Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-03-29@05:03:26 GMT

آرامکو منتظر شرایط ایده‌آل است

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۱۳۵۰۱

آرامکو منتظر شرایط ایده‌آل است

طبق ارزیابی صندوق بین‌المللی پول، به‌رغم تاخیر در پیوستن شرکت نفتی دولتی عربستان (آرامکو) به بازار بورس، نقشه‌های این کشور برای اصلاحات، به رشد اقتصادی در این کشور کمک می‌کند.تیم کالن، کارشناس و مسئول صندوق بین‌المللی پول، روز جمعه دوم شهریور (۲۴ اوت) پس از رایزنی با دولت پادشاهی عربستان اعلام کرد که صندوق بین‌المللی پول اصل را بر این می‌گذارد که رشد اقتصادی بخش غیرنفتی عربستان به دلیل طرح‌هایی که این کشور برای اصلاحات آماده کرده، در سال‌های آینده شتاب خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 به‌رغم تاخیر در پیوستن شرکت نفتی دولتی عربستان (آرامکو) به بازار بورس که بخشی از برنامه‌ی اصلاحی عربستان است، به گفته‌ این کارشناس صندوق بین‌المللی پول، سایر بخش‌ها رشد نسبتا خوبی نشان می‌د‌هند. در ارزیابی‌های صندوق بین‌المللی پول تاثیرات پیوستن "آرامکو" به بازار بورس لحاظ نشده‌اند. "در انتظار شرایط ایده‌آل" چهار مقام داخلی این حوزه روز چهارشنبه ۳۱ مرداد (۲۲ اوت) به خبرگزاری رویترز گفته بودند که پیوستن "آرامکو" به بازار بورس فعلا انجام نخواهد شد و عربستان این روند را متوقف کرده است. اما از قرار معلوم دولت سعودی قصد ورود غول نفتی "آرامکو" به بازار بورس را کنار نگذاشته و گزارش‌هایی را که در این زمینه منتشر شده تکذیب کرده است. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان، روز پنجشنبه اول شهریور (۲۳ اوت)  اعلام کرد که دولت عربستان برای ورود "آرامکو" به بازار بورس، منتظر لحظه‌‌ای است "که شرایط ایده‌آل باشد". گفتنی است که پیوستن "آرامکو" به بازار بورس، بزرگ‌ترین ورود به این بازار به شمار می‌رود. به گفته‌ محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، این گام باعث می‌شود که ۱۰۰ میلیارد دلار وارد صندوق دولت شود. دولت عربستان قصد دارد بدین منظور ۵ درصد این شرکت نفتی را بفروشد. البته در میان خریداران بالقوه تردیدهایی هم درباره‌ ارزش دو هزار میلیاردی این غول نفتی ابراز شده است.   پیوستن "آرامکو" به بازار بورس، بخشی از اصلاحات اقتصادی عربستان است. دولت عربستان در سال ۲۰۱۶ تصمیم در این باره را اعلام کرد اما تا کنون چند بار عملی کردن آن را به تعویق انداخته است. علت این تعویق "شرایط نامناسب در بازارهای مالی جهان" اعلام شده است. قرار بود این اقدام امسال عملی شود اما چهارشنبه گزارش‌هایی از سوی رسانه‌ها منتشر شد که از توقف این روند و انحلال تیم رایزنی مالی این پروژه خبر می‌داد. البته وزیر انرژی عربستان این خبرها را روز پنجشنبه تکذیب کرد و گفت که شرایط بازار باعث این تعویق شده است. با این همه او تاریخ جدیدی برای پیوستن "آرامکو" به بازار بورس اعلام نکرد. کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی عربستان سعودی به دلیل کاهش بهای نفت در سه سال گذشته با کسری بودجه‌ عظیمی روبرو بوده است. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان می‌خواهد با درآمد کلان از طریق ورود "آرامکو" به بازار بورس، پروژه‌ اصلاحات اقتصادی عربستان به نام Vision 2030 را تامین مالی کند و وابستگی این کشور به درآمدهای نفتی را کاهش دهد. نقشه‌هایی که بدین منظور کشیده شده، از جمله شامل یک پروژه‌ غول‌آسای زیرساخت‌ها میان دریای سرخ و خلیج عقبه است. عربستان می‌خواهد در این منطقه در یک بخش صنعتی به مساحت ۲۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع، حدود ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند. قرار است در این بخش شرکت‌های مختلفی از حوزه‌ اقتصاد انرژی و آب گرفته تا بیوتکنولوژی و نیز بخش‌های سرگرمی فعالیت کنند. عربستان سعودی برای جلب سرمایه‌گذاران بین‌المللی قصد دارد به بخش‌هایی از این منطقه خودمختاری بدهد. 

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۱۳۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس قرمز شد

آفتاب‌‌نیوز :

بازار سرمایه که در دو روز کاری ابتدای سال ۱۴۰۳ به ترتیب با دو رشد ۴۱ هزار و ۱۷ هزار واحد مواجه شده بود امروز کاهش پیدا کرد؛ به طوری که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در هفتمین روز از فروردین ۴۱۸۵ واحد افت کرد و در عدد دو میلیون و ۲۴۹ هزار و ۴۱۶ واحد ایستاد.

شاخص هم‌وزن، اما ۵۷۴ واحد رشد کرد و به رقم ۷۶۷ هزار و ۶۳۹ واحد رسید.

روز سه‌شنبه بیش از ۳۵۳ هزار فقره معامله در بورس به ارزش ۴۵۹۶ میلیارد تومان انجام شد.

فولاد، فملیف شپنا و شتران بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. همچنین خودرو، چکاپا، پارسیان و فولاد از نماد‌های پرتراکنش بودند که بجز چکاپا سایر نماد‌ها منفی به کار خود پایان دادند.

فرابورس ایران نیز امروز ۷۵ واحد کاهش یافت و شاخص کل آن به ۲۵ هزار و ۹۶۵ واحد رسید.

تعداد معاملات فرابورس بیش از ۲۲۹ هزار فقره به ارزش ۴۲۰۲ میلیارد تومان بود.

خاور، وسپر، انتخاب و آریان بیشترین تاثیر را بر شاخص فرابورس داشتند که بجز آریان سایر نماد‌ها قرمز شدند. نما‌های پرتراکنش نیز فن افزار، خاور، کرمان و بیوتیک بودند.

با وجود کاهش شاخص کل از اواخر وقت معاملات امروز برخی نماد‌ها روند صعودی به خود گرفتند و به همین دلیل بازار مقداری متعادل شد. سهام انبوه‌سازی، فعالیت‌های وابسته به یارانه و محصولات شیمیایی، امروز مورد توجه سهامداران قرار داشتند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • منتظر ارزانی خودرو باشیم یا گرانی؟
  • واکنش دولت رئیسی به تخفیف نفتی هزار میلیاردی به چینی‌ها | فیلم
  • شاخص کل بورس به سطح دو میلیون و ۲۶۰ هزار واحد رسید
  • تصمیمات نادرست دولت بورس را سوزاند؟
  • رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری
  • بورس امروز ۸ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • بیگانی : پیش بینی بازاری داغ برای فعالان بورس در تابستان 1403 / صندوقهای طلا، کالا و بعضی سهامی، برندگان سال 1402 بازار سرمایه / حضور ترامپ در انتخابات تمام بازارهای مالی ایران را تحت تاثیر قرار می دهد
  • بورس قرمز شد
  • دریافت کمک نقدی خودروساز معروف برقی از سرمایه گذار عمده اش از عربستان!
  • افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس در سومین روز کاری ۱۴۰۳