Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از انتشار گزارش «نگاهی به وضعیت کمیسیون‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی/ سیاست سکوت» بر آن شدیم تا پیگیر علل شرایط فعلی کمیسیون‌ها باشیم در این راستا محمد انجم‌شعاع، معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد وضعیت کمیسیون‌های شورای توسعه قرآنی به‌ویژه کمیسیون آموزش عمومی که از آخرین جلسه آن بیش از 18 ماه می‌گذرد، گفت: به نظر می‌رسد در یک جایی از ساختار یا نظام جامع توسعه فرهنگ قرآنی که مبتنی بر بازوان خود که کمیسیون‌ها هستند، خللی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: اگر این خلل وجود نداشت جلسات باید به‌موقع برگزار می‌شد، ضمن اینکه در چنین فرایندی، سیستمی که طراحی شده در ابتدا باید هشدار بدهد، اما چنین چیزی در فرایند برگزار نشدن جلسات وجود ندارد. ضمن اینکه محصول بدون حضور بازوان اجرایی نباید شکل بگیرد.
انجم‌شعاع با اشاره به اینکه بیش از یک سال و نیم از برگزار نشدن جلسات کمیسیون آموزش عمومی شورای توسعه فرهنگ قرآنی می‌گذرد، بیان کرد: این برگزار نشدن در حالی است که مجمع مشورتی روند خود را طی می‌کند و شورای توسعه نیز از سوی دیگر روندی را سپری می‌کند، گویی این حلقه مفقوده وجود ندارد و بود و نبود آن مهم جلوه داده نمی‌شود. این در حالی است که ما اعتقاد داریم کمیسیون آموزش عمومی رکن اساسی و اصلی‌ترین کار و فعالیت در این حوزه است.
معاونت هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه اگر اینگونه نبود حدود 50 درصد اعتبارات قرآنی به این کمیسیون تعلق نمی‌گرفت، تصریح کرد: جایی که روشن نیست چه اتفاقی در حال رخ دادن است و علت تشکیل نشدن جلسات مشخص نیست، فعالیت‌ها و برنامه‌ها از دستگاه‌ها اخذ و ارائه می‌کند و بودجه هم دریافت می‌کند.
وی اظهار کرد: همه اینها در حالی است که بعد از تدوین سند آموزش عمومی از این کمیسیون، انتظار داشتیم تا سند مبنای کار قرار گیرد و زیرمجموعه سند اقدامات ملی، شناسه اقدام، نقش دستگاه‌ها در هر اقدام ملی و ... تعریف شود، اما این کار صورت نگرفته است و ظاهراً قرار نیست، کمیسیون آموزش عمومی قرآن در تحقق اینها یک برنامه جدی را ارائه کند.
معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه به رصد اهداف عمومی اشاره کرد و گفت: در آن رصد، شاهد تحقق درصد بالایی از اهداف نبودیم و این یک فاجعه واقعی است.
انجم‌شعاع با بیان اینکه یکی از نقش‌های اصلی و اساسی در عملیاتی شدن طرح ملی حفظ قرآن برعهده آموزش عمومی قرآن کشور است، عنوان کرد: در طرح ملی حفظ قرآن تعریف شد که براساس سند جامع آموزش عمومی قرآن تا حفظ سه جزء قرآن متوجه آموزش و پرورش و به تبع آن کمیسیون آموزش عمومی قرآن است. حتی در سند طرح ملی حفظ هم اعلام شد که این موضوع زیرمجموعه آموزش عمومی کشور تعریف شود.
وی در ادامه با طرح این سوال که چرا باید آموزش عمومی قرآن با چنین حساسیت بالایی در چنین شرایطی وجود داشته باشد، گفت: در حال حاضر این سوال مطرح است که چرا باید آموزش عمومی قرآن در این شرایط حساس که نیاز اساسی به توسعه این حوزه داریم، دارای این وضعیت باشد و مسئولان از این حوزه غافل باشند.
انجم‌شعاع با تأکید بر اینکه از پیگیری‌های برخی مسئولان برای برگزاری جلسات این کمیسیون اطلاع دارد، گفت: با این وجود به نظر می‌رسد اراده‌ای از بالادست برای برگزاری جلسات وجود ندارد. شورای توسعه باید این سوال را یک بار برای همیشه پاسخ دهد که چرا جلسات تشکیل نمی‌شود و پیگیر آن نیست؟
معاونت هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه تصریح کرد: اینکه جلسات این کمیسیون یک سال و نیم برگزار نشده باشد، به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید پاسخی به سوالاتی در مورد علت برگزار نشدن جلسات داده شود.
وی در پاسخ به این سوال که پیگیری‌هایی از سوی شورای توسعه مبنی بر چرایی برگزار نشدن جلسات صورت گرفته است یا خیر؟ گفت: مکاتبات عدیده‌ای صورت گرفته است. یکی از دلایل عدم برگزاری جلسات پر بودن وقت وزیر آموزش و پرورش و نیز عدم استقرار مرکز مستقل قرآنی اعلام شده است. من شخصاً بر این باور هستم که اگر تا پیش از این 49 جلسه بدون تشکیل مرکز برگزار شده است، جلسات بعد نیز می‌توانست بدون تشکیل مرکز برگزار شود. تاکنون دلیل قابل قبول و موجهی برای تشکیل نشدن جلسات بیان نشده و ما منتظر هستیم مسئولان این کمیسیون به زودی تصمیمی جدی برای تشکیل جلسه بگیرند.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که در قانون و آیین‌نامه‌های داخلی شورای توسعه فرهنگ قرآنی تمهیدی برای برخورد با کمیسیون‌هایی که جلسات خود را برگزار نمی‌کنند، اندیشیده شده است یا خیر، گفت: به طور طبیعی و شخصاً به عنوان معاون نظارت شورای توسعه در جلسات و با حضور وزیر این کاستی را تذکر داده‌ام و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز آن را به گونه‌ای دیگر تذکر داده است. قرار نبوده است برخوردی انجام گیرد؛ چرا که وظیفه ذاتی آنها برگزاری جلسات است. دبیرخانه فعلاً در این حد و اندازه ورود داشته است و قرار نیست انتظار برخورد اداری از سوی دبیرخانه داشته باشیم. ما هم به صورت مکتوب و هم شفاهی این موضوع را تذکر داده‌ایم. اگر تا جلسه آینده شورای توسعه، جلسه کمیسیون برگزار نشود در مورد این موضوع تصمیم‌گیری خواهد شد.
انجم‌شعاع در پاسخ به این سوال که این تصمیم‌گیری چه موردی می‌تواند باشد و می‌تواند این برخورد واگذاری مسئولیت کمیسیون به نهاد دیگری باشد؟ بیان کرد: تصمیم با شورای توسعه خواهد بود و قطعاً بحث واگذاری مسئولیت مطرح نخواهد بود. ما در ناکارآمدی ساختار بحثی نداریم، اما در اینکه ارکان جدیت به خرج نداده‌اند، بحث داریم. ضمن اینکه تغییر در این روند، وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در این موضوع هیچ بحث و پیشنهادی مطرح نشده است. با توجه به اینکه قانون‌گذار حمایت لازم را داشته است، انتظار ما از ساختار این است که به‌صورت جدی کار خود را انجام دهد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی شورای توسعه کمیسیون ها نقد قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۱۴۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلسات قالیباف و رقبایش با منتخبان مجلس دوازدهم به روایت فرید موسوی /فعلا خبری از مرامنامه و مانیفست نیست

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رایزنی ها با منتخبان مجلس دوازدهم با هدف انتخابات هیات رئیسه مجلس بالا گرفته است. از گوشه و کنار خبر می رسد کاندیداهای احتمالی حتی با دادن وعده هایی تلاش دارند که رقبای دیگر را از صحنه کنار بزنند.

ترکیب مجلس دوازدهم که در آن تا این لحظه طیفی اکثریت را بدست نیاورده است این رایزنی ها را نیز دشوارتر از ادوار پیشین کرده است.

فرید موسوی از منتخبان اصلاح طلب مجلس دوازدهم که سابقه حضور در مجلس دهم را نیز داشته است، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، معتقد است تا روشن نشدن تکلیف 45 کرسی باقیمانده مجلس نمی توان تصویری دقیق از فراکسیون های مجلس دوازدهم ارائه کرد.

موسوی تاکید می کند؛«فراکسیون‌ها اسامی مختلفی دارند اما هنوز فراکسیون سیاسی شکل نگرفته و جلسات بر محور اشخاص بوده است تا احزاب و گروه‌های سیاسی. مثلا جلسه قالیباف، جلسه متکی یا ...

ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با فرید موسوی، نماینده منتخب مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید؛

****

*آقای موسوی! برخی کارشناسان و چهره های سیاسی معتقدند در مجلس دوازدهم فراکسیون حداکثری شکل نمی‌گیرد، ارزیابی شما از مجلسی با وجود چند فراکسیون به چه صورت است؟

قضاوت زود است و دوستانی که اظهارنظر کردند گمانه‌زنی‌های خودشان بوده و بیشتر رسانه‌ها این بحث‌ها را داشتند اما اینکه واقعیت به چه صورت است باید اجازه بدهیم دوستان از شهرستان‌ها بیایند و نمایندگان بهتر یکدیگر را بشناسند.

