Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس اقتصادی گفت: هرکس که ارز نمی خواهد و قصد دارد کالای مورد نیاز بازار را به کشور وارد کند یا از گمرک ترخیص کند، دولت باید مسیر انجام تجارت خارجی وی را تسهیل کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمد حسین برخوردار، با اشاره به ضرورت روانسازی امور تجارت خارجی و پرهیز از خودتحریمی اظهار داشت: بنگاه های کوچک و متوسط، یکی از شریان های اصلی اشتغال زایی کشور هستند که متاسفانه بدلیل بخشنامه های غیرکارشناسی برخی دستگاههای دولتی و علی الخصوص متولیان تجارت خارجی، گرفتار خودتحریمی شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: محل تامین بسیاری از مواد اولیه و قطعات واسطه ای در بنگاه های کوچک و متوسط، خارج از مرزهای کشور است و اینکه بیاییم و به بهانه های مختلف، تجارت خارجی را با دست انداز مواجه کنیم، اصلا منطقی و اصولی نیست

برخوردار تاکید کرد: محدود سازی واردات کالاهای غیرضروری در شرایط فعلی به منظور کاهش تقاضای ارز و جلوگیری از تشدید التهاب بازار ارز، شاید استراتژی مناسبی باشد که از سوی دولت در پیش گرفته شده ولی در خصوص واردکنندگانی که مراتب واردات کالای خود را پیش از این و به صورت بدون انتقال ارز انجام داده اند، جز اخلال در بازار داخلی و توقف خطوط تولید معنایی ندارد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در شرایط فعلی که اقتصاد کشور تحت فشار قرار گرفته، باید از هرگونه بخشنامه و دستورالعملی که در نهایت به تعطیل شدن بنگاه های اقتصادی می انجامد، پرهیز شود و تلاش کنیم با تعامل دوطرفه میان دولت و بخش خصوصی، مشکلات را برطرف کنیم، نه اینکه بیهوده بنگاه ها را در سراشیبی تعدیل نیروی انسانی و گرفتار شدن در بروکراسی اداری قرار دهیم.

برخوردار ادامه داد: هرکس که ارز نمی خواهد و قصد دارد کالای مورد نیاز بازار را به کشور وارد کند یا از گمرک ترخیص کند، دولت باید با دوراندیشی، مسیر انجام تجارت خارجی وی را تسهیل کند.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از مدیران کشور، از زمانی که وارد گردونه دولت شده اند، مدیر بوده اند و هیچ گاه شرایط کف بازار را درک نکرده اند و نمی دانند که به واسطه بخشنامه های ایشان چه بلایی سر فعالان اقتصادی و بنگاه های صنعتی و تجاری می آید

برخوردار تاکید کرد: اگر مدیران دولتی، خودشان حتی یکبار فرآیندهای ثبت سفارش، دریافت ارز، اخذ مجوز تولید و واردات و ترخیص را تجربه می کردند، قطعا فعالان اقتصادی را به این شکل به گرداب بخشنامه های پشت سرهم نمی انداختند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تجارت اشتغال واردات دولت ارز اقتصاد کشور مشکلات نیروی انسانی گمرک گرداب بنگاه های کوچک تجارت خارجی ایران خودتحریمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۰۶۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه تجارت انرژی در کنار پیوستن به بریکس و شانگهای زمینه‌ساز رشد اقتصادی کشور شد

بهروز محبی، عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس در مورد رتبه دوم ایران در بحث رشد اقتصادی در بین ۲۰کشور برتر دنیا از لحاظ رشد اقتصادی ، گفت: در سال اول دولت تراز تجاری مثبتی داشتیم چهار میلیارد دلار ارزاوری برای کشور داشتیم که این حاصل تلاش‌های شبانه روزی دولت بود.

این عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: دیپلماسی منطقه ای و اقتصادی دولت یکی از برنامه های دولت بود که اقدامات  مثبتی در این زمینه انجام شد. پیوستن به قراردادهای  منطقه ای مثل بریکس، شانگهای و اوراسیا تاثیر مثبتی بر تقویت ارتباطات تجاری ما داشته است که باید تقویت شود چرا که قطعا در آینده اثرات مثبت خودش را بیشتر از زمان فعلی دارد. به کارگیری سیاست های فعال و هوشمندانه در بازار جهانی انرژی رویکرد بسیار مثبتی بوده است که ما انجام دادیم و توسعه تجارت انرژی ایران با پیگیری صدور خدمات فنی و مهندسی و توان دانش بنیان کشور در جهت بازسازی پالایشگاه های مستهلک شده در کنار عضویت در بریکس و پیوستن به پیمان شانگهای زمینه ساز اصلی رشد اقتصادی کشور در سال گذشته شده است و امسال باید با مشارکت مستقیم مردم در جهش تولید نفت و گاز، این رویکرد تداوم داشته باشد.

محبی بیان کرد: پیوستن ما به بریکس و شانگهای تغییرات اساسی در اقتصادمان بوجود آورده است اما باید این قبیل اقدامات تداوم داشته باشد و تبدیل به ارتباطات رسمی طرفینی شود.

این عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: رشد ما در بحث فروش نفت گاز، صدور خدمات فنی و مهندسی و بازسازی پالایشگاههای نیمه فعال کشورهای همراه و همسو با ما بسیا خوب بوده است و عمده رشد اقتصادی مان نیز از همین حوزه ها حاصل شده است.

محبی خاطر نشان کرد: دولت زمینه ها را فراهم کرده است  که رشد اقتصادی بهتری را تجربه کنیم تا عقب افتادگی هایمان در دهه های گذشته را نیز جبران کنیم.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • توسعه تجارت انرژی در کنار پیوستن به بریکس و شانگهای زمینه‌ساز رشد اقتصادی کشور شد
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ آماده تعامل هستیم
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور