیان اینکه ارتقاء فرهنگ و هنر در گرو داشتن مخاطبینی است که از فهم و درک تخصصی بالایی در حوزه های مختلف هنری برخوردار باشند اظهار کرد: اگر منتقدین ارشد و متخصص به اطلاعات روز داشته باشیم هنر رو به تعالی خواهد بود. تا منتقد تخصصی در رشته های خاص نداشته باشیم که آگاه به روز و تکنیک های روز باشند، نمی توانیم انتظار داشته باشیم که هنرمند یک راه و روش و مسیر رو به جلو را طی کند. وظیفه دیگر روابط عمومی ها این است که منتقدین را در چنین مسیری قرار دهند و این انتظار را از آنها ایجاد کنند.
وی با بیان اینکه در روابط عمومی ها نباید منفعل و منتظر باشیم، گفت: ما نباید منفعل سوالات بیرون و یا منتظر شویم غیرمستقیم درباره مطلبی اجبارا اطلاع رسانی کنیم. حق مردم است که نسبت به فعالیت ها آگاهی پیدا کنند . بسیاری از فعالیت هایی که درون مجموعه وزارتخانه و حوزه های مرتبط اتفاق می افتد ایجاد امید، نشاط و زمینه بهبود فضای کار می کند و این موارد باید اطلاع رسانی شوند .اگر روابط عمومی ها تشخیص درست و اطلاع به موقع از اتفاقات نداشته باشند و نتوانند تشخیص بدهند که اطلاعات به چه میزان در راستای نیازهای مردم و جامعه است، نمی توانیم به اهدافمان برسیم.
حیدریان همچنین خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در شرایط فعلی برخی روزنامه هایی که بیشتر فعالیت سیاسی دارند و خبرنگارهایی که در آن حوزه کار می کنند بیشتر حول نامرادی ها و مسائل و اخباری که کمی به ناامیدی در حوزه های اقتصادی می انجامد توجه می کنند درحالیکه امروز در سینما شاهد فعالیت همه جانبه، رو به رشد و مثبت در اغلب شاخه های اقتصادی سینما هستیم. وقتی می گوییم اقتصاد یعنی ایجاد شغل. در سینمایی که کل موجودی سالن هایش سیصد و اندی بوده، در سال گذشته نزدیک به 100 سالن اضافه شد و امسال هم 100 سالن دیگر اضافه می شود. همه اینها به ایجاد شغل و جذب سرمایه در حوزه فرهنگ می انجامد.
وی ادامه داد: این یعنی ایجاد رونق در تولیدات فرهنگی و اینکه امکان تماس مردم با محصولات فرهنگی بیشتر شود که این امر به ارتقاء فرهنگی کمک می کند و موجب می شود تا سرمایه های بیشتری به حوزه فرهنگ جلب شود و سرمایه گذارها امید پیدا کنند که می توانند در حوزه فرهنگ کار اقتصادی انجام دهند. همه این عوامل موجب می شود جامعه سیر رو به آرامش، تفاهم بیشتر و ظرفیت سازی برای مقابله با سختی ها را پیدا کند که اتفاقی مثبت و دستاوردی برای فرهنگ کشور است که توسط بخش خصوصی و دست اندرکاران حوزه فرهنگ و هنر بوجود آمده است. روابط عمومی ها در حوزه فرهنگ و هنر باید این موارد را به دقت پیگیری و هدفمند دنبال کنند و به تاثیر این اخبار در بهبود حال جامعه واقف باشند.
رئیس سازمان سینمایی در ادامه این جلسه در پاسخ به سوال یکی از مدیران روابط عمومی حاضر درباره ایجاد امکان فیلم دیدن در شهرهای فاقد سینما نیز گفت: روابط عمومی باید با نیازسنجی و تاثیرسنجی اقدامات و فعالیت های فرهنگی سوالی بپرسد که هم جهت دهنده باشد و هم مطالبه بهبود وضعیت کند. مانند سوالی که مطرح شد. یعنی واقف هستیم داشتن سالن و آمدن مردم به سالن ها و با هم و در جمع دیدن فیلم ها به چه میزان در تامین امنیت روانی و اجتماعی جامعه موثر است. در هیچ کشوری سالن سینما و سینما در همه شهرها وجود ندارد زیرا در سینما و سالن ها، فیلم دیدن لازمه اش مثبت بودن معادله اقتصادی است یعنی بستگی به درآمد، تعداد جمعیت، نوع گذران اوقات فراغت دارد که یک شهر را مناسب یا نامناسب برای داشتن سینما می کند. ممکن به شکل دیگری هم شرایط فیلم دیدن فراهم شود اما مزایایی که دسته جمعی فیلم دیدن دارد لازمه اش این است که برخی از پارامترهای لازم را داشته باشد.
وی افزود: با تدبیری که داشتیم پوشش شهرهایی که به برخی از این شاخص ها امتیازشان به حد نصاب نمی رسد را از طریق سینما سیار تامین کنیم. ساخت سینما سیار از سال گذشته در ایران شکل گرفته و تولید آن ادامه دارد همکاران انجمن سینمای جوان را برای ارائه خدمات تخصصی تر به کمک طلبیدیم و تا به امروز نتیجه خوب و مثبتی گرفتیم و مردم و صاحب فیلم و کسانیکه خدمت را ارائه می کنند راضی بودند. در کنار این روش ارگان هایی داریم که در شهرهای مختلف صاحب سابقه هستند و به عنوان مثل کتابخانه عمومی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که سالن های اجتماعات چند منظوره دارند. با توافقی که با مدیران ارشد آنها داشتیم قرار شد برخی از سالن ها را که قابلیت استفاده به صورت سینمای ثابت دارند را شناسایی کنیم. کارگروهی تشکیل شده که بعد از شناسایی آنها تجهیز خواهد شد . پیش بینی می کنم امسال بیش از 10 تا 20 مورد از این سالن ها به بهره برداری خواهند رسید و با این کیفت بخش دیگری از شهرها تحت پوشش قرار می گیرند.
معاون وزیر درباره شفاف سازی اطلاعات در سازمان سینمایی که رتبه اول را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته است نیز توضیح داد: اساسا اعتقاد ما این است که در حوزه فرهنگ اثربخشی رابطه مستقیم با صداقت دارد و صداقت یکی از عوامل اصلی ایجاد شفافیت درعمل است به همین جهت بنا را بر این گذاشتیم که کاملا شفاف عمل کنیم .حوزه ما حوزه ای است که در قالب حمایت ها منجر به ایجاد زیرساخت ها یا محصولات می شود بنابراین در این دو حوزه با حمایت هایمان باید رونق فرهنگی ایجاد کنیم و باعث افزایش ارائه خدمات فرهنگی به مردم شویم. البته عاداتی ممکن است وجود داشته باشد که از برخی کسب اطلاعات بخواهند به منظورهایی که لزوما فرهنگی نیست استفاده شود. ما تلاش می کنیم نشان دهیم صادق هستیم و اعتماد مردم را جلب کنیم به همین جهت از دادن اطلاعات به گونه ای که حاشیه جدیدی ایجاد کند پرهیز می کنیم.
حیدریان ادامه داد: به عنوان مثال، اگر سوالی بود که متقاضی اطلاعات 4 سال را می خواست ما اطلاعات همه سال های موجود را ارائه می دهیم. البته در آینده نزدیک به سرعت به سمت دولت الکترونیک می رویم که نیازی به سوال نیست، همه اقدامات را در لحظه بر روی سایت ها و سامانه های مختلف قرار می دهیم تا مردم مطلع شوند و ما از نظراتشان استفاده کنیم.
نشست های دوره ای شورای هماهنگی روابط عمومی های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که از زمان حضورهمایون امیرزاده رئیس جدید مرکز روابط عمومی این وزارتخانه تشکیل شده است در هر جلسه میزبان یکی از مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
انتهای پیام/
R1356/P1356/S4,34/CT12 واژه های کاربردی مرتبط سازمان سینماییمنبع: تسنیم
کلیدواژه: سازمان سینمایی سازمان سینمایی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۰۴۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جزئیاتی از طرحهای مطالعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
رئیس مرکز طرحهای ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جزئیاتی از طرحهای در درست اجرای این مرکز ارائه کرد و گفت: امیدوارم به سرانجام رسیدن طرحهای ملی، انقلابی در ساحت تولید دادههای فرهنگی کشور رقم زده و دست سیاستگذاران این حوزه را از حیث سیاستگذاری پر کند.
به گزارش ایسنا، نشست خبری مرکز طرحهای ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز با حضور صابر جعفری کافیآباد (رئیس مرکز) و سجاد یاهک (معاون مرکز) در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.
در ابتدای این نشست صابر جعفری درباره تحولات ساختاری و فنی مرکز طرحهای ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: در این دو سالی که مسئولیت مرکز طرحهای ملی را عهدهدار شدهام، تصور میکنم انقلاب یا دستکم تحول بسیار عمیقی در مکانیزم پیمایشهای ملی مربوط به حوزههای مختلف ساحت فرهنگی رقم خورده است.
وی افزود: پیش از این مدت، حدود یک دهه شاهد رکودِ داده در این مرکز بودیم که در این دو سال این مرکز احیا شد. به عبارت دیگر این تغییر را، محصول شجاعت دولت محترم و البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حرکت در مسیر برنامهریزی و سیاستگذاری مبتنی بر ارزیابیهای علمی از فرهنگ کشور میدانم.
جعفری با تاکید بر اینکه این احیا با دو تحول جدی در دو محور مهم دنبال شد، بیان کرد: سالها به دلیل تعطیلی این مرکز در دولتهای نهم و دهم و اقتضائات آن، این مرکز تبدیل به دبیرخانه انجام طرحهای ملی شده و ساختار انجام طرحهای ملی دچار فروپاشی شده بود. در این سالها انجام طرحهای ملی از سوی نهادی انجام میشد که رئیس دفتر از سوی آن مأمور شده بود. بعد از ایام کرونا از طریق ارزیابی کارشناسی طرحهای انجامشده با یک شورای علمی متشکل از اساتید دانشگاههای مختلف کشور، به این نتیجه رسیدیم که پیشرفت کار مطابق با مفاد قرارداد منعقد شده بین دفتر طرحهای ملی و مجریان نیست.
وی افزود: از اینرو با مجریان جدیدی که از اساتید دانشگاههای درجه یک کشور هستند، قراردادها منعقد و انجام طرحها به راه افتاد. در این تحول جدید، دفتر طرحهای ملی در متن اجرای طرحهای ملی و کل فرآیند انجام طرحها در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات قرار گرفت. تغییر دوم در این زمینه، کاهش مدت زمان انجام طرحها از طریق استفاده از اساتید برجسته علمی انجمنشناسی در هر استان و نیز هزینه مالی آن به نصف مبلغ موارد پیشنهادی بنگاههای جمعآوری داده بود.
وی با اشاره به موضوع دلمشغولی نسبت به کیفیت دادهها در طول تاریخ، اظهار کرد: یکی از تغییرات در طول تاریخ پیمایشها در جهان، دلمشغولی نسبت به دادههایی است که پشتوانه سیاستگذاری قرار میگیرند. بعد از ورود ما به دفتر طرحهای ملی برای اولینبار و با توجه به پیشرفت پلتفرمهای انجام پرسشنامه، همه پرسشنامهها اعم از میدانی و تلفنی را به شیوه بسیار نظاممند شنود میکنیم و به محض دریافت خطا، آن پرسشنامه و در صورت لزوم آن پرسشگر را کنار را میگذاریم.
جعفری ادامه داد: به عبارت دیگر کیفیت جمعآوری دادهها دائماً بهصورت نظاممند پایش میشود. مشکل دیگر در این زمینه، «عدم پاسخگویی» است که در سالهای اخیر میزان آن افزایش یافته است. نرخ عدم پاسخگویی در برخی پیمایشهای اخیر بسته به میزان حساسیت آنها، به ۵۰ درصد میرسد و نوعاً آنچه تحت عنوان نتایج پیمایشها منتشر میشود، مربوط به بخشی است که افراد حاضر به پاسخگویی شدهاند. در گزارشهای رسمی مرکز طرحهای ملی علاوه بر گزارش از پاسخگویان، گزارش تفصیلی از عدم پاسخگویان ارائه میشود تا امکان تفسیر روشن از دادهها در اختیاز مخاطب قرار گیرد.
رئیس مرکز طرحهای ملی به پیمایشهای معوق و جدید انجام شده در این مرکز اشاره و خاطرنشان کرد: زمانی که مسئولیت این دفتر را عهدهدار شدم، ۶ پیمایش ملی بر زمین مانده وجود داشت که علیرغم مشکلات بودجهای پژوهشگاه، با تلاش همکاران آنها را به راه انداختیم که مهمترین آنها، موج چهارم ارزشها و نگرشهای ایرانیان بود که اواخر آذر ۱۴۰۲ آغاز و گزارش ملی آن در اواسط زمستان ۱۴۰۲ ارائه شد و برای اولینبار فعالانه در مدت بسیار کوتاه ۲ الی ۳ ماهه، از آن رونمایی کردیم. دادهها و برشهای استانی این پیمایش مهم و تأثیرگذار نهایتاً تا اواسط خردادماه، در اختیار شورای فرهنگ عمومی و استانها قرار خواهد گرفت که امیدوارم به بصیرت سیاستگذاران حوزه فرهنگی بیفزاید.
وی افزود: از دیگر پیمایشهای بسیار مهم، «پیمایش نگرانیهای ایرانیان نسبت به مهاجران افغانستانی» بود که با توجه به حساسیتهای سیاستگذاری وقت نسبت به مهاجران افغانی، انجام این پیمایش کمکی بنیادی به بدنه سیاستگذاری کشور بود. همچنین پیمایشهای «سبک زندگی ایرانیان» و «وضعیت استفاده از شبکههای مجازی و ابعاد زندگی کاربران» در حال انجام هستند. همچنین پیمایشهای دیگری در دستور کار قرار دارند که عبارتند از: پیمایش هویت ملی ایرانیان با اجرای دکتر اردشیر انتظاری، طراحی نقشه خلقیات ایرانیان با اجرای دکتر صبوریان، آرزوهای جوانان با اجرای دکتر علیرضا حدادی و همکاری مرکز طرحهای ملی.
جعفری بیان کرد: علاوهبر این موارد، پیمایشهای معنیداری در سالهای آتی انجام خواهد شد که سنجش وضعیت فرهنگ عمومی ایرانیان، سواد تاریخی ایرانیان و سواد فرهنگی ایرانیان از آن جملهاند. پیمایشهای «خانواده» به سفارش وزارت کشور و «سبک زندگی نوجوانان» از دیگر پیمایشهای در دستورکار هستند که امید است منابع مالی آنها تأمین شود.
وی در پایان اضافه کرد: امیدوارم به سرانجام رسیدن این طرحهای ملی، انفجار و انقلابی در ساحت تولید دادههای فرهنگی کشور رقم بزند و دست سیاستگذاران این حوزه را از حیث سیاستگذاری پر کند.
در ادامه این نشست سجاد یاهک - معاون مرکز طرحهای ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه درست اجرا کردن یک پیمایش، مهمترین بخش یک داده است، اظهار کرد: اگر این مهم مخدوش شود و پرسشنامه، طرح فنی آن، نظارت بر آنها و ... معیوب باشد، کل این چرخه معیوب خواهد شد. از این رو دفتر طرحهای ملی خیلی تلاش کرد که این زیرساخت اساسی را فراهم کند و مسئولیت گردآوری داده و راهبری آن را خود بر عهده گیرد. این کار از مهمترین اقدامات بود که قطعاً اهمیت دادههای آن طی سالهای آتی روشن خواهد شد. ما در این دفتر ریلگذاری خوبی انجام دادیم که تاکنون ۴ پیمایش ملی انجام شده و ۸ پیمایش دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.
انتهای پیام