در حال حاضر نمایندگان چندان شناختی از هم ندارند، هر اندازه به زمان تشکیل مجلس نزدیک شویم، حضور نمایندگان در تهران و جلسات بیشتر می‌شود، البته به جلساتی که تشکیل می‌شود چندان نمی‌شود اکتفا کرد. در شرایط فعلی بسیاری در حال ارزیابی هستند.

نظام سیاسی در کشور ما حزبی نیست و در پارلمان احزاب نقش آنچنانی ندارند که بگوییم این منتخب از آن حزب است و دیگری از این حزب. بسیاری با استفاده از ظرفیت‌های شخصی خود حضور پیدا کردند. لذا اواخر اردیبهشت ماه می‌توان برداشت دقیق از ترکیب فراکسیون‌ها داشت و الان نمی‌توان گفت که کدام فراکسیون اکثریت دارد.

در جلسات با منتخبان مجلس دوازدهم خبری از مرامنامه و مانیفست نیست

*خبری منتشر شد که تشکیل فراکسیون انقلاب اسلامی در مجلس آینده کلید خورده و با برخی منتخبان نیز جلساتی تشکیل داده، شما به این جلسات دعوت شدید؟

بله، جلسات متعددی تشکیل می‌شود و افرادی که برای هیئت رئیسه تلاش می‌کنند، جلسه برگزار می‌کنند و تا الان اسامی مختلفی مطرح شده است اما در جلسات خبری از مرامنامه و مانیسفت نیست و نمی‌توان به تعداد حاضران در جلسه اکتفا کرد، به این علت که افرادی هستند که در همه جلسات شرکت می‌کنند تا بتوانند ارزیابی دقیق‌تری داشته باشند اما به نظر بنده نمی‌توان برداشت صحیح داشت و قضاوت زود است.

فراکسیون‌ها اسامی مختلفی دارند اما هنوز فراکسیون سیاسی شکل نگرفته و جلسات بر محور اشخاص بوده است تا احزاب و گروه‌های سیاسی.

جلسات با محوریت اشخاص شکل می گیرد نه طیف سیاسی

*مثلاً می‌گویند فراکسیون قالیباف یا فراکسیون متکی یا....

بله، برای مثال می‌گویند جلسه قالیباف، متکی یا صبح ایران و ... که هنوز نمی‌توان گفت به چه صورت است. البته اعتدالی‌ها هم جلساتی را دارند اما هنوز مرزبندی‌های دقیق‌تر مشخص نشده است.

*چند فراکسیونی بودن مجلس چه آثاری دارد؟

فراکسیون‌های مختلف به جای خود اما اینکه سلایق مختلف در جامعه صدای نماینده خود را در مجلس بشنوند هم امنیت ملی را افزایش می ‎دهد و هم منجر به این می شود که صدای مردم در مجلس انعکاس داشته باشند.

تکثر صداهای مردم در مجلس به افزایش سرمایه اجتماعی کشور کمک می کند

نکته قابل توجه این است که اگر همگی را در یک مجموعه خلاصه کنیم و مانع شنیده شدن صحبت‌های دیگر بشویم، از جهات مختلف برای کشور و مردم آسیب‌زا است و در شرایط فعلی که سرمایه اجتماعی با چالش جدی روبرو است، تکصدایی وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند. اما تکثر صداهای مختلف می‌تواند در افزایش سرمایه اجتماعی کشور موثر باشد.

حمله به ستاد انتخاباتی ام، از سوی رقبا صورت گرفته بود

*آقای موسوی! در روز اول تبلیغات انتخاباتی، خبر حمله به ستاد انتخاباتی شما منتشر شد، ماجرا چه بود؟

ماجرای حمله به ستاد بنده را با دیدگاه سیاسی نمی‌توان نگاه کرد، در حقیقت بحث‌های منطقه‌ای و محلی بود که رفع شد اما موضوعی است که اتفاق افتاد و زیبنده مردم این شهر نبود و امیدوارم افرادی که این اتفاق رارقم زدند به اشتباه خود پی برده باشند.

*این حمله از طرف رقبای شما بود؟

بله.

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900709

دیگر خبرها

  • معاونت قوانین به تخلف کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ورود کرد
  • پایان بررسی جداول لایحه بودجه در جلسات علنی مجلس
  • هشتصد و نوزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات بعد از ۱۰ سال
  • تشکیل مجمع مشورتی شورای ادوار بندرعباس
  • اجرا نشدن شبکه فاضلاب روستایی در حاشیه زاینده‌رود سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد
  • اجرا نشدن فاضلاب روستایی در حاشیه زاینده‌رود سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد
  • جلسات قالیباف و رقبایش با منتخبان مجلس دوازدهم به روایت فرید موسوی /فعلا خبری از مرامنامه و مانیفست نیست
  • تقویت آموزش‌های مهارتی نیازمند توسعه زیرساخت ها است
  • تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی